Annons:
Etikettallmänt
Läst 606 ggr
Anonymamej
12/17/18, 6:28 PM

Behöver kanin ha sällskap?

Min kanin har varit relativt nyfiken av sig(ni som läst tidigare inlägg) nu har hon börjat hoppa upp i mitt knä själv. Och sitter man på golvet o hon blir stressad kutar hon till mig, hon bits knappt alls i buren. Men jag undrar behöver kaniner vara 2? Börjar bli lite fundersam.. nu (det hände för nån dag sen bara). Hon sitter bara i buren o när jag tar ut henne skuttar hon in buren.. hon verkar inge hängig eller så, kan det va att hon känner sig ensam? Jag är ju med henne från 12-20 ibland längre + hon får hoppa själv på golvet. Ska säga oxå det finns två katter var av en av dom brukar ligga o mysa, typ om katten ligger på golvet kommer kanin fram. (Men inte nu som sagt nu verkar hon inte vilja nåt). En till fråga när ska kaniners klor klippas? Vi har klippt dom så fort dom börjar bli långa.

Annons:
Villekaninen
12/17/18, 6:45 PM
#1

Kaniner lever ofta tillsammans och trivs bäst så. Har du plats och tid kan du köpa ett sällskap. Klorna ska klippas när klon sticker utanför pälsen på tassen eller när man börjar tycka dom blir långa 🙂

Anonymamej
12/17/18, 6:49 PM
#2

#1 ja tid finns, plats vet jag inte än.. men kanin bor just nu i kaninbur som är precis laglig nu när hon är unge.. men efter julen (förhoppningsvis tidigare) kommer vi fixa så hon får gå fritt. Vi har tänkt ha burens botten o sen göra en Hage runt som är stor så hon är lös (bor i lägenhet). O när jag har tid vilket är ofta kan hon va i hela lägenhet. Så plats kommer finnas. Borde jag skaffa en till hona då? I samma ålder? Eller en kastrerad hane i samma ålder? Vad e bäst?

Anonymamej
12/17/18, 7:39 PM
#3

Upp

[Avenbok]
12/17/18, 9:23 PM
#4

Jag tror inte din hona måste ha kaninsällskap för att må bra, då hon har sällskap av dig och katterna. Men om du vill skaffa en kompis till henne så är en vuxen kastrerad hane bäst. Fördelen med att skaffa en vuxen kanin är att du kan se hur han är till sättet och om han passar din hona. Och jag klipper klorna på mina kaniner 1 gång per månad, det känns lagom.

Anonymamej
12/18/18, 9:27 AM
#5

#4 okej, borde det va samma ras? Eller åtminstonde liknande? Hon är en dvärgvädur/gotlandskanin så hon är relativt stor just nu ör hon liten (tycker jag) men hon blir större tror jag senare. Så ska väl skaffa en stor ras? Ingen hermelin eller så menar jag

[Svea&Sabina]2
12/18/18, 9:37 AM
#6

Jag kan inte klipppa klor på mina honor så jag måste åka till en djuraffär för att få de klippta. Jag vågar inte klippa klorna på min hane för han är stor och galen haha. Jag ska testa klippa klorna idag, men han har svarta klor och jag är rädd att klippa i pulpan.

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/18/18, 9:40 AM
#7

Mina honor har inte fått klorna klippta på 4 månader, så det är dags igen. Under deras 8 månader så har dem fått klippta klippta klor 2 gånger för jag kan inte klippa deras klor för dem är galna i famnen.

Morötterna
12/18/18, 9:42 AM
#8

#6 ha potatismjöl som du kan doppa klorna i om du klipper i pulpan. Det ska funka :)

Anonymamej
12/18/18, 11:10 AM
#9

okej, borde det va samma ras? Eller åtminstonde liknande? Hon är en dvärgvädur/gotlandskanin så hon är relativt stor just nu ör hon liten (tycker jag) men hon blir större tror jag senare. Så ska väl skaffa en stor ras? Ingen hermelin eller så menar jag

[Avenbok]
12/18/18, 2:45 PM
#10

#5 Jag tror inte det spelar någon roll att kaninerna är olika stora, bara dom funkar ihop. Själv har jag en dvärgvädur på 2kg och en hermelin på 1kg som bor ihop. Så det ska nog funka jättebra om du skaffar en hermelin😀 #6 Ett tips? när du klipper klorna är att ta på dig en pannlampa, det blir mycket lättare att se. Och bara klippa 1mm åt gången om klorna är svarta och kraftiga. Då är risken liten att du klipper i pulpan. Sen är det inte så farligt att klippa i pulpan, jag gjorde det några gånger i början och det blödde väldigt mycket. Men jag höll mig lugn och kaninen märkte inget.

Namiko
12/18/18, 4:32 PM
#11

#9 Personlighet är viktigare än storlek. Själv hade jag tre kaniner tillsammans med vikter från dryga kilot till 5,5kg. Den minsta var yngst och jag var väldigt noga med att välja en kanin som skulle passa in i gruppen. 

Kastrerad hane bör vara lättast att introducera och ge störst chans att dom gillar och får mycket utbyte av varandra.

Eftersom hon verkar bitas (även om det inte är mycket) och nu har ändrat beteende så skulle jag kolla upp om hon har ont. En koll hos vet för att titta på kindtänderna och klämma igenom henne kan vara en idé.

Kloklippning tycker jag borde göras med 7-14 dagars mellanrum. Lite beroende på hur snabbt kaninens klor växer då det kan skilja sig åt från kanin till kanin.

#6 Ha potatismjöl redo ifall du råkar komma åt pulpan, om du skulle göra det, håll dig lugn och låtsas som om inget hänt. Doppa klon/tassen i potatismjöl för att stoppa blodet (billigare än Blodstopp och ofarligt för kaninen att få i sig). Får du panik så kan kaninen få panik och det underlättar inte framtida kloklippning.

Jag använder en ficklampa för att lysa genom mörka klor, då ser man lätt var pulpan finns och hur mycket man kan klippa.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: