Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 823 ggr
[Svea&Sabina]1
2018-11-22 11:17

Är kaniner någonting för mig?

Allt går dåligt för mig med kaniner. De fyra senaste kaniner jag ägt och äger är sprattliga, svårfångade och jobbiga. Min förra hane var sprattlig och svårfångad. Mina honor är sprattliga och svårfångade. Min hane är sprattlig och svårfångad. Vad gör jag för fel? Jag kan inte hantera kaniner. Idag testade jag hoppning med min nya hane och han hoppade fint, men är svårfångad ibland. Han är galen i honorna och vill bara springa till dom. När vi går ut i sele springer han bara runt deras inhägnad, så jag stängde in honorna i buren så att han inte skulle se dom, men han var galen ändå för han vet att dom finns där inne. Kanske kasterering skulle hjälpa? Efter hoppningen fastnade kopplet runt hans bakben och han fick panik och sprang runt som en galning. Han såg förlamad ut på bakbenen eftersom att det satt ett snöre snurrat runt benen. Tillslut lade han sig ner och jag tog upp honom och tog in honom i buren. Ni kan ju bara tänka er hur pinsamt det var, grannarna skrattade säkert åt mig (ja, jag tänker mycket på vad andra ska tycka och tänka). Jag bor i ett villaområde och blir sjukt stressad av att grannarna tittar på mig när jag håller på med kaninerna. Om vi bodde på landet hade ingen sätt mig och det hade varit lättare att hantera kaninerna. Allt går dåligt med mina kaniner. Kanske kaniner inte är någonting för mig? Jag vill inte ha kritik, utan jag vill bara skriva av mig.

Annons:
silverfiisk
2018-11-22 11:50
#1

Har du köpt dina kaniner från djuraffär eller uppfödare? Dom kanske inte har blivit hanterade så mycket när dom var små tänker jag. Eller så kanske dom helt enkelt inte tycker om att man lyfter upp dom.

Om du inte ska para kaninerna så ser jag ingen anledning att inte kastrera. Det kan säkert hjälpa till att göra hanen lite lugnare.

Jag tror absolut inte att dina grannar skrattar åt dig. Det skulle ju vara fruktansvärt om dom såg att kaninen fastnade och så stod dom och skrattade åt det?! Jag tror att du oroar dig i onödan. Försök att inte bry dig så mycket om vad andra tycker och tänker.

Inför nästa eventuella kaninköp så kan det vara en bra idé att köpa från en uppfödare som har vant kaninerna vid att man håller i dom. Sen kan det även vara bra att hälsa på hos kaninerna innan du köper en, så du får chansen att se hur den beter sig och vilken personlighet den har.

Det är säkert någon annan här som har bra tips? på vad du kan göra för att dina kaniner ska bli lugnare eller lättare att hantera :) Lycka till!

[Svea&Sabina]1
2018-11-22 12:16
#2

#1 Min förra hane var från Fäboden och alla mina tre kaniner är från uppfödare, men den nya hanen är vuxen.

[Svea&Sabina]1
2018-11-22 12:17
#3

#1 Tack för tipsen! Han ska bli kastererad så snart som möjligt. Jag ska prata med mina föräldrar om det ikväll.

[Frida Rydberg]
2018-11-22 13:28
#4

Hanar är av naturen galna i honor och även om du stänger in dem känner han lukten av dem. Man får helt enkelt lära dem att fokusera på annat, vissa blir bättre än andra på det. Kastrering brukar hjälpa. Du måste lära dig att ha tålamod och att inte tänka på vad grannarna tycker. Förhoppningsvis har de tillräckligt intressanta liv själva så att inte deras höjdpunkt är när du tar hand om kaninerna. Ang. att kaninerna sprattlar så får du försöka med olika metoder för att hitta vad som funkar bäst för dina kaniner, kanske är det olika sätt för alla tre. Och inte ny metod varje dag utan du måste hålla på ett tag med det. Eller får du acceptera att de är spralliga och helt enkelt bära dem så lite som möjligt. När kaniner trasslar in bakbenen är det oftast bättre att släppa kopplet, har det hamnat ett helt varv runt benet finns risken att det går sönder om man håller kvar. Obs ingen kritik utan bara tänk på det till nästa gång, det är lätt att missa. Ingen är expert i början men om man är villig att lyssna på råd från andra, att man behandlar kaninerna för de individer de är och inte ger upp direkt så brukar man lära sig med tiden. Periodvis känns det helt hopplöst men då får man bita i det sura äpplet och ta sig igenom det

Nea00
2018-11-22 14:27
#5

GE INTE UPP! :) 

Kastrering skulle nog hjälpa dig mycket! Jag bor också i ett villaområde och mina grannar kan se mig, men kaninernas bur är mot skogen så dem ser mig knappt. 

( Vad menas med "måste skriva av mig" haha förstår verkligen ingenting ehe)

MOJ
2018-11-22 14:48
#6

Jag tror också att han skulle bli lugnare av kastrering. Då kan han ju bo med honorna också så slipper du må dåligt över att han bor litet. (:

Annons:
crystalguurl
2018-11-22 15:35
#7

Alla mina tre kaniner har varit sprattliga i början men har tränat bort det, men de vill fortfarande inre bli burna vilket jag får leva med. Ha ett stadigt grepp på kaninen och håll den mot dig hela tiden, håll alltid kvar kaninen om den sprattlar tills den slutar, när den är lugn kan du sedan släppa ner den så lär den sig att det inte är något farligt. Kan ta ett tag men ge inte upp!


[Svea&Sabina]1
2018-11-22 16:29
#8

#5 Jag ville skriva av mig och få tips?.

[Svea&Sabina]1
2018-11-22 16:30
#9

#6 Han ska nog kastereras i vinter. Vi ska fixa en större bur till honom och så får jag se om han flyttar ihop med honorna till våren.

[Svea&Sabina]1
2018-11-22 16:34
#10

#7 Idag när jag tog in Zingo från hagen så hade jag ett bra grepp så att han inte kunde röra sig och jag höll knappt fast honom. Jag höll som på bilden med en arm över honom. Superbra grepp, men jag vet inte hur jag gjorde för det gick så fort.

[Svea&Sabina]1
2018-11-22 16:35
#11

Dumma bild

[Svea&Sabina]1
2018-11-22 16:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

!!

Ulvelin007
2018-11-23 07:24
#13

Det är bara att jobba och jobba! Har två kaniner, den lungnaste nu är den 3åriga som va så jobbig att jag inte ännu kunde ge honom mat vissa dagar. Helt aggresiv men nu är han bara lugn o snäll

Annons:
Travis D
2018-11-23 11:24
#14

Har tänkt exakt likadant fast om hästar, är egen häst verkligen någonting för mig? Nysve fick jag sälja och Karin står på gränsen dit. Allt går fel. Jag kan inte äns skritta henne på banan. Men då får man tänka vad har jag lyckats med. Jag lärde henne puss på 30 minuter och hon kan nästan buga. Hon har visat sin bästa sida ny när vi lärt känna varandra. Tror den riktiga frågan är älskar du dina kaniner så mycket att du kan tänka dig jobba med deras dåliga sidor så mycket det bara går? Får du ut tillräckligt mycket positivt från kaninerna att det är värt att kämpa med det negativa?

flocken
2018-11-25 10:02
#15

Min förra kanin köptes av uppfödare. Tog mig 3 år innan hon var hanterbar o trygg med mig. Hon vägde nästan 5 kg. Oftast är kaniner sprattliga i famnen. Nu bor mina ute men även när jag hade frigående inne gillade de inte att bli burna. Kaniner är inte ett sånt lätt djur som många tror.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: