Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 853 ggr
Linnea0001
2018-12-10 11:32

Para svårparad kanin...

Okej jag visste inte vad jag skulle döpa inlägget till okej? I helgen ska jag testa med en ny hane att para min fina hona med. Syfte har jag så det behöver jag inte hjälp med. Men det är så att min hona har jag parat 2 gånger innan och då har hon gått tom. Hon ville verkligen inte bli parad så vi fick hålla fast henne lite. Hanen var bara 3 månader första gången så vet inte ifall det räknas som försök men vi fick 7 lyckade parningar. På två dagar. Men inga ungar kom. Vi parade med en 1 årig hane men vi fick bara 4 lyckade, även då ville hon inte. Nu ska jag para henne i helgen. Hon blir lött stressad så vad tror ni ifall vi parar hos mig? Har läst på mycket och är det sant att man kan ge morot och persilja för att honan ska bli dräktig? Finns det något mer man kan göra för honan ska bli dräktig? Jag har inne kanin så årstiden är inget problem.

Annons:
Gronstedt
2018-12-10 11:34
#1

Är verkligen tvångsparning tillåtet på kanin? Det kan knappast vara etiskt försvarbart i alla fall.

silverfiisk
2018-12-10 11:45
#2

Tänkte lika som #1. Varför ska du para kaninen om den tydligt visar att den inte vill? Det låter ju fruktansvärt elakt.

Jag tror att du ska läsa på lite mer och tänka efter ordentligt innan du bestämmer dig för att para. Man ska inte para med en hane som bara är 3 månader, det är för lite. Sen är det även viktigt att honan inte är för gammal.

[Svea&Sabina]2
2018-12-10 11:47
#3

Jag förstår att du vill ha ungar, men det är inte snällt att tvinga en kanin att bli parad.

Namiko
2018-12-10 12:09
#4

Tvångspara inte kaninen. Vill hon inte så vill hon inte, du får leta efter en anna hona att avla på eller hitta en hane som hon accepterar. Varför har du valt så unga hanar? Jag har inga problem att se en hona vägra en hane på 3 månader och jag ser ingen anledning till att para en så ung kanin. Man har ju ingen aning om hur den kommer att utvecklas och om det är bra avelsmaterial eller inte. En ettåring är bättre, men det är fortfarande en väldigt ung kanin.

Du säger att hon lätt blir stressad. Att bli tvångsparad måste ju vara extremt stressfullt för henne. Det kan ju öka risken att hon går tom.

Hur som helst så ser jag inte ett djur som är ovilligt att para/bli parad som bra avelsmaterial.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Linnea0001
2018-12-10 13:14
#5

Nej asså vi tvångssparande inte kaninen självklart! Nej fy! Jag la bara handen på hennes rygg så hon kände sig mer lugn. Förstår att ni kan uppfattat det så men det var inte alls så. Honan är lite över ett år. Så hon är inte för gammal. Men åter till mina frågor. Hjälper det med morötter och persilja för hon ska bli dräktig eller är det bara en myt jag läst? Tycker ni att vi ska para hemma hos mig eftersom hon lätt blir lite grinig när hon precis kommer ut ur transporten och väldigt nervös…. eller inte jätte nervös men jag känner lite så. Hanen den här gången är 1 år.

Lona
2018-12-10 13:50
#6

En hona som inte klarar en PARNING själv, oavsett anledning, bör inte avlas på. Fortplantning är definitivt något djuren ska klara själva! Är det för att honan är osäker/nervös så är det knappast något som ska avlas på heller, såna egenskaper har mycket hög ärftlighet. Högt överlevnadsvärde i det vilda, inte önskvärt hos tamkaniner.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Morötterna
2018-12-10 13:59
#7

Håller med alla andra att om hon inte vill så vill hon inte.

silverfiisk
2018-12-10 14:02
#8

#5 I första inlägget skrev du ''Hon ville verkligen inte bli parad så vi fick hålla fast henne lite'' och ''Vi parade med en 1 årig hane men vi fick bara 4 lyckade, även då ville hon inte''. Jag tycker att det är väldigt tydligt att din kanin inte vill para sig, så mitt råd till dig är att skaffa en annan hona om du vill avla.

Har hon haft någon kull förut? Om inte så ska du inte para henne om hon är över 1 år, för då har hon hunnit samla på sig fett som kan ha satt sig runt organen och hennes bäcken, vilket kan orsaka en problematisk förlossning där både honan och ungarna riskerar att dö. 

Som sagt, det är tydligt att hon inte vill para sig, och du ska absolut inte tvinga henne. Ska du avla så skaffa en annan hona och läs på lite till. Och som svar på din fråga, nej jag är rätt säker på att morötter och persilja inte gör din kanin dräktig.

Morötterna
2018-12-10 14:03
#9

Persilja kan göra att kaninen blir brunstig snabbare.

Linnea0001
2018-12-10 15:39
#10

Förlåt ifall ni förstod fel av mitt lite oklara inlägg. Hon gillar inte att sitta i transport och brukar inte vara på bästa humöret när hon precis kommer ut. Det var det jag mena med att hon var lite nervös. Hon kollade runt mycket och ville inte komma ut direkt när man öppna luckan som min andra kanin gör. Men efter bara 30 sek typ är hon hur lugn som helst. Hon ville inte bli parad för hon var inte brunstig antagligen. Därför undrar jag ifall det funkar med morötter och persilja för att hon ska bli brunstig så tack #9!

Linnea0001
2018-12-10 15:40
#11

Nej hon har inte haft en kull innan. Men vi hoppar och hon är i superbra form. Hon är bara några dagar över 1 år.

Linnea0001
2018-12-10 15:46
#12

Eller jo men det var en unge och det var en tjuvparning. Jag visste inte om det och hon bodde med dom andra honorna då. Antagligen bet någon av den andra ihjäl ungen innan jag hann att upptäcka att hon fått ungar

Peak303
2018-12-10 16:00
#13

Låt honan gå tillsammans med hanen i ett par dagar. 
Så fick jag min hona som gick tom med två olika hanar dräktig.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Linnea0001
2018-12-10 16:05
#14

Okej, tack för tipset

Linnea777
2018-12-10 19:11
#15

#8 Jo man kan para en kanin för första gången även om den är över 1 år. Man kan vänta med första kullen ända till kaninen är ca 2 år men skulle inte att rekommendera att vänta längre än 2-2,5 år.

Morötterna
2018-12-10 20:13
#16

#15 Honan rekommenderas inte heller att vara över 1 år innan du parar henne för första gången, då hon vid den ålder kan få problem. Problemet är att honan lättare samlar på sig fett, som kan sätta sig runt organen och bäckenet. Detta gör att förlossningen blir svår för henne och både honan och ungarna löper risk att dö. Även om honan är för ung kan det bli problem eftersom hon kanske då inte tar hand om ungarna ordentligt. Därför brukar man säga att en hona ska paras för första gången när hon är mellan 6-12 månader gammal. Skrivit av Tina-A på iFokus, vet inte om hon är aktiv något mer.

CorneliaAndersson
2018-12-10 22:11
#17

Så länge man har en sund och frisk hona så kan man para henne över 1 års ålder.

Gärna hanar också för den delen.

Kolla exempelvis på hoppkaniner, Har för mig att hoppuppfödare inte vill ta kull innan 2 års ålder helst. Kan dock ha lite fel där.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Linnea0001
2018-12-10 22:25
#18

Jag har också läst att så länge honan är frisk kan jag para henne. Dom kan lägga på sig fett som inte syns men hon är i sådan bra form så jag tror hon klarar det bra.

Linnea777
2018-12-11 14:40
#19

Ja dem kan lägga på sig fett, men man ska aldrig para en kanin (även om den är under 1 år) om den är överviktig eller i dålig kondition. Så länge honan är frisk kan man para den första gången vid 2 år utan problem. Många hoppuppfödare brukar vänta länge för att honorna ska ha en chans att klassa upp sig. Jag vet att det ”rekommenderas” att para de första gången när de är mellan 6 månader till 1 år. Tycker själv att det är alldeles för tidigt att para en kanin som är 6 månader.

Upp till toppen
Annons: