#8 Svea&Sabina Jag sitter vid datorn just nu och för mig är den bilden sne. Den kommer att bli bland de sista och jag ska rita av formen av dina honor i #10 nu då jag ritat av formen i #4 som var lite svårt.
#33 Riktigt fina bilder! Jag behöver öva på att göra päls och på honom så syns den bra i vilka riktningar den går.
Hade du varit bland de första så hade jag tagit Simba först
Och jag suger på att teckna kaninerXD Men övning ger en något gott=)
Har allt jag behöver förutom Faber-Castell Akvarellpennor Goldfaber Aqua 24-set som jag ska spara alla mina veckopengar till för att förhoppningsvis hitta dem pennorna i Drewex butiken i malmö som säljer pennor.
Hej, ritade också av den första bilden. Hoppas det är okej att jag lägger upp den enligt dig #1 annars gör jag inte om det. Mina teckningar är ju inte hälften så fina som dina #1 men är ju bara 12 och lär mig fortfarande 😋
Om jag får tid över ska jag testa rita någons kanin. Dock tecknar jag bara huvuden som liknar hare mest :) Får se hur det går med kropp och huvud som är annorlundare.
#morötterna, om du tycker färger är svårt, fokusera på kontrasterna först. Alltså vilka färger som är mörka och vilka som är ljusare. Det kan också bidra med ett djup i motivet genom att lära sig kontraster.
Speciellt den svarta kaninen i inlägg #49 har mycket mörka partier i pälsen. skissa upp formen först sedan färglägg och jobba fram de olika nyansskillnaderna i den svarta pälsen :) varifrån ljuset kommer kan påverka hur ljus en färg är och ibland överdriver konstnärer kontrasterna i ett motiv i förhållande till fotografiet. Detta för att ge mer liv åt bilden. tex har #49 lite ljusare svart på ryggen än i ansiktet, men syns nästan inte och där kan man göra det ännu ljusare på ryggen om man vill.
Sedan finns det varma och kalla färger. Det finns till och med varm och kall svart. Om du vill få en kall svart färg som i bilden ovan kan du blanda i en gnutta blått, men det behövs inte mycket. Vill du ha en varmare svart, blanda då i en varm färg som röd, eller brunt i den svarta färgen. Jobba med kontraster och nyanser i varma och kalla färger och blanda och testa dig fram. Man lär sig jättemycket på att fokusera på sådana små justeringar.
Experimentera och se vad du gillar bäst :) Kanske lite väl långt inlägg kring teckning, men är du intresserad så varför inte
#57 jag gjorde ett försök på Snuffis, kanske inte lika fin som MEML:s men jag försökte iaf. Försöker ju bli bättre så när jag blir äldre jag kanske kan ställa ut mina bilder och sånt är ju bara 12 😅 Förresten riktigt fina färger h*n har 😍 Blir kul att se hur MELM ritar din kanin 🙂
#58 Men herregud, tack Villekanin, vad gullig du är! Vad fin hon blev! Du är superduktig du med. Älskar din teckning, är jätteglad över den, tusen tack igen!
Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.