Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 996 ggr
Nea00
2018-11-29 16:07

Det är inte kul längre...

Hej, som ni kanske vet så har jag skaffat 3 dvärgvädurar som kom hit i början av November. Jag lägger ner mig så enormt på kaninerna men det känns som att jag inte får något snällt tillbaka av dem. Dem bits, rivs och är svårfångade. Det är verkligen inte kul när jag liksom mockar åt dem varje dag och lägger ner mer än 1 timme åt kaninerna per dag och får detta tillbaka. Jag blir riktigt förbannad på dem när dem håller på såhär och måste ta ett djupt andetag innan jag början handskas med dem. Varför gör dem såhär? Jag tycker inte att det är kul att ha kaniner längre men jag vill tycka det… Jag börjar bli riktigt arg och trött nu.. Vad ska jag göra? Hur får jag dem att inte göra såhär? Dem bits och rivs om jag sätter handen framför dem när dem ska springa iväg

Annons:
Majtassen
2018-11-29 16:09
#1

Är dom från uppfödare, affär eller privat person? Eller annat?

Nea00
2018-11-29 16:10
#2

#1, dem är från min granne

Maria
2018-11-29 16:11
#3

I början av november?

Det är ju tre veckor ungefär vad jag förstår och jag gissar att det är med kaniner som med andra djur att det är tålamod och kärlek som gäller. Inte att bli förbannad…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
2018-11-29 16:13
#4

Fast en timme om dagen är ingenting. Om jag gav mina katter en timme om dagen av uppmärksamhet skulle de klättra på väggarna och tugga på varandra av frustration. Nej, kaniner och katter är inte samma sak, men ändå. En timme? Eller två timmar? Du spenderar inte tillräckligt med tid med dem för att de ska vänja sig vid dig och lära sig att du är en trevlig prick som kommer med gos och uppmärksamhet. Precis som med alla djur och med människor med krävs det tid och engagemang för att visa att man är något positivt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gronstedt
2018-11-29 16:15
#5

Du måste nog ägna dem mer än 1 timme om dagen, mockning och matning inräknade,  om de ska lära sig att trivas med att vara sällskapskaniner.  Du har haft dem mindre än 1 månad, det är ingen tid alls för att lära känna ett djur.

Men framför allt måste du släppa tanken på att de ska ge dig "något snällt tillbaka".  Varför skulle de göra det? De är djur som du har placerat i en konstgjord miljö - naturligtvis är de inte på något sätt tacksamma eller glada för det. De är djur.

Det är upp till dig att visa dem först och främst att de inte behöver vara rädda för dig och sedan, när de lärt sig det, att det till och med kan vara trevligt att vara tillsammans med dig. Det lär du dem genom att umgås med dem och ägna tid åt dem på deras villkor .

Nea00
2018-11-29 16:23
#6

Tack för era svar. Men det är inte alltid så lätt för mig att ägna mer än 1 timme per dag åt kaninerna. Därför att det är så sjukt mycket med skolan just nu så jag inte ens kan sova på nätterna. Jag har mycket annat att göra på fritiden än att vara med kaninerna i 2 timmar per dag. Men till helgen så ska jag vara med dem mycket, då har jag inget plugg men till veckan så är det jättemycket igen. #4, som du skrivit så kan man inte gämföra en katt och en kanin. Katter är inne och mina kaniner är ute dygnet runt vilket gör att jag inte kan vara med dem heltid heller. :)

Annons:
Nea00
2018-11-29 16:24
#7

Glömde tillägga en sak. Ni skriver att jag har haft dem i väldigt kort stund och att jag inte lärt känna dem än. Jag har togit hand om dem hos grannen i över 1 år, så joo jag känner dem :)

Calcifer
2018-11-29 16:25
#8

#6 Fast öh, nja, du får ta dig tid eller ge dem ett bättre hem, faktiskt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gronstedt
2018-11-29 16:27
#9

#6: Varför skaffar du djur om du inte är beredd att ge dem vad som krävs för att få dem som du vill ha dem? Antingen prioriterar du kaninerna eller så accepterar du att de inte kommer att bli tama. 

Ge dem mat, trygghet, berikning och gott om utrymme så kommer de att trivas utmärkt med varandras sällskap och du behöver inte ge dem mer än så. De kommer att ha ett bra kaninliv och du kan ägna dig åt allt det där som du tycker är viktigare.

Men du kan inte få båda delarna.

[[eskils_]]
2018-11-29 16:28
#10

Säger som de andra, du måste visa kaninerna att du tycker om dem för att de ska trivas med dig. Prata lugnt med dem och var lugn själv, det är det viktigaste.

Man kan inte bli arg på ett djur för att det beter sig naturligt.

#6 Är kaninerna ute dygnet runt?

Nea00
2018-11-29 16:28
#11

#8, du säger att jag ska ge dem ett bättre hem? Dem får komma ut på en jättestor yta varje dag, dem får mockat varje dag, dem får kela varje dag, dem får umgås med mig varje dag, dem får kärlek varje dag. Dem har ett jättebra hem!!

Honestyisdead
2018-11-29 16:31
#12

Har man djur får man lägga sin fritid på dom. Du verkar inte m8gen nog för att ha djur så lämna tillbaka dom.

Nea00
2018-11-29 16:34
#13

Jag är absolut mogen för ett djur! Jag har velat ha djur hela mitt liv och dem lever som prinsessor hos mig. Dem har det jättebra och jag kommer att vara med dem mycket i helgen, flera timmar. Jag lägger så mycket tid jag kan på dem och jag har inte tigit ut min ilska på dem, det har jag heller inte skrivit. Men jag kommer att lägga ner mycket tid på dem

Annons:
Nea00
2018-11-29 16:35
#14

#10, Ja, kaninerna är ute dygnet runt.

Honestyisdead
2018-11-29 16:37
#15

Du visste alltså redan hur kaninerna var. Varför klagar du då?

Nea00
2018-11-29 16:38
#16

#15, jag klagar inte, jag menar inte heller att klaga. Jag bad om hjälp om vad jag ska göra för att förbättra det hela.

Denna kommentar har tagits bort.
Gronstedt
2018-11-29 16:45
#18

#13, 16: Du har fått råd, men verkar inte gilla dem. Men det är så enkelt som att du har 3 alternativ.

1. Ägna dem mer tid och gör det på deras villkor så att de lär sig att trivas som sällskapskaniner.

2. Ge dem vad de behöver av mat, hygien, vård och berikning och ignorera dem för övrigt, så att de kan leva sina kaninliv utan att bli störda mer än nödvändigt.

3. Lämna över dem till någon som kan agera enligt alternativ 1 eller 2.

Nea00
2018-11-29 16:47
#19

#18, vad får dig att Teo att jag inte tucker om alternativen? Jag har tackat för dem. Som jag jag har skrivit flera gånger nu så kommer jag att ägna mer tid åt dem helt enkelt, och dem lever superbra hos oss :).

Calcifer
2018-11-29 16:51
#20

"Flera timmar" är ingenting. Djur behöver mer än "flera timmar" på helgen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Nea00
2018-11-29 16:53
#21

#20, jag har skrivit att jag ska ägna dem mer tid även utanför helgen!

Calcifer
2018-11-29 16:54
#22

#21, Men dåså. Om du ger dem många timmar om dagen kanske de börjar vänja sig vid dig och blir mer tama. Vad är då klagomålet?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Nea00
2018-11-29 16:57
#23

#22, jag hade en fråga förut och jag bad om hjälp. Nu har jag fått hjälp och säger att jag ska göra det som vissa i tråden skrivit. Så varför frågar du mig NU vad klagomålet är? Och jag hag ju skrivit i mina svar innan att jag ska ägna mer tid åt dem.

Calcifer
2018-11-29 17:00
#24

#23 Därför att du frågade om det i DENNA tråd.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Nea00
2018-11-29 17:03
#25

#24, men jag har ju fått svar och tagit emot svaren. Och nu när jag fått hjälp så frågar du vad klagomålet är.

Gronstedt
2018-11-29 17:03
#26

#19: Jag fick det intrycket när du skrev att du hade så mycket annat som var viktigare att göra att det var svårt för dig att ge kaninerna tillräckligt med tid. Men då missförstod jag dig tydligen, ursäkta för det!

Nea00
2018-11-29 17:05
#27

#26, nej nej det är ingen fara alls! Jag var nog otydlig :).

Annons:
Nea00
2018-11-29 17:08
#28

Juste, hade en till fundering. När jag ska umgås med dem mer i flera timmar om dagen, då är det ju inte så kul att sitta ute i snön och frysa i flera timmar. Så, vilken temperaturskillnad tål kaniner? Hur länge? Ska jag ge dem nåt för att dem INTE ska bli varma som t.ex en kylklamp och stryka över deras öron?

[Svea&Sabina]1
2018-11-29 17:12
#29

Fy vad jag blir trött på folk som skriver att man måste lägga ned mer tid eller sälja kaniner. Tror ni inte vi redan förstår det? Vi vill ha hjälp med våra kaniner och inte få kritik. Hon skrev inlägget för att skriva av sig och få tips?, inte för att ni ska skriva att hon ska sälja kaninerna. Jag har själv sprattliga och svårfångade kaniner som jag flera gånger i månaden blir frustrerad på och då vill inte jag ha kritik och folk som blir "sura", utan jag vill ha tips? om hur jag kan träna kaninerna och hur ni tränat era kaniner. Jag förstår Nea till 100% och det vore ni också göra eftersom det är fler av er som haft samma problem, då kan väll ni skriva hur ni gjorde? Jag blir irreterad på folk som skriver att man inte tar hand om sina kaniner bra och lägger ner för lite tid. Ge Nea tips? istället för att skriva att hon ska sälja sina kaniner så att dem får ett bättre hem. Samtidigt förstår jag er som skriver att hon måste lägga ner tid.

[Svea&Sabina]1
2018-11-29 17:13
#30

Jag har inte läst alla kommentarer och kan ha tagit fel, men hoppas ni förstår :)

[Svea&Sabina]1
2018-11-29 17:15
#31

Jag har inte läst alla kommentarer och kan ha tagit fel, men hoppas ni förstår :)

Nea00
2018-11-29 17:20
#32

#29, tack! :)

Gronstedt
2018-11-29 17:22
#33

#29: Om du redan vet att du kan lösa det du betraktar som problem genom att ägna djuren tid, så varför gör du inte det? Och varför bli upprörd när du får det enda svar som finns, i synnerhet när du redan vet att det är det enda svar som finns?

Att bara ha djur kräver tid och tålamod. Att lära djur någonting kräver mångdubbelt mer tid och tålamod. Det är knappast "kritik" att påtala det.

#28: Det vet andra bättre än jag, men jag tror de kan komma in kortare stunder även om de bor ute.

Finns det någon möjlighet att ni kan umgås i något annat utrymme, typ ett garage eller en källare, där det inte är iskallt men inte heller rumsvarmt? Om du kan sitta och läsa eller plugga nära dem utan att frysa ihjäl är det ju en fördel.

Funkar det att gå med dem i koppel? Det kan också vara ett sätt att umgås utan att frysa ändan av sig,.

Kirnzy
2018-11-29 17:32
#34

Var kaninerna likadana när de var hos grannen eller har det blivit värre efter de flyttat till dig? Jag tycker det låter som om du tvingar dem att umgås (säger inte att det alltid är så) och det får dem nog i te att gilla dig mer. Tror inte att de rivs och bits om du inte tvingar dem til dig? Så mitt tips? är att inte fånga dem (om det inte är nödvändigt) och håll inte fast dem, låt dem gå iväg om de vill och få dem istället att vilja komma fram till dig genom att tex locka med något gott. Låt det ta sin tid helt enkelt :) Sen behöver du inte sitta ute med dem i flera timmar åt gången, skulle säga att det är bättre att umgås med dem lite kortare stunder men oftare, då hinner man inte frysa lika mycket heller.

Annons:
Majtassen
2018-11-29 17:41
#35

testa detta: Varje dag när du kommer till buren (vet dock inte hur stor den är) men om du kan gå in till dom eller har dom i en Hage du får plats, sätt dig i hagen och håll på med något, prata lite lugnt med dom. Tillslut kommer dom nog bli nyfikna och komma fram om dom låter dig klappa dom försiktigt och låt dom ta sin tid att hälsa. Jag tänker att om du är sove 22-06,30 gör iordning dig på 45 min är i skolan 08-15.30 då har du ändå ca 6h och 45 min på dig att vara med kaninerna och sen kanske du har läxor och middag men det tar väl typ 1 timme totalt och då kan du ju lägga ner 5h och 30 min på kaninerna. =)

Agnes.stoltzz
2018-11-29 18:17
#36

Ge det tid. Hade en hona (som tyvärr gick bort i Mars 💔) som var riktigt arg på mig hela tiden. Jag var ung när jag fick köpa henne (9år) men jag kämpade på som den djurälskade envisa tjejen jag var. Efter cirka två år blev hon riktigt fin. Alla tårar jag fällt, alla gånger jag övervägt att sälja henne. Men det var värt det. Två år av slit också fick jag ett underbart år med henne innan hon skadade sig så illa att det var dags för henne att somna. Så kan säkert ta två år för dig med. Hah låter hemskt men älskar du kaninerna är det värt det. :)) || Saknar dig Daisy ❤ Hoppas du har det bra

Nea00
2018-11-29 19:27
#37

Jag har ingen källare, men jag har ett garage som jag kan vara i. Men det är 16+ därinne men går det ändå bra? Jag kommer att lägga in några kylklampar i garaget och kallt vatten :). Så nästa gång jag ska plugga så pluggar jag med dem i garaget, och jag ska vara med dem där mycket! Tänkte passa på att fråga er, jag ska till min stuga som ligger 12 mil härifrån (alltså tar det ca 1 h och rn halvtimma att åka dit.) och jag ska ta med kaninerna. Detta är alltså på vintern och dem ska med dit för att vi dka stanna där i nän vecka. Men vi kommer att åka upp till sommarstugan flera gånger! Och bilen kommer inte att vara minusgrader i (såklart) så att jag tänkte att jag ska sätta in kallt vatten i transportburen, lägga kylklampar i botten med en handduk över. Vad tror ni om det? Kom jättegärna med tips?, fakta och förslag!

[Svea&Sabina]1
2018-11-29 19:38
#38

#37 Lägg in kylklampar och ha med kallt vatten i flaska men isbitar. 1,5 timme klarar dem. Men om ni skulle märka att någon av kaninerna blir varma så får ni väll stanna bilen och ställa ut transportburen en stund, men det händer nog inte :)

Nea00
2018-11-29 20:02
#39

#38, okej! Tack så jättemycket för ditt svar! :)

MyCola
2018-11-29 20:46
#40

Ha i åtanke att kaniner är flyktdjur. Att blockera en kanins flyktväg och tränga sig på den när den springer iväg i ren skräck är en big no-no. Att bli förbannad på ett djur överhuvudtaget är inte heller en rekommendation. Låt det ske på kaninernas villkor även om det tar tid och tålamod.

[Svea&Sabina]1
2018-11-29 20:58
#41

#40 Jag blir irreterad och arg på kaninerna, men gör ingenting mot dem. När man säger att man blir arg på ett djur så är det oftast inte att man slår djuret utan att man bara blir arg inombords.

Annons:
Nea00
2018-11-29 21:04
#42

#34, dem var likadana som grannen och dem har inte fått den uppmärksamhet som dem behöver alls

Nea00
2018-11-29 21:07
#43

#33, jag har inte blivit upprörd för att jag fick hjälp! Vad får dig egentligen att tro det? Jag har inte skrivit att jag redan vet att man ska ge kaninerna mycket tid och tålamod för att dem ska förknippa människan med något positivt.

Morötterna
2018-11-29 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#44

#42 om dem nu var likadana där så bör du förstått att kanin behöver flera timmars tillits övningar. Börja bara med att sitta i hagen/buren eller i samma rum som dem, ignorera dem i början. Sen när dem kommer fram mer och mer kan du, utan att titta på dem, bara ge dem t.ex. pellets. Så gjorde jag med mormor och morfars en katt som är väldigt osäker med människor. Nu några månader senare så kan jag gå fram till henne och klappa henne. Men ta det i djurets takt. Stressa inte, om du är stressad kommer djuret bli stressat. Om du är osäker blir kaninen osäker. (Bifogar bild på mina kaniner)

Arcade-Foodie
2018-11-29 21:30
#45

Ett tips? med rädda kaniner som beter sig aggressivt som självförsvar, försök att undvika de situationerna och ta små steg. har en kanin som hatar när man närmar hans rygg och mage, han kommer bita en och rivas direkt, blir ofta morrningar från honom. Men efter 1 månad kan jag klappa honom på magen och ryggen om jag börjar klappa från huvudet först. Jag undvik de stressade situationerna som skrämde honom, startade med de han tyckte var okej, klappade honom ofta på huvudet och gav godsaker och det har bara blivit bättre och bättre, sedan efter det började jag lätt med att utsätta honom för saker han inte gillade som att röra magen/ryggen en kort stund —> till att lyfta lätt på fram kroppen. Han är fortfarande aggressiv då och då när han är i buren. Så det bästa är att bygga förtroende med dina kaniner. Se till att använda pelletsen som belöning under dagen istället för att ge det som mat om du ger dem pellets :3

MyCola
2018-11-29 22:21
#46

#41 Jag har aldrig påstått att man nödvändigtvis gör illa djuret när man blir arg. Däremot, ditt djur känner av dina känslor. Ditt kroppsspråk och din sinnesstämning ändras. Negativa känslor ger inte bra resultat.

[Svea&Sabina]1
2018-11-29 22:33
#47

#46 Det är inte alltid lätt att vara lugn och positiv när man bara vill ge upp och nästan "hatar" djuret i stunden. Förstå mig inte fel. Vi alla har känt så någon gång.

MyCola
2018-11-29 23:32
#48

#47 Absolut, det nekar jag inte. Men, när det blir jobbigt, gå ur situationen och lugna ner dig innan du fortsätter träna och umgås med ditt djur. Att träna i ilska och frustration ger inte bra resultat.

Annons:
Gronstedt
2018-11-30 13:11
#49

#40: Djuren märker att du blir irriterad och arg, även om du inte slår dem. De hör hur du andas, ser hur du rör dig, känner hur du luktar.

#43: Den delen av inlägg #33 var riktad till inlägg #29, som du inte skrivit.

klaraeri04
2018-11-30 14:09
#50

Känner igen mig sjukt mycket! (Jag antar att dom bor ute) så mitt bästa tips? är att flytta in dom, ha dom frigående. Du behöver såklart inte ha dom fritt i hela hustet 24h om dygnet, men sätt dom inte i bur. Min kanin bor på mitt rum men får komma ut i andra delar av hustet under uppsikt ibland och hon har blivit sååå snäll och det är inga problem med att fånga henne längre. Både hon och jag mår mycket bättre! Men sen om du inte har möjlighet till det så måste du nog ängna mer tid åt dom eller sälja dom:)

Nea00
2018-11-30 15:00
#51

#50, jag har skrivit i många inlägg nu att jag ska ägna dem mer tid. att flytta in dem VILL JAG men har inte möjligheten till det då mina systrar är pälsallergiker och mamma och pappa kommer aldrig att gå med på det :).

klaraeri04
2018-11-30 18:24
#52

#51 Aa okej fattar.

Upp till toppen
Annons: