Annons:
Etikettallmänt
Läst 670 ggr
[Svea&Sabina]1
12/5/18, 6:27 PM

Klippa klor Uppsala

Hej! Mina två dvärgvädurar är sprattliga och man kan inte bära dem, så jag behöver hjälp varje gång jag ska klippa klorna. Vi har försökt flera gånger själva men det slutar med att vi får åka till Fäboden och klippa. Det är väldigt dyrt att betala 100kr i månaden på Fäboden och därför undrar jag om någon i Uppsala kan klippa klorna på mina kaniner för ett billigt pris. Du ska vara erfaren eftersom kaninerna är galna i famnen, men efter en bilresa blir dem lugnare. Klorna har inte blivit klippta på 3 månader eftersom jag inte kan göra det själv. Kaninernas klor har blivit klippta 1 gång på 7 månader, men dem gräver mycket och slipar klorna själv. Men nu när marken fryst kan dem inte slipa klorna själva.

Annons:
MonicaLagerquist
12/5/18, 6:51 PM
#1

Ta med kaninerna på en bilresa och klipp dem själv.

Stolt ägare till fem La permer

silverfiisk
12/5/18, 7:27 PM
#2

Du kan ju alltid testa att kontakta någon uppfödare och fråga om dom kan hjälpa till. Dom kanske är vana med svårhanterliga kaniner tänkte jag.

Skickar med en länk på några olika uppfödare i uppsala.

http://www.ulkaf.se/uppfoumldare.html

Calcifer
12/5/18, 7:33 PM
#3

Du kanske kan pröva att inte hålla i kaninerna när du ska klippa klorna, utan göra det antingen när de nästan sover eller sitter och äter? Och göra det långsamt, en klo i taget, en tass i taget, och låta det ta längre tid istället?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
12/5/18, 8:44 PM
#4

#1 Jag kan ju inte klippa? Annars hade jag gjort det

[Svea&Sabina]1
12/5/18, 8:47 PM
#5

#3 Vi har testat det flera gånger. Vi klippte i hagen, när dem åt och när dem var trötta. Dem låter mig inte ens titta på tassarna ifall klorna behöver klippas, men den lilla stund jag såg Sabinas klor såg jag att de är superlånga. Pulpan var ungefär en halv centimeter från slutet av klon, om inte mer.

Ulvelin007
12/5/18, 8:48 PM
#6

Djuraffär?

Annons:
Malin.s
12/5/18, 8:51 PM
#7

Klipp inte när dom sover! Min kompis berättade att några klippte klorna på en hund när den sov och den litar inte på människor längre och är jätte rädd. Nu är den 1 tjej den litar på som hon har hemma. Vet att kaniner inte är hundar men det skulle ju kunna hända.

silverfiisk
12/5/18, 8:54 PM
#8

#5 Om pulpan växer ut mer så kommer det inte gå att klippa klorna till den längd som dom ska vara. Gör som jag skrev i #2, jag är säker på att någon kan hjälpa dig.

[Svea&Sabina]1
12/5/18, 9:03 PM
#9

#8 Jag ska kontakta en uppfödare. Funderar på Sandvikens?

silverfiisk
12/5/18, 9:07 PM
#10

#9 Jättebra! Gör det så fort som möjligt så klorna inte blir ännu längre :)

Calcifer
12/5/18, 9:11 PM
#11

#5 Okej, då förstår jag. Det går inte att trötta ut dem ordentligt och sen bara sitta t:ex bredvid dem en lång stund och ge dem något extra gott medan du försöker klippa lite då och då? Med min ena katt måste jag klippa så fort som möjligt annars blir det kamp på liv och död nästan, så jag klipper lite åt gången för att inte riskera att träffa pulpan men det tar kanske 30 sekunder att klippa alla tassarna på det viset.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
12/5/18, 9:15 PM
#12

#11 Jag får kontakta en uppfödare eller åka till Fäboden nästa vecka så dom kan visa hur jag ska hålla kaninerna. Jag kan testa själv på fredag..

Calcifer
12/5/18, 9:29 PM
#13

#12 Det låter bra! Försök inte för mycket bara, om du märker att det inte går och att det bara kommer göra dem räddare eller du känner att du börjar bli frustrerad är det bättre att sluta och försöka med något annat istället.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
silverfiisk
12/5/18, 9:29 PM
#14

#12 Håll kaninerna tätt mot din kropp så brukar dom lugna ner sig efter en stund. Du kan även prova att lägga en handduk försiktigt över huvudet (utan att kväva kaninerna..). Dom brukar kunna lugna sig om det är mörkt.

Om du inte lär dig att klippa klorna själv och inte hittar någon som kan hjälpa dig billigt så är väl det enda alternativet att betala dom där 100 kronorna på fäboden. Då kanske du får avstå från något annat så att du har råd att betala, men så är det ibland. Eftersom det egentligen är dina föräldrar som är ansvariga för djuren så tycker jag att dom borde stå för kostnaden eller försöka klippa klorna själv.

[Svea&Sabina]1
12/6/18, 7:14 AM
#15

#14 Jag kan betala 100kr i månaden, men det är bättre om jag lär mig själv eller om någon annan kan klippa för billigare eller gratis :)

[Kraxi]
12/9/18, 2:32 PM
#16

Jag har också väldigt spralliga kaniner som inte gillar att bli burna, men jag brukar lägga en handduk över huvudet (de kan fortfarande andas) och lindar försiktigt in dem och sen sätter jag dem i mitt knä och så länge de inte ser så mycket går det finfint att klippa klorna, då de blir mycket lugnare. Om de rycker åt sig tassarna så ta lite åt gången bara och om du bara klämmer lite först och inte klipper direkt så är det lättare att inte råka komma åt pulpan. Drar de åt sig tassen kan det vara för att du är för nära.

[Svea&Sabina]2
12/9/18, 4:38 PM
#17

#16 Jag har testat att klippa klorna på alla sätt, men dem är galna i famnen.

Upp till toppen
Annons: