Annons:
Etikettallmänt
Läst 378 ggr
Atlii
12/12/18, 3:06 PM

Selträna

Vilken ålder börjar ni selträna era bebisar? Min kille är 3 månader och har fått testa gå i sele (men bara i sele, ich gått fritt under min uppvakning) är det för tidigt att börja vänja honom med att gå i koppel? Han känner sig trygg med selen och har aldrig haft något problem med den. Också, när han väl är seltränad kommer det förmodligen vara vinter Jan jag gå korta promenader (på typ 5) även fast han har bott inne?

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/12/18, 5:53 PM
#1

Mina kaniner blev seltränade när dem var 4 månader, men man kan börja vid 3 månader. Jag satte på selen direkt och dem fick hoppa i hagen med den, när dem kände sig bekväma med selen så började jag gå i koppel. Jag började gå i hagen för att se hur dem reagerade, men sedan tog jag ut dem på gräsmattan. Dem blev seltränade väldigt kort då dem inte hade problem med selen eller koppel, så ungefär 2 veckor tog det för min ena kanin att gå i koppel utan problem. Hon hade inga problem med selen eller koppel första gången, så hon brydde sig inte och därför gick det snabbt :)

[Svea&Sabina]2
12/12/18, 5:55 PM
#2

Du kan gå utomhus ca 15-20 minuter så kaninen får friskluft. Min förra innekanin hade fri tillgång till altanen flera timmar om dagen och vi gick ut i koppel 1 timme flera gånget i veckan. Han blev inte för varm när han kom in. Men han lade sig alltid framför kattluckan där det drar in kallluft, så han höll sig sval hela tiden :)

Morötterna
12/12/18, 6:07 PM
#3

#2 tror TS menar att ta ut honom när det är -grader. Du kan ta ut honom men vääldigt korta stunder, typ 5 minuter MAX 10 minuter. Sen kanske du inte borde ta ut honom om det blir (vilket inte är troligt pga klimatet) kallare än 25- . Du kan nog börja vänja med koppel om han är helt trygg i selen och kan slappna av i den. Jag vänjde mina vid 4 månaders ålder, redan några dagar efter testade jag med koppel vilket gick super. Sålänge kaninen är lugn bör det gå bra, min grannes kanin gillade inte sele (dom seltränade inte), men när jag hade mina honor ute samtidigt (han är okastrerad hane) ville han ju ha lite ”kul” med dem, då blev det fart på honom. Sen dess har han skuttat omkring i sele och koppel, han behövde nog bara se att det inte var så farligt. Lycka till med kaninen!

Atlii
12/12/18, 8:41 PM
#4

Så jag kan vänja honom med koppel redan nu? Han har inte visat att han ogillar selen.

[Svea&Sabina]2
12/12/18, 8:49 PM
#5

#3 Jag vet att TS menar minusgrader. Min förra innekanin fick gå ut på altanen i minusgrader om han ville och vi var ute i sele i minusgrader ca 45min varje gång och han tog ingen skada. Men som sagt låg han ofta vid kattluckan för han kände sig trygg där och där kommer det in kyla så han blev kall/sval om han blev varm.

Morötterna
12/12/18, 10:01 PM
#6

#5 aha, trodde inte att du menade det eftersom han var ute så mycket. Förlåt om du tog illa upp (: #4 du kan börja lite smått men kanske vänta tills han är 4 månader att ta ut. Tänker eftersom han är en unge och ska ut i det ”fria” vilken för vissa kaniner kan vara obehagligt och läskigt eftersom det är gräs (snö) och en massa nya lukter (om den alltid bott inne). Det sta är om du frågar någon uppfödare eller kanske en stor kaninhoppare? Lycka till <3

Annons:
Morötterna
12/12/18, 10:01 PM
#7

#5 aha, trodde inte att du menade det eftersom han var ute så mycket. Förlåt om du tog illa upp (: #4 du kan börja lite smått men kanske vänta tills han är 4 månader att ta ut. Tänker eftersom han är en unge och ska ut i det ”fria” vilken för vissa kaniner kan vara obehagligt och läskigt eftersom det är gräs (snö) och en massa nya lukter (om den alltid bott inne). Det sta är om du frågar någon uppfödare eller kanske en stor kaninhoppare? Lycka till <3

Morötterna
12/12/18, 10:01 PM
#8

#5 aha, trodde inte att du menade det eftersom han var ute så mycket. Förlåt om du tog illa upp (: #4 du kan börja lite smått men kanske vänta tills han är 4 månader att ta ut. Tänker eftersom han är en unge och ska ut i det ”fria” vilken för vissa kaniner kan vara obehagligt och läskigt eftersom det är gräs (snö) och en massa nya lukter (om den alltid bott inne). Det sta är om du frågar någon uppfödare eller kanske en stor kaninhoppare? Lycka till <3

Upp till toppen
Annons: