Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 442 ggr
AmandaEkegren
2019-01-14 14:49

Sällskap till kanin

Hej,

Jag har en kanindam på snart 7 månader. Hon  har alltid bott ensam (var vad jag fick höra från uppfödaren). Nu börjar jag dock få känslan av att hon är ensam, och funderar på att skaffa sällskap till henne. Hon är dock väldigt bossig, och de tillfällen hon får umgås med min rumskompis katter jagar hon dem, "sätter dem på plats". De får bara vistas på platser som hon godkänner, annars jagar hon bort dem. 

Är det olämpligt att introducera henne till en kaninunge, och hur gör jag det på bästa sätt? Jag bor i ett rum som är 6kvm, så har inte plats för två separata burar. Tyvärr. Luna har en vanlig inne-bur, längd 150

Annons:
Villekaninen
2019-01-14 17:59
#1

Jag skulle rekommendera en vuxenkastrerad hane. Skulle kastrerat honan också.

cissi_1993
2019-01-15 05:45
#2

jag håller med Villekaninen i allt jag har läst verkar det som att en vuxen kastrerad hane ska fungera bäst. sen tror jag inte man kan jämföra en annan kanin med en katt, katten är ett rovdjur och dom förstår inte varandra alls.

Namiko
2019-01-15 10:19
#3

Jag skulle också rekommendera en kastrerad hane. Det är inte alls lika lätt att få ihop en bossig hona med en annan hona. Jag har varit med om det själv. 

Hade en bossig belgisk hare som gick utmärkt ihop med en ung hane. Han klarade dock inte kastreringen och jag tog istället hem hans syster. Honan jag redan hade var inte nöjd och den nya honan var alldeles för vek och lät sig jagas undan. Senare skaffade jag en hane, jag var väldigt noga med att kolla hans temperament och personlighet innan jag bestämde mig. Jag ville ha en lugn kanin som inte var rädd av sig för att ha så stor chans som möjligt att få en harmonisk grupp. Den bossiga honan försökte sätta honom på plats en gång, han brydde sig inte för fem öre och efter det fungerade alla tre kaniner tillsammans utan problem.

En unge skulle säkert fungera om du väljer en hane, men då hade jag kastrerat honan först så dom kan gå tillsammans på en gång och sen kastrerat hanen när han är tillräckligt gammal. Jag skulle dock inte ha två kaniner i din bur. Små utrymmen ökar risken för konflikter mellan kaninerna. Är dom däremot frigående i rummet så är det inga problem.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Morötterna
2019-01-15 10:27
#4

#3 jag har två honor i en 140 bur, med el liten Hage till. Dem bråkar inte så mycket, den ena rider på den andra men aldrig bråkar. Kan det vara för att dem bott ihop sen typ 6 veckors ålder?

Namiko
2019-01-15 10:49
#5

#4 Jag och min syster hade 2 honor tillsammans i en bur i flera år utan problem. En dag rök dom ihop och efter det kunde dom inte ens se varandra utan att flyga på varandra. Risken finns alltid där och ju mindre utrymme kaninerna har desto större är risken för konflikter mellan dom. Jag har också haft kaniner i bur som aldrig bråkat, dock var det hona + hane.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

cissi_1993
2019-01-16 03:27
#6

när dom bott tillsammans sedan dom var så små brukar det gå bra men som Namiko skriver så finns det ju alltid en risk men så är det även om man har kastrerad hane + hona.

Annons:
AmandaEkegren
2019-01-16 20:18
#7

Min tanke just nu är att höra av mig till en omplacerare, och se om jag kan få ta en kastrerad kaninhane på prov. Se om Luna trivs med sällskap. Hon är dvärgvädur, så en kanin av samma storlek. 

Jag undrar om ni har tips? på hur jag kan göra i mitt rum? Jag har en 120-bur, (NOTERA: jag skrev fel i ursprungsinlägget) och ett par kvadratmeter golvyta som hon får vistas på. Där har hon hö, leksaker och lite gömställen. Har inte plats att ta in en bur till. Hur bör jag göra för att kunna hålla två kaniner: både initialt och  vid eventuell fortsättning? :)

Upp till toppen
Annons: