Annons:
Etikettallmänt
Läst 365 ggr
Sasha W
1/8/19, 6:32 PM

Hermeliner I Hoppning - Era historier, Tips, Fakta & Teorier

Hallo! Jag är kaninhoppare sen ett år tillbaka och jag är här för att fråga om folks erfarenheter med hermeliner innom de två bangrenarna i hoppning? Jag har en hermelin här hemma som jag ska hoppa med men jag är vad vid vädurar och hoppkorsningar så är det något speciellt man ex ska tänka på i hoppningen, men är även intresserad av historier om era hermeliner i hoppningem, allmän rasfakta, ideer, teorier och massor med annat!

Annons:
Linnea777
1/8/19, 9:26 PM
#1

Hermeliner är väldigt små och har väldigt korta ben så skulle därför inte rekommendera att hoppa högre än mini. Vet att det finns flera hermeliner som tävlar medel/svår men skulle inte säga att det är optimalt för en sån liten kanin.

Vad jag har hört är hermeliner ganska "svåra" men när man väl vinner deras förtroende är de så härliga. Tror att det är en väldigt speciell och rolig ras. 

Men tycker att utställningsaveln har gjort deras utseende helt sjukt. De är väldigt små med väldigt korta ben, huvudet är helt runt och öronen är jättesmå. Tycker inte att rasen längre ser ut som en kanin och utseendet är så onaturligt det kan bli. Så tråkigt vad aveln har gjort med rasen…..

Arcade-Foodie
1/8/19, 9:55 PM
#2

Det beror på hur din hermelin ser ut helt enkelt, vissa hermeliner passar bättre till hoppning än andra. Min första kanin var en hermelin som var helt okej på hoppning och var extrem lätt att hantera. Men han var normal stor vägde runt runt 1,5 kg, klassiska små öron och stora ögon.

 Han tävlade i lätt och medel. Han hade en tendens att helt plötsligt hoppa upp mot ens famn, så man fick fånga honom i luften. Hindra att få en kanin i ansiktet och ge en massor av pussar. En väldigt konstig kanin var han men helt underbar, men tyckte det var jobbigt att han kunde hoppa så högt, då han alltid skrämde mig när han helt plötsligt hoppade mot en. 

Medan den hermelinen jag har nu skulle aldrig passa för hoppning, alldeles för liten, med extrem korta ben. Väger runt 600 gram och är lite  "överviktig".  Så allt beror helt enkelt på hur din hermelin ser ut. Åtminstone den jag har nu är helt galen i mat och uppmärksamhet så han kan aldrig fokusera på något, mer åt det lata hållet är han passar min personlighet bättre, då vi båda är soffpotatisar 😃.

Upp till toppen
Annons: