Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1962 ggr
klaraeri04
2018-11-26 22:44

Okej att ha kanin i bur?

Tycker ni att det är okej att ha kanin i bur? Om ni tycker det är okej, motivera varför. Alla åsikter är välkomna (nästan) ;) Min åsikt är iallafall att det i dom flesta fall inte är okej. Jag tycker att alla kaniner förtjänar att bo inne frigående för att: 1. Dom behöver mycket plats 2. Att vi från början började ha kaniner i små burar var när vi hade kaniner för köttets skull, altså inte för att dom skulle ha det bra. 3. Du kan inte skydda din kanin på samma sätt om den bor ute mot tex rovdjur eller andra människor. 4. Du upptäcker fortare sjukdomar. 5. Du kan spendera mer tid med dom eftersom dom är med dig nästa hela tiden. 6. Det är väldigt mysigt både för dig och kaninen<3

Annons:
Sebastian0403
2018-11-26 22:48
#1

Håller med dig om att kaninen borde få vara frigående precis som hundar och katter gå gå frigående Det är djur som vi människor har tagit in, vi måste ha respekt för deras behov och att sätta dom i en bur tycker jag bara är dumheter

Calcifer
2018-11-26 22:49
#2

Har man en rymlig bur ser jag inget problem med att de t:ex är i den över natten. Då vet du absolut att den är i säkerhet när du sover. Naturligtvis måste den få komma ut ur buren under dagen, men om du inte har en säker omgivning för den så bör det ske under strikt uppsikt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Majtassen
2018-11-26 22:56
#3

Ja jag tycker det är okej att ha kanin i bur, vi har dom ju inte i bur för köttets skull ;)

Om dom har mycket utevistelse och en bra och stor bur ser jag ingen anledning till att dom inte skulle få det. Inne på natten och ute på dagen tycker jag inte är så farligt. Om jag skaffade kanin skulle den sova i bur, vara ute innan skolan, i bur i skolan och sedan ute tills läggdags.  Tycker inte man kan jämföra kaniner med hundar, katter och sånt för man släpper ut katter i naturen (utekatter då) men en kanin skulle inte klara det enligt mig, där vi bor är det fullt av rävar och katter.  Man kan nog inte skydda kaniner utomhus på samma sätt som dom inomhus. För inomhus är det inget hot, utomhus är det flertal. Jag kan ju bara ta ut hen ur buren/hagen om jag vill kela med den och mindre risk för att den blir skadad. Den kan ju hoppa upp på något och falla ner o.s.v eller få i sig något dåligt eller sånt så skulle inte ha den lös utan tillsyn :)

Majtassen
2018-11-26 23:02
#4

Du vet om att det finns inne burar va? :) Tycker att det låter på dina motivationer som om du bara snackar om uteburar…

Nea00
2018-11-27 07:20
#5

Jag har mina 3 kaniner i en bur som är 155 cm lång. Det är inte synd om dem då mina kaniner (utekaniner) får komma ut i en Hage som består av 27 kompostgaller varje dag och springa i sele. Jag skulle gärna vilja ha en innekanin men systrarna har astma. Så jag tycker det är okej under natten men dag ut och dag in tycker jag verkligen inte är okej då kaniner behöver mycket Motion osv för att må bra. Dem är små, men deras rörlighet i kroppen kräver så mycket mer än att fä sitta trängd i en bur om dagarna. :)

Morötterna
2018-11-27 07:33
#6

Jag tycker det är okej OM dem har en stor bur, mina två dvärgvädurar bor i en 140x60x70 bur. Vilket jag tycker är lagom, dem får komma ut i Hage (inne) varje dag, ca 4-6 timmar. Skulle ha ute dem så mycket längre men mamma är inte jätte förtjust i det. Men Iaf jag tycker det är okej att ha kanin i bur men r man börjar prata om belgiskjätte, då tycker jag att den ska ha MINST ett rum att va i. Men sen ska inte en hermelin sitta i en 100 bur, det tycker jag är för litet, fast det är lagligt. Jag tycker som den nya lagen 2019 att kaniner upp till 2kg ska ha minst 120 bur.

Annons:
klaraeri04
2018-11-27 10:39
#7

#3 Nej idag har dom flesta inte kaniner pga köttet men jag menade att det är där ifrån det kommer att vi började ha dom i bur. Ja hundar och kaniner är väldigt olika på många sätt men dom båda har ett behov av mycket plats, kärlek och att få röra på sig, inte 2h om dagen då utan störasta delen av dygnet men nej precis som du säger så är det ingen bra idé att släppa ut en kanin i naturen då dom är bytesdjur. Vet att det finns inne burar ja, har själv haft kanin i innebur för många år sen (skäms över det).

klaraeri04
2018-11-27 10:41
#8

#2 Vad är en rymlig bur enligt dig? man får väl se till att kaninsäkra det rummet då eller hur tänker du?

klaraeri04
2018-11-27 10:44
#9

#3 sen att kaninen skulle ramla ner och skada sig, visst såklart kan det hända men den risken är väldigt liten då kaniner är smarta och smidiga djur.

[Svea&Sabina]1
2018-11-27 10:56
#10

Om man inte kan ha sin kanin frigående och verkligen vill ha en kanin så får man ha den i bur men att den kommer ut i Hage eller frigående flera timmar om dagen. Man ska få ha en kanin även om den inte kan gå löst hela tiden. Självklart blir kaninen gladare om den får det större, men om kaninen inte har behov av en stor yta så funkar det att ha den i Hage kopplad till buren. Vissa kaniner blir galna om dem inte får komma ut medan andra tycker det är okej. Bara kaninen får komma ut på en större yta än buren varje dag så tycker jag det är okej. Men själv skulle jag aldrig ha en inomhus kanin instängd i buren eftersom jag har möjligheten att ha den frigående i hela huset. Alla tycker olika och tryck inte ner andra för att dem inte tycker som du.

klaraeri04
2018-11-27 11:04
#11

#10 lol när har jag tryckt ner andra? Jag tycker att har man inte möjliget att ha kaninen frigående inne så ska man inte ha kanin. Precis som man inte skaffa hund om man inte har tid att gå ut med den eller skaffar barn om man inte har ekonomin till det (menar då att planera barn, inte att nån måste göra abort)

[Svea&Sabina]1
2018-11-27 11:38
#12

#11 Jag menade inte att du tryckt ner någon. Jag skrev till dom som gjort det.

klaraeri04
2018-11-27 11:46
#13

#12 ok sorry:)

Annons:
Arcade-Foodie
2018-11-27 21:00
#14

Satsa själv på att ha kaniner frigående inne men stänger in dom under kvällen/natten. Men har två ute kaniner då de båda inte trivdes inne så fick bygga en bur till dom med en Hage istället. Tycker man ska anpassa efter vad kaninerna kommer trivas bäst med ^^

klaraeri04
2018-11-27 22:20
#15

#14 Vad är anledningen till att dom är i bur på natten?:)

Morötterna
2018-11-28 06:46
#16

#15 hon kanske vill veta exakt vart kaninerna är när hon sover? Om mina var frigående, vilket inte ens skulle gå, så skulle dem också få vara i buren på natten (:

[Svea&Sabina]1
2018-11-28 07:23
#17

Min förra kanin var frigående i huset dynget runt, han fick till och med gå ner för trappan om han ville. Kaniner ska inte behöva sitta i bur när dem kan vara lösa (om man har möjlighet).

-Aida-
2018-11-28 09:14
#18

Min kanin verkar inte tycka burar är så dåligt, han spenderar mycket tid i den av egen fri vilja, han äter, sover,går på toan, dricker vatten där i, även om den står öppen så vill han ofta inte gå ut. Katterna brukar vara där inne också, dom delar på hö och sover tillsammans. Har hö lådor runt i rummet för att han ska gå ut från buren, så han går dit ibland och äter höet och sen skuttar tillbaka igen.
Men han kommer susandes om man äter en morot, då blir det fart! 😂

Jag tycker inte det är fel att ha kanin i bur så länge dom är anslutna till en Hage eller ett rum de kan vistas i. Gallret brukar man kunna ta bort på burar för att dom är rätt onödiga, men jag vill inte göra det, då jag lagt filtar ovanpå så kaninen och katterna kan sova där på.

Majtassen
2018-11-28 09:43
#19

Jag tycker att om kaninen trivs i bur så får kan den bo i bur. Om man köper en kanin och har den i en bur (förutom när man leker med den) så vet den ju inget annat och vänjer sig ju vid det, och om den trivs så ser jag ingen anledning att ändra på det. Tycker det ska vara valfritt att ha kanin i bur eller ej för jag skulle aldrig ha en kanin lös i hemmet när ingen är hemma. Inte äns när jag sover. Tycker det är ganska självklart att kaninen endast är ute med tillsyn. Tycker inte man ska lägga sig i vad andra har för om det är lagligt kan det ju inte vara farligt? :)

Calcifer
2018-11-28 10:02
#20

Att en kanin inte vet bättre och därför nöjer sig med den begränsade yta de har är inte direkt en bra indikation på att de mår bra. De vet ju som sagt inte bättre.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
klaraeri04
2018-11-28 13:40
#21

#19 Bara för att det är lagligt så betyder det inte att det är bra. Ska man verkligen nöja sig med att dom ”överlever”? Då undrar jag hur mycket man faktiskt bryr sig om sin kanin.

klaraeri04
2018-11-28 13:42
#22

#19 Man behöver ju inte ha den lös i hela hemmet om man inte vill, men så länge det är kanin säkrat så är det ju lugnt:)

Majtassen
2018-11-28 15:00
#23

#20 om den trivs bra så är det väl problem? #21 #22 bara för att det funkar för kaninencbetyder det ju inte att det funkar för ägare :) sa jag någonsin att man ska nöja sig med att dom överlever? Och om dom trivs och mår bra så var för kan man inte nöja sig med det? Jag skulle kunna bo i världens största hus och trivas men jag bor i en lägenhet för jag trivs och mår bra här.

klaraeri04
2018-11-28 15:42
#24

#23 Skillanden är att du kan gå ut när du vill. En kanin som får gå fritt i huset har det bättre än en kanin i bur, det är fakta.

Majtassen
2018-11-28 16:20
#25

#24 ja men Alla har inte möjlighet till det precis som alla inte kan ha sina hästar på lösdrift. Spelar kngen roll om det är bevisat att det är bättre alla vill inte ha sina kaniner lösa i huset och alla kan inte det.

Fridaaaa
2018-11-28 17:26
#26

Ja OM det är stora burar eller tillkopplad Hage till.
Jag skulle aldrig kunna ha frigående kaniner tex.

Det hela beror på hur man gör det. En kanin i bur behöver inte ha det sämre än en som inte bor i bur. Beror mycket på ägaren

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Majtassen
2018-11-28 17:27
#27

#26 håller helt med! 😊

Annons:
[EM_L]
2018-11-29 08:52
#28

Jag tycker det är Ok så länge buren är långt över laglig och det bara över natten eller om man ska iväg och ingen kommer att vara hemma på 5 timmar. Jag själv kommer att sätta Miras lagliga innebur ihop med en annan som jag har som inte är laglig. Men de två ytorna ihop så kommer det att bli stort. Jag hoppas bara att det funkar med höjderna på inneburarna. Mira är frigående på dagarna i mitt rum och på nätterna är hon inne i kanske 8-9 timmar. Jag spenderar mycket tid med Mira så fort jag kan. Många gånger så sitter Mira i buren även om den är öppen och mumsar på hö. Och bara för att man har en kanin i en bur så är det inte för köttets skull. Detsutom så äter vi ju inte våra egna tamkaniner;) #26 Jag håller med om att det beror mycket på ägaren.

klaraeri04
2018-11-29 12:41
#29

dethär med at alla inte möjlighet, nej det stämmer. Men ska man då ha kanin? Jag tycker att kan man inte ge kaninen den plats den behöver ska man inte ha kanin.

Morötterna
2018-11-29 12:57
#30

Bara för jag inte kan/vill ha mina frigående så tänker jag inte göra mig av med, tror att väldigt många tänker så också. Sålänge man har plats med laglig bur kan man skaffa kanin. Mina kaniner bor inne i en 140 bur och får komma ut vääldigt ofta. Jag känner många som har kaniner i bur, mem alla dem kaninerna är glada och mår bra. Det är mycket upp till ägaren hur kaninen mår, en kanin som är frigående mår inte alltid så bra. Min ena kanin skulle inte klara av att va frigående tex. Om man har en laglig bur och att kaninen får mycket kärlek tror jag den är lycklig. Alla kaniner mår inte bättre av att va frigående, om jag skulle märka att mina kaniner inte klarar av att så skulle jag få göra något åt det. Men mina kaniner så som många andras mår bra även i bur.

Fridaaaa
2018-11-29 13:33
#31

#29 Klart man ska ha kanin ändå! Mina bor ute på 7-8 kvm istället.
Men många faktorer som spelar in helt enkelt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Majtassen
2018-11-29 13:51
#32

#29 självklart kan man fortfarande ha kanin En kanin kan bo i en bur om den får utevistelse. Det är ju lagligt för att dom kan må bra av att bo så. Om det var misshandel (som det känns som om du tycker det är) hade det nog varit olagligt. Om kaninen mår bra så kan den bo i bur.

Fridaaaa
2018-11-29 13:57
#33

#32 Lagliga måtten är dock egentligen för små och borde öka en hel del.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arcade-Foodie
2018-11-29 21:21
#34

#15 stänger in dom i buren på natten för att göra det mer säkert för dom. Detta gäller både för ute och inne. Min innekanin gillar inte att vara ensam och är tyst under hela natten tills mitt alarm sätts igång och man kan se honom sträcka på sig och gäspa när jag tänder lampan. Om han springer löst på natten kommer han börja hoppa omkring och leta efter folk och krafsa på min sovrumsdörr. I buren brukar han oftast sofa och äta hö, hör ofta när han har somnat djupt och ramlar ner från sitt hustak mitt i natten. Utekaninerna är i sin bur på natten då jag har rävar i mitt område och det är säkrare att ha dom i buren och får bara tillgång till hagen under dagarna. Båda utekaninerna var planen att de skulle vara inne men ena klarade verkligen inte nätterna och min dörr är fylld med märken och flippade sin toalåda upp o ner, fick själv inte så mycket sömn de två månaderna hon både inne och den andra vart alldeles för uppstressad och rädd inomhus men har blivit lugnare nu och mindre aggressiv när han kommer in och hälsar på.

Annons:
[EM_L]
2018-11-30 08:07
#35

#26 Såklart man kan ha en kanin sålänge buren är laglig. Gärna över de minsta måtten för en kanin. Men det är såklart inte ok att en kanin sitter i en bur hela dagarna. Även om den är laglig. Mira är som sagt bara instängd över natten eller om vi ska iväg i över 5 timmar och ingen kommer att vara hemma, vilket är sällan. Tro mig. Jag hade velat ha henne frigående. Men pappa vill inte det. Därför så har jag en stor och laglig bur(ska fixa så att den är större än den hon har nu. För den är det minsta måttet) och att hon får vara ute från 06:30-21:00 Det funkar för mig. Själv ska jag nu under helgen hämta upp botten till en gammal innebur som jag har gallret i lägenheten och koppla ihop med hennes innebur.

lydisleon
2018-11-30 10:13
#36

Jag tycker inte att kaniner ska hållas i bur. Visst, det kan vara okej nattetid eller om man åker bort, men absolut inte på heltid. Kaniner är aktiva djur med stort rörelsebehov, och ett liv i en bur är inget liv för en kanin.

Vi håller ju inte hundar och katter i bur, varför skulle detta inte gälla kaniner. De är, som sagt, aktiva djur som kräver mycket utrymme. Varför skulle vi neka dem det? Kaniner är renliga och intelligenta, de blir lätt rumsrena och fungerar ofta mycket bra som frigående. 

Även om man släpper ut kaninen ur buren ett par timmar om dan så är det ändå inte nog. De kommer ju ändå sitta större delen av tiden i buren.

Med det sagt måste det ju inte betyda att man inte ska stänga in dem alls. Har man en större inhägnad eller Hage, över 5 m2 skulle jag säga, så funkar det ju. Så länge den kan röra på sig ordentligt är det ok. Man får förstås också sätta kaninens säkerhet först, om den t.ex. rymmer från hagen så kan man behöva ha den instängd tills problemet är löst.

Jag tycker inte att man ska ha kanin om man inte kan ge dem vad de behöver. Det är inte schysst mot kaninerna, de är ju helt beroende av oss och det är vårt ansvar att ge dem ett bra liv. Och man får också otroligt mycket tillbaks av att ha frigående kaniner: de blir ofta mycket gladare, aktivare och mer sociala.

klaraeri04
2018-11-30 12:18
#37

#36 Så bra skrivet! Håller med till 100%

Majtassen
2018-12-01 08:34
#38

#36 man kan inte jämföra kaniner med katter och hundar. Du släpper ju inte ut kaninen löst utan uppsyn? Annars håller jag med till 75%

klaraeri04
2018-12-01 08:49
#39

#38 nej det är såklart mycket som skiljer hundar och katter från kaniner men att dom behöver mycket plats och aktivering är samma.

tixEntry
2018-12-01 21:38
#40

Jag tycker det är helt okej så länge buren är stor och har mycket variation. Självklart inte att den sitter där dygnet runt, men över natten och, om den är ute, om det är storm/ösregn/liknande. Det viktigaste tycker jag är att kaninen får komma ut ur buren mycket och röra på sig på olika sätt, utforska omgivningen, äta olika saker och helt enkelt ha ett intressantare liv än att bara finnas .

Att jämföra med katter och hundar funkar inte riktigt, med tanke på hur olika djuren är. Jämfört med utekatter låter de flesta inte sina hundar springa fritt ute. Jämfört med hundars toavanor går katter hellre på en och samma plats. En kanin frigående inomhus funkar hur bra som helst, för där är det tryggt och lätt att få kaninsäkert. Utomhus är det svårare att få en stor yta säker med tanke på rovdjur, parasiter, giftiga växter och liknande.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

lydisleon
2018-12-01 22:51
#41

Med jämförelsen menade jag mer att både hundar, katter och kaniner är djur som har stort behov av Motion och utrymme --> ingen av dem borde sitta i bur. Självklart är de helt olika på många sätt, det skulle inte funka att hålla kanin som man håller katt etc. Men, som sagt, det betyder inte att ex. kaniner ska hållas i bur.

Annons:
Upp till toppen
Annons: