Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1257 ggr
novembre
1/3/19, 11:03 AM

Min kanin krafsar som en galning

Hejsan! 

Mina kaniner är snart 8 månader, en hane (kastrerad) och en hona (ska kastreras). Hanen är hur lugn som helst. Honan är väldigt energisk men på senare tid har hon varit ganska intensiv. Hon har börjat bita sönder lakanen i sängen, krafsar som en galning på olika platser och det gör hon under ganska långa stunder. Ibland blir hon sur när man ska sopa och tar borsten ifrån mig. (även inne på toaletten väcks något inom henne som gör att hon ska bita och krafsa så fort hon kommer dit in. Tår och handdukar ska hon gärna bita på därinne). Kaninerna är numer frigående i lägenheten förutom på nätterna när de är i bur. På senare tid har hon dock börjat krafsa som en galning i sin toalåda på nätterna också. Man blir lite smått galen på krafsandet. Jag har skaffat en (katt)låda med halm i som hon kan krafsa i. Hon krafsar däri, men även om hon krafsat bort all halm till andra sidan så fortsätter hon ändå :/ 

Dessutom varje dag hittar jag kiss bredvid toalådan. det är svårt att avgöra om det är honan eller hanen då det är ute tillsammans i lägenheten. I övriga lägenheten kissar de annars inte utanför. det är isåfall i buren nära lådan.  

Kan detta vara något slags tonnårsbeteende? Kommer det gå över eller är det något som inte är bra som hon försöker säga?  Blir de lugnare efter kastrering? Lägenheten är stor och öppna ytor så hon har utrymme att motionera, dock har vi inte introducerat Kaninhoppning eller sådant utan de får springa fritt, men det borde räcka när de får vara ute hela dagarna tänker jag.

Annons:
Arcade-Foodie
1/3/19, 7:31 PM
#1

Det bör går över när hon har blivit kastrerad, då det kan säkert vara hormonerna som påverkar henne. Vilket gör att hon försöker gräva och bädda. Min hona har perioder då hon gräver i hagen och sedan slutar hon, hon blir lätt sur när hon inte får det hon vill men det går över senare. Men hon är inte kastrerad, så detta kommer upp flera gånger men bara vissa perioder.

Villekaninen
1/3/19, 8:21 PM
#2

Prova att sätta en balja med sand i hagen och göm icke klibbiga kanin godisar i sanden. Det kan stimulera henne lite iaf 🙂

novembre
1/10/19, 2:04 PM
#3

Skönt att det går över :) Nu har hon helt säkert blivit sugen på att para sig också. hon springer efter hanen ganska ofta och även under deras sovtider. det stör honom då han är kastrerad och inte så intresserad av att para sig. Jag har dem frigående numer, men eftersom honan inte låter honom sova (hon jagar honom och stampar) så testar jag nu att stänga in henne under deras middagslur så att båda får sova. Känns jättetråkigt att stänga in henne  när båda varit frigående ett tag nu. Därför undrar jag  om detta beteende också går över med tiden?

Hon ska kastreras men finns inga tider hos veterinären de närmsta två månaderna och funderar om det finns sätt att underlätta det för henne under tiden?

Upp till toppen
Annons: