Annons:
Etikettallmänt
Läst 431 ggr
Eliiina2008
1/5/19, 10:28 AM

Kanin

Hej, jag är en 10 årig tjej som har växt upp bland djur, jag har skilda föräldrar och min mamma har en sjukdom. Jag vill ha en kanin och jag har frågat min pappa men han säger bara att jag får fråga mamma och att jag mst ha den där. Mamma har en man som heter Stefan, och jag frågade mamma om jag fick ha en kanin men hon sa bara att jag får en när hon blir friskare. Jag frågade hon om inte stefan kunde ta hand om min kanin när jag ör hos pappa, men hon sa bara nej, sen försökte jag med att jag kan köpa den själv men hon bah, "vem ska ta hand om den när du är hos pappa då?". Vad ska jag göra??? Ps, vi har haft en hund, 3 katter (har kvar en) och 3 hamstrar.

Annons:
silverfiisk
1/5/19, 10:44 AM
#1

Det är väl bara att acceptera vad dina föräldrar säger? Har hon sagt att du ska få en när hon blir frisk så får du väl stå ut med att vänta ett tag. Nu vet jag inte vad hon har för sjukdom, men det kan vara jobbigt med djur och en massa ansvar när man själv inte mår bra. Om dina föräldrar inte vill/kan ta hand om kaninen så är det helt rätt av dom att inte köpa en. Du får ha lite tålamod helt enkelt :)

Morötterna
1/5/19, 11:32 AM
#2

#1 håller med :)

[Svea&Sabina]2
1/5/19, 2:23 PM
#3

Jag vet hur jobbigt det är att ta ett nej. Jag förstår precis. Du tänker säkert att jag inte förstår och att vi är jobbiga som säger att du får acceptera ett nej, men dina föräldrar bestämmer faktiskt. Jag har tjatat mig till 3 kaniner och 2 hamstrar på ett år även fast mina föräldrar varit bestämmda och sagt nej. Men om du visar hur duktig du är och hur mycket du vill det här så kanske du får ett ja om några månader.

[Svea&Sabina]2
1/5/19, 2:24 PM
#4

Jag har fått ja till alla mina djur för jag har visat hur mycket jag har läst, jag har berättar fakta om djur varje dag och jag har visat annonser på djur jag vill ha. Dina föräldrar kommer bli irriterade och fortfarande säga nej, men efter ett tag kanske du får ett "ja" precis som jag fick efter 1-2 månaders övertalning. Som sagt får man ibland acceptera ett nej och det är tråkigt.

silverfiisk
1/5/19, 2:28 PM
#5

#4 Fast att tjata är väl inget att rekommendera. Vill inte föräldrarna ta hand om kaninen så är det så. Det är deras ansvar och då får man helt enkelt acceptera ett nej och sluta tjata.

Morötterna
1/5/19, 2:52 PM
#6

Jag tjatade, mamma tröttnade och sa ja. Dock efter det läste vi på tillsammans om kaniner, hamster, råttor osv. Vi bestämde kanin, men nu i efterhand ”ångrar” vi oss lite att vi inte tog råttor 😂 Men vi är ju såklart nöjda med våra kaniner. Men tjata inte, det kanske bara gör det värre. Och om din mamma är sjuk kan det vara så att hon inte orkar just nu. Hon har ju även sakt att du kan få en när hon blir friskare, men tänk på att kaniner är ansträngande djur och lever länge, kan även bli dyra. Men tjat funkar inte för alla, min mamma har börjat tycka det är jobbigt med hur mycket jag tjatar om en till kanin samt om olika kanin relaterade saker (haha). När din mamma sen låter dig skaffa en, ta inte första bästa, låt det ta tid, vi letade i typ 6 månader efter rätt individer. Men du bor under dina föräldrar tak, då bestämmer dem, och det är ju deras ansvar om kaninen blir sjuk, någor oväntat händer t.ex. den blir sjuk eller kaninburen går sönder. Dem säger nej, då är det ett nej. Förstår att det är jobbigt, men du kanske kan låta det ligga på is några månader, sen fråga igen.

Annons:
Morötterna
1/5/19, 2:53 PM
#7

Och när hon väl säger ja kanske det är bäst att ha en kanin på foder eller hyra en, så din mamma/pappa ser att du inte tröttnar :)

Arcade-Foodie
1/5/19, 4:59 PM
#8

Du kan pröva att hyra en kanin under sommaren och ser hur det går efter du får ett "ja" att skaffa kanin. Då kan du se om en kanin är något för er och om det är något du vill verkligen ha. Själv när jag var 10 år så var jag inte alls redo att ha en kanin, då jag inte orkade ta hand om städningen av buren. Så hade tur att min pappa tog hand om min kanin då. 

Din mamma har ju gett en bekräftelse att skaffa en kanin när hon mår bättre, så vänta tills dess. Kan tänka mig att man inte har orken att ta hand om ett till djur när man mår dåligt, vet själv hur jobbigt det kan vara att behöva ta hand om djur när man mår dåligt. 

Hjälper inte exakt att tjata om att skaffa husdjur, det har jag erfarenhet av, då jag bara fick en kanin när jag var liten. Skaffade sedan mina husdjur själv, senare när jag började fick egna pengar och mina föräldrar behöver inte ens tänka på djuren finns i huset/på tomten.

[Svea&Sabina]2
1/5/19, 8:09 PM
#9

#4 Precis det jag sa. Ibland får man acceptera ett nej.

[Svea&Sabina]2
1/5/19, 8:13 PM
#10

#7 Det är superbra att ha kanin på foder eller att hyra. När jag var ca 10 år hyrde jag kaniner två somrar i rad från min pappas kollega. Mina föräldrar ville inte skaffa kanin eftersom dom trodde att jag inte kunde ta hand om en när jag var lika liten som du. Fråga inte om att köpa en kanin, fråga om du får hyra en.

Upp till toppen
Annons: