Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 511 ggr
Jag och mina djur : )
2018-11-29 21:33

Råd inför kastrering

Hej! Imorgon ska Stitch äntligen kastreras efter att han blev sjuk innan förra tiden vi fick. Men då det är första gången jag ska kastrera en kanin så undrar jag om det är något som jag ska tänka på inför och efter operationen? Har läst att kaninen ska ha mat i magen när den opereras, stämmer det t.ex? Tacksam för lite tips💕

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-11-29 21:39
#1

Jag ska kasterera min hane i vinter, så jag behöver också råd och vad jag behöver tänka på.

Agnes.stoltzz
2018-11-29 21:45
#2

Kastrerade min hona för typ två år sedan men kom inte ihåg mer än att buren skulle vara helt (!!) ren och att hon åt röda äpplen ? Hahah

silverfiisk
2018-11-29 22:20
#3

Det bästa är nog att prata med dom som jobbar där kastreringen ska utföras, då kan du vara säker på att få rätt information och bra råd. Om du vill så kan du läsa lite om kastering och kanske även få svar på dina frågor här: https://www.anicura.se/fakta-och-rad/kanin/kastrering-av-kaninhanen/

[Frida Rydberg]
2018-11-30 07:31
#4

Ja, kaniner ska inte fasta innan utan de ska ha mat precis som vanligt. Ofta vill de inte äta efter att de har varit sövda så man får vara beredd på att stödmata tills de kommer igång själva. I övrigt ren bur och första kvällen är det bra om man kan hjälpa dem att hålla värmen. Jag brukar låta mina vara inomhus efteråt och sätter ut dem inför natten eller morgonen efter beroende på hur kaninen mår och hur kallt det är ute. Kolla alltid med veterinären hur länge den tycker att kaninen ska vila efter osv för det kan skilja sig mycket

Upp till toppen
Annons: