Annons:
Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1135 ggr
Arcade-Foodie
12/9/18, 10:13 PM

Vilken ras av kaniner föredrar ni?

Som titeln säger, är jag lite nyfiken över vad för raser ni har hemma och varför ni just valde just den rasen som eran vän. Själv har jag: En hermelin herre vid namnet Odin som är både en kan vara kelgris som myser upp i ens famn i flera timmar eller vara en kanin fylld med energi. Kan helt enkelt säga att hermelinkaniner är min absolut favorit av alla raser, jag hittills haft och har. Min erfarenhet av rasen är att de är alldeles för snälla och vem som helst kan hantera från småbarn till rädda vuxna personer. En dvärgvädur hanen som heter Toste, denna grabben har gett mig många sår och blåmärken men har börjat öppna upp sig mer. Han har varit mer en livrädd, osäker liten kille med massor och då menar jag verkligen massor av energi. Kan inte exakt säga min erfarenhet av rasen, då Toste är min första dvärgvädur men han är den som har gett mig flest sår men detta kommer gå över när han blivit mer tam. Vilket jag jobbar för fullt med. En franskvädur vid namnet Lilja, en riktig härlig dam som har gjort många av mina byxor har fått hål i sig men är världens keligaste kanin som ger en extrem många pussar. Om man inte ger henne uppmärksamhet då kan man verkligen räkna med att ens byxor kommer bli förstörda. Franskvädur har blivit andra plats bland mina favorit raser av kaniner och det beror helt enkelt på att de är helt underbara att gosa med.

Annons:
fyrklövertshoppkaniner
12/10/18, 9:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min favorit ras är helt klart dvärgvädur så lugna i temperamentet och även väldigt duktiga på hoppning om dom har intresse för det. Tycker även dom är väldigt fina och ett plus är ju att dom lever oftast rätt så länge. Av min erfarenhet av är dvärgvädurar nog den snällaste och absolut bästa rasen.  Lagom stora också har svårt att lita på små kaniner så hermelin skulle nog inte passa mig så bra.

Så ser min dvärgvädurs hane ut :)

fyrklövertshoppkaniner
12/10/18, 9:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild från en tävling i somras

Morötterna
12/10/18, 9:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

För det svårt att jämföra för har bara haft dvärgvädur och två ”mat” kaniner som annars skulle avlivas, tyvärr sprang dom bort för 2 år sedan. Men dvärgvädur är väldigt lugna, snälla och lagom små, skulle helst ha större men har inte plats. Tycker dvärgväduren är en ”mångsidig” kaninras, den passar bra till barnfamiljer, äldre, vuxna, hoppning och utställning (som alla renrasiga kan men iaf). Sen är det olika från individ till individ, min ena dvv gillar att hoppa och hon hoppar på bra, men hon har ett hett tempriment och lite osäker mot människor medans den andra inte gillar hoppning lika mycket men gillar mer gos och kel och är jätte avslappnad bland människor. Tar med bild på min dvv

Morötterna
12/10/18, 9:13 AM
#4
Morötterna
12/10/18, 9:13 AM
#5

(Zingo)

[Avenbok]
12/10/18, 11:06 AM
#6

Jag har 2 kaniner, en dvärgvädurs-hane och en hermelin-hona som bor ihop. Dom är 5 år och väldigt snälla och ganska lata. Tidigare bodde hanen med en Mellerudskanin, hon var väldigt pigg och snabb, gillade att skutta i full fart i trädgården. Men hon dog tyvärr i somras av sjukdom. Jag tror att dvärgväduren är den ras som är tåligast och lever längst. Men i temperamenten tycker jag det är större skillnad mellan individerna än raserna.

Annons:
Peak303
12/10/18, 2:01 PM
#7

Jag har 11 kaniner (ink. bäbsar) just nu. 

3 vädurskorsningar för hoppning
1 Harkorsning för hoppning
1 Engelskvädur/dvv korsning (här på foder) 
1 Dvärgteddy
2 Ryska kaniner
3 Lejonkorsningar

Hoppkaninerna just för hoppningen
Dvärgteddy, då hon är underbar
Ryska kaniner för att det är en helt underbar ras som passar till utställning, hoppning och kel. 
Lejonkorsningar av olika anledningar.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Linnea777
12/10/18, 7:20 PM
#8

Har alltid älskat dvärgvädur och det kommer nog alltid vara min favoritras. Äger två dvärgvädurar som är så personliga och härliga. Men kommer troligtvis inte bli någon ny dvv i framtiden då jag tycker att aveln har gjort deras utseende sjukt (precis som vissa andra raser). Och det är inget jag vill stötta:)

Agnes.stoltzz
12/10/18, 8:02 PM
#9

Hade en dvärgvädurs hona förut, hon var underbar men tror inte jag kommer köpa någon fler dvärgvädur. Har en liten rex och wow! Vet inte om det är hans personlighet eller att rasen är så, men han är så sprallig och glad hela tiden! Sen skulle jag gärna vilja ha en hermelin för de verkar vara så härliga och någon större ras :D

tiger tok
12/10/18, 10:51 PM
#10

Jag fäster mig vid individen. Av alla kaniner så har de jag fäst mig mest vid varit en dvärgvädur, den andra var en lejonhuvad kanin. Gotlandskaniner som ras är trevlig. Överlag brukar jag trivas bäst med honor, vilket både den lejonhuvade och dvv var.

Irmelinis
1/26/19, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Dvärgvädur med rexpäls! 
Bästa rasen, och rexpälsen gör dem ännu gulligare.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[~Kollen~]
1/26/19, 12:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#12

Det var då jag ville ha kanin som jag hade längtat efter och det var nära min födelsedag. Jag tänkte inte på Vilken ras? vi hittade en kanin på djuraffären som var ensam i en bur, inga andra kaniner fanns där bara han då kände jag att han var den rätta för mig. Jag döpte honom till Charlie det var en dvärgvädur, vi lärde oss känna varandra och han bet aldrig bara i början men han började älskade oss. Han fick sån lyx att ha hela våran uteplats som hans bur på vintern och på sommaren hade han utebur men tog in honom till uteplatsen på kvällen. Sen några år senare fick han tandproblem och vi var tvunga att avliva honom han finns som en ängel just nu❤️💔

Villekaninen
1/26/19, 3:50 PM
#13

Har en blandning av fransk V och DVV och han är helt underbar! Riktigt social ÄLSKAR att mysa. Vem som helst kan hantera han t.o.m barn som är under 5. Kommer man bokstavligen hoppar han upp i famnen och vill mysa, bästa platsen är ju med huvudet under mattes haka 😉 På banan är han pig och fin med stora och luftiga hopp 😊

Annons:
Namiko
1/27/19, 10:12 AM
#14

Min absoluta favorit är lejonhuvad, eller, rättare sagt korsning med lejonhuvad då jag inte tror att han jag hade var renrasig. Han valdes helt och hållet efter personlighet och det är därför det blev så rätt. Jag ville ha en nyfiken, social och orädd kanin och det var precis vad jag fick.

Just nu har jag en rexpälsad, lejonhuvad dvärgvädur. Valde igen efter personlighet/individ istället för ras och prickade helt rätt för andra gången i rad. Han är pigg, framåt, nyfiken, orädd och kan vara riktigt mysig när han själv vill.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Levingskaningård
1/27/19, 9:34 PM
#15

Jag har dessa raser just nu: 5 vädurskorsningar för hoppning (1 ute på foder) 2 okänd/Cashmere vädur 1 bj/dvv/ vädurskorsning för hoppning 1 dvv 1 bj/dvv 1 vädurskorsning för hoppning 1 teddy vädur 1 hermelin/ lejonvuvad kanin Alla dessa raser är otroligt go

[EM_L]
1/28/19, 8:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Lejonhuvaddvärgvädur eller Lejonkorsning! Helt underbara med ett lugnt temperament och som jag tycker är helt klart mysigare än Dvärgvädur. Dock spelar det mest roll på individen. Min älskade lilla Mirizen’s som älskar att mysa på mattes mage och bli kliad är en Lejonkorsning.

Kanin vännen
1/31/19, 11:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag har haft 6 olika kaniner fast vi har bara hyrt över sommarn men oftasthaft kvar samma kanin 2-3 sommrar i rad, de flesta har varit dvärgvädurer som är min absoluta favvoras för att det är lagom små som nån annan sa och väldigt lugna❤️ Jag har också haft 2 lejonhuvade kaniner men jag upplevar dem som mycket mer skygga och svårare att få ett djupt band med:( sen har jag också haft en kanin, jag minns inte vad det var för ras men möjligtvis en lejonkorsning i alla fall så var det en väldigt jobbig kanin som bet hela tiden, direkt när man kom in o även när man bara försökte komma med maten jag fick ett väldigt stort och otäckt sår på handen en kväll då jag bara skulle komma med mat… men alla våra dvärgvädurer har varit fantastiska här är en bild på härliga Sid:

Upp till toppen
Annons: