Annons:
Etikettallmänt
Läst 800 ggr
Linnea0001
1/10/19, 9:48 PM

Vaccinera

Hej! På söndag hämtar Jag min 9 veckors kanin. Jag har två kaniner just nu som är vaccinerade och träffat väldigt väldigt många kaniner då vi tävlar. Frågan är hur jag ska göra med denna kanin. Jag har tittar ret en 120 bur som borde räcka till min lilla Teddy ett tag iallafall. Den kommersiella öven få vara ute i rummet en del. Men jag vet inte hur jag ska göra för jag vill inte att den nya kaninen kanske smittas av dom andra kaninerna. Helst hade jag velat haft kaninen på mitt rum men där bor mina andra kaniner. Funkar deras att ha kaninen 40 cm bort från do andra? Kan ju hänga ett lakan så dom inte heller ser varandra en vet inte vad det hjälper mot. Eller måste jag ha kaninen på inne på i brors rum? Förstår att det är superviktigt att tvätta händerna innan man tar i den andra kaninen då man inte vill smitta den. Vi kommer vacciner den men det gör dom inte lördag-måndag

Annons:
Linnea0001
1/11/19, 6:20 PM
#1

Ingen som vet!?

[Avenbok]
1/11/19, 7:50 PM
#2

Jag tror det går jättebra att ha den nya kaninen bredvid dom andra, om alla ser ut att vara friska.

Peak303
1/13/19, 3:51 PM
#3

Vad för vaccin är det vi pratar om?

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[Svea&Sabina]2
1/13/19, 4:41 PM
#4

Vad ska man vaccinera mot? Mina kaniner vaccineras inte för jag vet inte mot vad jag ska vaccinera mot. Jag bor i Uppsala, finns det något att vaccinera mot?

[Avenbok]
1/13/19, 5:10 PM
#5

#4 Om man bor i södra Sverige vaccinerar man med nobivac (mot kaninpest och kaningulsot) och filavac (mot kaningulsot typ 2). Nu ger man båda sprutorna samtidigt 1 till 2 gånger/år beroende på om det finns väldigt många sjuka vildkaniner. För ett par år sen låg det massor med döda vildkaniner längs med västkusten där jag bor. Så jag har vaccinerat varje år. Men jag vet inte om jag vågar vaccinera igen, då två av mina kaniner blev sjuka av vaccinen förra året, och den ena dog. Det finns en extremt liten risk att kaninen får lite av sjukdomarna genom vaccinen.

AmandaEkegren
1/13/19, 8:45 PM
#6

#4 Jag skulle vaccinera även i Mellansverige, speciellt som du väl vill tävla Kaninhoppning? Kaninpest och kaningulsot. Jag vet att det förekommit fall av kaninpest i Stockholmsområdet, så det sprider sig uppåt i landet.

Annons:
Linnea0001
1/13/19, 9:40 PM
#7

Jag menade gulsot. Tack för alla svar!

Upp till toppen
Annons: