Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 673 ggr
[Saraosv]
1/8/19, 8:03 PM

Vilket bottenmaterial?

Hej!

Vi planerar att skaffa kanin men är osäker på vilket bottenmaterial vi ska använda i buren. Tanken var att använda kutterspån och sedan Toa-Lätt i toaletten men vi vill inte använda kutterspån efter lite efterforskning. Vad kan man använda istället? Lättströ t.ex.?

Kom med tankar och idéer! :)

Annons:
Morötterna
1/8/19, 8:06 PM
#1

Jag har spån hö blandning, spån från början man kaninerna drar ut hö så det blir så. Sen spån i lådan, tycker det går bra.

Villekaninen
1/8/19, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Då kutterspån kan skada kaniners lever rekommenderar jag inte det. Jag använder fleecefiltar. Det är skonsamt för tassarna och stökar inte ner så mycket. I toalätten rekommenderar jag Toalätt och en dörrmatta under lådan så spillet inte hamnar på fleecen 😉 Slänger in en liten bild på hur jag har fixat det (gammal bild så använde fortfarande kutterspån i toan då men har Toalätt nu) Tumme upp till dig för att du forskar innan du skaffar kanin 👍

Linnea777
1/8/19, 9:10 PM
#3

Har aldrig hört att kaninen lever skadas av kutterspån? Är det om den råkar äta av det?

Villekaninen
1/8/19, 9:16 PM
#4

#3 nej, kutterspån görs av barrträd eller ceder. Dessa träd innehåller Fenoler som ärr ett sövande ämne. Fenolerna tas hand om av levern och med så mycket sövnings medel i luften hela tiden skadar levern. Levern tillfrisknar några veckor efter att man bytt bur material 😉

[Saraosv]
1/8/19, 9:25 PM
#5

#2 Åh, tack för svar! Vad fint du har det! Fleece hade faktiskt kunnat funka. ☺️

Villekaninen
1/8/19, 9:28 PM
#6

#5 tack så mycket! Din kanin kommer säkert också få det bra 😊😊😊

Annons:
Linnea777
1/8/19, 9:29 PM
#7

Och jag som har kutterspån till mina kaniner….. Men tror att det är lugnt då de har massa halm också:)

Villekaninen
1/8/19, 9:51 PM
#8

#7 Halmet hjälper ju inte mot Fenolerna i luften men det är ju ditt val. Kan säga att det inte bara är du som använder kutterspån utan det är fortfarande vanligt. 😕

Morötterna
1/8/19, 10:06 PM
#9

#7 byt det så fort du kan. Finns fler som använder det, tyvärr.

tixEntry
1/10/19, 10:39 AM
#10

Det finns andra sorters spån, som lättströ(hampa) och alspån, och om du vill prova nåt annorlunda finns det torv - många här verkar gilla det :)

Jag vet dock väldigt lite om dem, har mest haft mattor/filtar och halm på stora ytor och kutterspån(hoppsan) i toalådan.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: