Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 630 ggr
novembre
2018-12-20 09:55

Dåligt hö?

Nu blir jag osäker om höet jag köpt senast är dåligt. Det är smarrrigt hö som jag brukar köpa. Det har hänt mig en gång innan att de vägrat äta höet från en nyinköpt påse när de annars äter jättemycket utav hö och från det märket. Jag drog slutsatsen att det kan vara dåligt och lämnade tillbaka den gången. Nu har jag hö från samma märke. De har gladeligen ätit det i några dagar men inte nu längre… höhäcken är knappt rörd i natt och min ena kanin har grävt frenetiskt i toalådan hela natten (är i bur på natten). Hon är annars lugn på nätterna. jag var lite orolig när jag kände genom höet att det var lite fuktigt men det kanske bara var kallt. Det luktar ganska starkt och nu minns jag inte längre hur det brukar lukta men upplever att lukten borde vara lite mildare. Jag lade påsen på golvet nu så fick de äta vad de ville ur den. Då åt de men tror det var ganska selektivt. Om kaninerna inte äter, kan det vara dåligt? Jag har köpt annat hö tidigare som istället sett brunt och torrt ut och verkligen inte ser mögligt ut eller luktar så men de verkar helt enkelt tycka att den sorten var för tråkig för att bry sig om.

Annons:
-Aida-
2018-12-20 10:04
#1

Äter dom inte höet så kan det vara dåligt eller att de bara smakar skit helt enkelt. 😂 Alla påsar är ju olika även av samma märke så skiljer sig innehållet i påsen alla gånger enormt mycket.

novembre
2018-12-20 10:32
#2

Okej tack! Blir en vända till en annan butik idag med förhoppningsvis bättre hö :)

[Avenbok]
2018-12-20 13:28
#3

Om du vill ha bra hö, så köp direkt från en bonde. Sök på ”hö i småbal” på blocket eller hästnet. Höet håller sig inte bra när det förvaras i plast, det blir ofräscht. Det är mycket bättre att köpa småbalar och förvara det i förrådet på hyllplan.

Arcade-Foodie
2018-12-20 15:28
#4

Har själv stött på samma sak, men köpa hö från bönder är bäst eller från en lokal djuraffär som får hö i närområdet men detta är betydligt dyrare. Kvaliten på hö blir betydligt bättre ^^

akvarium123
2018-12-20 15:29
#5

Bara en tanke men efter denna sommaren som var väldigt varm och torr så kanske höet smakar annorlunda? Eller har någon annan erfarenhet kring det? 

Jag vet att när jag packar höpåsar (till häst) så ser jag att höet  inte är av samma kvalité som det brukar vara. Det är bl.a inte alls lika långa höstrån och också mycket mycket torrare.

Arcade-Foodie
2018-12-20 15:32
#6

#5 stämmer helt att kvaliten på höet har varit dåligt i år, hänt många gånger för mig att behövt köpt annat hö och jag lägger minst 500 kr varje månad att bara köpa hö, extremt dyrt när man bara har studiebidrag att gå på. Hoppas att nästa år blir bättre ^^

Annons:
akvarium123
2018-12-20 15:49
#7

#6 Ja det har verkligen varit snordyrt höet i år!

Samtidigt så brukar jag alltid se det från den ljusa sidan vilket är att jag har ju faktiskt haft en väldigt fin sommar mot andra år🙂 Jag har aldrig badat lika mycket som denna sommaren då det varit 25 grader i sjön!

novembre
2018-12-21 14:02
#8

Jag har hört att det ska vara billigare att köpa från bonde, men jag vet inte vart man hittar dem :/ tack för tipset! det ska jag kolla upp. så tråkigt när man får hem dåligt hö. Jag köpte nytt hö och det var mycket bättre.

akvarium123
2018-12-21 16:17
#9

#8 Då kan du tänka dig hur det är för stallägarna och bönderna…

De vill verkligen inte ha dåligt hö detta år😕

Hö från bonde detta år kan nog kosta en hel del och kan nog bli ganska svårt att få tag på då alla vill ha hö i år. Men du kan ju alltid testa! Som #3 sa så sök på blocket eller hästnet.

Arcade-Foodie
2018-12-21 21:39
#10

Finns också högrupper på Facebook som du kan söka på och fråga efter hö i ditt område ^^

Upp till toppen
Annons: