Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 514 ggr
gickan87
2018-12-08 23:56

Utehage sommartid

Då kommande sommar kommer bli den första för mig med kanin och möjlighet att låta den vara ute sommartid så har jag redan börjat planera lite smått.

Det är en mellanstor kanin på 4 ½ kg, hur hög måste hagen vara då?
Tänker köpa någon färdig variant i metall, med ett hus i såklart.

Men hur skyddar jag den för värmen?
På våran baksida är det full sol hela dagarna och blir riktigt varmt, 30-40 grader när det är som varmast.

Går det ens att ha en kanin ute i den värmen?
Går det att skydda med plast eller något över en del av hagen?

Har förstått att kaniner tål kyla bättre än värme..
Samtidigt vill jag ju att dem ska få chansen att vara ute nu när jag har dem möjligheten.

MVH Erika :)

Annons:
-Aida-
2018-12-09 00:52
#1

Man kan täcka för ena sidan av hagen så de bildas skugga, eller bygga små tak så de skuggar där under, gräva en grop i marken med tak över, jorden är sval. Lägga ut isflaskor i gropen och under taken så de kan kyla sig mot den. Min kanin som normalt inte är ute kanin, levde i en Hage när de va 38 plus ute, han satt bakom huset i skuggan, där hade jag lagt isflaskor som han låg mot. Dom vuxna verkar ha tendens att klara sig bättre än ungar, de strök med några ungar i värmen denna sommar. 😭 Men dom vuxna klarar sig bra. Fick ge dom vatten 4-5 gånger om dagen, för de blev varmt i skålarna.

[Svea&Sabina]2
2018-12-09 08:46
#2

Köpta hagar är oftast väldigt små och då är det bättre att köpa kompostgaller och sätta bärnät som tak. På somrarna är mina kaniner ute i Hage från tidig morgon till sen kväll, mellan 7:00 till 23:00. Jag lägger in kylklampar, iskallt vatten och ett parasoll och filt som skugga.

Upp till toppen
Annons: