Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 678 ggr
Nea00
2018-11-25 18:12

Ska ta med kaninerna t stugan

Hej! Jag bor i en sommarstuga som ligger 12 mil härifrån vilket betyder att det tar ca 1 och en halv timma att åka dit. På jullovet och på sportlovet och andra gånger så kommer vi vara där i ca 1 vecka och vi vill ta med oss kaninerna (bur till dem är redan fixat), men jag har lite funderingar. Detta är alltså på vintern då det är minusgrader ute. Hur ska vi göra när vi ska ta med dem? I bilen så kommer det ju inte att vara minusgrader liksom. Ska man lägga in en kylklamp i transportburen? Vi kommer att ha med takbox upp, men där kan inte kaninerna vara väl? Dem tål väl 10 grader i temperaturskillnad? Våra tre kaniner som ska upp är lejonhuvade dvärgvädurar så dem är ju ganska håriga… Behöver hjälp! Uppskattar så gärna era svar! :)

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-11-25 18:53
#1

Du kan ta med dem, men om du är osäker kan du lägga in kylklampar till dem och vatten :)

Nea00
2018-11-25 20:29
#2

#1, okej vad bra! Jag tänker också att det borde funka. Men jag var osäker för att jag vill verkligen inte att dem ska få värmeslag! Men jag kommer att ta ut dem och blöta ner deras öron med vatten ibland under bilresan också. Men inte sista halvtimmen tills vi är framme för att då kan det bli alldelles för kallt för dem när dem kommer ut i det kalla vintervädret va? I deras bur dem har i stugan kommer det vara mycket halm så dem borde väll inte frysa när dem kommer ut i vintervädret? Buren är i ett gammalt rum i ett uthus så det är skyddat från vind och blåst :). Men börjar dem inte vänja sig med den varma temperaturen i bilen då och fryser när dem kommer ut?

cissi_1993
2018-11-25 20:51
#3

prövningen kommer vara resan då dom kanske kommer vara både stressade och varma men bor dom ute hemma kommer dom inte ha hunnit tappa den vinterpäls som håller värmen. Jag har själv inte rest med utekaniner  på vintern men jag tänker att vatten kanske inte är det bästa då dom kan bli blöta och då få svårt att hålla tempen när dom kommer ut. Jag tänker att man kanske kan ha en kylklamp under buren och sedan kanske en tunn handduk i burbottnen detta kanske du kan prova innan du åker? bara lägga det under och känna på golvet för att se hur kalt det blir.

Nea00
2018-11-26 07:02
#4

Ja det kan man nog ha! (Kylklamp med handduk över i transportburens botten.) Men hir skulle ni gjort? Vad gör jag för att dem inte ska få värmeslag? Vad gör jag om deras öron blir jättevarmt? Vad gör jag om dem får värmeslag?

Nea00
2018-11-26 09:48
#5

Någon som kan svara på #4? :D

[Svea&Sabina]1
2018-11-26 09:55
#6

Jag hade lagt in en kylklamp till varje kanin och ha med kallt vatten. Resan är ju inte så lång, 1,5 timme klarar dem. Mysigt att du ska ta med kaninerna :)

Annons:
Nea00
2018-11-26 13:15
#7

#6,okej det ska jag göra! Vi har ju ventilation i bilen så dem kan ju få kall fläkt på sig också. Ja det ska bli jättemysigt! :D

Upp till toppen
Annons: