Annons:
Etikettallmänt
Läst 1238 ggr
[Svea&Sabina]1
2018-12-04 16:30

Besvär med kaniner

Det är bara till besvär att ha kaniner just nu. Dörrar på burarna går sönder, för små burar och allt sväller av fukten. Dörren på inhägnaden måste jag ta i med all kraft för att få upp den och dörrarna på burarna måste jag slå upp med en hammare. Dörren till huset, där dem ska ha det varmt, gick sönder idag. Jag städade buren och behövde slå upp dörren med en hammare och då gick allt sönder. Brädorna som håller ihop hela dörren gick av och den buktar utåt. Jag kan få igen dörren lite så att det inte regnar in, men det är 3cm glipa öppet. Vi har inget material för att bygga en ny dörr idag, så dem får ha utan dörr några dagar. Jag vet inte hur vi ska bygga en bra dörr som inte sväller eller kommer in blåst. Hur har ni byggt era dörrar till huset? Zingo har fortfarande en liten bur (laglig) och får sitta i den hela dagarna eftersom det bara regnar dygnet runt. Jag tänkte ta in honom i mitt rum idag men jag hade annat att göra. Han kan inte vara i hagen när det regnar och är lera. Han kan inte vara på altanen för han hoppar över staketet och vi kan inte gå i sele för så halkar jag direkt och han är besatt av honorna och vill bara springa hos dem och det är en flod av lera runt inhägnaden. Han får självklart komma ut i hagen när det inte regnar, men det har regnat varje dag nu. Men imorgon ska det sluta regna och då får han komma ut. Min pappa vill inte bygga en bur nu eftersom jag inte har pengar till det och han orkar inte. Vad ska jag göra? Jag vill inte att ni skriver att han måste få komma ut ur buren flera timmar om dagen, för det vet jag. Men det är inte lättaste att fixa. Som ni vet är mina honor väldigt sprattliga och "jobbiga". Jag orkar inte ens träna dem längre för jag kan knappt klappa dem längre och orkar inte ägna mer än 30 minuter till dem varje dag eftersom jag oftast inte ens kan klappa dem. Jag har flera gånger övervägt att sälja dem för så att dem kan komma till en person som vill och orkar träna dem. Men självklart vill jag inte sälja dem för dem betyder mycket för mig. Jag vill inte ha hat för detta! Skriv inte om du ska komma med negativa kommentarer för det är det sista jag behöver. Jag vill ha tips? och trix för att få det bättre med kaninerna och burarna. Jag behöver push och hopp.

Annons:
Morötterna
2018-12-04 17:09
#1

Du skulle ju kunna fråga i någon Facebook grupp i Uppsala om någon kan hjälpa dig mot en liten summa pengar per gång. Det är bara att träna (: lycka till <3

[Svea&Sabina]1
2018-12-04 17:25
#2

#1 Tack! Vilken Facebook grupp frågar man i då?

[Avenbok]
2018-12-04 17:27
#3

Mitt tips? är att bygga en ny stor bur till kaninerna och kastrera hanen så han kan bo tillsammans med honorna. Du kanske kan få hjälp med buren i träslöjden i skolan. Det är bra att ha reglarna på utsidan och ha höga ben till buren och högt i taket och max 90cm djup, så är det lätt att städa. Sen är det nödvändigt att täta alla hörn och måla buren så att den håller sig fräsch. Och om den ska stå under bar himmel så behövs det ett ordentligt tak med takpapp.

Calcifer
2018-12-04 17:40
#4

Jag tycker du ska ta dig en lång funderare kring om du verkligen kan ge dina kaniner allt de förtjänar. Du har gjort hur många trådar som helst där du inte gör annat än klaga över i princip allt som har med dem att göra. Det betyder inte att du är en dålig ägare, det finns många som är mycket värre, men är du verkligen mogen för att ha djur och ge dem ALLT de förtjänar? Sen borde du prata med dina föräldrar också, eftersom det inte verkar som om de bryr sig tillräckligt för att se till att kaninerna har det så bra som de ska.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MOJ
2018-12-04 17:48
#5

Mitt tips? är att kastrera hanen och låta honom bo med honorna. Om jag inte minns fel är han hoppkorsning, harkorsning eller någon liknande ras som kräver mycket Motion. Han mår inte bra av att sitta i en bur hela dagarna. (:

MOJ
2018-12-04 17:49
#6

Han kan även vara i hagen även om det regnar lite och är lerigt.

Annons:
Morötterna
2018-12-04 17:49
#7

Håller med #4 #2 tänker typ i ULKH eller skuttli om du är medlem i skuttli

[Svea&Sabina]1
2018-12-04 18:07
#8

#4 Det är mina föräldrar som inte kan göra det bra till kaninerna, så det är inte jag som är en dålig ägare.

[Svea&Sabina]1
2018-12-04 18:09
#9

#5 Jag vet om att han behöver stor yta, men jag kan inte fixa det just nu. Det är min pappa som måste bygga för jag kan inte. Jag vill inte ha honom med honorna. Han kanske får en egen inhägnad i framtiden, vi får se.. det bästa hade varit att bo på en gård, men mina föräldrar vill inte det.

Calcifer
2018-12-04 18:09
#10

#8 Du kan inte skylla på dem, du är 16 år gammal, inte 12, och det är du som tjatat till dig tre kaniner. Att dina föräldrar inte kan sätta ner foten är en annan sak, men det är fortfarande du som skulle ha kaniner så du får ta ditt ansvar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-12-04 18:10
#11

#7 Jag har bara ett konto på skuttli

silverfiisk
2018-12-04 18:23
#12

#8 Är du under 18 så är det dina föräldrar som är ansvariga, ja. Men jag gissar att det är du som ville ha kaniner, inte dina föräldrar? Och därför borde du göra allt du kan för att kaninerna ska ha det bra och få det dom behöver. Om du eller dina föräldrar inte kan/vill göra det som krävs så är det bättre att tänka på djurens bästa och se till att dom får ett bättre hem hos någon som har den tiden som krävs. Även om det känns jobbigt för dig att göra dig av med dom så får man tänka på vad som är bäst för kaninerna. Det kanske finns något annat djur som kräver mindre som passar bättre för dig?

Morötterna
2018-12-04 18:23
#13

#11 jaha, okej. Trodde du var 13 eller 14😂

Annons:
MOJ
2018-12-04 18:25
#14

Varför vill du inte ha honom med honorna. Helt ärligt tycker jag att det är själviskt att låta honom bo i en liten bur övervägande del av dagarna när han skulle kunna bo i en inhängnad med sällskap. Han skulle bli så mycket lyckligare av mer ytrymme och med andra kaniner omkring sig.

[Svea&Sabina]1
2018-12-04 18:59
#15

#12 Jag vill ha kanine men mina föräldrar vill helst inte, men dom gosar med kaninerna ibland och ger dom mat osv. Jag vill göra allt jag kan för att kaninerna ska ha det bra, men jag kan ju inte bygga en bur själv så det är min pappa som måste göra det. Han ska bygga en bur har han sagt, men inte just nu.

[Svea&Sabina]1
2018-12-04 18:59
#16

#13 varför?

[Svea&Sabina]1
2018-12-04 19:00
#17

#14 Han är inte kastererad och kommer inte bli det förns senare i vinter.

Gronstedt
2018-12-04 19:07
#18

#15: Vad hindrar dig från att bygga en bur själv?

[Avenbok]
2018-12-04 19:40
#19

Jag har kommit på en lösning på burproblemet! Köp en färdig lekstuga på ca 3 kvm och ställ den på några lecablock så det inte kommer upp fukt från marken. Och lägg en plastmatta på golvet, eller måla golvet med stallfärg. Och inred med kattlådor i hörnen, hyllor och en massa halm och hö och kanske en liten värmelampa i taket. Det kan nog bli en bra kaninbur😀

Calcifer
2018-12-04 19:42
#20

#15 Du är inte 12, återigen. Varför sommarjobbade du inte och sparade pengarna så du kunde lägga dem på dina kaniner? Om du får ditt studiebidrag får du mer än gott om pengar för att kunna spara ihop till en ordentlig bur rätt snabbt. I annat fall kan du försöka skaffa någon form av inkomst, i din ålder är det inte omöjligt. Jag trodde precis som #13 att du var mycket, mycket yngre innan jag såg dig skriva din ålder i en tråd. Varför? Därför att du låter så mycket yngre och mer hjälplös än du är. Du är 16 (!!!) år gammal, men är inte förmögen att ordna bra bur och boende till dina kaniner?!

Hur i helsike ska det gå när du fyller 18 om dina föräldrar sätter ner foten och säger att nu när du är myndig är ALLT som har med kaninerna att göra ditt ansvar? Som det är nu kan du inte ordna ordentlig bur, du kan inte ge dem ordentligt med utrymme eller uppmärksamhet, och du har inte råd att köpa de saker som behövs heller…

Dina föräldrar borde ha sagt nej till kaniner från början.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-12-04 20:19
#21

#18 Jag vet inte hur man ska mäta ut och sätta ihop allt. Men jag kan ha en idé, så jag skulle nog kunna bygga själv.. jag är bara 16 år och har inte byggt så mycket, men det ser lätt ut.

[Svea&Sabina]1
2018-12-04 20:20
#22

#19 Jag vill ha en lekstuga till honom, men mina föräldrar vill inte ha en lekstuga på trädgården.

[Svea&Sabina]1
2018-12-04 20:22
#23

#20 Jag kan inte bygga en bur själv och jag kan inte få hem materialet själv. Det är inte många 16 åringar som kan bygga stora burar själv? Du får inte skriva på mina inlägg om du ska vara otrevlig och säga att jag inte borde ha kaniner. Du gör mig ledsen

[Svea&Sabina]1
2018-12-04 20:27
#24

#20 Jag gick inte i skolan på hela 9:an och har haft problem med skolkning sen 6:an, alltså är jag inte lika duktig som andra 16:åringar. Jag har inte haft träslöjd på 2 år och kan därför inte bygga mycket själv. Kan du fatta att alla inte är som dig och kan fixa allt till sina djur? Det finns alltid en anledning till att man inte kan göra det bästa för sina djur. Mina föräldrar vill inte köpa virke osv till mina djur för att jag inte är värd det. Annars hade dom fixat allt för att mina djur ska ha det bra, men jag är inte värd mycket eftersom jag inte sköter skolan. Just nu går jag i skolan, men vissa dagar i veckan orkar jag inte eftersom jag är van med att vara hemma. Det är inte lätt för alla. Jag kommer ångra att jag delar med mig av detta för ni kommer få en dålig bild av mig, men innan ett bråk i 6:an skötte jag skolan och mina föräldrar trodde att jag skulle få världens bästa framtid, men så blev det inte.

[Svea&Sabina]1
2018-12-04 20:30
#25

Jag har inte träffat en kompis sedan 2 år tillbaka för att jag inte går i skolan. Jag är inte lika mogen som andra 16 åringar eftersom jag inte träffar folk och inte gått i skolan.

Calcifer
2018-12-04 20:37
#26

Jag har aldrig påstått att nåt är lätt. Om du tror att mitt liv är lätt har du ingen aning om vilket helvete jag lever i…

Men när det kommer till kritan har DU valt dina kaniner, de har INTE valt dig. Precis som jag har valt mina katter, de har inte valt mig. Det är inget fel i att må dåligt eller i att man inte kan gå i skolan på samma sätt som de flesta. Men då får man se över om man verkligen ska ha djur. 

Tråkigt att du haft det jobbigt, men dina kaniner ska INTE betala priset för det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

silverfiisk
2018-12-04 20:39
#27

Är du bara hemma hela dagarna så borde du ju ha jättemycket tid att ägna åt kaninerna? Din bakgrund har ingen betydelse, har man djur så måste man ta sitt ansvar, annars får man se till att dom får ett bättre hem. Dina föräldrar kan inte straffa kaninerna för att du inte sköter skolan, det är helt fel. Kan du inte be någon om hjälp att bygga en ny bur? Du måste ju inte bygga något avancerat.

Annons:
Suns Hoppkaniner
2018-12-04 20:44
#28

#0 kan inte du skriva ett PM till mig? eller ett dm på insta? :) ( @jjuuliiaa._ eller @suns.hk )

[Svea&Sabina]1
2018-12-04 20:56
#29

#26 Min pappa fick läsa vad ni skrivit men han vill fortfarande inte bygga en större bur. Han sa att vi kan byta bur med honorna så att dem får den lilla eftersom dom bor i en inhägnad och kan gå ut och han får den stora buren, men då har inte honorna något hus att värma sig i på vintern eftersom det inte får plats i den lilla buren.

[Svea&Sabina]1
2018-12-04 20:57
#30

#27 Jag går i skolan varje dag, men inte lika länge som vanligt. Jag kan ägna min fritid till kaninerna.

[Svea&Sabina]1
2018-12-04 20:58
#31

#28 Visst

[Svea&Sabina]1
2018-12-04 20:59
#32

Jag gråter nästan varje dag över att kaninerna inte har det bra hos mig, men jag vill ju inte sälja dem. Honorna har det bra, men Zingo bor litet. Jag känner ingen som kan hjälpa mig att bygga buren förutom min pappa..

silverfiisk
2018-12-04 21:23
#33

#32 Du ska inte behöva må dåligt och vara ledsen. Även om det känns jobbigt och tråkigt så måste man tänka på djurens bästa. Det är lite själviskt att behålla ett djur som inte har det bra för sin egen skull. Kan du inte ge Zingo ett bättre hem och behålla honorna då? Så har du iallafall två kvar. Annars är det väl bara att kastrera honom så han kan vara med honorna? Du förstår ju själv att han inte har det bra som det är just nu, så då får du göra vad som krävs, även om du egentligen inte vill.

Nea00
2018-12-04 21:25
#34

#32, du måste göra något åt saken. Det hjälper inte att gråta varje dag, din pappa måste helt enkelt engagera sig lite iallafall. Du kan väl ta den gamla hundkoja  och göra om den lite så att det inte blir svårt att fånga kaninerna? Träna kommando med dem? Tänk till, vad skulle du göra om du var i dina kaninernas situation? Vad skulle du vilja ha i buren om du var en kanin?

Med detta så menar jag inget illa, utan jag vill bara ge dig tips? och råd. Ibland är det verkligen inte lätt, men man kan inte strunta i det :).

Annons:
Maleficum
2018-12-04 22:22
#35

Ett tips? är ju att faktiskt kika runt på tex blocket och andra Köp och sälj sajter och se om det dyker upp en passande begagnad bur och/eller Hage istället för att vänta på att någon ska bygga en ny.

Sen hur tråkigt det än är så är det ju tyvärr bättre för djuren att ibland få byta hem (har själv fått omplacera djur för det inte funkar för mig att ge dem all de förtjänar hur sorgesamt det är, nu senast var det ett av mina egenuppfödda djur som fick flytta och nu har det supermycket bättre än jag kunde ge just nu).

Sen gillar kaniner, som många andra djur, rutiner. Om du har vissa tider du kan gå ut till kaninerna så många dagar som möjligt i rad och bara ge dem nåt godis/lite av sin mat (bara gå ut och ge godis och sen i början kan du gå därifrån igen, bra med massor av upprepningar) så kommer dem snart sitta och vänta på att du ska komma dessa tider för något gott och därefter kan du sakta utöka kontakten och kanske börja klappa lite på dem (i små små steg).

Min Kenzie tex börjar alltid springa som en tok runt mina fötter så fort jag ska gå hemifrån och det beror på att han så ofta är ute på tomten och för att få in honom så har han alltid fått lite pumpafrö (hans favoritgodis) så han har lärt sig att ljuden jag gör i förberedelse för att gå hemifrån (hämta nycklar och sånt) innebär pumpafrön (vare sig han är ute eller inne).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cilent
2018-12-05 00:37
#36

TS jag skriver inte det här för att vara taskig men du behöver nog börja bli lite självständig och ta mogna beslut angående dina djur. Du är inte långt ifrån att vara myndig och vuxenlivet kommer bli en chock för dig. Jag flyttade hemifrån som 16-åring och hade både katt och tamråttor, senare även kanin vilket jag har än idag.  Eftersom du velat ha kaninerna så måste du själv göra vad du kan för att ge dom vad som behövs. Att tjata på dina föräldrar löser inget då dom antagligen också tycker att du ska kunna ta bra beslut själv angående dina kaniner. Tex ville du ha Zingo så fort att du inte hann ordna en bur du själv är nöjd med eller en lösning på hans aktivering, då får du hitta den lösningen i efterhand.

Calcifer
2018-12-05 00:59
#37

Precis som alla säger förstår vi naturligtvis att du VILL kaninerna väl. Men om du inte har möjlighet att ge dem vad de förtjänar så måste du kanske fatta det svåra beslutet att se efter om du kan hitta ett bättre hem till dem. En del av vuxenlivet är just att se bortom vad man själv vill och fokusera på deras bästa. Och du är nära vuxenlivet nu, du kan inte gömma dig bakom att din pappa inte vill si eller så mycket längre.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cilent
2018-12-05 01:45
#38

Såg nu att du letar efter  hamsterburen "living world green eco habitat" i hamsterforumet. Vore det inte bättre att köpa en ny bur åt Zingo? Din hamster verkar bo väldigt fint och du kan få en riktigt bra kaninbur för 1700 kr.

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 06:18
#39

Sluta skriva att jag ska sälja honom!

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 06:21
#40

#36 JAG KAN INTE BYGGA EN BUR SJÄLV

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 06:22
#41

#38 Jag skrev inte att jag ska köpa buren nu. Jag ska spara pengar några månader först

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-12-05 07:18
#42

JAAAAAAA!!! Min pappa ringde precis och sa att vi ska bygga en ny bur i helgen 😍 Jag är såååå glad

flocken
2018-12-05 07:26
#43

Den bästa buren jag haft var byggd av 2 lastpallar som var ihopsatta som golv. En ram runt med nät. Hela taket var i en egen ram så kunde gå in i buren. Sen en mindre utebur ihopsatt med ramen. Älskade den buren. Så lätt att städa, stor. På sommaren tog man bara vattenslangen o rengjorde pallarna. O billig att bygga

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Calcifer
2018-12-05 07:41
#44

Lugna ner dig. Det jag och andra säger är inte att du ska sälja honom och hör sen.  Men att du helt enkelt kanske måste tänka på saken eftersom du inte verkar kunna ta hand om dem så bra som de förtjänar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 08:23
#45

#43 Tack för tipset! Jag förstår inte riktigt hur den var byggd, men jag kan läsa noggrannare när jag kommer hem :)

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 08:25
#46

#44 Jag blir irreterad på att ni skriver att jag ska sälja honom för att han inte har det bra hos mig, men det har han. Vi ska bygga en bur i helgen, så han får det bra om några dagar. Till dess ska han vara ute i hagen minst 5 timmar om dagen för nu ska det inte regna mycket mer. Missförstå mig inte

[Avenbok]
2018-12-05 08:51
#47

Han har det säkert jättebra hos dig, det gör inget om kaninerna är mycket i buren på vintern. Bara dom får massor av gott hö och äppelgrenar att knapra på brukar dom vara nöjda. Mina kaniner är bara ute en stund morgon och kväll när det är dåligt väder. Lycka till med den nya buren! Och om ni inte hinner bygga den så är det bara att köpa en färdig bur😀

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 09:05
#48

#47 Tack! Den första kommentaren jag blir glad av :) Vi ska köpa virke på fredag och börja bygga i helgen.

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-12-05 11:33
#49

Lägg gärna in bilder på era egenbyggda uteburar så jag kan få inspiration :) Jag vill helst bygga en tvåvåningsbur, men jag får se vad min pappa tycker om det. Jag vill ha ett varmt hus på övervåningen och ingenting på nedervåningen så att han kan springa runt mer. Annars får vi bygga en bur med en våning och om jag vill i framtiden kan jag bygga till en våning under.

Morötterna
2018-12-05 11:45
#50

#49 du kan bygga en våning sen så kan du senare sätta kompostgaller på underdelen om du har en trappa ner.

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 12:17
#51

#50 Det var smart!

Calcifer
2018-12-05 13:55
#52

Det kanske helt enkelt är så att du ska tänka på hur du uttrycker dig om du inte tycker om när folk frågar om du verkligen ska ha kaniner. I nästan varenda tråd du gjort (och du har gjort massor) har du klagat över att dina kaniner är sprattliga, att de är tråkiga, att du är frustrerad, att du ledsnat på dem, att du inte orkar, etc. Naturligtvis måste ju folk då undra om du ens borde ha kvar dem när du bara verkar känna att de är till besvär, speciellt eftersom du har fått fantastiska tips? när det gäller ALLT du frågat om men du ignorerar dem och fokuserar enbart på allt som inte går och alla problem du har med dem.

Du måste väl själv inse att om du såg någon som skrev 10 trådar där de klagade på allt som har med deras djur att göra, så skulle du förmodligen också tänka att de kanske inte borde ha kvar djuren om de inte verkar tycka nåt är kul med dem överhuvudtaget.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 14:06
#53

#52 Jag skriver bara om de nagativa sakerna med kaninerna eftersom det är det jag behöver hjälp med. Jag skriver inte om de positiva eftersom jag inte behöver hjälp med det.

Calcifer
2018-12-05 14:59
#54

#53 Men även när du får bra tips? och råd så duger det aldrig. Säger folk nåt du inte vill höra blir du antingen arg eller ignorerar dem. Det gör att man börjar undra om du ens vill ha hjälp egentligen. Du har fått så många bra råd angående just bur, du har fått frågor om varför du inte köper en bra bur, och annat som är bra att tänka på. Sen är det klart att du gör som du vill, men du kan inte bli arg för att folk tänker på kaninernas bästa i första hand eftersom de inte har en egen röst.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sommarek
2018-12-05 15:02
#55

#46 Du skriver i #32 att "Jag gråter nästan varje dag över att kaninerna inte har det bra hos mig", och sedan i #46 "Jag blir irreterad på att ni skriver att jag ska sälja honom för att han inte har det bra hos mig". Det är väl inte så konstigt att folk reagerar, de vill ju bara dina djurs bästa.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-12-05 15:37
#56

#54 De flesta har bara skrivit till mig att jag ska sälja kaninerna så dem får det bra. Är det att ge tips? om burar?

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 15:37
#57

#55 Han ska få en stor bur, så lämna det här

Calcifer
2018-12-05 15:56
#58

#56 Det stämmer inte för fem öre. Folk har gett tips?, råd, kring hur du skulle kunna bygga en bur, på burar du kan köpa, på hur du kan vintertäta din nuvarande bur, hur du kan kastrera Zingo och sätta honom med honorna, osv. Att du inte vill ha de råd som du fått är en annan sak, men folk var väldigt måna om att hjälpa dig till en början. Det är ju mer du klagar och påpekar hur jobbigt det är att ha kaninerna och hur arg och frustrerad du blir av dem som folk har börjat föreslå att du kanske inte är rätt hem för dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 17:28
#59

#58 Zingo ska få en stor bur? Varför fortsätter du diskutera saken?

Calcifer
2018-12-05 17:32
#60

#59 Du får nog jobba på läsförståelsen, än så länge verkar du inte ha läst någons inlägg korrekt om de inte håller med dig blint i allt du säger…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 18:33
#61

#60 Kan du sluta skriva på mina inlägg? Du är väldigt otrevlig mot alla på denna sajt, i alla fall vad jag läst.

Calcifer
2018-12-05 19:03
#62

#61 Jag är saklig och ger råd som sätter djuren först, istället för att hålla handen med alla som beskriver besvär över saker som är enkla att fixa. ;)

Men det är bara att sluta svara om det inte passar att du får höra ärlighet istället för gullenuss från någon. Synd för djuren, men väldigt vanligt från yngre ägare tyvärr.

(Du kanske glömmer att jag t.o.m. länkat burar och videos på hur du skulle kunna bära dina kaniner lättare, så det är knappast som om jag inte försökt hjälpa dig…)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Linnea0001
2018-12-05 19:19
#63

Calcifer nu är det så att du kanske kan omformulera dig lite när du svarar? Du känns väldigt otrevlig… dessutom så känns det som att du menar att 12 åringar inte kan ta hand om sina djur på egenhand eller vad menar du med att hon inte är 12? Jag är 12 och mina kaniner mår super och det är jag som betalar allt. Som mat, veterinärbesök och spån.

Calcifer
2018-12-05 19:31
#64

#63 Siffran har ingen betydelse, det var enbart för att upplysa om att det verkade som om ts var yngre pga att hon verkar ha svårt att få något gjort eller betala för saker själv. 

Jättebra av dig att du tar hand om dina kaniner och betalar för dem, det finns ingenting som säger att någon som är yngre inte kan ta hand om djur bra, eller något som säger att man är en bra djurägare bara för att man är äldre för den delen.

Jag har varit väldigt trevlig, förstående, tillmötesgående, och gett praktiska råd, delat med mig av länkar, och ställt uppföljningsfrågor i många av TS trådar. Sen går det en dag och en nästan identisk tråd med samma problem dyker upp igen. Jag känner inte TS, det enda jag kan bemöta är den information hon själv ger, och läser man enbart hennes information så låter det faktiskt som om kaninerna är mest till besvär och att hon hellre skulle vilja göra annat/ha andra djur. Det behöver naturligtvis inte stämma, TS kanske älskar sina kaniner mer än allt i världen, men vi kan inte veta det eller bedöma sådant som TS inte själv sagt.

Jag har också påpekat att jag inte tror TS är en dålig ägare, eller att hon inte vill sina kaniner väl, för det tror jag absolut hon vill. Men efter många trådar om samma problem som TS inte verkar se någon lösning på så är det inte konstigt att flera personer undrar om ett nytt hem inte vore bäst för alla inblandade.

Vi kan ha fel, naturligtvis, men det är inte konstigt att vi undrar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 20:48
#65

#62 Han ska ju få en större bur, Så varför fortsätter du skriva att han bör få ett nytt hem?

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 20:55
#66

#64 Jag älskar mina kaniner och vill göra allt för dem, men allt går inte att fixa. Du har läst ett inlägg från en annan användare som inte kan ha stort till sina kaniner för att hon bor i lägenhet och inte kan ha dem frigående och då var du också på. Alla kaniner kan inte ha det bästa livet, men dem mår bra ändå. Tänk på många uppfödare som har sina kaniner i burar och dem får komma ut i en liten liten Hage 1 gång i veckan, dom kaninerna har det sämre än mina kaniner. Jag vet att man inte ska genföra hem, men han kunde haft det värre. Han ska i alla fall få det bra här inom några dagar och då kan denna diskution avslutas och vi kan gå vidare och prata om hans nya bur och inte hans gamla. Jag vet inte hur jag ska skriva eftersom alla kommentarer handlar om samma sak och jag får skriva samma svar varje dag.

Linnea0001
2018-12-05 21:00
#67

# 64 jaha okej. Kan säga att jag haft lite kontakt med henne på instagram och hon gör allt för sina kaniner.

Nu tycker jag vi skickar massa fina bilder på burar som hon kan bygga, okej?

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 21:01
#68

#67 Ja tack! Jag skulle bli glad om ni vill göra det :D

silverfiisk
2018-12-05 21:05
#69

#67 Nej, hon gör uppenbarligen inte allt för sina kaniner. Jag tror säkert att hon vill deras bästa och att hon älskar sina kaniner, men hon har flera gånger sagt att dom är jobbiga, att hon är trött på dem osv osv. Hon har skrivit flera trådar om vilka problem hon har med sina kaniner, och hon har fått många bra svar med tips? och råd, men hon viftar bort det och vill inte prova det som folk skriver. Man får vara beredd på att saker inte alltid blir som tänkt när man skaffar djur, och ibland måste man göra saker som inte är kul. Djuren ska ha det bästa dom kan få. Jättebra att hon nu ska fixa en ny bur, men utifrån vad hon har skrivit i sina trådar så verkar hon inte villig att göra allt för kaninerna.

Annons:
Calcifer
2018-12-05 21:09
#70

#65 Suck, du läser fortfarande inte vad man faktiskt skriver. Hur är det hjälpsamt att du ber om råd här när du ändå inte läser vad någon svarar? Bra att du vill ordna det för dina kaniner så det får det bättre, men du måste nog faktiskt bita i det sura äpplet och börja antingen lyssna på det folk skriver eller acceptera att det blir tröttsamt att försöka hjälpa någon som inte vill höra på det örat.

#69 Tack, precis det jag försökt få fram också.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 21:12
#71

#69 Jag är 16 år?! Jag kan inte göra allt för mina kaniner eftersom jag inte ka köra bil och köpa virke eller pengar till det. Tror ni jag är en vuxen människa som kan göra allt? Jag vet inte hur jag ska träna mina kaniner och jag orkar inte skrolla igenom alla trådar där jag fått tips?. Ska jag sitta i en liten Hage med kaninerna varje dag? Jag kan bygga en Hage på 4 kompostgaller för jag har inte fler över. Där kan jag sitta med en kanin åt gången. Jag kan mata med pellets ur handen, vilket jag gör varje kväll. Jag kan även försöka klappa dem, vilket inte går för dem tror att jag ska ta upp dom och då springer dem iväg. Jag ska träna inkallning på Zingo så han förhoppningsvis kan gå lös på trädgården och blir lätt att fånga i hagen. Vad kan jag göra mer?

silverfiisk
2018-12-05 21:24
#72

#71 Om inte dina föräldrar kan hjälpa till att köpa saker så kanske du behöver skaffa ett jobb och tjäna egna pengar? Det är väl ingen idé att du ens frågar saker om du ändå inte orkar läsa svaren.. Du har fått tips? på hur du kan träna dom, så det är bara att läsa. Vill du få kaninerna att bli tama och vana vid dig så ja, då kanske det krävs att du sitter i en liten Hage med dom varje dag. Man får kämpa lite för att det ska bli bra, man får ingenting gratis. Vissa saker är skittråkiga att göra, men det får man ta. Det är värt det i slutändan. 

Läs svaren i dina trådar, där står det vad mer du kan göra :)

Calcifer
2018-12-05 21:28
#73

#71 För det första lugna ner dig. 

För det andra, du skriver ju nu här själv svart på vitt att du inte ens orkar läsa alla tips?. Varför ber du om tips? du tänker strunta i? Hur mycket tror du folk vill fortsätta hjälpa någon som struntar i all hjälp de får?

Ja, du är 16 år. Du kanske ska fundera på att skaffa ett extrajobb för att få ihop pengar till saker? Är du så pass gammal bör du dessutom få någon form av antingen månadspeng eller ditt studiebidrag, och då bör du kunna spara ihop till saker du behöver till kaninerna relativt fort. 

Kompostgaller är inte särskilt dyrt, så att du bara har fyra över borde inte vara något problem…

Jag har många tips? på hur du skulle kunna knyta an bättre med kaninerna så att det blir lättare för dig i framtiden. Men är det någon mening att hjälpa dig ens när du bara vill se problem med allt och inga lösningar?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-12-05 21:28
#74

#72 Jag gör de sakerna jag skrev :)

Maleficum
2018-12-05 21:38
#75

#71 Tipset som jag skrev i #35

"Sen gillar kaniner, som många andra djur, rutiner. Om du har vissa tider du kan gå ut till kaninerna så många dagar som möjligt i rad och bara ge dem nåt godis/lite av sin mat (bara gå ut och ge godis och sen i början kan du gå därifrån igen, bra med massor av upprepningar) så kommer dem snart sitta och vänta på att du ska komma dessa tider för något gott och därefter kan du sakta utöka kontakten och kanske börja klappa lite på dem (i små små steg)."

Just nu tror dem att varje gång ska de bli upplockade (något de inte gillar), för att bryta det beteendet (och få dem mer "tama") måste du ändra beteendet så deras förväntning på dig ändras.

Sen gäller det att ha en positiv attityd och tanke när du håller på med kaninerna, dem känner direkt av om du är på dåligt humör eller irriterad!

Hade själv två hon kaniner som alltid gick helt lösa sommartid på landet. Dem låg hur snällt och stilla som helst när mina sysslingbarn nästan låg på dem och lekte och hade sig (för dem visste att de inte skulle bli infångade), kunde ligga och sova när personer gick precis bredvid dem och sånt. Men så fort jag gick till dem med tanken att jag skulle fånga dem (av en eller annan anledning) så sprang de iväg innan jag ens kommit i närheten av dem! Däremot om jag bara ville gosa var det inge problem för mig att komma dem nära och klappa eller ge godsaker.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sommarek
2018-12-06 10:17
#76

#71 Du "orkar" inte sitta på rumpan och läsa, men du tycker ändå att vi ska ta dig på allvar som en mogen och ansvarsfull djurägare? Seriöst?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-12-06 10:57
#77

#75 Tack för tipset! Det ska jag göra varje dag jag kommer hem från skolan och på morgonen :) Jag bär aldrig mina kaniner eftersom dem inte vill bli burna och därför har dem ingen anledning till att springa ifrån mig..

[Svea&Sabina]1
2018-12-06 10:58
#78

#76 Jag har skrivit att jag ska sitta med kaninerna i en liten Hage varje dag, minst 30 minuter.

[Svea&Sabina]1
2018-12-06 10:59
#79

På fredagar är jag ledig och har hela dagen på mig att umgås med kaninerna.

Sommarek
2018-12-06 11:04
#80

#78 Japp, du skriver en sak först och sedan en annan, och undrar sedan varför folk tror du är yngre än du är. Du ber om hjälp, orkar sedan inte läsa svaren men blir ändå arg över att du inte får de svar som vill. Jag vet precis varför folk inte tror du är särskilt gammal, men du verkar inte ha någon självinsikt, så det är meningslöst att försöka förklara det för dig.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Svea&Sabina]1
2018-12-06 11:34
#81

#80 Skriv inte på mina inlägg om du ska vara otrevlig! Jag tar åt mig av alla tips? men jag har redan testat allt ni skriver, så därför ignorerar jag.

Linnea0001
2018-12-06 15:08
#82

Nu tycker jag att ni ska sluta skriva att hon inte tar åt sig av tipsen! Hon gör det, jag vet hur mycket hon kämpar för att hennes djur ska ha det bra och det har dom. Hon testar alla tips? hon får. Jag skulle ha svårt att veta vad jag skulle skriva ifall alla håller på och skriver att jag inte tar åt mig. Klart hon tar åt sig men man kan inte bevisa det.. iallafall vad jag kan komma på..

[Svea&Sabina]1
2018-12-06 15:13
#83

#82 Tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: