Annons:
Etikettallmänt
Läst 606 ggr
Melden
1/6/19, 3:30 AM

Ta med sin kanin?

Hejsan jag undrar om man kan ta med sig sin kanin lite överallt. Alltså ex till vänner eller om man bara ska iväg någonstans. Tycker dom de är jobbigt eller om man tränar de att gå i koppel i tidig ålder så kanske de funkar, och sitta i resväskan mm. Om jag skaffar en kanin i framtiden så vill jag att den ska va min buddy lixom. Ta med den på fartyg och så, eller kommer detta stressa de alldeles för mycket.

Annons:
Villekaninen
1/6/19, 8:09 AM
#1

En kanin bör seltränas efter 3 månaders ålder. Att ta med en kanin i resväskan är ett stor NEJ men du kan skaffa en Transportbur då är det helt okej att ha med den överallt. Börja inte resa med den direkt utan låt den få lära känna dig Och omgivningen ett tag först. Glöm inte att du bara kan ha med dig kaninen på djurtilllåtna ställen

Morötterna
1/6/19, 10:30 AM
#2

Resväska.? Nej, kaniner eller vilka djur som helst ska transporteras i transportbur, INTE resväska. Börja med att selträna vid 3 månadersålder, men vissa kaniner är inte redo då så man kanske behöver vänta lite. Tänk på att en kanin är väldigt stress känsliga. Jag skulle inte ta med på ett fartyg tex. Men om du nu kommer göra så gäller det ju att hitta fartyg där djur är tillåtna, men det kan vara så att dem tillåter ex katter men inte kaniner.

lykta
1/6/19, 10:55 AM
#3

Skulle säga att kanin är fel djur för dig om du vill ta med överallt och resa med den. Som sagt är kaniner väldigt lätt stressliga djur och känsliga. Jag skulle aldrig ta med dom ex på ett fartyg för skojs skull. Själv tycker jag att kaniner ska ha ett "naturligt kaninliv"

Arcade-Foodie
1/6/19, 10:57 AM
#4

Du kan träna din kanin att bli van att åka omkring mycket, min lilla innekanin är väldigt van att träffa nya människor och folk. Han ger alla människor han ser pussar och gillar att mysa. Att sitta i transportburen en längre period har han inga problem med heller. Men det gäller att göra din kanin van med såna saker, kaniner blir väldigt lätt stressade för saker som är nytt och en stressad kanin är inte alls bra.

[Avenbok]
1/6/19, 11:02 AM
#5

Nej! Det är inte okej att flytta på kaniner i onödan. Normala kaniner blir väldigt stressade av att lämna sitt revir, då dom är flyktdjur. Och när kaniner blir stressade funkar inte deras immunförsvar och dom blir sjuka.

Melden
1/6/19, 1:05 PM
#6

Ursäkta jag menade inte resväska utan transportbur :)

Annons:
Morötterna
1/6/19, 1:25 PM
#7

#6 okej

tiger tok
1/6/19, 2:17 PM
#8

Det är individuellt. Om man har en kanin som är trygg, modig, social och vältränad så ser jag inget fel med att ta med den, i viss mån. Lite promenader, hem till bekanta osv kan vara okej om man har med hö, vatten och transport som kaninen är trygg i.

Upp till toppen
Annons: