Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1003 ggr
Villekaninen
1/2/19, 12:20 AM

Bottenmaterial i bur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Min kanin trivs inte med att vara på kutterspån eller annat Bottenmaterial därför har han inget utan plant trägolv. Är detta på något sett fel eller bryter mot någon lag? Här är lite bilder på hur det ser ut (Skitigt på bilderna men skulle städa efter att jag tog dem)

Annons:
Chinesecrestedlover
1/2/19, 12:59 AM
#1

Från Jordbruksverkets L80: Bottenmaterial 10 § Burbottnen i andra burar än betesburar ska vara täckt med ett för djuren anpassat strömedel.

Trägolv är förövrigt alldeles för hårt och kaninen riskerar problem med sina tassar etc. p.g.a. detta.

Villekaninen
1/2/19, 1:08 AM
#2

#1 okej men om han inte trivs med det måste han ha det endå? Kollar dagligen tassarna och tycker dom ser bättre ut en när han hade spån. Tänker mest på att om han har spån kommer han inte vilja gå på det och puttar in det till sidorna och då är det ju samma igen. Kanske jag kan använda en fleecefilt som Bottenmaterial?

flocken
1/2/19, 7:34 AM
#3

Torv? Har slutat helt med spån o använder bara torv

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Villekaninen
1/2/19, 11:07 AM
#4

Har också provat det men tror inte han gillar sådana material under tassarna. Ska prova med lite tjocka filtar som golv 🙂

Namiko
1/2/19, 12:20 PM
#5

Mjuka filtar för att skona hälarna är ett alternativ. När dom väl fått trycksår är det svårt att bli av med dom så det är bäst att ha mjukt underlag i förebyggande syfte.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Villekaninen
1/2/19, 1:02 PM
#6

#5 Okej, han har inga trycksår utan väldigt friska och fina tassar men får åka till jysk nu och köpa en massa filtar. Hur tycker ni förövrigt att "huset" ser ut. Skriv gärna om det är något jag ska förbättra. Den första bilden är ju då inne i huset och den andra i rastgården.

Annons:
Villekaninen
1/2/19, 1:54 PM
#7

Så har fixat filtar nu det ser ut såhär. Den röda är en mjuk halv fleecad filt eller vad man ska kalla det och det svarta är en tun dörrmatta så att inte toalettspånet hamnar överallt. När jag är hos honom brukar jag sitta på pallen i hörnet så där är också dörrmatta så inte filtarna blir leriga 🙂

Villekaninen
1/2/19, 1:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Glömde bilderna😂

Namiko
1/2/19, 2:09 PM
#9

Det ser jättebra ut. Är det kutterspån i toan skulle jag dock överväga att byta ut det mot något annat då kutterspån kan påverka leverfunktionen hos kaniner.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Villekaninen
1/2/19, 2:38 PM
#10

#9 det visste jag inte? Dom flesta jag sett har kaniner har kutterspån. Hur påverkar det levern. (Är bara nyfiken)

Namiko
1/2/19, 2:57 PM
#11

#10 Kutterspån är tyvärr väldigt vanligt fortfarande, barrträd och cederträ innehåller fenoler som kaninen andas in och det tas om hand av levern. Levern tar skada och den största risken i det läget är sövning eftersom det är levern som tar hand om narkosmedlet. Du kan läsa mer om det här. Det är inte en vetenskaplig studie, men det är tillräckligt med bevis för att jag ska hålla mig borta från kutterspån.

Det ska inte ta mer än några veckor för levern att återhämta sig när man byter till ett lämpligt material.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Villekaninen
1/2/19, 3:35 PM
#12

#11 okej tack för varningen, får åka in och handla annat imorgon. Är Toalätt bättre eller vad ska användas?

Namiko
1/2/19, 3:56 PM
#13

#12 Jag tycker att Toalätt funkar jättebra till kanin. Det är det jag använder. Ett annat billigt alternativ är Lättströ från Granngården, det är gjort på hampa.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
Villekaninen
1/2/19, 3:59 PM
#14

#13 okej tack nu blir det fler pengar åt kaninen 😂

novembre
1/3/19, 11:17 AM
#15

Oj visste inte heller det om kutterspån! Jag har kutterspån just nu  och använder det tills påsen är slut och ska ersätta sedan med fleecefilt i buren. Blir också billigare med fleecefilt än att köpa nytt spån :) ) dock är det lite besvärligt när det fastnar hö hela tiden på fleecen och funderar hur tvättmaskinen mår av det efter ett tag :/ 

Mina kaniner är ute i lägenheten hela dagen och därför är de sällan i buren.  Ytorna är stora och blir därmed svårt att ha matta överallt. Jag har skaffat fler mattor sedan jag skaffade mina kaniner eftersom den ena inte går på golv, men min undran är om det finns en risk att de påverkar fötterna negativt när de springer på vanligt golv i lägenhet då det ändå är flera ytor med bara golv? Det ena kaninen springer oavsett om det är golv eller matta. Jag har såna där klickersplankor eller vad de kallas för. Sådant som liknar trägolv.

Villekaninen
1/3/19, 1:44 PM
#16

#15 att använda fleecefilt är nog inte så smart då det fastnar mycket i det jag använde en vanlig filt och dörrmattor som du nog ser på bilden 🙂 Du kan gå ut och rysta av dom ute och sen in i tvättmaskinen. Det där om vanligt golv kan jag tyvär inte svara på då jag ju inte visste bättre för någon dag sedan 🙂

Upp till toppen
Annons: