Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1952 ggr
novembre
12/13/18, 1:15 PM

Kanin utan bur i lägenhet - Tips och råd!

Hejsan! 

Jag undrar om någon här har sina kaniner frigående i lägenheten och ingen bur alls? :)  

Jag skulle helst vilja ha dem frigående, alltså att de inte har en bur alls men jag är osäker hur det kommer gå.  Självklart kommer övergången  isåfall ske successivt eftersom de är vana vid sina burar. Mina två kaniner är 7 månader (hona och hane med varsin bur). Då hanen kastrerades för en månad sen är de nu frigående när någon av oss i hushållet är hemma men instängda när de är ensamma långa stunder och nattetid. Honan har jag valt att hon får sova i sin bur just nu på middagstid (då jag är hemma dagtid). Anledningen är att hon är betydligt mer energisk än killen. Hon är förmodligen i tonåren och av den anledningen gissar jag att hon får för sig lite fuffens som att gnaga på böcker, ska gräva bakom badkaret, äta stearin om hon får tag i det (hon är listig ska nämnas :P ) eller annat fuffens som en inte tänkt på. Sladdar är tänkta med diverse skydd vill jag också nämna. 

Av den anledningen är jag lite orolig att ha honan obevakad i lägenheten längre stunder, men skulle ändå vilja ha dem båda frigående i framtiden. Jag har också försökt att introducera eventuella "mysiga" sovplatser men de sover hellre på olika platser på golvet, tex bakom soffan. Jag är rädd att de inte får bra sömn som om de sover på en ostörd plats. (jag har köpt en liten docksäng på Ikea (bra storlek för dem till dem och en kattiglo, men de använder inte alls dem för att sova eller vila :P Jag funderar också hur deras reaktion blir av att deras bur, som är det mest bekanta de har, tas bort och att de kanske känner sig vilsna då. Just nu är de mest i buren för att äta hö, ibland sitter och tar det lugnt i buren också, men oftast vill de vara ute  i lägenheten.

Jag skulle gärna vilja veta hur ni gör/gjort om ni har dem frigående och utan bur i lägenheten :) 

Vilka problem/fördelar stötte ni på och är det att rekommendera?

Just nu är det otroligt mycket sopande varje dag  av främst hö, finns det någon bra lösning att ha hö på utan bur?

Annons:
novembre
12/13/18, 1:25 PM
#1

Jag vill också säga att det känns så trångt för kaninerna att vara i bur nu när de blivit större och det blir så uppenbart hur små burarna är (de är ca 1,5 kg).  Även om burarna håller måtten så känns det trångt och litet, leksaker bryr de sig inte om om de inte är pinnar som de äter upp på en natt. Så tråkigt att se framförallt honan sitta i bur när hon har så mycket energi och glädje i att vara ute. Det är min motivering till att interagera dem till ett friare liv och förhoppningsvis glada och nöjda kaniner (och kanske medför det också med mindre jobb för oss som tex att burtvätt inte behövs :P ).

[Svea&Sabina]2
12/13/18, 4:28 PM
#2

Min förra kanin var frigående i hela huset dynget runt. Han hade bara toalådor och vattenskålar. Höet la jag i lådorna och han delade vattenskålar med katten :) Han gnagde inte på sladdar eller lister (hände 1 gång). Han var dock orumsren och behövde flytta in till ett eget rum till slut och då blev han galen och gnagde på gallret i dörren och gnagde sönder väggarna så vi behövde bygga om väggar och golv. Vi bokade tid för kastrering men kom fram till att han skulle säljas och bli pappa i sitt nya hem :) Jag har ingen kontakt med köparna, men han flyttade till landet och fick vara frigående. Men jag vet inte ens om han lever idag, även fast det bara var 10 månader sedan vi sålde honom..

[Svea&Sabina]2
12/13/18, 4:30 PM
#3

Vi sålde inte honom för att han var orumsren, utan det var för att min familj matade honom hela tiden och han slutade äta hö för han fick knäckebröd, morot, sallad osv flera gånger om dagen. Min familj ville inte sluta mata honom och då fick han flytta till ett hem där han fick det bra :)

Arcade-Foodie
12/13/18, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Min innekanin är frigående hela dagarna förutom på natten, ända rummet han inte får vara i är vardagsrummet då det inte är kaninsäkrat. För min kanin har inga problem att krypa i mellan stereon och tvn utan problem och ta sig in till alla sladdar. Har satt upp lådor i olika rum i början och sedan minskat antalet lådor när han lärde sig att gå. Han är mycket gladare och brukar springa omkring runt omkring i huset men spenderar 90% av sin tid inne i köket där det finns mat. Min kanin under dagarna sover vid elementet i köket, i början var han väldigt hoppig men nu sover han även fast man går runt omkring. Ända du behöver tänka på är att kaninsäkra lägenheten, min kanin gnager aldrig på något sålänge det inte ligger i vägen för honom. Det är mer givande att ha kaninen frigående, för då lever de med familjen. Se till att kaninsäkra bra, min kanin hade en tendens som unge att hoppa upp på saker och gillade att sitta uppe på fönsterkarmen, hittade även honom uppe i bokhyllan ibland. Tack och lov slutade han med det. Rekommenderar verkligen att ha frigående kaniner, blir väldigt mysigt när man kollar på tv och min kanin hoppar upp på soffan för att mysa med en. De själv söker kontakt med en när de vill mysa och umgås.

Morötterna
12/13/18, 9:55 PM
#5

Mina kaniner bor i bur, men kommer ut väldigt ofta och länge. Då går dem tillgång till hallen, köket och vardags rummet, men den ena håller till på mattan där vatten, mat osv finns och så brukar hon springa till hallen å vara där. Medans min andra kanin VÄGRAR få på golv och lämnar inte mattan. Så alltså skulle inte min ena kanin kunna vara frigående då hon inte skulle kunna ta sig någon stans, dem blr även i en stor rymlig innebur :) Lycka till!

novembre
12/14/18, 2:44 PM
#6

#2 Vad omtänksamt att ge kaninen ett nytt hem när det inte gick att anpassa till rätt mat i det egna  :). Alltid så ledsamt att ge bort sina djur så kan tänka mig att det var tufft att ta beslutet. Det är ju jätteviktigt att de äter mest hö för tändernas skull så det var verkligen omtänksamt! Roligt att höra att det gick bra med frigående kanin ändå :) Det är lite så jag tänker också med vattenskålar, höet har jag inte lyckats hitta en bra lösning till, men bra att ha i närheten av toan iaf :) Min ena kanin är fortfarande inte heller rumsren och gissar att det har med tonåren att göra. hon kan ibland bitas på ens tår och kissa lite här och där fast hon egentligen skötte sig exemplariskt när hon var bara 8 veckor men inte nu :O 

#4 Jag har kaninsäkrat med sladdar och jag kommer inte på något annat jag ska ordna :O min hona gnagde på tapeten i ett hörn i sovrummet. bakom tapeten fanns en sladd som gick in i  väggen som också fått gnagmärken! vissa saker är bara oförutsägbara :P Det enda jag kan komma på nu är att de tycker det e roligt att gnaga på bokkanterna ibland i bokhyllan längst ner. Blommorna som finns kommer de inte åt. Den ena är nämligen blomglad kanin också :P Jag kan tänka mig att det blir en helt annan sak att ha dem frigående :) Min honkanin tycker verkligen inte om att bli instängd i buren och protesterar mycket med gallerbitning och flytta omrking på toalådan och annat som protest. 

Våra kaniner har dock inte visat behov av att vilja mysas :/ jag hoppas det kommer senare. Hanen är väldigt skygg fortfarande och honan är så energisk att hon knappt är still och enda gången man kan ha dem i knät är när de ska få pellets :P De är fortfarande unga så tror de kanske finner lite ro i kroppen senare :) 

#5 Min hankanin vågar inte heller gå på golv men har insett att han kan gå längs med väggarna :P har precis köpt till lite mattor och han blev överlycklig :) Kanske de vågar när de blir äldre :) 

Mina två kaniner är så roliga ihop, den ena, honan är så energisk medan hanen helst vill sitta och mysa med henne och söker alltid hennes närhet :)

Det finns en youtubekanal om en kanin som heter lennon som är frigående. ägaren tar även med sig kaninen vart hon än går. Hon visar lite hur hon gör för att kaninsäkra, men känns ändå skönt att veta hur andra gör :)

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/14/18, 3:35 PM
#7

#6 Hahah jag tittar också på hennes kanal :)

Morötterna
12/14/18, 3:57 PM
#8

#6 dem är 1,7 år så vet inte med åldern :) men hon går längs väggarna (om hon lämnar mattan vill säga) som nu är dem på matta men den ena kaninen springer runt överallt, medans den rädda slappar bara xD Lycka till <3

[Lilyz]1
12/14/18, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Min kanin har botten till en innebur som matplats och toalåda, blir inget hö/halm utanför. 🙂 Han har ett eget rum som han är i på nätterna och när vi inte är hemma, resten av tiden springer han fritt.

tiger tok
12/14/18, 7:08 PM
#10

Det här kanske kan vara en lösning för hö och toaplats? https://www.amazon.co.uk/Rabbit-Litter-Feeder-Bottle-Handmade/dp/B07GVN8TLC

Morötterna
12/14/18, 10:35 PM
#11

#10 dem skickar visst inte till Sverige just nu.. men annars är det smart (:

tiger tok
12/15/18, 8:55 AM
#12

Finns flera företag, jag visade bara ett exempel på hur de kan se ut. Inte så svårt att bygga själv heller.

novembre
12/16/18, 11:25 AM
#13

Tack för alla tips? :) funderade precis om jag skulle behålla en botten från burarna. Det ser jättebra ut när jag ser hur Lilyz har gjort :) 

Min ena kanin gräver i toalådan så det hamnar överallt och de springer och äter samtidigt så det hamnar hö lite överallt :P får se om de lugnar ner sig lite med tiden :) 

#10 den toalådan ser perfekt ut! :) Verkligen, kanske man kan hitta en på en liknande lösning själv med toa och hö i kombination.

Annons:
Villekaninen
12/16/18, 12:00 PM
#14

Kollar också på Lennon the Bunny 🙂 Väldigt bra exempel på hur en kanin ska skötas. Min kanin är inte frigående (vi har en jakthund) men han bor ute i ett gammalt hönshus där själva huset är 1,5 x 1,5 M med en rasthage han alltid har tillgång till som är 3,5 x 1 M. Hagen är ju såklart nergrävd med galler i botten och plåttak mot regn 😊

Upp till toppen
Annons: