Annons:
Etikettallmänt
Läst 4189 ggr
[Svea&Sabina]2
12/11/18, 7:16 PM

Mögel i buren

Jag var precis ute och fodra kaninerna och såg att det är grått luddigt mögel på huset i buren, det är OSB-skiva. är det farligt?? Det blir ju så eftersom det är fuktigt men jag blir äcklad av det. Trypofobi, fy fan vad vidrigt mögel ser ut haha

Annons:
silverfiisk
12/11/18, 7:46 PM
#1

Mögel är inte hälsosamt, så försök tvätta bort det om du kan.

-Aida-
12/11/18, 7:55 PM
#2

Ni behöver annat material än osb, ni behöver riktigt trä att bygga med. Inte alls konstigt att de suger åt sig fukt och faller sönder om ni inte använder riktigt material som dessutom behövs ytbehandlas för att klara våra väder i vått och tort. Man sparar mer pengar i längden på att använda dyrare material som håller i längden än de billigaste som går att hitta och måste bygga om på grund av mögel eller att de går sönder pga fukt. Mögel är definitivt ohälsosamt att vistas i, de ger av sporer i luften, tar du bort de kommer de definitivt tillbaka på grund av osb materialet.

[Svea&Sabina]2
12/11/18, 8:19 PM
#3

#2 Vi har meterial hemma som är plywood skiva, men vi använder det till en bur, så vi får se om det blir över.

-Aida-
12/11/18, 9:48 PM
#4

Plywood är inte mycket bättre, kunde ni lika gärna tagit papper istället. Riktigt material håller längre och är en dyrare engångskostnad jämfört med något ni måste reparera och ersätta en gång i månaden.

[Svea&Sabina]2
12/12/18, 6:18 AM
#5

#4 Men vad ska vi ha då??

-Aida-
12/12/18, 10:19 AM
#6

jag sa ju det, riktigt trä, icke impregnerat trä, alltså obehandlat trä, måla det med linoljefärg för att skydda de, det är inte giftigt och de kapslar inte in träet som många färger gör, då bildas de heller inget fukt under färgen och takpapp på taket.

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/12/18, 10:44 AM
#7

#6 Plywoodskiva är inte behandlat? Det är inte inoljat eller någonting

Vaniljmuffin
12/12/18, 11:30 AM
#8

Men plywood är inte riktigt trä (alltså en massiv träbit) utan flera tunna bitar som är ihoppressade. Det tål inte fukt lika bra!

[Svea&Sabina]2
12/12/18, 11:38 AM
#9

#8 Men vad heter trät du menar?

AmandaEkegren
12/12/18, 3:45 PM
#10

#8, hon menar att du bör köpa plankor av obehandlat trä. Fråga i byggvaruhus. Men alla typer av skivor (plywood, osb, spånskivor) görs av restprodukter från träindustrin, som pressas och limmas ihop. Då blir de porösa och drar till sig fukt.

MOJ
12/23/18, 2:31 PM
#11

Hur går det? Har du bytt ut materialet eller är det fortfarande mögel i buren? (:

[Svea&Sabina]2
12/23/18, 6:14 PM
#12

#11 Jag har inte bytt ut skivorna. Jag har inte pengar till det just nu eftersom jag köpt julklappar och material till en annan kaninbur. Jag får fixa det någon annan gång. Det är inte mycket mögel, bara lite. Jag har inte ens tänkt på det sen jag skrev inlägget

Calcifer
12/23/18, 8:39 PM
#13

Oavsett om det är lite mögel eller inte så måste du ta hand om det. Det är inte nyttigt för kaninerna att andas in.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/23/18, 9:40 PM
#14

#13 Jag kan inte göra någonting åt det just nu. Jag vet inte ens vad för material jag ska använda. Jag fattar inte vad personen menar som skrev vilket material jag kan använda

Calcifer
12/23/18, 9:45 PM
#15

#14 Öh, ok, men du måste väl förstå att djuren inte ska tvingas andas in saker som kan vara skadligt?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

silverfiisk
12/23/18, 10:50 PM
#16

#14 Det står ju ganska tydligt i #6 vad du ska använda? Obehandlat trä som du sedan målar med linolja. Vet du inte vad det är så gå till ett byggvaruhus och be om hjälp. Du kan inte använda plywood och liknande, även om det är billigare. Det håller inte i längden. Du måste ta tag i det även om du tycker att det är svår. Mögel är som sagt inte bra att vistas i och det kan göra djuren sjuka.

[Svea&Sabina]2
12/24/18, 8:06 AM
#17

Okej, jag ska köpa det träet ni skriver. Men det är inte superbråttom eftersom kaninerna inte är i buren så mycket eftersom dom bara är i inhägnaden

Calcifer
12/24/18, 10:01 AM
#18

#17 Det är inte så mögel fungerar…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/24/18, 12:15 PM
#19

#18 Det är knappt mögel i buren. Jag ser det inte ens. Men jag har inte pengar eller tid att kunna fixa nytt just nu.

Linnea0001
12/24/18, 4:21 PM
#20

Du måste ta bort det

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/24/18, 5:50 PM
#21

#20 Jag vet? Tror ni jag bara inte bryr mig? Som ni läst i mina tidigare inlägg försöker jag göra allt för mina kaniner, men det går inte att göra allt på samma dag

Calcifer
12/24/18, 5:54 PM
#22

#21 "Jag har inte bytt ut skivorna. Jag har inte pengar till det just nu eftersom jag köpt julklappar och material till en annan kaninbur. Jag får fixa det någon annan gång. Det är inte mycket mögel, bara lite. Jag har inte ens tänkt på det sen jag skrev inlägget"

…. Du får helt enkelt se till att ordna det. Trist att det kniper med pengar, det kan nog alla relatera till för det är som sagt jul. Men detta får du prioritera över allt annat punkt slut.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Arcade-Foodie
12/24/18, 6:23 PM
#23

Kan du inte ta bort möglet och använda olja där kaninerna kommer åt och behandla träet. Och där kaninerna kan gnaga kan hitta ett annat sätt.

Arcade-Foodie
12/24/18, 6:24 PM
#24

I min utebur är all trä in oljat där de inte gnaga, så det inte börjar mögla medan där mina kaniner kan gnaga är obehandlat trä.

[Svea&Sabina]2
12/24/18, 6:34 PM
#25

#23 Jag får fixa det

Ulvelin007
12/25/18, 11:28 AM
#26

tycker plywood funkar alldeles utmärkt! bara man ser till att måla och lacka (utsidan då) och se till att hålla rent och torrt🙂 golvet använder jag dock något annat på

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 4:49 PM
#27

Helvete! Jag var precis ute och frodra kaninerna och lös upp med ficklampan i taket på buren, det var fullt med mögel.. Grått luddigt mögel i buren. Jag ska skicka film senare ikväll. Jag sa det till min pappa och han vet inte vad vi ska göra. Han sa att vi kan flytta upp kaninburen på altanen över vintern så att det inte regnar och blir fuktigt på buren, men jag vill ha dem i inhägnaden så att dem inte behöver sitta i en liten bur när dem är vana med stor yta. Vi kan inte byta ut taket hur lätt som helst, för jag tror att det är spikat.. vi får se om vi kan byta ut materialet, annars får vi sälja buren och köpa en ny bur som har bra trä.

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/25/18, 4:50 PM
#28

Jag ska kolla efter burar nu.

Anonymamej
12/25/18, 5:14 PM
#29

Jag tycker såhär antigen försöker du skaffa ny bur eller inhägnad åt dom. Prata med din pappa så han förstår att det är farligt med mögel. Eller så försöker du hitta nån som kan passa dina kaniner medans du försöker hitta en ny bur. Jag bor i ungefär i Uppsala så jag skulle kunna passa dom åt dig men jag bor i lägenhet så dom måste kunna va inne.. så ja antigen skaffar du ny bur typ nu eller lånar ut kaninerna undertiden du skaffar ny bur. (Det är bara vad jag gjort) <3

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 5:28 PM
#30

#29 Jag får nog göra det. Men jag känner ingen som har erfarenhet av kaniner. Jag letar efter ny bur. Det finns 3 fina burar i Stockholm som skänks bort, men min pappa vill inte åka dit med släp

Calcifer
12/25/18, 6:48 PM
#31

Oavsett hur ni löser det så måste ni göra det ögonblickligen. Jag förstår att det är jobbigt och krångligt och inte enkelt att lösa. Men det måste göras, de har alltså bott i buren och andats in det där länge nu. Det är farligt, det kan ge dem permanenta problem eller förkorta deras liv. Du måste få din pappa att förstå och acceptera det. Gör han inte det kan du inte ha djur om du inte kan ordna allt själv utan hans hjälp om nåt händer. 

Jag vet att det är jobbigt att höra och att du säkert är ledsen och arg redan över detta, men det är faktiskt bara så det är.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 6:58 PM
#32

#31 Jag vet!

Anonymamej
12/25/18, 7:03 PM
#33

#30 jag är van med kanin har haft dom flesta djur, så e erfaren, men du kanske vill låna ut till någon du känner <3 men kan dom va inne?

Morötterna
12/25/18, 7:21 PM
#34

#33 kaniner som bur ute nu i 5- grader kan dem INTE flytta in i 20+ grader. Vet att du inte frågat mig men svarade ändå :) Lycka till TS :)

Annons:
Anonymamej
12/25/18, 7:26 PM
#35

#34 just det.. det tänkte jag inte på.. dock har vi 18 grader i mitt rum nästan mindre då jag tycker det blir för varmt annars. Lycka till TS

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 8:12 PM
#36

Jag får se hur vi gör. Vi måste i alla fall byta tak, för det finns inga stora burar på blocket. Jag får betala när jag får pengar om 5 dagar. Jag får lägga alla min julklappspengar och barnbidrag på Zingos nya bur och honornas bur. Aja, dem går först

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 8:12 PM
#37

Jag vet inte vilket tak vi ska ha? Ska vi ha plywoodskiva och olja in den? Vi måste ha material till huset också.

Anonymamej
12/25/18, 8:16 PM
#38

#37 vet inte om man får fråga detta men har du snap? Tänkte om vi kunde skriva privat behöver lite tips? o du kanske behöver tips?. Hade vart kul att ha en vän med samma intressen

Calcifer
12/25/18, 8:19 PM
#39

#37 Nu får du helt enkelt scrolla lite, för längre upp har du fått jättebra tips? på EXAKT vad du kan och bör använda till kaninerna. Det kanske är dyrare nu men i längden sparar du ju in pengar på att inte behöva bygga om burarna då och då och även i veterinärkostnader om djuren blir sjuka till följd av mögel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 8:37 PM
#40

#38 Skriv på Instagram istället. Sabinaochsvea

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 8:39 PM
#41

#39 Okej! Men vet ni vad för olja jag ska olja in allt med? Min pappa sa att vi inte ska olja in eller måla den nya buren förns i vår eftersom det är minusgrader ute. Men tak till buren med mögel måste jag olja eller måla, jag vet inte med vad

Annons:
Anonymamej
12/25/18, 8:46 PM
#42

#40 Okej

silverfiisk
12/25/18, 8:50 PM
#43

#41 Linolja. Det står i flera kommentarer i den här tråden.. Det kommer dock ta väldigt lång tid innan det torkar när det är så kallt ute, så det är nog bäst att vänta tills det blir varmare. Du får helt enkelt lösa det på något annat sätt så länge, för kaninerna kan inte bo kvar där det är mögel.

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 8:52 PM
#44

#43 Jag kan ju ställa in taket i garaget så det får torka där, men jag kan inte ställa in den nya buren där för jag tror inte att den går igenom dörren

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 8:54 PM
#45

Kan ni länka till oljan jag kan använda på hela buren och taket? Den nya buren ska målas i vår, kan jag måla på oljan?

Calcifer
12/25/18, 9:05 PM
#46

Om det tar ett tag för taket att torka efter du målat det kan du ju försöka lösa det tillfälligt genom att flytta in honorna i en bur på altanen. Har du ingen extra kanske du kan bygga nåt tillfälligt av diverse material eller låna någon slags bur eller Hage av en granne. Snyggt eller stort eller bra behöver det inte vara så länge de inte kan rymma och inte utsätts för köld och så. Hellre att kaninerna kanske får en lite ranglig och liten bur i några dagar, men som ändå är säker och där de inte kan rymma, än att de andas in mögel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 9:37 PM
#47

#46 det nya taket kommer att torka innan vingar bort det gammla, så vi sätter dit det nya när vi tar bort det gamla. Om dem har klarat sig i några veckor så klarar dem sig ett tag till. Jag märkte möglet på huset för några dagar sedan och möglet i taket märkte jag ikväll, alltså har det varit där säkert flera veckor. Dem klarar sig ett tag till, men jag vet att det är en risk, men vi har inget val. Dem har som sagt en stor inhägnad och dem är knappt i buren, förutom när dem äter

Calcifer
12/25/18, 9:42 PM
#48

#47 Ni kan inte ställa in en provisorisk liten bur i inhägnaden och stänga av huset under tiden? Att de "klarat" sig i flera veckor i möglet betyder ju inte att det är en bra idé att låta det fortgå.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/25/18, 9:58 PM
#49

Vi ska köpa tak till den nya buren i veckan, så vi får väl köpa tak till den andra buren samtidigt.

Calcifer
12/25/18, 10:01 PM
#50

#49 Jag vet inte om du inte förstår att bara för att de bott i en möglig bur i några veckor och inte verkar ha mått dåligt av det så kan de fortsätta att bo där.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 10:24 PM
#51

#50 Dem klarar sig 2 dagar. Lugn

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 10:25 PM
#52

Det går inte fortare för oss att köpa skivor bara för att ni skriver att vi måste det NU.

silverfiisk
12/25/18, 10:25 PM
#53

#47 Nej, nej, nej. ”Om dem har klarat sig i några veckor så klarar dem sig ett tag till”. Så kan du inte tänka. Du måste göra något åt det nu, du kan inte vänta. Mögel är som sagt inte alls bra att vistas i. Jag förstår att det är jobbigt och svårt att fixa allt, men kaninerna kan faktiskt bli sjuka, så du måste göra något åt det för deras skull. Vänta inte, för deras hälsa kommer fortsätta försämras så länge möglet finns i buren. Det är bättre att lägga lite pengar på nytt material/bur nu än att lägga flera tusen på veterinärkostnader senare.

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 10:26 PM
#54

Ni själva hade inte kunnat fixa pengar, hyra släp och ha tid direkt. Ta det lugnt

silverfiisk
12/25/18, 10:33 PM
#55

#54 Jo, för det är smart att lägga undan pengar till oförutsedda kostnader om man har möjlighet. Jag förstår att du kanske inte har den möjligheten om du inte jobbar, men eftersom du är minderårig så är det dina föräldrar som är ansvariga för djuren, och det är deras ansvar att se till att djuren mår bra. Dom mår inte bra av att bo i mögel. Om du inte kan fixa det själv så måste dina föräldrar göra något.

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/25/18, 10:34 PM
#56

#53 Du säger det själv "jag förstår att det är jobbigt och svårt att fixa allt", där har du svaret. Jag kan inte fixa allt direkt. Jag har inget körkort eller pengar och måste ha min pappa till hjälp, men han har inte tid jämt. Vi ska köpa material till den nya buren och då ska vi köpa nytt tak samtidigt. Jag ska köpa plywoodskiva och olja in, för jag vet inte vad jag annars skulle ha som tak

Calcifer
12/25/18, 10:35 PM
#57

#54 Det där hittar du på helt själv. Det är tråkigt att du inte verkar värdesätta dina kaniners hälsa särskilt mycket eftersom du blir sarkastisk och otrevlig och säger åt folk att "ta det lugnt" när de ger dig konkreta tips? för hur du ska kunna ta dina kaniner från en osäker situation NU. Bara för att du inte märkt något än betyder det inte att dina kaniner inte redan fått hälsoproblem i deras situation.

Säg mig, skulle du låta kaninerna sitta kvar i burarna om ert hus brann ner också för att du inte kan fixa pengar, släp och ta dig tid direkt?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
12/25/18, 10:37 PM
#58

#56 Bara för att det är svårt att fixa något betyder det inte att man kan låta bli. Skulle nåt av mina djur bli akut sjuk under natten skulle det vara svårt för mig att ta dem till veterinär, men jag skulle ändå göra det.

Du verkar helt enkelt inte förstå vad det innebär att ha djur och du verkar inte bry dig särskilt mycket heller.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 10:50 PM
#59

#57 det är inte samma sak

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 10:51 PM
#60

Lägg ner det här. Kan vi sluta skriva i detta inlägg tills jag fixat nytt tak? Jag uppdaterar senare. Jag kan inte fixa det inatt, alltså får dem vänta. Jag vill göra allt för mina kaniner, men man kan inte göra allt för sina djur direkt.

Calcifer
12/25/18, 10:52 PM
#61

#60 Öh. Kan man inte göra allt ett djur förtjänar och behöver ska man inte ha ett djur…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 10:56 PM
#62

#58 Du! Du gör mig riktigt irriterad och ledsen. Att du säger att jag inte bryr mig om mina djur så känner du mig fel. Jag vill göra allt bra för mina djur och om jag inte fanns i denna familj så hade djuren hade det MYCKET sämre. Om jag kunde så hade mina kaniner haft superstora hagar som dem bor i dynget runt och dem skulle få gräva sina egna hålor att bo i, men jag bor inte på en gård och kan fixa det. Kan du sluta kommentera mina inlägg om du ska vara otrevlig? Min pappa tycker inte heller att du är särskilt trevlig på iFokus. Du gör folk ledsna och säger att folk inte tar bra hand om sina djur. Om du ska vara otrevlig så låt bli att skriva på andras inlägg.

Annons:
silverfiisk
12/25/18, 10:57 PM
#63

#56 Jag är rätt säker på att det går bussar där du bor, så det spelar ingen roll om du inte har körkort. Om du inte har pengar så får du be dina föräldrar om hjälp. Dom måste väl förstå att kaninerna inte kan vara där det är mögel?! 

Det är flera som har sagt åt dig att plywood inte är bra, för det drar åt sig fukt och möglar, så varför ska du så envist köpa det ändå? Det förstår jag faktiskt inte. Köp ordentligt obehandlat trä, annars kan du säkert ha plåttak eller något annat. Vad som helst är bättre än att det är mögel där kaninerna är. 

Som Calcifer skrev så kan man inte skjuta upp saker bara för att det är jobbigt och svårt. Man får göra allt man kan för att försöka fixa problemen som uppstår. Att ha djur är inte alltid en dans på rosor.

Om du inte kan fixa buren nu så tycker jag att du ska lämna bort kaninerna tills du har åtgärdat problemet. Tänk på vad som är bäst för djuren, inte för dig själv. Du skulle säkerligen inte vilja vara i ditt rum om det var en massa mögel där, eller hur?

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 10:57 PM
#64

#61 Aha? Hur har dina djur hos dig? Bor dem naturligt och har stora ytor att bo på? Nej. Klanka inte ner andra när du själv inte är bättre.

[Svea&Sabina]2
12/25/18, 10:59 PM
#65

#63 Om jag ska ha plåttak så dras det in kyla och det blir kokhett i buren på sommaren. Jag ber er snällt, sluta skriv på detta inlägg.

Calcifer
12/25/18, 11:03 PM
#66

#62 Om du faktiskt läste det folk skrev skulle du förmodligen inte bli så upprörd. Jag har inte varit otrevlig en enda gång i denna tråd, däremot blir man riktigt less när någon inte verkar bry sig ordentligt om sina djur. Och nä, det är inte konstigt att man drar den slutsatsen när du själv blir otroligt dryg och otrevlig så fort någon säger nåt du inte håller med om. Och det enda du gör är att hitta fel med alla tips? och råd och du verkar genuint inte förstå att du inte kan tvinga kaninerna att fortsätta bo i mögel. 

Synd att din pappa läser på iFokus men ändå inte verkar förstå att eftersom hans dotter är minderårig är det han som per lag är ägare till kaninerna. Det är alltså han som per lag har ansvaret för deras välmående. Det är han som per lag måste se till att de får allt de ska ha. Är han inte villig att acceptera det kanske han själv bör fundera kring om hans dotter bör ha djur innan hon är myndig och kan hållas ansvarig för dem själv.

#64 Mina djur bor inte i mögel… så redan där är det bättre hos mig, om du vill leka den leken. (Moget, förresten.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

silverfiisk
12/25/18, 11:06 PM
#67

#65 Jag ber dig snällt, om du ska be om hjälp så var snäll och ta till dig det som folk skriver istället för att ignorera eller komma med ursäkter. 

Jag är säker på att igen här är ute efter att såra dig eller göra dig ledsen. Vi försöker återigen att hjälpa dig och du säger bara emot och kommer med ursäkter till att inte ta tag i problemen. När du aldrig verkar bry dig om vad vi skriver så tappar man tålamodet tillslut, och då blir det lätt så att man låter otrevlig även om man egentligen inte menar något illa. Så, jag ber om ursäkt om du tycker att jag har varit elak eller gjort dig ledsen. Som jag har skrivit förut så vill jag bara att dina djur ska ha det bra och inte bo i en miljö som gör dom sjuka. Det jag skriver är för att hjälpa till och få dig att förstå allvaret i situationen, inte för att trycka ner dig eller göra dig ledsen. Kaninerna kommer att bli sjuka om du inte gör något åt det snarast.

Calcifer
12/25/18, 11:07 PM
#68

#65 Om du bara söker svar som stryker dig medhårs där folk säger exakt det du vill höra och inget annat kanske du bör fundera kring om denna sajt är något för dig. Det säger jag inte för att vara elak, naturligtvis har du all rätt att skriva här. Men det betyder att andra också har rätt att kommentera dina inlägg om de anser att de har något att säga. Det är tråkigt att du uppfattar det som om folk är otrevliga, men du bör nog ta dig en funderare kring om varför folk skriver som de gör. Är det för att de vill vara elaka, eller för att de vill dina djur väl? Det senare är vad som är sant för varenda människa jag sett som skrivit till dig här på kanin iFokus, i alla dina trådar.

Ibland kanske det kan vara tufft att höra, och det kanske kan kännas sårande, men det är ingen som inte haft dina kaniners bästa i åtanke när de gett dig tips? och råd kring alla de saker du haft problem med.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Morötterna
12/25/18, 11:07 PM
#69

Vill inte göra något värre men om man tittar på program där människors hus är i dåligt skick eftersom dem bland annat kan ha mögel i väggar så MÅSTE dem bo någon annan stans, eftersom möglet är giftigt. Samma sak för kaniner, om dem skulle vart människor skulle det säkert va en annan sak för dig. Kan du inte ta in den dära hundkojan i hagen medans ni fixar så att ”original” buren inte är giftig? Lycka till och hoppas dina kaniner inte är allt för skadade hittills.

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/25/18, 11:11 PM
#70

#66 Herregud vad less jag är på dig.. Sluta skriv! Om jag kunde blocka på iFokus så hade jag tagit bort dig för länge sedan. Du gör så att man får dåligt samvete och blir ledsen. Jag kommer inte läsa era kommentarer, så ni behöver inte ens skriva. Jag gör som jag vill från och med nu och kommer inte uppdatera här, förutom den nya buren. Varje inlägg man skriver så gör man fel och det finns alltid personer som trycker ner en. Jag ska inte skriva onödiga inlägg eftersom det finns folk som ska tro att dem är bättre. Sen jag skaffade iFokus så har jag bara fått hat för hur jag tar hand om mina djur. Det finns folk som har det värre, så mina djur har det väldigt bra här. Bye

Calcifer
12/25/18, 11:13 PM
#71

#70 Ingen har gett dig hat, jag har skrivit många kommentarer där jag påpekat att jag tror du vill dina kaniners bästa. Men såklart får du reagera hur du vill, det kan jag inte hjälpa dig med. (Många, jag inkluderad, har dessutom get dig komplimanger för en hel del saker när det gäller dina kaniner, men det verkar du ha lätt för att glömma bort.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

silverfiisk
12/25/18, 11:19 PM
#72

#70 Men snälla människa, VARFÖR ska folk svara på dina frågor och hjälpa dig om du inte ens tänker läsa kommentarerna och inte orkar scrolla? Vad vill du egentligen med dina trådar? 

Ja, gör du som du vill. Vill du ha sjuka kaniner som mår dåligt så låt dom bo kvar i möglet. Be inte om hjälp och råd när du inte verkar bry dig om vad man skriver. Det är väl klart att vi tycker att du gör fel när du bara verkar tycka att allt är för jobbigt?! Det är ingen som har hatat på dig här. Du måste kunna ta att man har olika åsikter och man måste kunna diskutera saker. 

Du säger att du bryr dig om dina djur, vilket jag också tror att du gör, så var snäll och ta bort dom från möglet. Spelar ingen roll hur eller vad du gör, bara dom slipper bo där dom blir sjuka. Be din pappa läsa på lite om vad mögel gör med människor och djur, för han verkar inte heller vara så pigg på att göra något åt det?

Igen, jag menar inget illa och vill inte göra dig ledsen, men du måste förstå att det är allvarligt och inget man kan skjuta upp.

Morötterna
12/25/18, 11:19 PM
#73

#70 Nu ger jag dig bara ett tips?, om du skriver i ett öppet forum för folk som älskar och brinner för kaniner, så är det klart att dem vill allas djur det bästa. Om du menar att vissa här trycker ner dig och hatar på dig så har jag sett att även du kan ”klaga” på andra. Dem vill att djur ska ha det bra, och inte bo i en bur som är giftig, det är normalt över hur dem reagerar. Alla här älskar och brinner för dessa djur, och vill deras bästa. Så nästa gång du behöver tips? borde du kontakta t.ex. uppfödare eller veterinär, även fast du kommer få samma svar som här. Du skrev i #62 att om du inte funnits i familjen så skulle djuren ha det så MYCKET sämre, dem skulle nog inte ens finnas i din familj eftersom det bara värkar vara du som vill ha dem. Lycka till med allt och framför allt att få bort dina kaniner från den farliga buren.

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:02 AM
#74

Min pappa vill inte byta ut taket för att det kostar mycket. Han säger att jag får tvätta bort möglet varje gång det kommer nytt. Han vill inte olja in den nya buren heller. Han säger att vi får vänta till vår. Ibland hatar jag honom

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:03 AM
#75

Det finns inte mycket jag kan göra, allt ligger på han. Jag kan inte hyra ett släp när jag inte kan köra bil och jag har själv inga pengar. Han säger att kaninerna får bo i mögel och att jag får tvätta bort det varje gång det kommer nytt

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:07 AM
#76

Min pappa säger att jag får tvätta bort möglet och sedan får vi lacka/olja in det med ett medel som tar bort mögel och under tiden får kaninerna bo i hundkojan.

Annons:
Calcifer
12/26/18, 9:08 AM
#77

Enligt lag är det din pappa som är ansvarig för kaninernas välfärd. Att tvinga dem bo i en bur som kan skada dem permanent eller t.o.m. leda till värre än det är INTE okej. Antingen ordnar han det eller så måste ni hitta nytt hem till dem. Hemskt tråkigt oavsett, men så enkelt är det. Kaninerna och deras hälsa kommer först, förstår inte din pappa att när du är minderårig är det han som har ansvaret så borde han aldrig låtit dig ha djur till att börja med.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:09 AM
#78

#77 Jag vet det och jag stör mig på honom för att han aldrig tänker på djuren, utan bara på sig själv.

Calcifer
12/26/18, 9:14 AM
#79

#78 Och då säger du det till honom. Antingen får han hjälpa dig att fixa detta eller så är det bäst att du lägger upp en annons för att hitta ett nytt hem till kaninerna. Kanske hjälper han dig, eller så måste du omplacera dem. Naturligtvis hemskt, men om du älskar dina kaniner och bryr dig om dem som jag tror att du gör, så kanske du själv måste acceptera att detta inte kommer fungera i längden. Det låter ju mer och mer som om till och med om kaninerna skulle bli sjuka skulle din pappa inte bry sig tillräckligt för att t:ex lägga ut stora kostnader på dem eller göra sig besväret med att åka in akut mitt i natten etc.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:28 AM
#80

#79 Jag ska tvätta bort möglet och min pappa köper tvätt som tar bort mögel och kaninerna får bo i hundkojan tills vi tvättat bort medlet.

Calcifer
12/26/18, 9:39 AM
#81

#80 Och vad är lösningen när nästa problem uppkommer som inte bara går att tvätta bort? Du bör ha ett ordentligt snack med din pappa angående djur och deras hälsa. (Värt att notera att mögel inte alltid går att tvätta bort, och att det förmodligen kommer att komma tillbaka. Kaniner har känsliga luftvägar, och skadan kan för övrigt redan vara skedd.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 10:03 AM
#82

#81 Min mamma sa att vi får försöka tvätta bort möglet och om det inte funkar så måste vi byta tak. Min mamma är den ända i familjen som förstår hur djur behöver det, men hon vågar inte säga till min pappa för hon är konflikträdd. Så det är min pappa som bestämmer.

Calcifer
12/26/18, 10:09 AM
#83

#82 Då är det kanske dags för dig att ta ditt ansvar om du älskar dina kaniner att ha ett ordentligt samtal med båda dina föräldrar om hela grejen med att äga djur. Att de är "dina" djur, och du är så otroligt tacksam för dem, men att OM det uppkommer något du inte KAN ordna, lösa, fixa, pga din ålder, så MÅSTE dina föräldrar vara beredda att ställa upp. Om de inte är det så måste ni prata om ni ens ska ha djur överhuvudtaget. Det är ju inte första gången du säger att din pappa vägrar hjälpa till med något som är riktigt viktigt när det gäller djurens välmående.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Morötterna
12/26/18, 10:11 AM
#84

#82 Ibland, fast det är jätte jätte jobbigt, måste man tänka på djuret bästa. Vart skulle dem ha det bäst, i en bur med mögel som är giftig eller hos en person/famil som verkligen alla vill djurets bästa och ger dem en fräsch bur och massa spring utanför buren. Ibland måste man omplacera sina djur för DERAS bästa. Tänk dig att vara i deras sits, sitta i en bur och andas in massa giftiga saker. Mögel går inte att tvätta bort, det kommer alltid tillbaka. Och när dina kaniner kanske blir sjuka, kommer din pappa vilja köra dig då? Tänk på deras bästa, snälla.

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 1:12 PM
#85

#83 Jag försöker prata med mina föräldrar varje dag men dom säger bara att jag ska vara tyst och dom lyssnar inte

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 1:15 PM
#86

#84 Sluta säga att jag ska omplacera mina djur. Jag löser det här. Dem ska bo i en hundkoja tills vi fixat ett nytt tak. Nu ska det vara plusgrader och då behöver dem inte ett stort hus med halm som dem har i buren

Nea00
12/26/18, 1:49 PM
#87

Jag vet att det är jätte jobbigt att man ibland måste fixa, fixa och fixa. Och det är krångligt, jobbigt och tröttsamt. Men man måste göra det som är kaninernas bästa, faktiskt. Vad jag sett i många trådar så vill du kaninernas bästa (såklart?), men för dig så händer det saker HELA tiden. Det här med nya burar, dina kaniner är sprattliga, du kan inte bära dem, nu så är det mögel i buren osv… Jag förstår dig verkligen, det borde vara jättejobbigt att allt det här händer just dig, och alla problem kommer tätt inpå varandra också. Men det får man ta med en nypa salt helt enkelt och faktiskt tänka till. Att ha djur är inte alls så enkelt, och kan ibland kräva så extremt mycket! 

Ibland så kan man inte lösa alla problem direkt, visst. Men man måste fortfarande göra något åt det för läget här var FAKTISKT ganska så akut. Men det är ju bra att du har löst det nu. 

Det här med att folk kanske inte skriver den kommentar som du skulle vilja ha, det får man också ta. Det kanske inte känns så, men många som kommenterar vill ditt och kaninernas bästa, vill att du tänker till och försöker att hjälpa dig. Att du kanske får en kommentar om att du måste omplacera dina kaniner, vill man inte ha. Men man måste tänka till ordentligt. Ibland så kan man inte vänta i flera dagar tills man finner en lösning.

För dig så har det ju kommit flera jobbiga situtioner och problem, som även kommer tätt inpå varandra. Och det håller jag med om att det inte alls är kul, men har man skaffat djur så måste man tänka innan på allt som djuret kräver, och om man inte fixar det så får man börja tänka på att omplacera djuren tyvärr. Jag förstår dig verkligen, men samtidigt så tycker jag faktiskt att du måste tänka till om du kan erbjuda/göra det som krävs för att en kanin ska må bra. Man ser ju i dina andra trådar att du vill dina kaniner deras bästa, det är ju jättebra. Och man ser att du försöker att lösa problemen så gott du kan. 

Fortsätt att kämpa och ge inte upp! 

Med denna kommentar så menar jag inget illa, och jag förstår dig verkligen. Lycka till nu :))!

Nea00
12/26/18, 1:55 PM
#88

Det finns alltid möjlighet, och det finns alltid hopp!

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 1:59 PM
#89

#87 Tack för din kommentar! Allt ligger hos min pappa, alltså kan inte jag göra någonting åt saken. Jag kan inte ta en stor träskiva på bussen och jag har inga pengar just nu för jag måste betala mina föräldrar för allt material vi använt till den nya buren. Jag ska tvätta bort möglet idag, men mina föräldrar köpte inget medel. Kaninerna ska få en hundkoja att bo i tills det löser sig.

Nea00
12/26/18, 2:02 PM
#90

#89, så bra att du har funnit en tillfällig lösning :).

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/26/18, 2:04 PM
#91

#90 Min pappa sa att det är så lite mögel att kaninerna kan bo där till imorgon för då ska vi ta bort det med ett medel, men kaninerna kan ju inte bo i buren när det är ett medel i så jag måste ändå fixa hundkojan som dem får bo i.

Nea00
12/26/18, 2:08 PM
#92

#91, ja kaninerna ska inte bo i mögel eller farligt medel :). Det blir nog toppen med hundkojan sålänge!

Calcifer
12/26/18, 2:46 PM
#93

#89 Jag tror det många försöker påpeka är att det kanske är dags att sluta skylla till pappa och ta det ansvar du faktiskt har, och fundera ordentligt på om det här med att ha djur fungerar för dig och din familj i längden. Din pappa verkar helst ta genvägar när det gäller dem för att det är lättare, bekvämare, smidigare, billigare och inte lika besvärligt. Vad händer den dag det är omöjligt att ta en genväg? Om klockan är två på morgonen och en av kaninerna måste till veterinär omedelbart? Om veterinären säger att kaninen behöver behandling x, x och y, och det kommer ta 6 månader innan kaninen är frisk och under den tiden måste den tillbaka till vet minst 2 gånger i månaden, behandlas med dyr medicin, och hela kalaset kommer gå på 15 000:-? 

Skulle din pappa ställa upp, eller blir det då för krångligt och jobbigt och dyrt? Ja, det är ett worst case scenario, kanske får inget av dina djur någonsin problem med hälsan. Det vore ju en enorm lättnad. Men OM något händer, låter det på allt du skrivit om din pappa och hans attityd (om du inte överdrivit eller hittat på såklart) att din pappa i så fall hellre skulle omplacera, avliva, eller låta bli att ens ge djuret vård. 

Och det är det som fler än jag är oroliga för. Och det är därför vi nämner omplacering. Du är 16, vilket betyder att du har ett sunt förnuft och jag antar att du även är rätt smart och mogen. Fråga dig själv om du kan garantera att vilken situation som än uppstår, kommer dina kaniner omedelbart att få hjälp, om det krävs. Svaret låter som nej, eftersom din pappa är villig att låta dem bo i giftig luft, hellre än att byta till ett ordentligt tak. Och stämmer det, om du älskar dina kaniner, så måste du älska dem tillräckligt för att göra vad som helst för dem inklusive att omplacera dem.

Om jag låter hård eller långrandig så ber jag om ursäkt, men om du vill dina kaniners bästa är det saker du måste åtminstone tänka på.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 2:54 PM
#94

#93 Vi har inte pengar till det just nu och därför kan vi inte köpa tak för vi har köpt massa virke till en annan bur. Min pappa sa att det är svårt att ta loss och att sätta dit nytt tak och därför vill han inte. Han vill inte betala ett tak för 350kr, även om det är superbilligt. Jag får väll betala med mina julklappspengar och försöka sätta dit taket själv. Men jag måste köpa hö och spån för mina julklappspengar och det kostar ca 400kr. Och jag måste betala den nya buren med mitt studiebidrag.

Calcifer
12/26/18, 3:16 PM
#95

#94 Alltså skulle han inte heller vara villig att spendera tusentals kronor och en massa tid och besvär på att ge en sjuk kanin den vård den förtjänar. Nu får du faktiskt ta dig själv i kragen och sluta tänka på vad DU vill och istället fokusera på vad kaninerna MÅSTE ha/få. Om du bryr dig om dina djur så mycket som du säger måste du sätta dem först.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 3:20 PM
#96

#95 MEN JAG KAN INTE GÖRA NÅGOT ÅT MÖGLET. Jag har inte pengarna och jag kan inte få hem sakerna. Vi ska fixa möglet. Vi ska ta bort det med ett medel och om inte det funkar så byter vi tak

Calcifer
12/26/18, 3:23 PM
#97

#96 Precis min poäng. Bara för att DU inte kan göra nåt åt det, och din pappa inte bryr sig, betyder det inte att situationen är okej. Du får bli hur arg och ledsen du vill, men sanningen är att det verkar inte som om du kan ha djur så länge du inte kan ta hand om dem ordentligt och din pappa inte är villig att göra det. Om allt du skrivit stämmer så är det tydligt att dina kaniner inte skulle få ordentlig vård om det krävdes och det är inte bara elakt och grymt, utan även olagligt.

Djur är inte en rättighet, kan man inte erbjuda dem allt de förtjänar och behöver, så ska man inte ha dem. Trist, men sant.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/26/18, 3:48 PM
#98

#97 Bara skärp dig! Jag förstår att du vill mina djurs bästa, men dem har det bra. Jag ska fixa en hundkoja till dem och så får dem flytta in i buren nät möglet är borta. Allt är löst, så sluta skriv om det

Calcifer
12/26/18, 3:57 PM
#99

#98 Jag tror faktiskt inte att det är jag som ska skärpa mig. Antingen ljuger eller överdriver du i dina trådar, eller så är det ett tydligt mönster att du säger att du inte kan ordna saker och inte har råd med det, och din pappa vill inte ordna saker och bryr sig inte tillräckligt. Det är inte ok för levande djur, speciellt inte i nödsituationer. Om du bryr dig om dem som du säger att du gör, får du sluta tänka på dig själv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 4:55 PM
#100

#99 Jag överdriver inte, jag säger som det är. Kan du någon gång fatta att jag inte kan köpa ett tak till buren och frakta hem den? Varför fortsätter du tjata om att jag inte bryr mig om kaninerna? Jag vill kaninernas bästa men det är min pappa som inte vill det

Calcifer
12/26/18, 4:58 PM
#101

#100 Jag förstår vad du säger, men du verkar inte förstå ett ord av vad jag säger. Sluta glöm dig bakom "men pappa villll inte". Om du bryr dig om dina kaniner, ta dig i kragen, skärp dig, väx upp, och se till att kaninerna får det de förtjänar. Om du inte kan ge det, ska du inte ha djur. Jag tycker så otroligt synd om dina kaniner som är helt oskyldiga i det hela men är de som kommer straffas pga dig och din pappa. Tråkigt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 5:46 PM
#102

#101 Jag förstår vad du känner och tänker, men vi ska fixa buren har jag sagt! Kan du läsa vad jag skriver?

Calcifer
12/26/18, 5:51 PM
#103

#102 Jag är läskunnig, men du undviker allt som är obekvämt att ta till dig. Synd för djuren, men inget jag kan göra nåt åt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Morötterna
12/26/18, 6:49 PM
#104

#93 det du skrev var så bra, när jag skaffade mina kaniner pratade jag med mamma och frågade att om dem skulle bli sjuka i natten, kan du köra in oss då? Och hon älskar djur och sa att om man älskar sina djur så ser man dem inte som djur, utan som en riktig familjemedlem som ska ha det lika bra som oss människor. Om du blir sjuk borde det va en självklarhet för dina föräldrar att ta dig till en läkare, som det även blr va med alla djur. Min mamma betalar lite av försäkring, mat osv. Men jag betalar nästan allt, och jag är 12 år. Djur har känslor, dem kan bli sjuka av samma saker som oss exempel virus, mögel osv. Ja dem är djur, men djur är samma sak som människor, levande varelser, ett liv som kan förstöras på samma sätt som dig och mig. Det är dyrt med kanin, som med alla djur. Ibland händer oväntade saker, som t.ex. möglet. Men nu är det såklart jätte bra att du ska fixa så att dem slipper andas in det, det är bra av dig. Lycka till och hoppas din pappa förstår det farliga med mögel snart.

Annons:
Calcifer
12/26/18, 7:12 PM
#105

#104 Ja, huvudet på spiken. Att ha djur kan vara det mest underbara som finns på denna planet, och är något som kan hjälpa en genom de allra mörkade perioder man tvingas gå igenom. Mina katter hjälper mig genom min depression och min ångest och de gör mig så otroligt gott.

Men det kan också vara otroligt jobbigt att ha djur. Otroligt krävande. Otroligt dyrt. Otroligt drygt. Ibland blir man tokig på dem och allt strul som kan uppstå.

Oavsett om det är lätt och allt fungerar jättebra och flyter på som smort eller man stöter på en massa problem som kostar skjortan eller tar all ens energi och tid att lösa så måste man göra det som krävs för djurens bästa. Kan man inte så kan man inte heller ha djur. Om min mamma inte stod bakom mig och lovar att stötta ekonomiskt om en kris skulle uppstå som t:ex inte går på försäkring och kostar en förmögenhet skulle jag inte kunna ha kvar mina katter eftersom det vore själviskt av mig.

Jag älskar mina katter så djupt att jag skulle göra vad som helst för dem, inklusive att hitta nya hem till dem om jag inte kunde ge dem allt de förtjänar.

Som djurägare har man ingen rätt att vara självisk.

Måste säga att jag är otroligt stolt över dig som är enbart 12 år gammal men gör så mycket för dina kaniner! Jättebra av dig, och jättebra av din mamma att förstå att även om det är "dina" kaniner så måste hon kliva in där du pga din ålder inte kan göra si eller så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 7:18 PM
#106

Min pappa förstår och bryr sig om kaninerna när det är nyår tillexempel, han ska hjälpa mig att fixa inne i garaget till kaninerna så att dem inte blir lika rädda för raketer. Han har haft många djur i sitt liv och de djuren har haft det väldigt bra! Han byggde stora voljärer till sina fåglar på trädgården och har haft det bra till alla djur. Våra katter som vi haft och har, har det så bra! En katt kan inte ha det så mycket bättre. Han skulle aldrig ha en katt inomhus för han vill att katten ska leva naturligt och gå ute hur mycket som helst, så han fixade en kattlucka som kostade massor pengar. Han köpte den dyraste kattluckan för kattens bästa och så att endast vår katt kan ta sig in med chip. Nästan alla våra djur är försäkrade, förutom nyaste kaninen och hamstern, men dom ska också försäkras. Han lägger ner massor med pengar på våra djur, men ibland har man inte alla pengar som behövs direkt. Han känner att kaninerna klarar sig i buren med mögel en natt till och att det inte behövs fixas första dagen. Jag förstår ändå honom, han är gammal och har mycket med jobb osv. Han har ingen lust att lägga ner pengar på ett nytt tak när möglet kanske försvinner med ett medel. Om det inte försvinner med medlet så ska vi byta tak, men vi testar det lättaste först. Jag förstår min pappa, er och mig själv, men alla tänker på olika sätt. Min pappa tänker på det billigaste och enklaste först, medans andra tänker på det dyraste och hållbaraste först. Skriv inte att vi tar hand om våra djur dåligt, för min pappa är väldigt duktig med djur och bygger stora inhägnader och burar för att dem ska ha det bra och naturligt. Vi gör det vi kan och man kan inte lösa allt på en gång

Calcifer
12/26/18, 7:23 PM
#107

#106 Nu skriver du något som motsäger nästan allt du tidigare sagt om din pappa och hans syn på era djur. 

Kanske bör du ta dig några timmar och läsa igenom vartenda ett av dina inlägg om dina djur, och se dem från ett utomståendes perspektiv. Och fundera över om du verkligen skriver det som är 100% sant, eller om du får saker att låta värre och mer hopplöst än det är för att du är arg, frustrerad eller ledsen. Den enda information vi på internet som inte känner dig har, är den du ger, om den inte stämmer är det naturligtvis så att det vi säger till dig kan uppfattas som elakt eller nedlåtande eller absurt. Men det är i så fall något DU måste ta ansvar för. Kanske måste du tänka mer på hur du uttrycker dig och vad du skriver, och helt enkelt inte skriva nya inlägg när du är upprörd utan vänta tills du lugnat ner dig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

silverfiisk
12/26/18, 7:32 PM
#108

#106 Fast vadå klarar sig en natt och att det inte behöver fixas första dagen? Det var ju över två veckor sedan du skrev den här tråden. Alltså har kaninerna bott i mögel i minst två veckor, kanske mer. Det är absolut inte bra och inte snällt mot dom.

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 7:42 PM
#109

#107 Han vill inte lägga ner tid och pengar på djur hela tiden och därför vill han inte fixa nytt tak. Det blir ALLTID bråk när vi pratar om djur för att vi tänker olika och jag vill ha det bästa för djuren medans han vill ha det billigaste och lättaste

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 7:42 PM
#110

Strunta i det här, det är svårt att förklara.

Calcifer
12/26/18, 7:43 PM
#111

#110 Ok, då får du antingen tänka på hur du skriver eller acceptera att folk reagerar på ett sätt du inte tycker om.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/26/18, 7:44 PM
#112

#108 Möglet på huset märkte jag för 2 veckor sedan, men möglet i taket märke jag igår kväll. Det är inget mögel på huset, bara pyttelite som knappt syns och därför behövde vi inte fixa det direkt. Men igår kväll märke jag massor med mögel i taket och därför måste vi fixa det imorgon

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 7:51 PM
#113

#111 Du vet ingenting om min familj och du har ingen aning om hur vi är när det gäller djur. Varje gång vi bygger kaninburar eller måste göra någonting med djuren så blir det bråk och skrik, för vi tycker olika. Min pappa vill inte göra det bästa för kaninerna för han tänker att dem klarar sig ändå. Men han tänker inte på hur allvarligt vissa saker är. Min förra hamster mådde jätte dåligt i somras och hon blödde från rumpan/underliv, men min pappa kunde inte åka till veterinär den kvällen och jag kunde inte ta mig till veterinär på egen hand och jag fick inte tag på någon veterinär. Hamstern satt och led och kunde inte ens gå. Dagen efter åkte vi på morgonen och avliva henne. Min pappa tänker aldrig på att saker måste göras direkt, utan han väntar alltid och ser hur det blir. Katten hade SUPERMYCKET tovor i pälsen hela sommaren och hon led, men mina föräldrar väntade hela sommaren med att raka henne och hon fick lida. Det var minst 30 grader flera veckor och hon hade superont i pälsen och kunde inte ens tvätta sig själv, men mina föräldrar väntade till september och då kunde jag övertala dom. Mina föräldrar tyckte att det var för dyrt att raka henne. Mina föräldrar är såhär. Dom tänker inte på djurets bästa, utan dom tänker på sina pengar och om det är onödigt eller inte.

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 7:53 PM
#114

Kan vi avsluta denna diskution? Mina föräldrar kommer inte ändra sig bara för att ni skriver till mig. Släpp det. Det är såhär mina föräldrar är och jag kan inte göra någonting åt deras personlighet

Calcifer
12/26/18, 7:56 PM
#115

#113 Nu säger du något som återigen motsäger saker du tidigare sagt. Du blir så otroligt defensiv och aggressiv när du upplever att du får kritik. Nu erkänner du ju direkt två fall där era djur fått lida något extremt totalt i onödan pga dina föräldrar. Och ändå ska du ha en massa egna djur. Förstår du inte själv hur vansinnigt det är? Du säger ju nu svart på vitt att det finns ingen garanti att om ett av dina djur skulle bli akut sjukt så skulle det få omedelbar veterinärvård. Det är inte bara vårdslöst och grymt utan även olagligt.

Om du har det minsta empati för dina djur och en ansvarskänsla för dem bör du omplacera åtminstone dina djur.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

silverfiisk
12/26/18, 7:57 PM
#116

#113 Då tycker jag att du, som förhoppningsvis vill djurens bästa, ska be dina föräldrar att göra sig av med djuren. Tänker man så som du skriver att dom gör så ska man absolut inte ha några djur.

[EM_L]
12/26/18, 8:06 PM
#117

Har inte läst allt, men skärp dig Svea&Sabina!

Har du inte kompostgalller till att bygga en Hage sålänge i någon bod eller garage där det inte står några bilar som läcker avgaser.

Mögel är FARLIGT! För oss människor och många djur. Kaniner är känsliga och kolla på problemet såhär!

Bygga en större bur till Zingo eller låta dina honor bo i en möglig bur och låta Zingo bo i den buren han har nu?

Vad är viktigast? Tänk! Skit i om Zingo har en liten bur, han klarar sig för han kan komma ut i Hage! Dina honor måste bort från den mögliga buren. Låt dem bo i den buren ni bygger nu!

Ha inte  djur om du inte kan se till deras bästa! Du borde nog inte ha skaffat Zingo.

Du kanske säger att du bryr dig om dina kaniner? Men det gör du inte om du låter dem bo i en bur med mögel i två veckor. Lite mögel=stor skada kan det bli.

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 8:13 PM
#118

Skit i allt. Bye!

Annons:
dobbybellatrix
12/26/18, 8:14 PM
#119

Inte för att jag tror att du kommer bry dig: https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/upprorda-kanslor-nar-hastar-drabbats-av.htm Hästar som insjuknat pga mögel. Stora djur. Tänk då på hur kaniner som är små djur kan påverkas. Man ska kunna göra allt för sina djur. Min ena hane har kaninsyfilis. Visade sig för någon månad sedan, direkt till veterinären. Fick besked om att ifall det spred sig till nos/mun/ögon fick vi komma in och behandla. Nu för två veckor sedan fick jag boka ny tid hos vet pga att han hade sår vid nos och mun. Behandlar med penicillin. En gång i veckan. Imorgon är sista turen. Vill påpeka att jag har inget körkort och ingen super bra ekonomi. Och hade inte min sambo,moster eller morfar kunnat köra så hade jag banne mig fått ta kollektivtrafik. Man måste kunna lösa det för sina djur, de ska inte påverkas eller lida. Då ska man inte ha djur. Blir tokig när jag läser dina inlägg. Och förstår andras frustration.

[EM_L]
12/26/18, 8:15 PM
#120

#118 Snacka om omoget! Ta hand om dina kaniner ordentligt och låt dina honor bo i den buren ni bygger nu.

Eller omplacera dem om du inte kan ta hand om dem…

[EM_L]
12/26/18, 8:17 PM
#121

Och blir också som tokig när jag läser dina inlägg och förstår andras frustation.

Calcifer
12/26/18, 8:17 PM
#122

#118 Du är inte mogen nog att ha djur, och dina föräldrar tillåter djur att lida vilket är djurplågeri och olagligt. Jag hoppas någon i din närhet upptäcker allvaret och gör en orosanmälan till länsstyrelsen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 8:19 PM
#123

Kan man använda plåttak för att inte riskera mögel? Eller måste man ha en skiva under plåttaket?

[EM_L]
12/26/18, 8:22 PM
#124

Jag kan säga att till för ett år sedan så både Mira i liten bur som var olaglig.

Gjorde allt för att hon skulle få en laglig. Och nu har jag kopplat ihop hennes gamla med den nya lagliga  för att hon ska få större! Och hon är ute 12 timmar om dygnet

Man ska kämpa för sina djur som man bryr sig om dem!

Läs artikeln som #119 skickade! Kan du få in det i din skalle!? Hästar som är mycket större än kaniner som har insjuknat på grund av mögel!

Dina kaniner har förmodligen blivit sjuka av det redan nu! Om inte så är det ett mirakel att de lever!

Du är inte mogen att ha djur!

[EM_L]
12/26/18, 8:22 PM
#125

Jag kan säga att till för ett år sedan så både Mira i liten bur som var olaglig.

Gjorde allt för att hon skulle få en laglig. Och nu har jag kopplat ihop hennes gamla med den nya lagliga  för att hon ska få större! Och hon är ute 12 timmar om dygnet

Man ska kämpa för sina djur som man bryr sig om dem!

Läs artikeln som #119 skickade! Kan du få in det i din skalle!? Hästar som är mycket större än kaniner som har insjuknat på grund av mögel!

Dina kaniner har förmodligen blivit sjuka av det redan nu! Om inte så är det ett mirakel att de lever!

Du är inte mogen att ha djur!

Annons:
Calcifer
12/26/18, 8:24 PM
#126

#123 Omplacera dina djur istället för att låtsas att du bryr dig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[EM_L]
12/26/18, 8:24 PM
#127

#123 Om du kan ta bort det mögliga taket och ha plåttak så ha det tills vidare och kanske någon pressening också över plåttaket.

Och sedan skaffa dig ett rejält tak som inte möglar….

Linnea0001
12/26/18, 8:29 PM
#128

Sabina&Svea Hej! Jag vill verkligen att du läser detta noggrant och långsamt. Så till att börja med vill vi kaninernas bästa eller hur? Du tröttnar såklart på att höra av andra att det är så mycket problem med dina kaniner hela tiden, men du har förstått det själv eller hur? Jag vill hjälpa dig! Förstår att det inte är lätt. Tänk efter lite nu, du kan ha dom i hundkojan men det kommer bara bli kallare och kallare. Du kan inte bära dina kaniner för dom sprattlar och så vidare. Nu har jag ett förslag till dig! Lämna ut dom på foder. Med det menas att du lämnat bort kaninen en kortare tid (kan vara längre också). Tillexempel bor jag inte långt bort från dig och jag har mycket erfarenhet och skulle kunna ha dom på foder och vänja dom med att bli lyft. Jag har tre kaniner och haft hela mitt liv. När du pratat med dina föräldrar och löst det med pengar kan du ta tillbaka dom på direkten. Det är ett råd från mig då jag tror dina kaniner skulle behöva det.

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 8:31 PM
#129

Det blir bara bråk i familjen så fort vi pratar om djur. Så här stort bråk har vi inte haft på länge. Allt går åt helvete sen vi skaffade kaniner för min pappa vill inte deras bästa. Jag hatar mitt liv

[EM_L]
12/26/18, 8:32 PM
#130

Svea&Sabina  läs det #128 har skrivit… det låter som en väldigt god ide för dina kaniner.

Calcifer
12/26/18, 8:32 PM
#131

#129 Omplacera dina djur så slipper du bråk och de slipper att lida.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[EM_L]
12/26/18, 8:33 PM
#132

#129 Men snälla… skaffa dig då inte djur. Vänta tills du kan flytta hemifrån och har en tillräckligt bra ekonomi för att skaffa djur.

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/26/18, 8:34 PM
#133

Kan ni bara sluta? Jag ger upp! Jag lever för mina djur, annars hade jag inte orkat leva

[EM_L]
12/26/18, 8:35 PM
#134

#133 Nej. Omplacera dina djur. Skaffa djur när du kan göra det och har en god ekonomi och kan köra bil…

[EM_L]
12/26/18, 8:36 PM
#135

#133 Du kan dock behålla din hamster eftersom plast inte möglar…

Jag ska ta hand om Mira så bye och hoppas att dina kaniner får ett bättre hem..

Calcifer
12/26/18, 8:37 PM
#136

#133 Jag är deprimerad och har varit det i över 20 år. Jag vet exakt hur det är att leva för sina djur och orka dagen ENBART för att man har dem. Det är underbart, men det ursäktar INTE att man är villig att riskera deras bästa, deras hälsa, och riskera att de utsätts för djurplågeri. Då är man självisk och man har ingen rätt att vara självisk när det har med oskyldiga levande varelser att göra. 

Visa att du älskar dem genom att hitta ett hem åt dem där de får allt de förtjänar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[EM_L]
12/26/18, 8:38 PM
#137

#136 Toppen skrivet Calcifer. "Visa att du älskar dem genom att hitta ett hem åt dem där de får allt de förtjänar." Jag menar det!

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 8:40 PM
#138

Jag får se hur allt blir. Jag och mina föräldrar hade det största bråket på länge nyss och min pappa vill inte bygga på buren mer eller fixa den andra buren. Jag ger upp, jag orkar inte

Calcifer
12/26/18, 8:41 PM
#139

#138 Omplacera dina kaniner så slipper du bråk och din pappa slipper bråk och ni kommer få det mycket lugnare hemma.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
silverfiisk
12/26/18, 8:41 PM
#140

#129 Varför tjatar du till dig fler djur om du redan har problem med de du har? För jag antar att det är du som har velat ha djuren. Om du sedan tidigare visste att du inte har möjlighet att göra allt själv och dina föräldrar inte bryr sig så är det väl ganska dumt att skaffa fler? #128 gav dig ett jättebra förslag som jag tycker att du ska fundera seriöst på. Som du har beskrivit allt så har inte djuren det bra hos din familj just nu, och då är det mycket bättre att sälja dom eller lämna bort dom tillfälligt tills du/ni har möjlighet att ge dom det liv dom förtjänar. Även om det känns skittråkigt så är det vad som är bäst för djuren just nu. Var snäll och försök tänka på djuren istället för dig själv.

[EM_L]
12/26/18, 8:42 PM
#141

#138 Omplacera då dina kaniner… du skriver själv att det harblivit bråk i familjen sedan ni skaffade kaninerna.

Ge de ett hem de förtjänar. Om du älskar dem så visa det genom att hitta någon som kan ta hand om dem.

Någon som bor nära dig så at du kan hälsa på dem så ofta  du vill.

Snälla för dina kanininers skull…

[EM_L]
12/26/18, 8:45 PM
#142

Eller så väljer du att kämpa för dem. Jobba, rasta hundar för att få pengar.

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 8:45 PM
#143

Jag vill att kaninerna ska ha det bra, men jag vill samtidigt ha kvar dem. Jag orkar inte ens leva längre. Allt går dåligt

Morötterna
12/26/18, 8:47 PM
#144

#105 tack, blev tårögd av det du skrev, fick hat förut av en person (det var hat, inte kritik) men då pratade jag med mamma och hon var så stöttande då. Jag är inte världens bästa ägare heller hela tiden, ibland kan jag inte ta ut dem i Hage pga att jag mår dåligt eller att jag tänker sjukt mycket över framtiden. Min mamma är inte alltid på min sida, men när jag förklarar förstår hon t.ex. ville jag förut kastrera min ena hona pga hon är stressad och lite aggressiv när hon brunstar, men när mamma också märkte det gick hon med på att kastrera henne antingen sportlovet eller påsklovet. Men jag måste betala själv, men jag har en sjukt bra bonuspappa som ger mig 700kr för det, och mormor som kommer ge mig lite. Du kanske har någon i din närhet som förstår och kan ge dig lite? Förstår att man inte alltid har pengar men du och dina föräldrar kanske kan komma överens om att dem lånar dug pengar och att du betalar en viss summa i månaden för att tillsist betalat tillbaka allt? #117 bra skrivet :) Lycka till TS

Calcifer
12/26/18, 8:47 PM
#145

#143 Du får inte sätta det du vill före kaninernas bästa. Svårare än så är det inte. Omplacera, vänta tills du är äldre och har en fast inkomst, en egen bostad, och bättre förutsättningar och skaffa djur då igen. När du kan ta hand om dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

silverfiisk
12/26/18, 8:48 PM
#146

#143 Då får du kämpa. Skaffa ett jobb så att du har råd med det som dina föräldrar inte vill hjälpa till med. Allt går om man vill, och om du verkligen bryr dig om dina djur så klarar du det. Tro på dig själv och försök tänka positivt.

Annons:
Calcifer
12/26/18, 8:51 PM
#147

#144 Förstår absolut att du och din mamma inte kan komma överens om allt, det viktigaste är ju att när det verkligen gäller så ställer ni båda upp för djurens bästa. Jätteledsen att du fått hat tidigare, det förtjänar du inte, av vad jag läst i alla dina olika inlägg på sajten tycker jag att du gör ett jättebra jobb och jag skulle faktiskt aldrig gissat att du "bara" är 12 år gammal. Lycka till med kaninerna i framtiden och kastreringen, hoppas allt går bra! :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Morötterna
12/26/18, 8:57 PM
#148

#147 tack så mycket. TS läs #128 hon erbjuder dig en såå fin möjlighet för dina kaniner, och hen värkar kunna ta handom dem en längre stund så att din familj hinner komma överens och du får känna hur det känns att inte ha dina kaniner. Du kanske tycker det är skönt att slippa det ansvaret. Det kanske blir så att #128 kan ha dem i perioder som du inte mår så bra i, om jag hade den chansen skulle jag ta den. För att om den som har kaninerna på foder bor nära kan du åka och hälsa på dem och se att dem mår bra. Dem kanske blir tamare och du kan bära och hålla på med dem som Zingo. Återigen lycka till :)

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:01 PM
#149

Jag får så hur mycket mer jag orkar med livet. Tråkigt att behöva skriva det, men så känner jag.

Calcifer
12/26/18, 9:02 PM
#150

#149 Som jag sagt, men som du ignorerar, så är du inte ensam om det. Det ursäktar inte att man är självisk om ens djur riskerar att utsättas för djurplågeri.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:03 PM
#151

Mina föräldrar lyssnar inte och det blir bråk hela tiden pga kaninerna. Jag vill ha kvar dem men kan överväga att läns ut dem på foder någon vecka, tills allt löst sig med burar. Men jag vet att det kommer bli samma sak igen när nästa problem kommer

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:05 PM
#152

#150 JAG ÄR INGEN DJURPLÅGARE!! hur kan du skriva sånt? Du har ingen aning hur mina djur har det, men som det ser ut just nu orkar jag inte leva men jag måste leva för att mina djur ska få mat, vatten och utevistelse.

Calcifer
12/26/18, 9:09 PM
#153

#152 Läs om läs rätt istället för att skrika. Du har tidigare i tråden erkänt att dina föräldrar tillät en hamster och en katt lida för att de inte hade lust/ork/tid/whatever att omedelbart åtgärda problem som orsakade dem smärta. Det ÄR djurplågeri. Punkt slut. Det är inte min åsikt, det är fakta. Eftersom dina föräldrar tillät två tidigare djur att utsättas för djurplågeri, och du själv beskriver hur ovilliga de är att lägga ner det som krävs på djurs välmående, så riskerar naturligtvis dina nuvarande djur att också utsättas för djurplågeri.

Du borde rimligtvis vara tillräckligt gammal för att inse att det inte bara är moraliskt vidrigt att utsätta djur för sådant, men även olagligt. Ta ansvar någon gång för djuren du tjatat till dig istället för att sitta och skrika och gnälla på internet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Linnea0001
12/26/18, 9:11 PM
#154

#151 där ser jag ett framsteg! Att lämna ut dom på foder är ett jättebra val! Lämna ut dom på foder och samla krafter. Du verkar inte ha så stor livslust skjuts nu så det kanske är bra att kunna glömma bort kaninerna och fokusera på sig själv medans någon annan tar hand om kaninerna.

Linnea0001
12/26/18, 9:14 PM
#155

Jag tror du börjar förstå att du har inte så mycket val just nu, jag skulle säga att du har två val. Omplacera dom eller lämna ut dom på foder tills allt löst sig

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:16 PM
#156

#153 Ursäkta språket, men hur fan ska jag som 16 åring kunna köpa allt och göra allt för mina djur? Jag kan inte köra dem till veterinären och betala flera tusen kronor. Det är mina föräldrars ansvar, så varför tjatar ni på mig när det är mina föräldrar som gör fel?

Morötterna
12/26/18, 9:21 PM
#157

#156 vart kan dem som vill nå dina föräldrar då? Tror att vissa här gärna pratar med dem om möjligheten finns.

Morötterna
12/26/18, 9:21 PM
#158

#156 vart kan dem som vill nå dina föräldrar då? Tror att vissa här gärna pratar med dem om möjligheten finns.

Calcifer
12/26/18, 9:22 PM
#159

#156 Därför att du, precis som du säger, är 16 år gammal och själv har sett att dina föräldrar tillåtit djur att lida i onödan och ändå tjatade dig till fler djur som du naturligtvis visste att du aldrig själv skulle kunna betala för eller köra till veterinären, osv. Där ligger ditt ansvar. Dum är du ju inte, eftersom du själv säger att du vet att du inte kan lägga ut flera tusen om de blir sjuka eller köra dem till veterinären om något händer. Och du säger själv att det är dina föräldrars ansvar. Då borde du rimligen även vara så pass smart att du kan lägga ihop 2 och 2 och inse att har dina föräldrar tidigare tillåtit djurplågeri är risken extremt stor att de tillåter det igen.

Och om du förstår det och ändå SKA ha djur, så är du självisk och tar inte ditt ansvar och där blir det DITT problem. Dina föräldrar har bevisat att de inte tänker ta ansvar, och då måste du vara den som säger nej till att du ska få fler djur. De har inte tvingat på dig nya djur direkt, utan du har själv haft ett val och du har valt fler kaniner.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:29 PM
#160

Problemet är att min pappa inte vill lägga ned pengar på djuren, annars hade det inte varit problem. Han vill inte betala dyra material till burar eller veterinärbesök som är "onödigt". Han förstår inte vad det innebär att ha djur. Samtidigt tycker jag väldigt synd om honom att han fått mig som dotter, jag är förjävlig, och envis. Jag tycker synd om mina föräldrar som behöver ha mig och få problem pga mig. Varför ska jag då leva när jag bara skapar problem i familjen?

Annons:
Villekaninen
12/26/18, 9:31 PM
#161

Att du inte tar ansvar över dina kaniner märker vi alla här. Kan du inte ta hand om ett djur ska du inte ha ett. Det du håller på med är olagligt. Behöver ett djur hjälp ska det få det hjälp den behöver! Innan du skaffade kanin tänkte du inte till då? Att köpa 3 kaniner och behandla dom som Gud vet vad är INTE okej. Snälla lyssna på allas råd SÄLJ dom eller lämna ut dom på foder. Att du är 16 år och inte förstår att dina kaniner är i livsfara och att du inte gör något åt det tycker jag är väldigt konstigt. Vi menar inget illa eller kastar hat på dig. Vi skriver detta för djurens bästa. Vi bryr oss om kaniner och vill inte att dom ska få lida. Vad tycker du är jobbigast. Att se dina kaniner långsamt och smärtsamt dö eller ge iväg dom till någon som har pengar och är villig att ta hand om dom. Snälla lyssna på oss. Jag är endast 12 år men förstår detta. Borde inte du som 16 åring också göra det? Calcifer verkar vara riktigt riktigt bra på att ta hand om djur lyssna på henne och alla andras bra råd. Dom har gett dig många förslag men du lyssnar inte. Du omvänder deras förslag till negativa saker och tar illa upp. Vi gör ju bara det här för kaninernas bästa inte för att såra dig.

Calcifer
12/26/18, 9:33 PM
#162

#160 Och det där visste du tydligt redan innan du tjatade dig till fler kaniner. Det ligger helt på dig att du valt att göra så, där får du ta ansvar för hur du gjort. Naturligtvis har dina föräldrar den största skulden i situationen, de borde ALDRIG ha tillåtit dig att skaffa djur eftersom de inte förstår att enligt lag är det de som har huvudansvaret för dem. Ingen av er har gjort rätt, men eftersom ingen här kan prata med dina föräldrar så får du nu visa att du är mogen, smart, och älskar dina djur tillräckligt för att säga till dina föräldrar att ni ska omplacera djuren om ni inte kan ta hand om dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:34 PM
#163

Esh, jag skiter i det här. Jag orkar inte mer.

Calcifer
12/26/18, 9:35 PM
#164

#163 Och det får kaninerna betala priset för.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:36 PM
#165

#164 Förstår du inte vad jag menar? Jag ska inte skita i mina kaniner, jag skiter i livet

Calcifer
12/26/18, 9:38 PM
#166

#165 Det är inte direkt lätt att förstå något av vad du säger då du motsäger dig själv var tionde minut. Skita i livet kan du väl göra när du ordnat nytt hem till djuren om du fortfarande känner för det. Eller så kan du lugna ner dig, ta dig en rejäl fundering, och fatta ett klokt och smart beslut utefter djurens bästa och inte ditt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:40 PM
#167

ANnars får jag väl lösa allt i skolan och spara pengar till ett tak på kaninburen och så får dem det bra? Men vad gör jag när nästa problem kommer? Jag vet att mina föräldrar inte skulle strunta i om mina kaniner mådde dåligt, utan då hade dom åkt till veterinär. Men om buren går sönder igen, vad gör jag då? Jag får helt enkelt spara 500kr i månaden så att jag har pengar till kaninerna om något skulle hända. Kan jag få bli en bra människa nu? Kan vi sluta prata om det här? Imorgon ska jag sätta upp hundkojan och stänga buren så att kaninerna inte kommer in där och så ska jag skrubba bort möglet och se om det försvinner….

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:42 PM
#168

Kan jag bara få bli en bra ägare till mina kaniner? Kan ni inte hjälpa mig med det istället för att skriva att jag ska sälja mina djur. Kan jag få lägga upp inlägg om hur bra mina djur har det istället för att klaga hela tiden? Hjälp mig med det istället

Calcifer
12/26/18, 9:50 PM
#169

Du har själv skrivit om två tidigare tillfällen där dina föräldrar tillät två djur att lida något fruktansvärt för att de inte ville ta tag i problemen! Antingen har du hittat på eller så stämmer det. Om det stämmer så kan du inte påstå att dina föräldrar inte skulle strunta i att åka in om djuren mådde dåligt, du har ju redan sagt att de tidigare gjort det! Varför skulle det bli annorlunda nästa gång?!

Ta ansvar för dina djur istället för att tycka synd om dig själv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:53 PM
#170

#169 Jag hittar inte på någonting som jag skriver…?! Hur ska jag ta ansvar för mina djur? Ska jag sälja dem, är det att ta ansvar?

Calcifer
12/26/18, 9:55 PM
#171

#170 Men herregud. JA. Naturligtvis är det att ta ansvar för dina djur! Det är ett enormt tecken på kärlek, mognad, klokhet och ansvar att omplacera djur som du inte kan ta hand om!!!!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 9:56 PM
#172

Kan ni inte hjälpa mig hur jag ska bli en bättre ägare istället för att skriva om samma sak? Lägg ner! Sluta skriv om hur dålig ägare jag är, för jag vet redan om det! Kan ni istället skriva om hur jag kan bli mognare och ta mer ansvar för mina djur? Hur jag kan argumentera med mina föräldrar och hur jag kan göra i framtiden. Hjälp och lär mig istället för att tjata om samma sak. Jag säljer inte djuren mer bara för att ni skriver att jag ska det. Skriv hur jag kan bli en bättre ägare! Skriv inte en enda kommentar om hur dåligt jag sköter mina djur, för det har jag läst i över 100 kommentarer. Skriv hur jag ska bli bättre och mognare

Calcifer
12/26/18, 9:58 PM
#173

#172 Men till vilken nytta? Du lyssnar ju ändå inte, hittar problem med allt man skriver och blir arg och skriker så fort någon säger nåt du inte gillar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 10:40 PM
#174

#173 Varför ska du skriva saker som jag inte gillar om jag bara blir ledsen och irriterad? Skriv positiva saker och skriv vad jag kan göra för att bli mognare och ta ansvar

Annons:
Calcifer
12/26/18, 10:43 PM
#175

#174 Men snälla nån. Om du vill sitta och påstå att jag aldrig gett dig bra råd och tips? och försökt hjälpa dig att bli en bättre kaninägare så har du helt tydligt ignorerat allt positivt jag sagt och bara fokuserat på det som du blivit arg och irriterad över. Vad är då poängen med att försöka hjälpa dig på ett konstruktivt sätt när du enbart läser vissa saker och struntar i allt annat?

Du kanske har lätt för att glömma det du och andra skrivit, men jag har inte det. Du har erkänt fruktansvärda saker i denna tråd, och om du tror att alla bara ska glömma det för att DU säger åt dem att göra det så vet du inte hur människor fungerar. 

Jag tar ansvar för vad jag skriver och säger. Det kanske du också ska börja göra, det är ju ett rätt bra första steg om du vill bli mognare.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 10:44 PM
#176

Jag tror att jag kommit på varför det blir mögel i buren. Förut satte jag plast iför nätdörren så att det inte skulle komma in regn, snö och blåst, men efter jag gjorde det så blev det mögel i buren. Det är för att det blev instängt i buren och fuktigt. Det fanns bara ett litet hål där det kom in luft och det är där kaninerna går ut i hagen. Alltså bildades möglet pga fukten som blev i buren eftersom det blev instängt. Idag tog min pappa bort plasten och vi får se om det kommer mögel igen, annars var plasten problemet.

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 10:45 PM
#177

#175 Jaja, jag löser det här

Calcifer
12/26/18, 10:47 PM
#178

#177 Och där gjorde du det igen. Du läste nåt du inte tyckte om och första reaktionen är att stoppa fingrarna i öronen och skrika "LALALALALA". Varför ska någon försöka hjälpa dig?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

silverfiisk
12/26/18, 10:49 PM
#179

#174 Du har fått hur många kommentarer som helst med tips? på vad du kan göra för att lösa alla de problem som har uppstått, men du verkar inte ha provat något av det vi alla har skrivit. 

Om det har gått så långt att du inte orkar leva på grund av kaninerna så är det ju absolut inget alternativ att behålla dom. Då måste du göra dig av med dom och jobba med dig själv så att du själv mår bra. Ta och lämna ut kaninerna på foder tills du har fixat en ny bur eller ett nytt tak, så kan du ta tillbaka dom sen. Du är 16 år och skulle säkert kunna hitta ett jobb efter skolan eller på helger, då kan du spara pengar för oförutsedda kostnader.

Det verkar som du får hela ditt studiebidrag. Vad gör du med dom pengarna? Fundera på om det är något du skulle kunna avstå ifrån ett tag så att du kan fixa det som behövs för djuren istället.

Vill du bli mognare och ta ansvar så kan du börja med att faktiskt läsa vad folk skriver, och fundera på hur du beter dig och agerar. Sen är det även viktigt att kunna sätta sig själv åt sidan ibland för att göra det bästa för någon annan, i det här fallet kaninerna.

Du är inte dum i huvudet, och jag vet att du bryr dig om kaninerna. Det är bra att du ber om hjälp här när du behöver det, men då måste du även acceptera olika åsikter och lyssna på de tips? du får. Är det för jobbigt med kaninerna så är det bästa att göra sig av med dom, och vill du behålla dom så får du kämpa. Du klarar nog mer än du tror.

Villekaninen
12/26/18, 10:50 PM
#180

#172 det är ju precis det vi gör men du lyssnar inte. Du tar våra hjälper som hat och lyssnar inte be oss inte skriva det om du inte kan hantera det.

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:11 PM
#181

#179 Hela mitt studiebidrag läggs på kaninerna, jag köper inget annat. Jag vet att jag klarar mer än jag tror och jag kämpar varje dag. Jag tar åt mig av tips? men ni skriver samma sak hela tiden och jag orkar inte lyssna på att jag ska göra mig av med kaninerna. Förra vintern gick jag ut med hundar varje dag för då gick jag inte i skolan, men nu går jag i skolan och kan inte hjälpa till på dagarna när de behöver hundvakt.

Annons:
Calcifer
12/26/18, 11:18 PM
#182

#181 Det enda du verkar läsa och förstå är "omplacera kaninerna". VARFÖR en hel del människor säger det struntar du i, förstår inte, ignorerar, eller så vill du helt enkelt inte höra på det örat. Du verkar leva så djupt i förnekelse att det aldrig kommer finnas nåt någon kan säga för att du ska förstå vad du och din familj håller på med. Det är bara tragiskt, speciellt för era djur. 

Men inbilla dig inte att du ska kunna bestämma att andra människor inte får reagera på de helt galna saker du erkänt om er djurhållning. Sen om du vill fortsätta leva i förnekelse det är en annan sak, men du kan inte säga åt djurälskare att sluta bry sig om djur.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:20 PM
#183

#182 Jag orkar inte med ert tjat om hur dåligt jag tar hand om mina djur. Jag vet om det! Sluta skriv om det mer, hur svårt ska det va?

Calcifer
12/26/18, 11:22 PM
#184

#183 Och hur svårt är det för dig att acceptera att du inte kan tvinga djurälskare att sluta bry sig om djur? Det är du som valt att dela med dig om en hel del information ingen bad om till att börja med, då får du stå ditt kast i att folk dels reagerar och dels knappast kommer glömma bort det bara för att du försöker bestämma det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:26 PM
#185

#184 Om det är så kul och nödvändigt för er att diskutera samma sak i över 150 kommentarer så gör det, men jag orkar inte läsa när allt handlar om samma sak. Jag fattar att jag inte tar hand om mina kaniner bra, jag fattar att jag borde sälja dem och jag fattar att ni vill skriva om det, men jag kan inte göra det bättre bara för att ni skriver att jag gör fel. Jag ska ändra på mig, fattar ni det? Sluta skriva massa onödiga kommentarer som inte ändrar någonting. Jag har läst över 150 kommenterarer där det står att jag borde sälja mina kaniner, det räcker

Calcifer
12/26/18, 11:27 PM
#186

#185 Om du tror att någon har kul när de försöker se till att djur får vad de förtjänar och inte riskerar att tvingas lida så har du rätt underlig humor.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:27 PM
#187

Jag fattar att ni vill mina kaninerns bästa, men det blir inte bättre bara för att ni skriver hur dåligt jag tar hand om mina djur.

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:28 PM
#188

#186 Du fattar väll vad jag menar? Herregud vad störande att du skriver om samma sak hela tiden och aldrig kan släppa det. Jag ska fixa till mina kaniner, släpp det

Annons:
Calcifer
12/26/18, 11:28 PM
#189

#187 Blir det bättre om vi ler och håller truten då? Hjälper det dina djur?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
12/26/18, 11:29 PM
#190

#188 Ja det är störande när folk säger saker man inte vill höra. Ungefär lika störande som det är när någon inte lyssnar på de mest basiska instruktioner eller råd de får.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:29 PM
#191

#189 ja? Jag kommer inte kunna göra bättre till mina djur bara för att ni skriver att jag ska det. Jag behöver tips? och hjälp om hur jag ska göra det, men jag missar era kommentarer eftersom ni skriver samma sak och jag orkar inte läsa

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:30 PM
#192

#190 Som sagt, jag orkar inte läsa samma sak hela tiden och därför missar jag era kommentarer där ni skriver tips? och råd

Calcifer
12/26/18, 11:31 PM
#193

#191 Det var långt innan denna tråd du struntade i tips? och råd du fick så det där kan du inte skylla på.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:33 PM
#194

#193 Jo, det är precis det jag skyller på. I alla mina inlägg får jag kritik för hur jag har det till mina djur och jag orkar inte läsa det hela tiden, därför missar jag många tips? och råd.

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:35 PM
#195

Minst 5 timmar har jag läst samma kommentarer, kan ni inte skiva andra saker? Jag har läst "omplacera dina kaniner" i så många kommentarer att jag inte orkar se den meningen igen. Godnatt

Annons:
Calcifer
12/26/18, 11:36 PM
#196

#194 Och det är exakt det du inte kan skylla på.

Folk har gett dig tips? och råd i MÅNADER.

I mängder av trådar.

Hundratals inlägg med tips? och råd och bilder och länkar och videos.

Du gör tre saker som tack.

1. Struntar i att läsa

2. Finner fel med allt som sägs

3. Blir arg

Hemskt tacksamt för alla som spenderat timmar med att försöka hjälpa dig med i princip allt som har med dina kaniner att göra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:40 PM
#197

Öööööh… jag orkar inte läsa längre 😴

Calcifer
12/26/18, 11:40 PM
#198

Något du bör tänka på.

Det du skriver på internet på ett publikt forum finns kvar. Det finns alltid kvar. Även om någon tar bort ett inlägg så lovar jag att det finns spår av det kvar. Du kanske ska sluta ge information om din familj som faktiskt kan användas emot er om någon gör en anmälan. Om någon vet vem du är i verkligheten, vad du heter och vart du bor, finns det mer än tillräckligt med material i bara denna tråden som de kan använda för att anmäla er till länsstyrelsen för djurplågeri.

Din pappa skulle säkert inte tycka det var jättekul om de ringde på dörren för att kontrollera er djurhållning för att du spritt en massa information på nätet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
12/26/18, 11:41 PM
#199

#197 Humor i att du precis gjorde alla tre saker jag sa att du alltid gör när någon pratar med dig. ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

silverfiisk
12/26/18, 11:41 PM
#200

#197 Det där är inte moget och ansvarstagande..

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:41 PM
#201

Nu kommer jag att ignorera alla kommentarer som handlar om hur dåligt jag tar hand om mina djur och istället fortsätter jag med vad inlägget Igentligen handlar om :) Ni som kan skriva om vad inlägget handlar om är välkomna :D

Calcifer
12/26/18, 11:43 PM
#202

#201 Du ignorerar ju folks inlägg ändå så jag förstår inte skillnaden men ok.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:45 PM
#203

Kan ni sluta vara så dryga? Jag försöker vara trevlig, även om det inte låter som det. Det är inte omoget att inte orka läsa? Jag är trött och ska sova, inte konstigt!? Jag orkar inte heller läsa samma kommentar hela tiden och därför orkar jag inte läsa, jag blir trött av att läsa samma mening flera timmar i sträck

Calcifer
12/26/18, 11:47 PM
#204

#203 Så länge du bortförklarar saker som är extremt allvarliga så kommer folk att ledsna mer och mer. Notera själv att allas toner var mycket, mycket trevligare i starten på tråden. Men naturligtvis ju mer du struntar i att läsa inlägg från folk som skriver för att de bryr sig desto mer frustrerade blir de.

Du är trött? Du orkar inte läsa samma kommentar? Det gör ingen annan heller och alla andra är otroligt trötta på det också. Det är drygt att tvingas säga samma viktiga sak om och om igen för att en person vägrar lyssna trots att det är otroligt viktigt. 

Jag bryr mig inte för min egen skull, jag bryr mig inte för någon annans skull, jag bryr mig faktiskt inte heller för din skull. Jag bryr mig för dina kaniners skull för de kan inte tala för sig själva.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:49 PM
#205

#204 Vad skönt! sluta skriva samma kommentarer om du är trött på det.

silverfiisk
12/26/18, 11:50 PM
#206

#203 Det är omoget att säga att man bryr sig om djuren och vill göra allt man kan för att dom ska ha det bra, och i nästa inlägg säger man att man inte orkar läsa de tips? man får. Jag tycker faktiskt att det är du som är dryg som inte verkar vilja förstå vad vi skriver. Som Calcifer sa, du har hakat upp dig på att vi tycker att du är en mindre bra djurägare just nu. Du ser inte det positiva och hjälpsamma vi skriver. 

Om du är trött så gå och lägg dig, så kan du läsa här imorgon och ta tag i att fixa taket i buren.

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:50 PM
#207

Om ni är trötta på att skriva till mig så sluta. Det hade varit skönt för oss alla om vi lämnar det här

Calcifer
12/26/18, 11:50 PM
#208

#205 Oj, så du menar att du faktiskt är villig att lyssna så man slipper försöka hjälpa dina kaniner längre? Skönt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:51 PM
#209

#206 Jag orkar läsa alla tips? jag får, men då måste jag läsa alla kommentarer där ni skrivit att jag ska sälja mina djur och det vill inte jag läsa mer

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:53 PM
#210

#208 Om du slutar skriva kommentarer så slipper vi alla läsa dom och då kan vi gå vidare till vad inlägget handlar om

Calcifer
12/26/18, 11:53 PM
#211

#209 Och som jag redan påpekat har du fått tips? och råd i månader och du har långt innan denna tråd sagt att du inte orkar läsa eller scrolla bland kommentarer.

Ska du skylla på nåt kan du ju välja nåt som har lite logik i sig åtminstone.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonymamej
12/26/18, 11:53 PM
#212

Hon har löst det nu? Inget problem nu, jag o en annan sa att vi gärna tar emot o hjälper henne med kanninerna. Så varför fortsätter ni? Förlåt men calcifer du e 20+ som jag fatta (?) varför hackar du på en minderårig/ett barn? Moget..

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:55 PM
#213

#211 I alla andra inlägg har jag fått kritik för hur jag tar hand om mina djur och jag orkar inte läsa det. Jag kanske är dålig på att läsa allt positivt när det finns mer negativt att läsa. Negativa kommentarer fastar lättare än positiva

Calcifer
12/26/18, 11:55 PM
#214

#210 Inlägget handlar om att dina kaniner bor i mögel vilket är farligt och ohälsosamt. Det var enbart det alla svarade på till en början. Det var DU och enbart DU som valde att dela med dig om situationer och exempel på dina föräldrars djurhållning - inte vi! Alla inlägg innan DU valde att ge oss extrem information handlade om möglet.

Skyll inte på oss för vad DU valt att vrida tråden till med vad du sagt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:56 PM
#215

#212 Precis! Jag har löst det och det finns två villiga personer som kan ta emot kaninerna om jag skulle behöva en paus och fixa burarna i lugn och ro.

Calcifer
12/26/18, 11:57 PM
#216

#212 Läs hela tråden innan du uttalar dig. Om någon erkänt djurplågeri i ett hem får man acceptera att folk reagerar kraftigt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/26/18, 11:57 PM
#217

#214 Varför kan ni inte lämna det jag skrivit och gå tillbaka till inlägget? Herregud, du är säkert en vuxen person och du är dryg mot ett barn? Hur tänker du?

Calcifer
12/26/18, 11:59 PM
#218

#213 Du har inte fått kritik i alla andra inlägg. Om du valt att strunta i allt positivt folk sagt ligger det på ditt ansvar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
12/27/18, 12:00 AM
#219

#217 Jag förstår att det är jobbigt att acceptera sanningen och att det säkert känns drygt när man får motstånd till det man säger och när någon inte bara sätter sig ner och håller tyst för att du säger åt dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]2
12/27/18, 12:02 AM
#220

#216 det är ingen djurplågeri? Tänk innan du skriver. Du har ingen aning om hur våra djur har det. Vår katt kan inte få det mycket bättre, samma sak med hamstern. Kaninerna bor stort och får komma ut hela dagarna. Det ända problemet är lite mögel i taket. Det kanske är du som måste tänka på allt positivt som finns istället för ett litet problem? Jag fattar att mögel är farligt, men det är lite och tar ingen skada eftersom kaninerna inte är i buren mycket. Varje gång jag kollar ut hos kaninerna så är dem utomhus. Jag ska ta bort möglet imorgon och vi ska byta tak när jag har råd. Men just nu betalar jag allt annat som måste betalas, som hö och spån som jag måste betala med mina julklappspengar. Jag vet inte vad jag ska skriva eftersom man måste skriva allt i sitt liv för att ni ska förstå, vilket ni ändå inte gör.

Calcifer
12/27/18, 12:05 AM
#221

#220 I inlägg #113 beskriver du två situationer som är djurplågeri. Jag tänker innan jag skriver, du gör inte det. Om du lät din pappa läsa tråden nu tror du han skulle uppskatta vad du sagt om honom? Om någon som känner dig och har information om dig gör en anmälan till länsstyrelsen pga vad du skrivit i tråden tror du din pappa uppskattar det?

Jag har sagt det säkert 20 gånger tidigare: Du bör nog läsa igenom alla dina inlägg en gång till och fundera kring hur du uttrycker dig på internet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonymamej
12/27/18, 12:10 AM
#222

Calcifer jag har läst varandra tråd/inlägg ts har skrivit. Men du vet inget om hur ts har det bakom skärmen så sluta. Det som hänt har hänt dom har lärt sig av sina misstag nu kanske det blir bättre? Hon har fixat sp kaninerna kommer bort från möglet. Hon mår dåligt, har ångest, kämpar för sina djur. Bråkar till om med sina föräldrar. Visar inte det att hon bryr sig? Så ge er nu, jag tror nog allt att ts fixar detta. Alla gör fel o lär sig av sina misstag. Förlåt för slarv men e fett trött okok

silverfiisk
12/27/18, 12:12 AM
#223

#220 I inlägg #27 skrev du ''Jag var precis ute och fodra kaninerna och lös upp med ficklampan i taket på buren, det var fullt med mögel..'' så det låter inte som att det är så lite.. Sen är det ju inte så konstigt att kaninerna är ute varje gång du kollar. Dom vill väl inte vara i buren när det är mögel där.

Det du skrev i #113 är visst djurplågeri. Var snäll och ta bort möglet så fort du kan imorgon, och så fixar du ett nytt tak så fort som möjligt. Om du fortsätter att skjuta upp allt och inte sköter om djuren och miljön dom vistas i så är det stor risk att din familj blir anmäld till länsstyrelsen. Du har redan talat om vart du bor och det är lätt att ta reda på vad du heter. Med tanke på att det inte bor så många med samma efternamn som dig i samma stad så är det inte så svårt att hitta din adress heller.

Försök att lugna ner dig och sov lite nu. Ta nya tag imorgon istället.

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/27/18, 12:13 AM
#224

#221 Jag vet vad jag skriver, men jag skrev det när jag var arg och ledsen och då tänker man inte vad man skriver eller säger. Förstår du? Tror du att jag ska bli rädd bara för att du skriver att jag kan bli anmäld? Jag vet hur våra djur har det och det är inte närheten av djurplågeri. Skärp dig Bara för att det är lite mögel i buren så har dem det inte dåligt!? Jag har ju skrivit att jag ska ta bort det imorgon och om det kommer tillbaka så ska vi byta taket, förstå?

[Svea&Sabina]2
12/27/18, 12:15 AM
#225

#223 Innan det var mögel i buren så var dem knappt i buren. Ni överdriver! Kaninerna bryr sig säkert inte ens, det blir ingen skillnad i buren? Kan ni fatta att vi ska ta bort det imorgon?! Ni verkar inte få in det i hjärnan Tror ni att jag ska bli rädd? Skärp er Jag blir så trött på ert prat. Är inte ni vuxna människor? Kan ni släppa det? Vi ska fixa allt till djuren, förstå

Calcifer
12/27/18, 12:17 AM
#226

#224 Jag förstår, men du visar inte att du gör det. Nej, jag har ingen anledning att skärpa mig, om något är det du som bör göra det.

Jag har tidigare i en annan tråd gett dig många långa bra tips? och råd på hur du skulle kunna göra när du läser nåt och blir arg och skriver nåt utan att tänka dig för. Naturligtvis kan man skriva saker man inte menar när man är upprörd, men på ett öppet forum får man också acceptera konsekvenserna av det man skriver. Men du lyssnade naturligtvis inte på det heller.

Jag har många gånger tidigare frågat dig vad det är du vill med alla trådar och inlägg du gör. Vad ditt syfte är, i längden, när du skriver som du gör. Det har du också struntat i.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
12/27/18, 12:19 AM
#227

#223 Det kanske är bäst om någon med TS information faktiskt gör en anmälan i slutändan, hur trist det än är att det ska behöva gå så långt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

silverfiisk
12/27/18, 12:21 AM
#228

#225 Nej vi överdriver inte. Mögel är farligt, men det verkar inte du förstå. Det är jättebra att du ska ta bort det imorgon! Fokusera på det nu istället för att hetsa upp dig över vad vi skriver.

Nej, tanken är inte att du ska bli rädd, men jag tänkte att du kanske inser situationens allvar om du förstår att du och din familj kan bli fråntagna era djur. Jag hade tydligen fel.

Jo, vi är vuxna människor, och det är snart du också. Vi släpper det när du har förstått och visat att du faktiskt bryr dig och gör det som krävs.

[Svea&Sabina]2
12/27/18, 10:17 AM
#229

Det är en bonde som har hästar som jag var medryttare på förut och han mockade aldrig, tog inte hand om dem och hästarna fick nästan ingen mat. På sommarn får dem gå i skog och Hage och beta själva, men på vintern går dem på lösdrift och får bara 3kg hö var per dygn, en häst i de storlekarna ska ha minst 10kg per dag. Han missköter sina hästar och det är värre än vad detta är. Han kratsar aldrig hovar, han borstar aldrig och byter inte täcken. När jag började ta hand om hästarna för 2 år sedan så hade hästarna tovor i hela manarna som tog flera veckor att reda ut och dem sov i sitt bajs och kiss för han mockade aldrig. Dem fick dela på en bal (6kg) varje morgon och fick ingen mer mat, dem hade tunna täcken på sig och jag såg revbenen tydligt på ena hästen. När jag började ta hand om hästarna så fick dem dela på en bal varje morgon och kväll, alltså fick dem 6kg mat varje dag, och dem hade fina pälsar, jag köpte nya täcken och började rida hästarna. Jag om någon gjorde så att hästarna fick det bra. Dem fick kärlek och mat och bli ompysslade flera timmar om dagen. Jag åkte dit 7:00 varje morgon och fixade i stallet flera timmar varje dag och åkte dit på kvällarna. Jag åt frukost i stallet flera dagar i veckan för att min pappa skjutsade mig varje morgon och då hann jag inte äta frukost hemma. Om någon är en bra djurvän så är det jag. Jag vill alla djurs bästa och jag har räddat så många djur från dåliga hem. Att mina kaniner har lite mögel i buren, som vi ska fixa idag, är en liten sak gemfört med hur andra djur jag tagit om haft det. Vår familj har räddat två stycken katter som var hemlösa. Ena katten var ca 6 veckor och mjauade på vår baksida, mitt i vintern, och var svag, så vi tog in honom. Han fick bo i ett eget rum och fick kärlek och efter ett par veckor fick han vara i hela huset, men han fick inte gå ut eftersom vi var rädda att han skulle rymma igen. Efter några månader flyttade han hem till min mammas jobbarkompis och nu ska dom flytta till landet och han har det sååå bra. En vuxen katt kom till våran trädgård och tygde mat flera gånger om dagen förra sommaren. Han hade tovor i hela pälsen och hade ingenstans att ta vägen. Det var folk som lade upp annonser om samma katt som gick på deras tomter och tiggde mat. Han var hos oss hela sommaren och till slut fick han flytta hem till min morfar eftersom han inte kunde bo kvar här, för vi har redan en katt och dem gick inte ihop. Idag har han det superbra och får vara ute i skog och mark hur mycket han vill. Vi är stora djurvänner och räddar djur som inte har hem, vi tar hand om dem och ger dem kärlek och allt dem behöver tills vi hittar nya hem om dem inte kan bo kvar här. Vi tar hand om hästar som misssköts av ägare och köper allt hästarna behöver. Snacka inte om att vi tar hand om våra djur dåligt. Det har varit mycket på senaste tiden och knapert med pengar, jag vet inte varför, men vi gör allt vi kan. Jag vet inte hur mycket pengar vi lagt ned på djur som inte ens är våra och tagit dem till veterinärer.

[Svea&Sabina]2
12/27/18, 10:18 AM
#230

Allt detta har vi gjort de senaste två åren.

Annons:
Morötterna
12/27/18, 11:19 AM
#231

#229 det värkar vara som att din pappa är djurvän, men till katter. Han ville inte ta din hamster till vet när den hade ont och led, han ville inte (först) bygga en större bur till din ena kanin fast den bor litet och så ville han till en början låta dina andra kaniner andas in giftig luft. Det är bra att ni ska fixa det, men kaninerna har tyvärr redan tagit skada av möglet, annars är det ett mirakel :). När du upptäckte att det var mögel i taket också skrev du i #27 ”Helvete! Jag var precis ute och frodra kaninerna och lös upp med ficklampan i taket på buren, det var fullt med mögel.. Grått luddigt mögel i buren.” Och då uppfattade iaf jag det som att det är MYCKET mögel. Sen skriver du t.ex. att det inte är mycket mögel, dem klarar sig lite mer. Allt du skrivit om din pappa låter som att han är en djurvän men till katter, bortsett från att han lät eran katt lida på sommaren. Ibland skriver du att han bryr sig om kaninerna, men sen bara byter du och skriver att han inte gör det. Du ändrar dug hela tiden. Har din pappa läst hela tråden? Eller tar du bort dem delar där det är negativa delar om honom? Lycka till och hoppas dina kaniner inte blivit allt för dåliga redan.

[Svea&Sabina]2
12/27/18, 11:38 AM
#232

#231 Jag skriver sanningen hela tiden, jag skulle aldrig överdriva eller ljuga. Katten led i somras för att hon hade tovor och det var varmt, och det blir extra varmt och jobbigt med tovor. Hon låg inte och led hela tiden, hon var ute och sprang som vanligt, men jag vet ju att en katt lider när den har tovor. Mina föräldrar köpte massor med borstar som skulle ta bort tovor, men de funkade inte. Alltså försökte han få bort tovorna men när han märkte att det inte funkade så rakades hon. Han vill alltid testa det billigaste valet först och se om det funkar, men om det inte funkar så gör han det dyrare.

[Svea&Sabina]2
12/27/18, 11:39 AM
#233

Det är mögel i taket, men inte så mycket som ni tror. Jag ska ta bild när jag kommer hem.

Villekaninen
12/27/18, 3:28 PM
#234

Kollade din instagram där stod det att du och din pappa skulle till IKEA och köpa höhäckar idag. Köp brädor i istället för onödiga höhäckar. En kanin klarar sig med höet på marken men dom klarar sig inte med giftigt mögel. Tänk på det.

[Svea&Sabina]2
12/27/18, 3:32 PM
#235

#234 Jag vet, men vi ska fixa taket. Vi börjar med att ta bort med medel och om inte det funkar så byter vi tak. Jag har skrivit att ni inte ska skriva om det mer. Jag uppdaterar om buren sen

[EM_L]
12/27/18, 3:45 PM
#236

#233 Det SPELAR INGEN ROLL! Dina honor ska bort från den buren och mögel är farligt!

Du skriver och frågor om det är farligt och vi säger ja! Vi säger hur du ska göra, ger dig råd och så! Men du skiter i det!

Du är ett ego! Du tänker bara på att du vill ha kvar kaninerna, men du kan inte fixa så att dina honor inte bor i en möglig bur.

#225 Skärp dig! Du ska inte komma och säga att vi ska skärpa oss!

Den gången då du skriver en annons på kanin iFokus om att du ska omplacera dina kaniner så kan vi hurra för dig. Vi kan då se att du kan ta ansvar, att du inte tänker på dig själv utan på dina djur.

Det verkar vara det ända rätta att göra för dig…

Du har skaffat djur, det är ett ansvar.

Det är ett bevis på att du kan ta ansvar genom att du omplacerar dina kaniner.

Oavsett hur hårt det är. Tror du att dina kaniner har valt att bo hos dig? Nej! Du har hämtat hem dem till dig, köpt dem. Då får du ge ett hem som inte är mögligt.

Hade kaniner varit så smarta som vi människor och vetat att det här skulle hända.

Så hade de inte alls valt dig.

Till alla andra som försöker att få den här personen att förstå.

Vi lämnar denna tråd och nästa gång Svea&Sabina behöver vi hjälp så påminns vi av detta inlägg och skiter i att hjälpa den här personen. För den här personen ber om hjälp och vill inte ha hjälp på samma gång.

Och Svea&Sabina

När dina kaniner blivit sjuka på grund av mögel så kom inte här och böla då!

För vi har varnat dig…

Morötterna
12/27/18, 4:10 PM
#237

#236 så bra skrivet, hoppas hon fattar det nu. Vi väljer djuret, dem väljer inte oss! Om man skaffar djur bör man veta vad som är giftigt och dödligt tex. MÖGEL! Dem kan dö nu, och allt är faktiskt ditt fel, såklart är det dina föräldrars fel med, MEN det är mest ditt fel, du tjatade till dig dem. Varför köper du ”onödiga” saker när du inte har råd med ett nytt tak för 350kr eller vad du nu skrev. Dina föräldrar är vuxna människor, någon om dem bör fatta att mögel är LIVSFARLIGT! Det bästa för dig nu är att göra en annons, om foder eller säljes, spelar ingen roll. Du skriver själv att din familj börjat bråka mer pga kaninerna, så det är ännu en anledning att lämna bort dem. Hoppas ni fixar taket snart, lycka till! :D

Annons:
[EM_L]
12/27/18, 4:16 PM
#238

Din familj bråkar pågrund av kaninerna.

Lämna de på foder en månad eller omplacera dem.

Om du har tur så kanske den personen som kan ta dina kaniner bor så pass nära dig att du kan hälsa på de ofta.

[EM_L]
12/27/18, 4:18 PM
#239

Och köp brädor istället för höhäckar för i hel…

Du verkar inte vara så bra på att prioritera.

[Svea&Sabina]2
12/27/18, 4:46 PM
#240

#239 Jag har inte köpt höhäckar för jag sparar pengar till tak. Om jag får pengar över denna månad så ska jag köpa ett tak.

MOJ
12/27/18, 5:13 PM
#241

Sitter dom fortfarande i mögel eller hur går det?

Villekaninen
12/27/18, 5:19 PM
#242

Då undrar jag på din instagram skrev du igår att du skulle köpa höhäckar. Denna diskussionen har pågått länge alltså prioterar du höhäckar framför möglet. Snälla lyssna. Du har skrivit att 2 djur har lidit i ert hus. Gör du ingenting åt detta hoppas jag att någon rapporterar till länstyrelsen. Du vill att vi skriver vad du ska göra och det har vi gett TYDLIGA svar på men du ser dom inte du har fullt upp med att tycka synd om dig själv. Tyck synd och dom två kaninerna som sitter i den där mögliga buren just nu och kan hålla att dö.

Villekaninen
12/27/18, 5:21 PM
#243

#236 riktigt bra skrivet. Hoppas bara nu hon fattar.

[EM_L]
12/27/18, 5:29 PM
#244

Jag kan fortsätta om du vill Svea&Sabina

Djuren har inte valt att bo hos dig! Du har valt dem! Hämtat dem och köpt dem!

Ge de ett värdigt liv och fixa det dära taket i natt helst! Vi har gett så mycket råd nu att jag förstår inte hur vi orkar med detta!

Omplacera dina kaniner eller fixa taket NU!

Annons:
silverfiisk
12/27/18, 5:36 PM
#245

#244 Jag tror faktiskt att det räcker nu.. TS har sagt att hon ska fixa taket idag. Ge henne tid att göra det nu istället för att fortsätta skriva samma sak om och om igen. Fortsätter hon att ignorera allt vi skriver och låter kaninerna bo kvar i möglet så kommer jag att anmäla föräldrarna till länsstyrelsen. Förhoppningsvis har hon förstått och tagit till sig det som skrivits i denna tråd, och förhoppningsvis förstår hon allvaret nu.

[EM_L]
12/27/18, 5:41 PM
#246

#245 Tror dock inte att hon bryr sig. Hon verkar inte alls bry sig speciellt mycket..

Ja, gör det. Vet du vilka hennes föräldrar är eller?

silverfiisk
12/27/18, 5:44 PM
#247

#246 Jag håller med om det, men hon har sagt att hon ska fixa det nu så det är väl bara att vi väntar och ser om hon verkligen gör det.

Jag vet vad hon heter och vilken stad hon bor i. Det är ganska lätt att ta reda på hennes föräldrars namn och adress. Jag har inte lagt ner min tid och energi på det än, men jag gör det gärna om det visar sig att det behövs. Allt för djuren.

[EM_L]
12/27/18, 5:46 PM
#248

#247 Allt för djuren ja.

[Svea&Sabina]2
12/27/18, 5:58 PM
#249

#245 Tack!

Calcifer
12/27/18, 6:00 PM
#250

Folk blir upprörda och arga för det är inte första gången TS har verkat obrydd och oansvarig när det gäller hennes kaniner. Det har helt enkelt blivit ett mönster. Och med informationen hon själv delat med sig om hur hennes föräldrar tillåter djur att må så är det logiskt att dra slutsatsen att även om TS ordnar just detta specifika problem med möglet, så är faran för djuren inte över.

Det finns alltså information vi har fått av TS själv som indikerar att om ett av djuren blev skadade eller akut sjuka så är risken enorm att de helt enkelt inte får vård i tid, därför att hennes föräldrar helt enkelt inte vill ta det ansvaret.

Tyvärr verkar det även så att TS lärt sig detta med brist på ansvar av sina föräldrar och verkar inte kapabel till att förstå vad man måste göra för sina djur dels för deras välmående och dels pga lagen. 

Det är vad som skapar all frustration, och helt ärligt hade jag redan anmält saken med tanke på de bevis som finns i inte bara denna tråd men även andra om jag hade tillräckligt med information.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MOJ
12/27/18, 6:02 PM
#251

Sitter dom fortfarande i mögel eller hur går det?

Annons:
Morötterna
12/27/18, 6:05 PM
#252

#251 undrar också det.

silverfiisk
12/27/18, 6:14 PM
#253

#251 #252 TS har skrivit i en annan tråd (bygga bur projekt) att möglet är borta nu. Om det verkligen är så eller om hon bara vill få tyst på oss vet jag inte.

[Svea&Sabina]2
12/27/18, 7:01 PM
#254

#253 Vad tror du om mig Igentligen? Möglet är borta och om det kommer tillbaka ska vi byta taket, men vi testar detta först

silverfiisk
12/27/18, 7:09 PM
#255

#254 Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro eftersom du skriver olika saker hela tiden.

Jättebra att möglet är borta.

[Svea&Sabina]2
12/27/18, 7:54 PM
#256

#255 Jag vet att det är bra :D Jag ska spara ca 500kr varje månad för att ha pengar när liknande saker händer med kaninerna eller burarna, så jag kan betala själv direkt och inte behöva låna pengar av mina föräldrar eftersom dom tycker mycket är för dyrt.

[EM_L]
12/27/18, 8:57 PM
#257

#256 Jättebra att du ska spara.

Nu visar du att du är ansvarsfull=)

Och när möglet kommer tillbaka fixa det på direkten! Mögel är inte alls nyttigt.

Om du har tur så har dina kaniner inte påverkas så pass mycket att de blivit sjuka.

[Svea&Sabina]2
12/27/18, 9:12 PM
#258

#257 Jag hoppas att de inte blivit sjuka, jag har i alla fall inte märkt ändrande beteenden.

Annons:
Travis D
12/27/18, 9:48 PM
#259

Vad bra att möglet e borta! 🙂

Vet att det är löst nu men en bra sak att tänka på. Våra hästar stod förut i en hagen med genom möglat hö (vitmögel). Stall ägaren sa att det inte var farligt och vägrade byta ut höet. Vi flyttade strax därefter då vi ansåg att det inte var schysst mot hästarna (hagen hade knappt något gräs). bara någon vecka efter flytten blev deras ena häst väldigt sjuk och dom fick ta ut veterinär som konstaterade att det var p.g.a möglet och att dom måste byta ut höet för annars kommer deras hästar bli ännu mer sjuk och dom kan till och med dö. 

bara en sak att tänka på att små saker som mögel kan vara mycket farligt. 

Men vad bra att ni löst det och hoppas kaninerna är friska! 🙂

[Svea&Sabina]2
12/27/18, 10:43 PM
#260

#259 Tack, det ska jag tänka på framöver :D

silverfiisk
12/27/18, 11:31 PM
#261

#256 Har du möjlighet att göra det så är det superbra! Det var ett moget beslut :)

Sasha W
12/28/18, 1:17 AM
#262

Hallo! Nånstans vid 100 dog min hjärna å jag orkade inte läsa igenom allt! Jag har vart precis som du(o jag är nog ännu de litegrann), fast jag hadde hamstrar, så kom jag in på i fokus o det kändes som att alla hackade på mig. jag tror att många här lätt blir aggresiva när man inte förstår, speciellt de lite äldre o jag ber er äldre att tänka på lite på hur ni formulerar er när ni skriver. Jag gissar på att ts är runt 12, och när äldre allvarliga saker via text för någon i den åldern är det nog lätt att glömma hur begränsad man är som 12 åring. personligen tycker jag inte TS har gjort några som helst fel, utan att det är TS föräldrar som verkar vara orsaken till problemet. För att föräldrar har ett ansvar att själv veta vilket ansvar de har när det ger någon under 18 ett djur, för de vet dom i 9/10 fall inte. Jag tycker att TS föräldrar borde vara mer delaktiga i TS liv med sina djur då de, som jag skrivit ovan, har sitt ansvar. I slutändan kommer man efter timmar av gräl, mutor, tjatande, bönande, hot och gråt i kampen om ett bättre djurliv ändå få höra av sina föräldrar att det "bara är en kanin" Jag tror att ni äldre börjar hänga med nu, inget är är TS fel utan egentligen bara föräldrarnas. Jag tycker att detvi egentligen borde göra är att utbilda föräldrarna så dom kan utbilda barnen. För ett barn ska inte behöva berätta för en förälder, en vuxen människa, vilket ansvar de har. Och du Svea&Sabina, förhoppningsvis löser det sig, jag håller tummarna fmr sig och dina fina kaniners framtid <3 / Sasha

Calcifer
12/28/18, 1:38 AM
#263

#262 TS är 16, och du bör läsa resten av inläggen så förstår du varför folk reagerat. Återkom när du gjort det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Morötterna
12/28/18, 10:02 AM
#264

snart låser sig tråden, haha. Alla TS trådar blir minst 50 kommentarer 

Lycka till och bra att möglet försvunnit just nu. Men du bör kolla varje morgon så att det inte kommit tillbaka. Bra att du nu kan spara 500kr i månaden-

[Svea&Sabina]2
12/28/18, 10:56 AM
#265

#264 Hahah jag vet! Det är alldeles för många kommentarer. Jag hoppas att tråden låser sig så vi kan glömma det här eftersom allt är löst nu :D

Annons:
Calcifer
12/28/18, 2:44 PM
#266

#265 Jättebra om fokus kan ligga på framtiden, men inbilla dig inte att någon kommer glömma det som står i tråden.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Maria-Gerbiler]
12/28/18, 5:29 PM
#267

Jag vet att denna tråd är lång men tänkte höra ifall ni har några källor på att lite mögel i boendemiljön är livsfarligt för kaniner? Det finns redan höga halter av mögel ute i naturen, i och med att stubbar och blad bryts ned, etc. Tänkte att det vore bra att få svar på detta innan tråden låses. 

Vill också tillägga att jag tycker att TS har blivit dåligt behandlad i denna tråd.

[EM_L]
12/28/18, 5:57 PM
#268

#267 Hon har inte lyssnat på vad vi skriver och har ignorerat det. Bett oss att skärpa oss när hon borde skärpa sig.

Och våra tamkaniner skulle jag gissa är mycket känsligare för mögel än vildkaninerna.

[Svea&Sabina]2
12/28/18, 6:03 PM
#269

#267 Tack! #268 Jag lyssnar på er, men ni lyssnar inte på mig. Jag har skrivit minst 15 kommentarer om att jag har tagit bort möglet, men ändå fortsätter ni. Om möglet kommer tillbaka så byter vi tak direkt. Möglet kom när jag satte plast för nätet på buren för att det inte skulle regna, snöa eller blåsa in och då blev det fuktigt och dålig luft inne i buren. Men nu har jag tagit bort plasten så att det blir bra luft där inne och förhoppningsvis kommer inte möglet tillbaka. Jag ska fixa en skiva som jag kan sätta för nätet när det är snöstorm, men jag ska inte ha någonting för nätet hela tiden.

[EM_L]
12/28/18, 6:11 PM
#270

#269 Unskyld ifall vi var lite väl hårda och det är bra att det är borta!

Ett tips? är att ha lufthål i plastskivan lika stora som de nya enkronorna=) Då blir det inte lika fuktigt=)

[Svea&Sabina]2
12/28/18, 6:42 PM
#271

#270 Tack för tipset!

[Ssoklubb]
12/31/18, 9:48 PM
#272

Jag har visat min kompis inlägget och han vart riktigt uppröd. Hotade med att anmäla.

Annons:
Linnea0001
12/31/18, 11:00 PM
#273

#272 anmäla vem?

[Ssoklubb]
12/31/18, 11:04 PM
#274

ts

[Svea&Sabina]2
12/31/18, 11:35 PM
#275

#272 Hur många gånger har jag sagt att vi ska lämna det här? Skriv inte på inlägget, jag vill helst ha den låst. Jag orkar inte med kommentarer om hur dåligt jag tar hand om mina djur. MÖGLET ÄR BORTA OCH ALLA DJUR HAR DET BRA

[Svea&Sabina]2
12/31/18, 11:36 PM
#276

AVSLUTAD

[Ssoklubb]
1/1/19, 12:14 AM
#277

Problemet är att dina föräldrar inte ville ta bort möglet.

[Svea&Sabina]2
1/1/19, 12:18 AM
#278

#277 Jo, det ville dom. Min pappa sa första dagen att jag ska skrubba och ta bort möglet med medel direkt, så han bryr sig. Jag tog bort möglet efter två dagar eftersom jag väntade på att köpa medlet.

silverfiisk
1/1/19, 12:21 AM
#279

#277 Men snälla, TS har skrivit att hennes pappa ville testa ett medel först, och om det inte tog bort möglet så skulle dom byta tak. Jag tror att TS har fattat nu, och eftersom möglet är borta och hon har bett oss att sluta skriva här så kan vi väl vara lite snälla och acceptera hennes önskan. Jag förstår att du blir upprörd över tråden, men det finns redan massor av kommentarer där det står i princip samma sak som du skriver nu. Möglet är borta, så nu kan vi släppa detta för stunden.

Annons:
Calcifer
1/1/19, 12:24 AM
#280

#277 Jag förstår att ni blev upprörd, det framgår ju tydligt av tråden att vi också blev det. Men nu är det bättre att istället observera, spara tråden om du vill det för framtida bruk, och låta ts få en chans att ta hand om sina kaniner. Kommer det en till liknande tråd i framtiden så kan du anmäla då, det är det förmodligen fler som kommer göra, men just NU är det bäst att låta det vara så ts kan visa att hon och familjen kommer göra rätt för deras djur.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Ssoklubb]
1/1/19, 12:36 AM
#281

Ja, ska inte anmäla men jag försöker få min kompis att inte göra det.

[Svea&Sabina]2
1/1/19, 12:51 AM
#282

#279 #280 Tack! #281 Jag ska inte ens kommentera dina kommentarer mer.

[Ssoklubb]
1/1/19, 12:57 AM
#283

Sluta bete dig omoget. Jag försöker hjälpa dig att inte bli anmäld av min kompis.

[Svea&Sabina]2
1/1/19, 1:09 AM
#284

#283 han får göra som han vill, men det är onödigt eftersom våra djur har det superbra.

Calcifer
1/1/19, 2:28 AM
#285

#283 Om din kompis tänker anmäla så får han anmäla, vad vill du att TS ska göra åt det NU? Det finns väl inget hon kan säga om din vän nu bestämt sig för att anmäla ändå, så vet inte vad du vill uppnå med dina kommentarer faktiskt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sasha W
1/1/19, 3:52 AM
#286

Vem ska denne anmäla hade du tänkt? "Jo hej polisen jag vill anmäla en person på ett forum vars konto har samma namn som sina kaniner så jag vet inte vem men hon är hemsk, för hon hade mögel i sin bur fast hon tog bort det men det är ännu hemskt för att det är det men jag vet inte varför för det är oklart" Btw ts jag ber så mke om ursäkt att jag gissade fel på din ålder :)

Annons:
Sasha W
1/1/19, 3:52 AM
#287

Vem ska denne anmäla hade du tänkt? "Jo hej polisen jag vill anmäla en person på ett forum vars konto har samma namn som sina kaniner så jag vet inte vem men hon är hemsk, för hon hade mögel i sin bur fast hon tog bort det men det är ännu hemskt för att det är det men jag vet inte varför för det är oklart" Btw ts jag ber så mke om ursäkt att jag gissade fel på din ålder :)

Morötterna
1/1/19, 9:53 AM
#288

#287 tror att den som vill anmäla menar dem två fall som TS själv berättat om när hennes familj plågat två djur. Dock har du rätt i att den kanske inte vet vem TS är, eftersom man måste ha både för och efternamn och adress. Vi vet bara att TS bor i Uppsala. Själv tycker jag inte att en anmälning bör göras nu, isåfall skulle den gjorts för någon vecka sedan när allt var aktuellt. Det är din kompis som väljer vad han vill göra nu.

Morötterna
1/1/19, 9:53 AM
#289

#287 tror att den som vill anmäla menar dem två fall som TS själv berättat om när hennes familj plågat två djur. Dock har du rätt i att den kanske inte vet vem TS är, eftersom man måste ha både för och efternamn och adress. Vi vet bara att TS bor i Uppsala. Själv tycker jag inte att en anmälning bör göras nu, isåfall skulle den gjorts för någon vecka sedan när allt var aktuellt. Det är din kompis som väljer vad han vill göra nu.

[EM_L]
1/1/19, 12:36 PM
#290

#283 Halleluja! Det är löst…

Och hur ska din kompis kunna anmäla TS utan att ha någon information om henne?

Upp till toppen
Annons: