Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 758 ggr
[Svea&Sabina]2
12/10/18, 7:02 PM

Svårfångad och hoppig

Hej! Min hoppkorsning/belgisk hare är svårfångad och hoppar in i buren när man ska ta in honom. Han är ca 1,5 år och flyttade hit för 3-4 veckor sedan. Han var svårfångad i sitt förra hem men ägaren sa att det kanske går att träna bort. Jag måste krypa in i hagen och "jaga" honom när jag ska ta honom och när jag ska släppa in honom i buren så hoppar han från min famn och in i buren. När jag ska släppa in honom i buren så står jag framför buren med honom en stund innan jag släpper in honom, men jag vet inte om det är så jag ska träna? När jag ska hämta honom i hagen så mutar jag med pellets, men han vågar inte komma fram, så det slutar med att jag måste krypa in i hagen. Jag ska börja med att gå till hagen ett par gånger när han är där och ha med pellets, så han ser mig som något positivt när jag sätter mig där. Hur ska jag träna?

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/10/18, 7:03 PM
#1

Jag kan tillläga att han hoppar ur min famn även när jag släpper ner honom i hagen. Jag håller ett fast grepp men han försöker ta sig loss när han vet att han ska ner.

Linnea777
12/10/18, 7:27 PM
#2

Hantera han mycket och vänj han med att du lyfter han. Kanske älskar han bara att vara i hagen och vill inte komma in? Och lär han att bara för att han ska ut ur hagen är det inget jobbigt. Ta ut han ur hagen någon gång om dagen och ge han godis/mys med han. Så att det blir något roligt. Vet också att vissa tränar sina kaniner att hoppa in i en transportbur t.ex

Linnea777
12/10/18, 7:27 PM
#3

Hantera han mycket och vänj han med att du lyfter han. Kanske älskar han bara att vara i hagen och vill inte komma in? Och lär han att bara för att han ska ut ur hagen är det inget jobbigt. Ta ut han ur hagen någon gång om dagen och ge han godis/mys med han. Så att det blir något roligt. Vet också att vissa tränar sina kaniner att hoppa in i en transportbur t.ex

CorneliaAndersson
12/10/18, 7:33 PM
#4

Att jaga kaninen kan resultera i att han 'blir värre'

Jag hade tagit mig tiden att sitta utanför hagen en stund och läst en bok eller något, så han ens blir trygg med att du är där. Vidare jobb blir att sitta inne i hagen. Lägg en godisbit på ditt ben eller i din hand och låt handen ligga på marken.

Försök inte få tag i honom om han kommer fram. Utan ge det några gånger så han inte känner att han ska bli fångad bara för att han kommer fram. Därefter får man börja röra lite på sina händer och eventuellt söka kontakt.

Gällande att hoppa in i buren så har det funkat ypperligt bra för mig att baka de sista sten mot buren.På så sätt kan han känna lukten av den, men ändå inte hoppa in i den. Efter en stund hade jag vänt mig om. Hinner han börja försöka hoppa eller lyckas hoppa iväg så får man göra det igen nästa gång..

Säger inte att det funkar på alla, men det har funkat för mig på flertalet kaniner.

Observera också att:

1. Han har inte bott hos dig så länge.

2. Allt bör ske successivt.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

CorneliaAndersson
12/10/18, 7:34 PM
#5

Också som #2/#3 skriver!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Namiko
12/10/18, 7:35 PM
#6

Det är ett väldigt vanligt beteende hos Belgisk hare. Har haft en själv och trots att hon var rätt välhanterad och accepterade att jag bar henne efter en del träning så var det inte uppskattat av henne. 

Jag skulle inte hålla fast honom i det här läget utan försöka se till att han säkert kan hoppa ur din famn vid buren och hagen för stunden. Bara så han inte förknippar dig med att bli fasthållen. Det är något du kan jobba på när han självmant kommer fram till dig och kan bli upplyft utan problem.

Mutar du enbart med godsaker när det är dags för honom att komma in i buren så är det inte konstigt att han inte vill komma. Han måste ha flera positiva erfarenheter med dig för varje negativ medan du tränar, så gå till buren/hagen och ge godsaker flera gånger under dagen utan att ens försöka plocka upp honom. Du kan till och med gå dit bara för att lägga in ett salladsblad och sen gå iväg igen vissa gånger. Han kommer komma fram och hitta det goda när du har gått och börja förknippa dina besök med något gott. Äter han lugnt kan du klappa honom lite på huvudet om han accepterar det för att visa att all beröring och att du sträcker dig mot honom inte betyder att han ska bäras. Hoppar han undan så får han göra det, då får man vänta med mer beröring till en annan gång.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/10/18, 8:05 PM
#7

#4 Han var likadan i förra hemmet och därför måste jag träna, det har inget med mig att göra

[Svea&Sabina]2
12/10/18, 8:08 PM
#8

#6 Tack för tipset! Jag ska börja gå till hagen flera gånger och ha med pellets varje gång eller liknande :) Jag kan även sitta i hagen med honom

CorneliaAndersson
12/10/18, 10:06 PM
#9

#7

Det har i allra högsta grad med dig att göra.  Det är du som ska jobba med kaninen nu.

MEN jag skrev ju trots allt bara tips? på vad som kan funka för att 'lösa' det?

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Svea&Sabina]2
12/11/18, 7:15 AM
#10

#9 Tack för tipsen, men jag menar att han var likadan i sitt förra hem och inte blivit såhär i mitt hem. Alltså har det ingenting med mig att göra att han inte vill komma fram till mig, utan han var likadan i sitt förra hem.

Agnes.stoltzz
12/11/18, 10:00 AM
#11

Han har inte alls varit hos dig länge. Du kan inte anta att han ska komma fram till dig när ni inte har någon relation än. Låt det ta ett tag. Tog några månader för mig och Ådi att bli vänner.

[Svea&Sabina]2
12/11/18, 10:07 AM
#12

#11 Jag menar inte så. Jag menar att han inte ville komma fram i det förra hemmet heller. I buren kommer han fram direkt och vill gosa, men han tror att han ska bli fångad i hagen och därför vill han inte komma fram.

Travis D
12/11/18, 11:03 AM
#13

Om han var likadan förut så vet du ju vad du gett dig in på. Varför köpte du en till svårfångad kanin? Du har ju mycket åroblem med att dom du hade innan inte gick att lyfta upp och det var uu inge kul så varför köpa en till med samma problem?

Annons:
[Svea&Sabina]2
12/11/18, 11:07 AM
#14

Förra ägaren sa att han var en perfekt nybörjar kanin och var snäll i all hantering. Men det är inget problem med att han är svårfångad, inget jag tänker på i vardagen. Jag bara undra hur jag kan träna bort det så att det blir lättare att fånga honom i hagen.

Namiko
12/11/18, 11:23 AM
#15

#14 Det är som sagt att göra det till något positivt att okmma fram till dig som gäller. Du måste vara bättre än hagen i hans ögon. Varje negativ händelse (att "jaga" honom i hagen och ta honom därifrån) måste vägas upp av flera positiva. 

En negativ upplevelse är värd mycket mer än en positiv i kaninens ögon, det har med överlevnad att göra. Man måste lära sig att rovdjur är farliga snabbt, annars lever man inte länge. Då hjälper det inte om den godaste maten någonsin finns alldeles utanför rovdjurets lya, den goda maten är inte värd att riskera livet för.

En ganska extrem jämförelse, men det kanske visar hur viktigt det är att bygga en relation med kaninerna där majoriteten av kontakten med dig är positiv och inte där hälften av dom innebär att man blir "jagad" för att åka från den roliga hagen till den tråkiga buren.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Svea&Sabina]2
12/11/18, 11:28 AM
#16

#15 Jag ska sitta i hagen med honom en stund när han är där och ha pellets i handen. Jag jagar inte honom utan jag kryper in i hagen och hämtar honom, men ibland blir han rädd och springer iväg och då kryper jag efter och tar upp honom. Så jag springer inte runt i hagen för att få tag på honom.

Travis D
12/11/18, 11:33 AM
#17

#16 dock så går du efter honom och jagar honom Vi lärde vära hästar komma när man kallar på dom. Nysve kommer när vi visslar för han vet att komma till oss är positivt för han får mat och godis. Kakan lyssnar till "kakan kom" eller "kom kakan" då hon vet att det blir lek, godis, mat eller bara allmän kärlek. Om du tränar inkallning med honom så behöver du inte lyfta honom så mycket- om han nu inte gillar att bli upplyft.

[Svea&Sabina]2
12/11/18, 1:13 PM
#18

#17 Det är inga problem att bära honom, men jag kan lära honom inkallning :)

silverfiisk
12/11/18, 1:27 PM
#19

Du har ju redan fått massa bra tips? i en annan av dina trådar.. Som flera andra redan har sagt, börja med att bara sitta vid buren och lägg in något gott, sen kan du börja ge något från din hand, sen kan du ge något och bara klappa honom lite, sen kan du lyfta upp honom. Ta små, små steg och gör allt på kaninens villkor. Du får vara beredd på att det kan ta tid, så var tålmodig. Det är viktigt att du lär känna kaninen och att den känner sig trygg med dig så att han inte vill ''fly'' när du kommer. Om han springer iväg så låt honom vara, gå inte efter och ta upp honom.

-Aida-
12/11/18, 2:49 PM
#20

Jag skulle använt en transportbur att bära kaninen istället för att lyfta, många kaniner gillar inte att bli burna, det är svårt att träna bort, en transportbur är en säker metod och underlättar tilliten, att ställa in en transportbur i hagen fylld med godsaker för att associera med god mat så kommer den gå in av sig själv och man slipper jaga och att tilliten sjunker för varje gång man ska lyfta den. Det är generellt sätt tråkigt för kaniner att inte få vistas i en Hage, så man lär ha något gott i buren också när den ska in, så den vet vad som komma skall så att säga.

Annons:
Arcade-Foodie
12/11/18, 2:50 PM
#21

När du ska sätta ner honom i buren/marken distrahera honom med något gott och när han är lugn i famnen får han en belöning. Fungerar väldigt bra på sprattliga/rädda kaniner, håller själv på med min nyaste hane. Han är jättelugn i famnen nu och jag kan lätt sätta ner honom, förra månaden fick jag alltid räkna med rivsår, blåmärken från bett och panik. Krävs inte så mycket tid om man har tiden att spendera med din kanin, själv har jag bara lagt 20-30 min hantering varje dag för att träna min livrädda kanin som är fylld av energi. Hoppas att allt går bra, se helt enkelt till att spendera massor av din tid med din kanin så blir det bättre. Och satsa på belöning och distraktion, för att träna din kanin ^^

[Svea&Sabina]2
12/11/18, 2:52 PM
#22

Jag ska sitta ute vid hans bur nu i ca 45min :)

[Svea&Sabina]2
12/11/18, 2:52 PM
#23

Jag ska ha öppen dörr så vi kan gosa och han får nosa på mig

tiger tok
12/11/18, 5:36 PM
#24

Franska vädurarna jag hade förut gillade inte att bli lyfta. Jag fixade en vanlig flätad korg i lagom storlek, och lärde dem att hoppa ned i den. På så sätt behövde jag inte jaga dem, och dem blev nöjda. Varje gång jag kommit fram dit jag skulle med korgen fick dem lite godis, på så sätt blev det roligt och spännande att se var vi skulle tyckte dem.

CorneliaAndersson
12/11/18, 8:36 PM
#25

#10

Det förstod jag. Men du ändå en ny människa för honom. Så även om han inte började med det hos dig, så får du ändå jobba upp det från ruta 0.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Upp till toppen
Annons: