Annons:
Etikettallmänt
Läst 630 ggr
Travis D
12/17/18, 6:32 PM

Kaninerna kommer

I veckan hömtar vi våra småttiingar och jag undrar vad jag ska tänka på att ha hemma när dom kommer Vad ska finnas i en kanin bur? (Så jag vet att jag har det jag som behövs) Vad måste jag ha när kaninerna kommer och vad ska jag tänka på dom första dagarna? Inte störa dom för mycket? Eller vänja dom vid mig på direkten?

Annons:
Villekaninen
12/17/18, 6:42 PM
#1

Låt dom vara i en dag ungefär. Sitta gärna utanför buren och prata med dom. Sen kan du börja hantera dom succecivt (stav) 🙂

[Svea&Sabina]2
12/17/18, 7:33 PM
#2

När kaninerna kommer fram till gallret och är nyfikna kan du börja öppna buren. Du ska inte vänta 1 eller 7 dagar, utan du ska vänta till dem är redo, det är olika. Jag har gjort misstag med min förra kanin att jag öppnade buren för tidigt och att jag försökte bära honom innan han vant sig vid mig. Lägg gärna in toarullar och tryck in hö i rullarna, det älskar mina kaniner :) Eller grönsaker

Morötterna
12/17/18, 9:09 PM
#3

Min uppfödare sa 3-7 dagar skulle man vänta med att bära och ta ut ur buren. Men jag kunde bära dem och göra all hantering typ direkt. Men för vissa kaniner krävs det lång tid. Dem kommer ju till ett helt nytt ställe, då kan det vara bra att ge dem lång tid på sig att vänja sig med allt. Det är alltid bra att bara sitta utanför buren, sen efter man bara suttit tyst kan man börja prata t.ex. läsa en bok eller presentera sig så att kaninerna vänjer sig med rösten. Öka lite varann/varje dag med hur mycket kontakt ni har så bör det gå bra. Lycka till med kaninerna :)

[Avenbok]
12/17/18, 9:40 PM
#4

När jag skaffat mina kaniner, så fick dom sitta i buren några timmar efter hemkomsten. Och senare på dagen har jag tagit ut dom i hagen, och matat med godsaker. Jag tror det är bäst att vänja dom vid familjen och den nya miljön så snart som möjligt. Men sen är det såklart viktigt att dom får vara ifred också.

Travis D
12/17/18, 9:48 PM
#5

Tack för tips?! 😃

[Avenbok]
12/17/18, 10:03 PM
#6

Inred buren med t.ex toalättströ i botten och halm ovanpå så dom kan gräva och böka runt. Och sen vill dom ha sitthyllor att hoppa upp på och gömma sig under. Och dom vill ha massor av hö och några grenar att knapra på t.ex äppelgrenar. Om man vill så kan man ha höet i en höhäck men då är det viktigt att dom inte kan hoppa ner och fastna i den. Och sen kan du sätta toalådor i hörnen så blir det lätt att städa. Men glöm inte att ta med lite av deras gamla strö och bajs för att lägga i transportburen och sen i den nya buren. Då kommer dom snabbt känna sig hemma.

Annons:
Travis D
12/19/18, 12:44 PM
#7

Vad är viktigt att ha i buren när dom kommer?

[Svea&Sabina]2
12/19/18, 12:53 PM
#8

#7 Vattenskål/vattenflaska, hö, spån, tuggpinnar (äpplegrenar), leksaker (toarullar). Det är det jag hade satt in i buren :)

Linnea0001
12/19/18, 12:57 PM
#9

Hus tycker jag är viktigt. Den kan både sitta på taket eller inne i huset och gömma sig

Morötterna
12/20/18, 10:54 AM
#10

#8 och hus :)

[Svea&Sabina]2
12/20/18, 11:43 AM
#11

#10 det är ju självklart :)

Upp till toppen
Annons: