Annons:
Etikettallmänt
Läst 888 ggr
fyrklövertshoppkaniner
2019-01-08 20:14

Kastrering

Hej! jag undrar när man tidigast kan kastrera en han kanin. Och när är det bäst att kastrera asså vilken ålder och vilken tid på året.

Annons:
novembre
2019-01-10 14:24
#1

Det är olika hos varje klinik men runt 5-6 månader gamla. Kanske ännu tidigare hos andra veterinärer men det är mindre riskabelt att söva ner dem när de har blivit lite större. Ring din veterinär och hör med dem. 

Min veterinär kastrerar från september fram till maj. Vet inte varför det är så om det är av praktiska skäl hos veterinären eller om det är bättre för kaninerna. 

När du har kastrerat din kanin tänk på att kolla upp lite info hur din kanin ska återhämta sig. ha noga översikt över din kanin det första dygnet  så att han börjar äta och kan själv hålla sig varm. Jag blev överraskad över hur min kanin reagerade på kastreringen. Han blev apatisk första dygnet och ville inte äta något så det blev tvångsmatning och fick värma honom i filt i famnen i stunder även på natten så att matsmältningen inte skulle bli rubbad. efter ett dygn började han få tillbaka aptiten. Därför vill jag gärna säga att det kan vara bra att inte lämna kaninen ensam nästkommande dag men alla kaniner kanske reagerar olika på kastrering och kanske repar sig snabbare. Så fort det finns tid hos veterinären ska jag kastrera honan också. Där ska det vara ett större ingrepp och vet inte hur pass hon kommer må efter operationen. 

Lycka till med din kanin!

Villekaninen
2019-01-10 14:48
#2

Man kastrerar kaniner på vintern då det inte finns lika många bakterier i luften när det är så kallt. En kanin ska ha det varmt när den kommer hem och även utekaniner ska bo inne första dygnet. Var bered på att när kaninen kommer hem kommer den vara trött. Du måste se till att den äter. Äter den inte ska du ha Critical Care redo eller som jag brukar göra mosa pellets blanda med vatten och några få droppar kaninvitaminer.

fyrklövertshoppkaniner
2019-01-12 11:21
#3

tack så mycket men om jag kastrerar på vinter då kommer den vara nästan ett år är det för sent???

Morötterna
2019-01-12 11:54
#4

Kastrera INTE på sommaren. Kan du inte kastrera nu? Om du går i skolan kan du ju kastrera på sport lovet eller påsklovet? Ska kastrera min hona på sportlovet (v.8) då är hon typ 1,9 år. Men sålänge kaninen är i bra form blr det gå bra. Men kanin är alltid en risk att söva.

Oklartliv123
2019-01-12 12:40
#5

Ska kastera min hane på 2 år nu på sportlovet. Bäst att göra det när någon kan vara hemma och kolla till kaninen!

fyrklövertshoppkaniner
2019-01-20 21:13
#6

#4 Har bestämt mig för att ej kastrera men han är endast 5 veckor så lite svårt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: