Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 947 ggr
Oklartliv123
1/12/19, 2:29 PM

Förbliten bur

Hej. Är en bur på 100×60×70 (två våningar)för liten för två kaniner som väger mindre än 2 kg?

Annons:
Anonymamej
1/12/19, 3:21 PM
#1

Ja, nu är jag inte bra på huvudräkning. Men det känns för litet. Litet för en kanin till och med. Min kanin har en hage/bur på 140x110 vilket jag tycker e litet och han ska få 160x160. Men kolla djurskyddet har förmig det finns en sida där.

[Svea&Sabina]2
1/12/19, 3:42 PM
#2

Ja, det är litet. Min kanin bodde i en bur på 100x60cm och den var pytteliten, nu bor han i en bur på 170x80cm. Två kaniner som bor i en bur på 100x60cm är väldigt litet. Om du kan så bygg en större bur eller fixa en Hage till.

Oklartliv123
1/12/19, 3:54 PM
#3

Okeej. Jag har en som är 150×70×70 två våningar också meen den är för tung för att flyttas. Den lilla buren ser ut som en från tex djur magasinet. Ni vet en vanlig bur med rvå våningar där de kan beta där nere. Hur kan man på bästa sätt bygga ut den då? Till buren har jag en stor Hage där de är ute hela dagarna

[Svea&Sabina]2
1/12/19, 3:57 PM
#4

#3 Om du har en stor Hage till kaninerna så kan dem bo i den lilla buren, men om du kan är det bäst att fixa en större bur. Varför kan ni inte flytta den stora buren? Om ni är fler personer?

Oklartliv123
1/12/19, 4:03 PM
#5

Den är väldigt tung och den står i ett ganska litet rum just nu så den är svår att ta ut. Vi var tre personer (varav två stycken tränar reglebundet och är väldigt starka) och det gick ändå, men det var otroligt tungt. Nu har vi byggt en till våning på buren så chansen att den går att flytta är minimal 😅 Men funkat det att bara bygga ut på överdelen av den andra buren? Där nere är det galler så det blir svårt!

Oklartliv123
1/12/19, 4:04 PM
#6

De kommer bara bo i den lilla på sommaren då den får st0 ute. Sedan på vintern får de bo i den stora som står i vedboden

Annons:
Morötterna
1/12/19, 4:08 PM
#7

Om den stora är 2 våningar kan du väl stänga av så ena kaninen är på ovanvåning och andra under? Jag har en 2 våningsbur på 120cm med en Hage runt (inte stor) tycker den är minsta laget men den är laglig. Har 2 kanin i den, under 2kg. Men dem har hela balkongen när jag är hemma själv. (Är i den på sommaren)

Oklartliv123
1/12/19, 4:17 PM
#8

Ska bygga ut den mindre buren! Ska börja skissa osså ikväll 😁

Zav
1/12/19, 7:04 PM
#9

Jag har sett att CDON har en gallerhage för 595kr, med tak,. Det borde gå att sätta ihop den med den lilla buren om ni öppnar luckan på nedervåningen eller klipper upp gallret på kortsidan eller liknande.
Det står inte mått på CDON men enligt tillverkaren är buren 180x75cm och 75cm hög. Jag skulle tro att gallermaskorna r samma som granngårdens, 3-3.5cm..kaninungar kan kanske komma igenom men min vuxna hermelinkorsning har ingen chans. (Sen är granngårdens större i helhet). Jag har granngårdens, med lite fix var den lätt att göra så den fick öppningsbart tak och blev mer stabil. Men den kostar också dubbelt så mycket så det beror på budgeten.
Den behöver grävsäker och rovdjurssäker botten. https://cdon.se/hem-tradgard/kaninhage-med-solskydd-svart-p41065508

Annars blir det säkert bra om ni bygger en Hage, så kan ni göra den så stor som möjligt :) Men tänkte tipsa eftersom jag såg annonsen precis på denna billiga Hage.

Ska bli kul att se hur det blir :) Glöm inte att rovdjurssäkra och grävsäkra hagen.

[Svea&Sabina]2
1/12/19, 7:22 PM
#10

Om du inte vill bygga ut buren eller bygga en ny så kan du säkert hitta en billig på blocket eller sphock :D Men det lättaste är att ha en säker Hage på buren som kaninerna kan vara i dygnet runt

Oklartliv123
1/12/19, 7:42 PM
#11

Kommer antingen köpa en till tvåvåningsbur som vi sätter ihop med våran nuvarande, eller så bygger jag ut våran nuvarande. Kommer göra den övrevåningen minst 70 cm längre. 😁

Upp till toppen
Annons: