Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1347 ggr
Morötterna
12/20/18, 6:27 PM

Kastrering-kaninhona

Jag har två kaniner tillsammans, men den ena (Zingo) har börjat bli aggressiv mot den andra kaninen (Vivvi). Hon gör liksom utfall mot henne, kan även hända mot människor men inte lika ofta. Hon är även stressad emellan åt. Jag börjar fundera på kastrering då jag tror det är hormoner som ställer till det. Jag vet att det finns risker med kastrering och även att när dem sätts ihop ska det ske över längre tid. Men dem frågor jag har är: Hur stor bur är lagom med tanke på såret? Dem bor nu i en 140cm lång bur, men vi måste införskaffa en till, funkar en 120 bur eller är det för stort? Såklart är det meningen att dem ska bo tillsammans sen igen. Ska man kastrera båda? Eller bara den som är stressad och aggressiv? Vart skaffar jag en termometer, och hur kan jag göra för att hon ska hålla sin värme? Hur många veckor ska dem va ifrån varann? Läste 4-6 veckor, men är det för hane+hona? När såret läkt, kan jag ha dem ute på matta med galler mellan samt att jag sitter och övervakar hela tiden? I toaletten, vad ska jag ha då? Toalätt? Har säkert mer frågor, så återkommer sen med dem. Jag bor i Uppsala men kan åka en liten bit om det är behövligt =)

Annons:
Maleficum
12/20/18, 7:18 PM
#1

Säkrast skulle vara att kastrera både (annars kanske den andra blir mer aggressiv pga av hormoner). Har själv haft två okastrerade honor ihop (frigående) som helt plötsligt inte tålde varandra och det tog lång tid innan jag kunde få dem att gå tillsammans igen (men de hade fortfarande tillfällen då de inte kunde vara i närheten av varandra under några dagar så det gällde att de hade stooooort utrymme med mycket gömslen)

Bor du i Uppsala skulle jag rekommendera att du åker till Mälarens smådjursklinik http://www.malarensmadjur.se/ (ligger norr om Sigtuna) då dem är riktigt duktiga på kaniner!

Sen är det bästa att faktiskt ringa och prata med veterinärkliniken om dina frågor angående läktid och sånt då dem har bäst koll på det (samt att du kommer få med dig råd om skötsel efter kastrering på dem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Morötterna
12/20/18, 7:30 PM
#2

#1 tack! Det var dit jag tänkte kastrera isåfall. Då den ena är hur lugn som helst, man kan dammsuga i samma rum men hon ligger fortfarande helt lugn så ska jag nog rådfråga veterinären. Ska prata med min mamma nu då vi tror den lugna börjat tycka det är jobbigt nu. Mamma är inte hemma, men när vi pratade i telefon sa jag att Zingo (den som kanske ska kastreras) hade gjort några utfall mot Vivvi (lugna) då sa mamma att vi ska titta hur mycket det kostar och läsa på osv. Hoppas att mamma går med på kastrering denna vinter :D

Maleficum
12/20/18, 7:34 PM
#3

#2 En annan fördel med kastrering (och bra anledning till att kastrera båda) är att man slipper risken för livmodertumörer och inflammation och även juvertumörer minskar det risk för!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Linnea0001
12/20/18, 7:44 PM
#4

Rekommenderar att kastrera båda för att slippa risken för livmodercancer som faktist är ganska vanligt. Är dom innekaniner kan det vara en fördel att ha tyg i buren, lätt att byta och lägga i en ny filt. Och det kommer inte in spån i såret.

Morötterna
12/20/18, 7:53 PM
#5

#3 #4 Det är även en stor del varför jag vill kastrera, jag tror att mamma kommer vilja kastrera den som värkar vara mest påverkad denna vinter och den andra nästa. Men inte pratat med mamma något, och så är den ena kaninen min systers (den lugna) och vet inte om hon vill utsätta ”sin” kanin för ett ingrepp. Men återkommer i helgen vad jag och mamma kommit överens om, jag ska även träffa min pappa imorgon och ska se om han skulle kunna ge mig pengar till kastrering (anledning till det är att han inte betalar något för mig och min syster, så handlar inte om att vi inte har råd att betala själva!) Tack för svar :-)

Vaniljmuffin
12/21/18, 11:34 PM
#6

Har kastrerat 2 honor nu alldeles nyss. 120 bur funkar, jag har haft dom i en sån (en åt gången såklart). Fleece är jättebra så du ser eventuellt blod och så det är mjukt för såret. Sen typ toalätt i lådan. Inget hus första dagarna för kaninerna ska inte hoppa enligt kanin vet jag har. Ska vara inne i buren en vecka för att läka bra. Jag fick ge min ena en liten tur ute typ dag 3 för hon höll på bli galen. Men efter typ 5 minuter ville hon sova igen för hon blev snabbt så det gick bra! :) Första dygnet måste du kolla stygnen och såret med några timmars mellanrum. Viktigt att länken börjar äta igen, så ge allt den tycker är gott direkt efter även om det är massa godis. Frukt och sånt gör att magen iaf kommer igång vilket är det viktigaste! Vet bör skicka med criticalcare med spruta och även smärtstillande med spruta. Båda du ger i munnen. Critical care är om du måste tvångsmata din kanin, om det inte börjat äta efter ett tag (har ingen exakt tid men ett par timmar typ) jag fick göra det på en av mina medan den andra åt direkt efter operationen. Hon börja jag tvångsmata när hon inte ätit på typ 5 timmar efter hon vaknat. Men morgonen efter så börja hon själv! Kan inte tänka på något mer… fråga om du undrar något mer! (Båda operationerna gick bra helt utan komplikationer men se till att det är kaninvan vet!)

Annons:
Vaniljmuffin
12/21/18, 11:36 PM
#7

Snabbt trött* och att kaninen inte länken hahaha vet inte varför telefonen autokorrekta till det!

Morötterna
12/22/18, 8:54 AM
#8

#6 Tack så mycket! Haha autokorrekt kan ställa till det.

Morötterna
12/25/18, 4:39 PM
#9

Tänkte uppdatera: Min mamma har pratat med hennes sambo, min bonus pappa och han ger mig 700kr så ska jag betala 1000kr själv. Men min mormor och morfar ger mig också lite, vet it hur mycket. Vi ska boka tid under påsklovet, så det blir bra. Idag så bet hon mig, jag bara klappade henne. Hon visade inte att hon skulle bita mig så därför var jag inte beredd på det. Jag blev rädd och ledsen, för att jag är rädd för henne nu och jag känner att jag inte gillar henne något mer. Men jag ger inte upp, vi testar kastrering och om hon inte blir lugnare tar vi det därifrån. Jag vill inte ha hat för det, för jag ger inte upp! Men hur länge måste hon vara ifrån sin kompis? Vi ska redan nu börja leta efter en till innebur som vi kan låna tills dem kan gå ihop igen, om vi inte hittar någon tar vi in inneburen. Om vi använder uteburen, kan hon gå på trappan upp och ner? Eller ska vi stänga in henne där uppe? :) Är såå glad över att mamma gått med på kastrering. Hoppas ni haft en bra jul.

Vaniljmuffin
12/25/18, 6:17 PM
#10

Hon brunstar kanske? Kan vara därför hon bet, min lilla bet mig en gång under sin första brunst. Hon och jag blev lika förvånade! Haha nu är hon kastrerad och det har gått typ 1 månad. STOR skillnad, hon är supergo nu! Så om kaninen bara är tjurig under brunst kommer det helt klart bli bättre!

Morötterna
12/25/18, 7:12 PM
#11

#10 tror inte det var brunst, hon värkar inte brunsta nu. Dock märks det inte mycket på henne utöver att hon blir aggressiv. Tror verkligen kastrering kommer hjälpa henne. Skönt att din kanin blivit bättre.

Morötterna
1/5/19, 11:37 AM
#12

Nu har vi bokat en tid! :D Det blir den 19/2 på rembacken. Så nu kan ni bomba med olika saker jag måste veta ex: Hur länge måste hon va ifrån sin kompis? Vad för underlag i toan? Tacksam om ni kan bomba med olika saker jag bör veta samt fråga vet och era erfarenheter om kastrering på hona.

Morötterna
1/6/19, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Såhär bor kaninerna nu, men min mamma sa att sen när Zingo (den vita) kastreras så kan väl hon ta buren och Vivvi hagen? Vad tycker ni om det? För då kanske det blir lättare att få ihop dem sen, eller är detta en dålig idé?

Annons:
Morötterna
1/6/19, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Såhär bor kaninerna nu, men min mamma sa att sen när Zingo (den vita) kastreras så kan väl hon ta buren och Vivvi hagen? Vad tycker ni om det? För då kanske det blir lättare att få ihop dem sen, eller är detta en dålig idé?

Morötterna
1/6/19, 4:10 PM
#15

Tass

Namiko
1/6/19, 4:31 PM
#16

Jag har inte särat på kaninhonor vid kastrering, har inte sett någon anledning till det. Se bara till att hon inte hoppar högt eller springer omkring som en tok i början.

Toalätt funkar jättebra i lådan, se bara till att hålla lådan och buren/hagen extra rena medan såret läker. Har ni kutterspån till kaninerna så rekommenderar jag att byta ut det redan nu då det kan påverka leverfunktionen och därmed öka risken vid sövning, det tar dock bara några veckor för leverfunktionen att återställas.

Be veterinären att kolla kindtänderna på henne vid kastreringen, det är en jättebra vana att få dom kollade så fort en kanin sövs då det är svårt att kolla annars. Har själv haft en kanin som blev aggressiv på grund av bettfel. Hon hade helt enkelt ont.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Morötterna
1/6/19, 5:36 PM
#17

#16 jag vill sära på dem för den blåa kaninen brukar få igång den vita så hon börjar springa och sådant, mem därför blev mammas idé bra eftersom dem fortfarande är med varann. Jag kommer även låta dem träffas varje dag i hagen som ena kaninen ska va i. Då kanske dem inte behöver va särade allt för länge, kanske bara 1-2 veckor :) Vi har just nu spån/hö i botten samt filt i hagen. Vi har små mattor som kommer va i buren, så att hon infektions risken minskar. Ska fråga vet att kolla kindtänderna, tack att du sa det. Tack :)

Upp till toppen
Annons: