Annons:
Etikettallmänt
Läst 893 ggr
Anonymamej
2018-12-18 17:55

Tips med bur/hållning med kanin

Okej vet inte riktigt vad jag ska döpa detta inlägg till.. men ja jag har tänkt skaffa en till kanin till min ca 6 månader kanin som troligtvis vill ha en kompis mer än katter o mig. Så jag tänkte att antigen köper jag en kaninbur som är L:120 (bredd vet inte riktigt) som är dubbel våning. Men tror inte den får plats hemma, bor i lägenhet så det är lite trångt. Så jag tänkte att man kunde kanske ha botten av en bur o göra som en Hage (fryrkantig typ) som e rätt stor ungefär L:150 B:120 sen ska botten få plats som är ungefär L:100/110 B:50. (Vet inte måtten). Tror ni det går? Eller blir det för litet för två kaniner? Dom kommer få på dagarna att vara i hela lägenheten så dom är bara i denna ”bur/instängning” vid natt o när jag är i skolan. Om jag gör så, vad ska jag ha som underlag? Kissar/bajsar dom är det ju bara ta upp, men skulle man missa att dom gjort nåt så kan det förstöra golvet (inte för jag bryr mig men ni fattar) o vad ska man tänka på om man gör så? Skriv lösningar vad jag kan göra! ”Lösdrift” eller bur? Varför? Nackdelar? Fördelar? Hur gör ni?

Annons:
[Svea&Sabina]2
2018-12-18 19:17
#1

Jag förstår att du vill ha kaninen i bur om den inte är rumsren, men om den inte är det, varför kan du inte ha den frigående? Annars kan du ha en bur med en Hage. Min förra kanin bodde först i sin innebur och sedan fick han en Hage på 3 kompostgaller och senare fick han vara frigående i hela huset dynget runt men han var orumsren så han fick bo i ett eget rum och komma ut i huset några timmar om dagen. Men han kom till ett annat hem och är frigående på landet. Jag tror att han har flyttat ut nu :)

Anonymamej
2018-12-18 20:10
#2

#1 hon är relativt rumsren i buren kissar/bajsar hon på ett ställe. Men om jag byter till bur/frigående så kommer hon ju byta kiss/bajsställe och därav jag undra om det finns något man kan ha under, så det är just där som är problemet:) för lägenhetens golv får ju inte förstöras

Arcade-Foodie
2018-12-18 20:13
#3

Har du prövat att sätta lådor i lägenheten, gjorde det med min kanin. Han hade två lådor ute i lägenheten och en i sin bur, han lärde sig fort vart i lägenheten han skulle gå. Nu har jag bara en låda i ett hus och inga olyckor har hänt.

Anonymamej
2018-12-18 20:31
#4

#3 nej har inte provat det, men kanin får inte vara i vardagsrummet där har vi trä golv så mamma vill inte att hon kommer ditt plus mamma vill inte ha henne springandes på heltid utan kanin får springa omkring under dagen o natten va i denna kanske lösdrift under natten

Morötterna
2018-12-18 22:09
#5

Om jag förstått rätt kan du ha en 100cm bur botten OCH en Hage som dem är i på nätterna. Isf kan du ju ha bur botten med spån, och sen när dem går i lägenheten kan du sätta kompostgaller där kaninen inte får vara. Jag gör själv så, men mina kaniner vill inte va frigående och ja jag har försökt haha. Men sätt lådor i varje rum så att dem har lådor att gå på. Det blir nog bra, men dem behöver en Hage runt som bör vara över 6 kompostgaller. Mina kaniner (2st på ca 1,6-1,9 kg) bor i en 140x60x70cm bur (osäker på höjd&längden) och får komma ut mellan 3-7 timmar om dan på vardagar, på helgerna är dem ute hela tiden när vi är hemma. Vi har en matta som är ganska stor, då ena kaninen bara är där för hon HATAR golvet, där har vi även hö, toa och vattnet. Den andra får gå mellan hallen (ganska stor, där står även mattan, det är som en gång mellan ytterdörren och vardags rummet) och köket. Hon tycker det är kul :) Jag märker på mina kaniner när dem är ute för lite, även när dem vill tillbaka in då den som gillar golv visar det genom att gräva på dörren till förrådet där buren står. Lycka till! :D

Anonymamej
2018-12-19 13:17
#6

Ah okej, men jag vet inte om jag fattar fel eller missat, men har jag fått svar på min fråga om det blir tillräckligt stort? Haha helt snurrig tipsen e bra, men är det för litet space för två kaniner? Och va kan jag ha som underlag? Fler tips??

Annons:
Anonymamej
2018-12-20 14:11
#7

Ingen som har tips??

tixEntry
2018-12-20 14:33
#8

Nej, så länge de får rejält med aktivering och varierad möblering blir det nog inga problem med platsen :)

Som underlag på golv brukar folk rekommendera yogamatta eller annan mjuk matta med en filt över, så det inte ska bli hårt för tassarna. Och då blir det enkelt att tvätta filten när den blir smutsig, så man inte behöver tvätta hela mattan.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Anonymamej
2018-12-20 15:30
#9

#8 okej! Hur menar du med möblering/aktivering? Typ hus, ”hinder”, pinnar osv? För jag har tänkt att ha själva bottnen där toa o antigen hus eller mat finnas tror hus ska va där istället för mat då hon bara välter matskålen, sen så mat samt vatten vid ett ställe, sen ett till hus, en bro, några stock/pinnar (som dom kan hoppa över/gnaga på) lite leksaker typ bollar (som gjorda av halm tror jag dom är) osv. Sen får dom som sagt va ute.

Anonymamej
2018-12-20 15:32
#10

Någon som har mer tips? med kanin? Hur ska jag tänka när jag skaffar en till och ska ha ihop dom? Kastrerad hane? Bör den va 3år eller 7år? Min kanin är ju 6 månader. O någon sa att den äldre e bra så vad räknas som äldre? Vill ju inte ha en som inte har långt kvar

Morötterna
2018-12-20 15:43
#11

jag skulle tagit runt 1-3 år men vet inte vilken ålder som är ”bäst”, spelar större roll om hur kaniner betersig runt andra djur. Om din hona är dominant bör du välja en hane som inte är dominant, du känner din kanin bäst och därav vet du även vilken personlighet som din kanin skulle gå ihop med :D Lycka till =)

Anonymamej
2018-12-20 17:16
#12

#11 nej vet inte riktigt vad hon är i personlighet xD hon sitter antigen i mitt knä eller ör bara stil hon e liksom snäll o lugn, katterna har börjat jaga henne så hon är rädd för dom. Hon kan vara lite små sur vissa dagar, men oftast snäll. Hon börjar väll gå in i ”tonåren” så hon har ett humör. Så ja, va skulle du säga?

Morötterna
2018-12-20 18:35
#13

#12 så svårt att inte träffat kaninen :/ men eftersom hon verkar vara ganska lugn men börjar få ett lite ”hett” humör kanske en 1-2 årig hane som är lugn och inte dominant (pga att hon börjat bli lita små sur och kanske därför vill bestämma lite). Det är aldrig säkert att kaniner går ihop, så om du inte har plats för två kaniner på ”olika håll” så kan det vara bra om köparen kan ta tillbaka kaninen om det inte funkar. Lycka till :)

Annons:
Anonymamej
2018-12-20 20:16
#14

#13 nej har inte plats för kunna ha på håll :/ kan jag skaffa hennes bror? Lika gammal. Men dom bråkar kanske inte då? Inte för kaniner tänker så

Morötterna
2018-12-20 20:53
#15

#14 som du säger, dem tänker inte så. Det kan gå, det kanske inte går. Men eftersom det är ur samma kull=samma gener. Så dem har nog liknande temperament :) Sålänge det sker sucsesift (vet it hur man stavar..) kan det gå. Det går inte att bara sätta ihop dem, utan dem behöver vänja sig med varann. Lycka till (-:

Upp till toppen
Annons: