Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 644 ggr
Marlene_ni2
2018-12-08 22:11

Hur får jag kaninen rumsren?

Vi har en teddypälsad dvärgvädur som är 6 månader, en hane. När hösten och vintern kom fick gan flytta in för att få mer sällskap. Han tycker mycket om att springa runt inne, men han bajsar och har börjat kissa överallt direkt han kommer utanför buren, vilket blir ohållbart. Kan det ha med åldern att göra och bli bättre om han kastreras? Jag vill gärna att han ska få gå lös inne så länge som möjligt, men när han kissar och bajsar överallt så funkar det inte. tips? mottages gärna.

Annons:
[Svea&Sabina]2
2018-12-08 22:19
#1

Okastererade hanar revirmarkerar med kiss, så kasterering skulle nog hjälpa. Min förra hane var frigående i hela huset och han bajsade och kissade överallt, men vi kastererade honom inte för han fick ett nytt hem på landet där han fick bli pappa :)

Suns Hoppkaniner
2018-12-09 15:10
#2

Min innekanin är 10 månader snart, jag fick hem han när han var 2 månader och han var helt rumsren när han var 3 månader, han hoppar in i buren och gör sina behov. Han har aldrig kissat utanför buren sen han var 3 månader och han är okastrerad.

Arcade-Foodie
2018-12-09 21:52
#3

Det kan också vara en sån period som min hane hade i början, han var rumsren mellan 3-6 månader och blev först rumsren runt 1 år igen. Ända problemet som är kvar är sängar och tygsoffor, vilket jag inte orkat träna bort igen. Alldeles för mycket jobb och har istället löst det genom att det finns en låda nära sängen eller soffan. Men kastrering kan hjälpa om det är revirmarkerande men om det är inte de. Så gäller det helt enkelt att städa där han gör sina behov direkt han gjort sitt behov, ser du honom lyfta upp på svansen för att kissa/ ser hans kroppspråk innan han gör de, bär honom till lådan. Sätt lådor där han brukar gå och göra sina behov och sakta och säkert ta bort dom. Hade alltid en låda på min säng stående när jag inte var hemma, vilket räddade mig totalt under den perioden min hane inte var rumsren. Håller själv på att träna min utekanin att gå på låda igen, då han har börjar göra sitt uppe på hyllan. Han är 7 månader gammal. Så det är vanligt vid den åldern att de ändrar vanor, lite grann som tonåren.

Upp till toppen
Annons: