Annons:
Etikettallmänt
Läst 543 ggr
Eliiina2008
1/10/19, 9:51 AM

Kanin.

Hej, jag är en tjej på å 10 år, jag vill sååå gärna ha en kanin men mina föräldrar säger att jag får om jag vill men ingen kmr ta hand om den när jag är hos tex pappa om jag har kaninen hos mamma. (ja, mina föräldrar är skilda) jag har hjälpt till mycket hemma och jag kan ta hand om den själv, förutom när jag är hos min andra förälder. Pappa kan men han vägrar, han säger att det räcker att ta hand om en katt, fast han själv säger att det är bättre med kanin än hamster (först ville jag ha en hamster) och min mamma är sjuk och kan inte ta hand om den. Vad ska jag göra????

Annons:
Morötterna
1/10/19, 10:00 AM
#1

Låt att falla på plats. Enkanin är ett djur den förkänar inte att byta ”hem” varannan vecka. Din mamma säger ja, men pappan nej. Om din mamma inte kan/vill ta handom den när du är hos din pappa och du inte får ha den hos din pappa kanske du inte ska ha kanin. Du är bara 10 år, jag förstår din pappa ändå. Om ni redan har katt. Låt det ta tid, jag skaffade kanin när jag var 11. Men min mamma var helt med på det och ville det lika mycket som jag. En kanin är inte bara ett djur man flyttar fram och tillbaka. Du kanske ska nöja dig med en katt tills du blivit äldre?

tixEntry
1/10/19, 10:52 AM
#2

Om dina föräldrar säger nej är det tyvärr inget du kan göra åt saken. Tills du blir 18 är det de som har ansvar för den och ska se till att den blir omhändertagen, och om de inte vill, har tid eller orkar är det bara så det är.

Om du tror att du fortfarande kommer vilja ha kanin i framtiden kan du börja redan nu att läsa på om allt vad att ha kanin innebär, vad den behöver och vad du kan göra för att den ska må bra. Då om dina föräldrar ångrar sig någon gång och du får en kanin kan du direkt ta bra hand om den. 

Att acceptera ett nej kan vara svårt, men för stunden är det bättre både för er och den eventuella kaninen. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

silverfiisk
1/10/19, 10:52 AM
#3

Du har redan en precis likadan tråd här.. I den har du fått flera svar. Djuret är dina föräldrars ansvar tills du är 18 år, vill dom inte ta hand om en kanin så ska ni inte skaffa en heller. Du får helt enkelt acceptera att dom säger nej.

[Svea&Sabina]2
1/10/19, 11:05 AM
#4

Jag förstår att du vill ha en kanin och att du inte vill ha ett nej, du tycker vi är jobbiga som säger att du måste acceptera ett "nej". Jag förstår dig till 100% och kan relatera till dina känslor om detta. En kanin ska inte behöva byta hem varje vecka och du ska inte ha ansvaret för kaninen när du är 10 år, utan det är dina föräldrar. Om dina föräldrar inte vill ta hand om en kanin så kan du inte skaffa en. När man är 10 år vill man oftast ha en kanin och sedan inte tar hand om den utan att det är föräldrarna som städar bur, matar, klipper klor osv. Kan du klippa klor själv på en kanin? Kan du städa buren själv och ta den till veterinär själv om dina föräldrar inte vill? Den bästa åldern är att skaffa djur när man är minst 15 år, för då förstår man allvaret och hur mycket jobb det är. Jag förstår att du inte vill vänta ett par år tills du kan ta ansvaret över en kanin, men det är för kaninens bästa. När jag var yngre hade jag och min bror två stycken kaniner. I börjar var det superkul men efter ett par månader var det vår mamma som tog hand om dom. Du kanske kan supermycket om kaniner och tar ansvar, men en tioåring kan inte ta ansvaret helt själv. Under 18 år är det föräldrarna som ska se till att djuren har det bra och att dom har det rent och fint, men om man är minst 15 år så håller man oftast koll själv. Jag hoppas du förstår och att jag inte skrivit för konstigt haha

novembre
1/11/19, 11:39 AM
#5

Mitt tips? är att vänta några år om du inte får skaffa kanin för dina föräldrar. Det är mycket skötsel och annat med kanin och därför är det skönt att ha någon som hjälper till :) Jag hade hamster när jag var i din ålder och det var roligt - tills jag tröttnade på att städa bur, motionera honom osv. Det enda han gjorde var att gnaga på gallret. Ansvaret var mitt så jag städade själv vilket därför inte alltid blev av när jag tröttnade på veckostädningarna och buren blev smutsig. Visst är det bra att lära sig ta ansvar men det får inte ge negativa konsekvenser över djuren :) 

Får du fortfarande inte om några år kan du alltid skaffa kanin när du har ditt eget hem i framtiden. Jag vet, det är lååångt in i framtiden men det är bättre att veta att möjligheten inte är stängd för evigt i alla fall :)  Kaniner kan leva till 10 år eller mer och därför är det bra att veta att man inte kommer ångra sig. Tyvärr blir många kaniner omplacerade då ägaren inte vill/eller kan ha dem kvar. Du kommer kanske få nya intressen om några år som gör att du inte har tid att ta hand om kaninen. Vänta och se det här som en prövotid om du fortfarande vill ha kanin när du är äldre :) Då kanske beslutet är desto mer övertygande för din familj också om du fortfarande vill.

När jag skaffade mina kaniner trodde jag inte det skulle vara så mycket jobb med dem och jag fick läsa på väldigt mycket om deras hälsa osv. Jag vill dock säga att de är fina djur att ha, men det innebär också ett stort ansvar, dagligt städ och skötsel så tänk igenom noga vad du bestämmer dig för :)

Upp till toppen
Annons: