Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 2648 ggr
Travis D
11/21/18, 5:02 PM

Bur?!

Börjar  bli lite akut nu…

Snart kommer 2 kaniner, och har ingen aning om storlek på bur hittar inte vad 2 kaniner ska ha för bur, vilken storlek rekommenderar ni? Inomhus bur då.

Vet inte vilken bur jag ska ha till dom eller vilken sida som har dom bästa och snart är dom flyttklara 😐

Annons:
Travis D
11/21/18, 5:09 PM
#1

Eller åtminstone någon som kan säga vart jag kan kolla bur mått till 2 kaniner? Annars är risken stor att dom får bo i en för liten 😐

lykta
11/21/18, 5:11 PM
#2

Zooplus? själv skulle jag köpt största möjliga, zooplus har en med måtten 162 x B 60 x H 50 cm :)

Fridaaaa
11/21/18, 5:14 PM
#3

Hur stora kaniner?

Egentligen är även de största inneburarna för små tycker jag till två dvärgkaniner.
Men teddytassen har 150-160 burar :) 

#2 den är 48 innemått i höjd = inte laglig

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MOJ
11/21/18, 5:57 PM
#4

Skulle du inte kunna ha dom i en Hage istället. Jag tycker att dom flesta burar är alldeles för små för två kaniner. (:

Travis D
11/21/18, 7:40 PM
#5

#4 har inte möjlighet till Hage utan tillsyn då jag inte har trädgård och har 2 katter som gärna tar sig en måltid är jag rädd, men dom kommer gå ute på bete sommar tid, och få vara i en Hage när jag är där men när jag är i skolan vill jag ha dom i buren 🙂

#3 just nu är dom bara typ 10 cm höga då dom är ungar men dom kommer bli lite mindre än en stor silver :) (typ 5 cm mindre skulle jag tro)

Fridaaaa
11/21/18, 7:59 PM
#6

#5 Då hade jag byggt egen bur, då finns det ingen innebur om du inte sätter ihop två stora

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Travis D
11/21/18, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Okej Tack :) Kan man bygga en dubbel bur (som är som 2 stycken på varandra?) Kan man isåfall köpa en sån eller är det bättre/ billigare att bara göra egen?

Travis D
11/21/18, 8:11 PM
#8

Och om jag bygger en bur, vilka mått ska jag ha som minst? (som dom fortfarande skulle trivas med?) asså på bredd, längd och höjd

Fridaaaa
11/21/18, 8:59 PM
#9

#7 Man kan men rkeommenderar inte det, då de har mindre nytta av det, bäst är en enplans :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Travis D
11/21/18, 10:10 PM
#10

#9 Okej 😃 Vilka mått bör buren ha för att båda ska trivas? 🤔

Maleficum
11/21/18, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Själv föredrar jag att bygga "hage" av kompostgaller än att ha en bur om kaninen ska bo inne. Mycket lättare att få till stort utrymme som kan anpassas efter vad man har för förutsättningar.

En del av "buren" Kenzie hade när han först flytta in här. När han började bli rumsren öka jag utrymmet mer och sen tog bort gallret helt (är nu helt frigående).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MOJ
11/21/18, 10:31 PM
#12

Jag menade att du kan ha en Hage inomhus. (:

Travis D
11/21/18, 10:32 PM
#13

#11 kanske ska göra så istället 😃

Hur mycket utrymme bör dom ha? :) Ska mäta lite så jag vet hur stor Hage jag isåfall får plats med 🙂

Annons:
Maleficum
11/21/18, 10:46 PM
#14

#13 Ju större är ju alltid bättre :) Min kompis har liknande uppsättning (använder ena hörnet av sitt vardagsrum) och har en IKEA Hol möbel (den stora varianten) där hon har höhäcken och toalådan i och så fort hon är hemma så är hagen öppen så kaninerna kan springa fritt.

Har för mig hon har 3 gånger 2 kompostgaller i storlek. Hon har en holländare och skaffa nyligen en minirex.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
11/22/18, 6:49 AM
#15

#13 Minst 2 kvm skulle jag säga :) helst större

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Travis D
11/23/18, 12:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Enligt jordbruksverket behöver jag ha (minimal) en bur som är 70cm *60cm*60cm om jag fattat rätt? Står att om dom bor i grupp behöver dom 35 cm² var ska jag gå på det? Jag blir så förvirrad.. kan jag ha en bur som är 35cm² per kanin? Och 60cm högt (alltså som minimal)

Suns Hoppkaniner
11/23/18, 3:43 PM
#17

Tycker du borde ha minst 8 kompostgaller :)

Fridaaaa
11/23/18, 4:20 PM
#18

#18 Minst 0,7 kvm så minst 120 x60 x60, vilket är egentligen för lite för en kanin. Så minst det dubbla säger jag :) 

0,35 kvm är per kanin i grupphållning, dvs minst 0,7 kvm för båda dina tillsammans

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Travis D
11/23/18, 5:54 PM
#19

#17 tänker om jag inte göra med Hage, kommer inte få plats 8+ kompostgaller i mitt rum.

#18 så dom måste ha 120x60x60 minst?

Fridaaaa
11/23/18, 5:58 PM
#20

#19 Precis

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Suns Hoppkaniner
11/23/18, 7:35 PM
#21

#19 vilket är väldigt lite

Morötterna
11/23/18, 8:08 PM
#22

#21 mina kaniner bor (inomhus) nu i en 140x60x70cm bur, tycker det är lagom. Dem kommer ut i Hage (inomhus) ca 4-6 timmar om dan. Själv tror jag att dem trivs väldigt bra hos mig, TS’s kaniner kommer vara runt stor silver stor storlek (rätts mig om jag har fel) så då är nog det som du säger att 120 cm är för litet. Jag skulle nog försökt skaffat 140 eller 160 bur. Mina är dvärgvädur som då ligger runt 1,7kg-2,0kg och har en 140bur, vi beställde en 160 men den var bara sönder (fick en ny med samma problem) därav har vi ”bara” 140cm. Lycka till TS

Vaniljmuffin
11/23/18, 10:56 PM
#23

Jag har 120 bur vardera till båda mina kaniner samt att en av dom är frigående och bara bor där på natten och den andra är ute flera timmar om dagen. Så 120 till två låter väldigt litet.

Travis D
11/24/18, 12:15 AM
#24

#21 menar som minimal såklart. Kommer om jag kan ha större bur men jag måste mäta så det får plats. Eftersom alla inte får plats med 100 kompostgaller så får man göra det man kan :)

tack allihopa!

Travis D
11/24/18, 12:21 AM
#25

Frågade uppfödaren och det är 2 honor 😃

Axin för behålla sitt namn men funderar på om Odin är för "manligt" 

tips? på namn som börjar på Vokal (A,U,O,I o.s.v) och som är relativt kort. (som liknar, Auggie, Axin, Oden, Atta och sånt) ska gärna kunna vara både kill och tjej namn :D

Travis D
11/24/18, 12:51 AM
#27

Frågan är väl är det bäst att ha en 140x60 (ksk mer) x 60 (ksk mer) eller en 160x60x50?

Annons:
Fridaaaa
11/24/18, 7:23 AM
#28

#27 Du får inte ha bara 50 cm i höjd enligt lag till kaniner i 3-5 kg klassen på kaninen. Minst 60 cm höjd

160x60x60 eller större, helst större. Det är mycket tid för dem i buren
Ha plan med om de börjar bråka när de blir större

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Travis D
11/24/18, 7:17 PM
#29

Varför säljes INGA såna burar? O.o

Fridaaaa
11/25/18, 8:29 AM
#30

https://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/kaninbur-simon-150-cm-27.html
Närmaste jag hittat. de hade en 160x80 med men tyvärr 58 höjd

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

klaraeri04
11/25/18, 9:07 PM
#31

Du behöver ju inte ha dom i bur, kaniner mår bäst när dom får vara frigående. Se bara till att kaninsäkra rummet;)

Travis D
11/25/18, 10:20 PM
#32

#31 kan inte ha dom frigående då jag inte vill ha bajs överallt och int vill att dom ska bli kattmat, så bur kommer dom bo i på vintertid :)

MOJ
11/25/18, 10:35 PM
#33

Många kaniner, tex mina är helt rumsrena, det är inte så svårt att träna dom till att bli det heller. Dom kanske kan vara i ett rum där katterna inte är? (:

Travis D
11/25/18, 11:31 PM
#34

#33 dom kommer vara i mitt rum och vill inte ha dom lösa utan i bur och Hage :)

Annons:
[Svea&Sabina]1
11/26/18, 10:37 AM
#35

#34 Jag förstår inte varför du inte vill ha kaninerna lösa? Har ni fingrejer hemma som kaninerna inte får komma åt? Om dem kissar och bajsar överallt så är det bara att ta bort och om ni inte vill ha stökigt så kan dem vara i Hage och bur. Men det blir ingen stor yta om dem bara är i en liten Hage hela sitt liv. Min förra kanin var frigående i hela huset dynget runt och han var orumsren. Han bajsade och kissa överallt, men vi soppade bara upp det varje dag. Han var lycklig av att inte sitta i en bur. Jag tog faktiskt bort buren helt till slut.

Morötterna
11/26/18, 11:07 AM
#36

#35 alla har inte den möjligheten att ha dem frigående. En kanin som bor i bur kan vara lycklig, mina bor i bur och är i Hage 4-6 timmar om dagen. Mina kaniner vill inte ens gå på golvet. TS har kanske inte möjlighet att ha en lösgående kanin, om kaninen kissar på en matta t.ex. går det inte bort?? Jag tror TS gör sitt bästa för att ge kaninerna så stort och bra som möjligt.

[Svea&Sabina]1
11/26/18, 11:34 AM
#37

#36 Jag sa aldrig att en kanin är olycklig av att inte vara frigående. Jag sa bara att min kanin var det :) Kaninerna kan vara lika lyckliga av att bo i en Hage :D

Travis D
11/26/18, 12:08 PM
#38

#35 du verkar inte ha läst någonting. Så fort det blir varmt kommer den gå ute på bete, det är väl ganska självklart att jag inte vill ha två kaniner lösa som spronger runt och skiter och tuggar på allt. Du sa att dom inte har ett kul liv i bur och Hage =) så jo det är ju att dom inte är lyckliga. Eftersom jag skrivit 10 gånger att jag inte vill ha kaninerna lösa i huset FÖR JAG HAR KATTER DOM KOMMER DÖDA DOM och jag vill inte att mina kaniner ska dö, eller komma ut i kylan eller försvinna i huset, dom får inte råka äta katt maten eller ta sig in i min brorsas rum toalette bör den inte gå till och den får inte tugga på saladdarna eller skita eller pissa någonstans i huset. Om du fortfarande inte fattar så får du tänka efter Vinter tid bor dom i hagen och bur så fort det blir varmr bor dom på bete så vad är problemet?

Travis D
11/26/18, 12:10 PM
#39

Och jag tycker det låter hel sjukt att ni inte gjorde honom rumsren om han gick runt och sket och pissade överallt? Och alla vill inte ha skit och piss överallt

Morötterna
11/26/18, 12:21 PM
#40

#38 #39 håller med dig till 100% alla vill ju inte att kaninen ska gå runt och bita på sladdar, kissa och bajsa överallt eller förstöra saker. Jag tycker det låter som dina kaniner kommer få det bra.

Morötterna
11/26/18, 12:21 PM
#41

#38 #39 håller med dig till 100% alla vill ju inte att kaninen ska gå runt och bita på sladdar, kissa och bajsa överallt eller förstöra saker. Jag tycker det låter som dina kaniner kommer få det bra.

Annons:
Fridaaaa
11/26/18, 2:12 PM
#42

Alla kan inte ha kaniner lösa hela tiden, vi hade inte kunnat ha det hemma hos oss tex, så förstår ts helt. Och har ingenting med att göra med "förstöra saker" osv. man får respektera att hem fungerar olika

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Travis D
11/26/18, 2:24 PM
#43

Pratade med stallägaren igår och snart kan slåttingarna flytta till oss (2 veckor kvar ungefär) vi hittade en bur som jag 150x60x60 om jag minns rätt, tror ni den är bra att börja med (och byta om vi hittar en bättre senare) Vad ger ni era kaniner? Dom äter bara hö vad jag vet just nu ger ni pellets och sånt? Något ni rekommenderar att jag bör ge?

Travis D
11/26/18, 2:32 PM
#45

Gör 2 cm mycket? På höjden då =) Och hur folk med stora kaniner O.o när dom letar burar?

[Svea&Sabina]1
11/26/18, 4:39 PM
#46

#39 Vi försökte göra honom rumsren men han blev aldrig det. Jag har aldrig sagt att en kanin blir olycklig av att inte vara frigående, jag sa att MIN kanin blev det. Han hatade att sitta i buren och även när han hade en Hage kopplad till buren. Jag är helt säker på att dina kaniner får det bra, men om dem inte kan bo på liten yta, vad gör du då?

Travis D
11/26/18, 4:40 PM
#47

#6 vadå inte kan? Om dom alltid levt i en STOR bur så vet dom ju inget annat :) Om dom inte klarar bete på sommaren, stor bur och hagen och slippa bli uppätna av katter så är den nog sjuk

Fridaaaa
11/26/18, 4:54 PM
#48

#45 Hur menar du med 2 cm på höjden`? Den du länkade är godkänd på höjden eftersom den är 64 hög :) 
Många har sina ute eller frigående.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Travis D
11/26/18, 4:56 PM
#49

#48 hittade en som var 160x70x58 eller något sånt (höjden var iaf 58) 

Tror du dom skulle trivas i den buren jag länkade 🙂?

MOJ
11/26/18, 4:57 PM
#50

#47. Det är väl inte en orimlig tanke att kaninerna inte skulle vilja vara i buren. Mina kaniner skulle må väldigt dåligt av att vara instängda på en sådan liten yta i alla fall. Vad får dig att tycka att det är okej att stänga in kaniner som är ett djur med stort rörelsebehov i en liten bur? Du skulle aldrig stänga in en katt eller hund på ett sånt litet utrymme. Det är inte svårt att träna en kanin att bli rumsren. Om du inte vill att dom ska tugga på sladdar kan du lägga undan dom. (:

Travis D
11/26/18, 5:06 PM
#51

#50 1. slut diskuterat, precis som hamstrar marsvin m.m så bor dom i bur. 2. går dom lösa här så dör dom. 3. Mina katter riskerar inte att dö av att gå lösa i min lägenhet. 4. vi har flertal ställen där Kaninerna inte få vara, som mina brorsors rum, toaletten köket, vardagsrummet.5. Eftersom ni verkar ha något problem med att fatta så nej det går inte att lägga undan en sladd som går rätt öve rummet. och Kaniner är inte hundar eller katter. Varför går inte hundar lösa ute men katter gör det? För att dom klarar det. Och jag skiter faktiskt i att dina kaniner inte klarar av att vara i burar för dom här två är inte utvecklingsstörda och klarar sånt. Varför fattar ni inte att DOM KOMMER BO I EN BUR PUNKT SLUT? varför är det så svårt för er att fatta? 

Och jo det är ganska konstigt att dom inte skulle klara att vara i en bur några timmar om dagen, som en häst klarar av att vara i en box flera timmar i dagen.  Om du är uppvuxen i en lägenhet så kommer du ju trivas i den för att du aldrig bott i något annat. Och den största buren som går att hitta är väl inte en sådan liten yta?

Men punkt slut nej dom kommer inte gå lösa för jag bryr mig om vad som händer med dom. Ni verkar ju vilja att mina kaniner ska käka på strömkablar skita och pissa ner mitt hus, bli uppäten av mina katter och jagade av mina brorsor men jag bryr mig faktiskt om mina kaniner punkt slut

MOJ
11/26/18, 5:28 PM
#52

#50. 1. Jag tycker att det är fel att ha några djur i traditionella små burar. 2 Ha kaninerna i ett stängt rum där inte katterna är. 5 Det finns plaströr som man sätter runt kablar. Det har jag på ett flertal ställen och det fungerar jättebra. Även om dom skulle klara av att bo i en bur så skulle dom må mycket bättre av att ha större yta där dom kan springa, göra glädjeskutt, utforska och ha kul helt enkelt. (:

Travis D
11/26/18, 5:36 PM
#53

#52 synd att jag skiter i vad du tycker :)

Travis D
11/26/18, 5:40 PM
#54

#52 Du verkar ju inte läst ett skit dom kommer gå i Hage från 15.00 -21.00 ungefär :) Så dom går ute 6 timmar+

MOJ
11/26/18, 5:45 PM
#55

Ja, visst är det synd. Jag tycker att det är så sorgligt med kaniner i bur. När ska folk förstå att dom är värda så mycket mer? 24-6= 18 timmar i en liten bur. 😓

Annons:
Fridaaaa
11/26/18, 5:47 PM
#56

#55 Fast handlar inte om värde. Och beror på hur stor bur^Min utebur tex är 180x120, bra till kanin av dvärgras, Plus hagtid. Men ja håller med när de är i miniburar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Travis D
11/26/18, 5:53 PM
#57

Räknas 150x70x64 som en minibur? 

#55 Snälla sluta infektera min tråd med onödig skit då frågan är bur storlek inte vad någon person jag skiter i till 110%  tycker om burar. Eftersom det är inte hör till ämnet så kan du gärna skapa en egen tråd där du gnäller om djur i bur. För ärlig talat så bryr jag mig inte ett skit om vad du tycker :)

MOJ
11/26/18, 5:58 PM
#58

#56. Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt men du förstår nog vad jag menar. (: Visst beror det på hur stor buren är, men jag tycker generellt att alla burar är för små för kaniner att att vara i större delen av dygnet.

Travis D
11/26/18, 6:03 PM
#59

#58 då vet jag, återgå till ämnet nu eller skapa egen tråd :) Önskar inte kommentarer som inte hör hit punkt slut :)

klaraeri04
11/26/18, 6:33 PM
#60

Håller helt med om att kaniner inte ska sitta i bur, dom är inte gjorda för det. Har man en hund eller katt i bur anses det som djurplågeri medans om en kanin sitter i bur är det helt okej. Det e fan helt sjukt.

Fridaaaa
11/26/18, 6:58 PM
#61

#60 Man kan inte jämföra så skilda arter.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MOJ
11/26/18, 7:12 PM
#62

#61. Det är fortfarande orimligt att man får ha 2 kaniner på mindre än 2 kvadratmeter, när hundar är frigående i hemmet och måste gå på flera promenader om dagen. Det är en enorm skillnad med tanke på att dessa djur inte är helt olika och båda har ett stort rörelsebehov.

Annons:
klaraeri04
11/26/18, 7:43 PM
#63

Exakt, och bara för att ett visst mått är lagligt så betyder det inte att det är stort nog.

Fridaaaa
11/26/18, 7:58 PM
#64

#62 Inte sagt något annat? Skrivit flera gånger att större är mycket bättre, då jag själv förespråkar stor yta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

klaraeri04
11/26/18, 8:06 PM
#65

#64 Nej jag vet. Men jag tycker personligen att har man inte möjliget att ha kaninen frigående inne eller ute med stor Hage dygnet runt så ska man inte ha kaniner.

MOJ
11/26/18, 8:19 PM
#66

#64. Du skrev att man inte kan jämföra hund och kanin. Jag menade på att man till viss del kan det då båda djuren har så pass stort rörelsebehov men ändå sitter många kaniner i små burar, samtidigt som hundar har det så pass mycket bättre.

Fridaaaa
11/26/18, 8:25 PM
#67

#66 Man kan inte jämföra helt skilda arter. En hund kan man inte tillfredsställa bara i en liten lägenhet tex (jämfört med ytan för en kanin typ) men det kan man med en kanin, i stor bur. Plus Hage då.  Så nej det kan man inte. 

Men som sagt ju större dessto bättre. mina 3 tex bor på 7-8 kvm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MOJ
11/26/18, 8:27 PM
#68

#67. Jag menar bara att dom stora skillnaderna mellan djuren är orimliga med tanke på att dom inte är helt olika varandra. (:

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Travis D
11/26/18, 8:38 PM
#70

#65 hästar står på box, dom behöver betydligt mer motions än små små kaniner och dom klarar sig utmärkt. jag skiter fullständigt om att du inte tycker att kaniner kan bo i bur för det är lagligt och det betyder att dom kan bo så punkt slut. Om kaninerna inte trivs så får dom springa lösa på gården istället och bli uppätna av räven för det är ju så ni verkar vilja ha det :)

Travis D
11/26/18, 8:45 PM
#71

Men juste katter kan ju gå lösa ute och hästar går ju ute varför släpper jag inte ut mina kaniner utomhus här?! Gud vilken bra idé tack för tipsen då trivs dom nog! Då kan dom ju gå runt hur mycket dom vill, leka med katterna och hundarna och alla bilar, och snön lär dom ju ÄLSKA! Ni har så rätt såfort dom kommer hem hit ska jag släppa ut dom i naturen, för dom kommer nog tillbaka upp för balkongen som mina katter eller full fart när jag ropar på dom som mina hästar?! Vilken förträfflig ide! Kan inte längta tills jag kan släppa ut dom för balkongen och låta dom springa runt i skogen för dom kommer ju säkert tillbaka! Och ja såklart när jag visslar i full fart uppför balkongen för att kela! För det är ju sånt kaniner gör! Varför inte behandla dom som en hund också och ge dom blötmat! Dom är ju hyffsat lika så då borde dom väl klara av lite kött? Och varför skulle dom behöva hö? Varken hundar eller katter äter ju hö! Kan väl behandla dom som grisar! Då behöver jag inte borsta dom heller! Och då kan jag ge dom döda kycklingar från gården för grisarna äter ju det! Varför skulle inte kaniner klara det? :D 
Ni har så rätt att behandla kaniner som andra dur som är hyffsat lika kommer nog funka helt perfekt! Dom kommer nog bli så lyckliga när dom får reda på att dom ska bo utomhus hela vintern! 😂

Tack för tipsen om det! Det lär funka perfa!

klaraeri04
11/26/18, 8:47 PM
#72

Tycker det är lika fel att ha en häst i box som att ha en kanin i bur och bara för att det är lagligt betyder det inte att det är rätt eller att kaninerna mår bra av det. Att kaniner sitter i bur idag kommer från för i tiden när man hade kaniner för kött, inte för att kaninen skulle ha ett lyckligt liv. Och du har ingen anledning till att bli otrevlig.

Travis D
11/26/18, 8:50 PM
#73

#72 har bett nära 5 gånger om att jag inte önskar denna diskussion i min tråd men ändå fortsätter ni :) Snälla gör en egen tråd! jag får en notis om att någon skrivit i denna tråd i hopp om att få hjälp med det är eran diskussion om bur är rätt eller inte och jag bryr mig verkligen inte ett öre och vill inte får notiser om en så ointressant diskussion. Eftersom ingen lyssnade på att jag bad snällt fick jag ta i.

klaraeri04
11/26/18, 8:56 PM
#74

#71 Ja absolut om du har tränat dina kaniner att vara lösa ute så går det bra! Men dom är bytesdjur så det är en stor risk att släppa ut dom i skogen. Kaniner är vegetarianer så kött är nog ingen bra idé och om du vill att din kanin ska få problem med tänderna varsågod att sluta ge dom hö. Alla djur är olika och det är mycket som skiljer kaniner mot hundar men att dom behöver mycket plats att röra sig på är samma för både kanin och hund;) Förstår dock inte vad du får ut av att vara dryg och otrevlig?

Travis D
11/26/18, 8:59 PM
#75

#74 den där texten var skriver med 110% ironi.. Anledningen var att jag tröttnar på att jag ber er sluta diskutera saker som inte hör hit i denna tråd och ni fortsätter och det irriterar mig väldigt mycket eftersom jag som sagt får flertal notiser om att någon svarat på min tråd och sedan skriver saker som inte hjälper mig med det jag undrar utan dom här svaren diskuterar inte ens ämnet.

Sebastian0403
11/26/18, 9:01 PM
#76

Kaniner mår bäst av att vara fria, punkt slut, Visst dom kan bo i bur men som alla säger som du inte verkar fatta, gör dom rumsrena istället och ha dom fria, dom mår bäst av de :)

Annons:
MOJ
11/26/18, 9:05 PM
#77

#71. Du behöver inte vara otrevlig eller svära för allas bästa. Varken jag eller någon annan här har sagt att du ska släppa ut dina kaniner utomhus. Jag skrev att deras rörelsebehov är hyffsat lika, inte att dom ska äta samma mat. Det är ganska självklart och du slösar både min och din tid genom att medvetet missförstå mig. Mitt förslag är att du kan ha dom frigående på ett rum där inte katterna är. 😃

klaraeri04
11/26/18, 9:05 PM
#78

#75 Okej då säger jag såhär. Om du nu så gärna vill ha dina kaniner i bur så ska den va jävligt stor.

Travis D
11/26/18, 9:07 PM
#79

#76 Du har helt rätt jag borde släppa ut dom i naturen, dom lär nog inte blir uppätna av räven eller katterna här, hundarna lär inte jaga dom och dom kommer verkligen inte bli påkörda av bilarna :)

Överger man djur (kaniner i detta fall) i skogen får är man en dålig person, har man dom i bur är dom ännu värre så dom ska inte vara helt fria men inte säkra där dom trivs? Ni har väldigt speciella teorier som jag skulle älskar att läsa om i en annan tråd! 

Snälla nu ber jag er att sluta skriva om det i denna tråd för jag bryr mig inte för jag vill inte höra om det jag fattar att alla djur mår bäst fria men dom kan inte vara så fria här punkt slut. Kaniner kan vara lyckliga ändå punkt slut.

Sebastian0403
11/26/18, 9:10 PM
#80

Men vem har sagt att du ska släppa ut dom i skogen, kanske har missat något? Allt vi säger är att det är fel att ha dom i en bur men det funkar Men dom mår bättre av att gå runt fria,

MOJ
11/26/18, 9:13 PM
#81

#80. Det är ingen som har sagt att hon ska släppa ut dom i naturen. Men hon verkar gilla att missförstå personer för att få dem att framstå dumma.

Travis D
11/26/18, 9:13 PM
#82

#80 det är inte fel utan fullt lagligt.Fria? Så du menar fria instängda i ett hus? eller ett rum? Är det fritt helt plötsligt? Låter hel sunt

Men SLUTA DISKUTERA DETTA I MIN TRÅD. Annars skriver jag till sajtvärden och ber henne radera era kommentarer punkt slut. Sluta nu skriva tack och hej jag fattar men som jag sagt hela denna tid JAG HAR KATTER jag kan inte ha dom lösa punkt slut tack och hej.

Sebastian0403
11/26/18, 9:19 PM
#83

Nej, men dom är friare att gå runt i ett rum en att sitta i en liten bur, men du kan ju stänga dörren till ditt rum? Så kommer katterna inte in Och om du blir arg av att folk ger dig kritik så borde du nog inte vara på en sida som iFokus

Annons:
MOJ
11/26/18, 9:21 PM
Denna kommentar har tagits bort.
klaraeri04
11/26/18, 9:31 PM
#86

#85 nehe så nu kan du inte ha dom i bur längre?

Sebastian0403
11/26/18, 9:33 PM
#87

Oj, att du blir provocerad för att folk diskuterar om att ha dom fria eller att ha dom i bur, Det kanske är du som borde lämna och att svära och bli förbannad hjälper ingen det gör bara DITT liv sämre :)

Sebastian0403
11/26/18, 9:33 PM
#88

Håller med #85 kan du inte ha dom i bur längre?

Denna kommentar har tagits bort.
Travis D
11/26/18, 9:38 PM
#90

Och vafan snackar ni om? jag kan inte ha dom lösa? hur svårt är det att fatta?

Annons:
Travis D
11/26/18, 9:40 PM
#91

#84 förlåt om jag vart otydlig. Jag vet att det finns inne hagar men jag har inte plats för innehagar. i det rummet. Och nej innan någon frågar deras bur kommer stå i ett rum sedan kommer dom komma ut i hagen u ett större rum men jag bryr mig om vad mina kaniner är när jag inte är hemma. Tänk om era kaniner blir elektrifierade eller skadar sig, hoppar upp på något och faller ner. Då ligger era där döda för att ni var oansvariga.

Sebastian0403
11/26/18, 9:40 PM
#92

Att skriva fuck off och att vi är två idioter är verkligen att bryta mot reglerna, och om det är någon som inte har några hjärnceller är det väll ändå du som vill ha kaniner i bur, fyf*n Och du får gärna maila sajtvärden innan jag gör det så hon ser vad du skriver,

[Svea&Sabina]1
11/26/18, 9:48 PM
#93

Jag förstår att du inte kan ha dem lösa. Dina kaniner kommer få det superbra! <3 Det är synd att folk är emot dig och dina kaniner. Lyssna inte. Min ena hane sitter i en liten bur och kommer ut i Hage eller sele flera gånger i veckan, men han har det bra ändå! Jag behöver inte fixa en stor inhägnad för att han ska ha det bra. Kolla på alla uppfödare, hur ofta kommer deras kaniner ut? Kanske 1 gång i veckan. Och deras kaniner har inte stort. Jag tycker mer synd om uppfödares kaniner än dina. Jag tycker faktiskt inte alls synd om dina kaniner, dem får det bra! Dina kaniner kommer ha det bra! Gör gärna uppdatering när du får hem dem så vi får se sötnosarna *_* Jag vet inte hur denna text blev men aja. Godnatt haha

klaraeri04
11/26/18, 9:54 PM
#94

#89 Kaniner är smarta djur, risken att den ramlar ner och dör är väldigt liten. Men se till att kaninsäkra rummet:)

Sebastian0403
11/26/18, 9:55 PM
#95

#94 Håller helt med

klaraeri04
11/26/18, 10:31 PM
#96

#93 Men jooo det behöver du! En kanin som sitter i en liten bur och får komma ut i hagen ibland har de inte bra! Kan folk sluta låtsas som att det är okej och börja va ärliga? Det är DJUR inga leksaker.

klaraeri04
11/26/18, 10:46 PM
#97

#93 och är absolut inte emot personens kaniner.

Annons:
Sugar Mist
11/26/18, 10:56 PM
#98

#89 Jag tycker det är synd och väldigt sorgligt att du ber folk avsluta sina liv för att de inte delar samma filosofi som dig, du inser att du bad någon ta sitt liv, eller hur?

-

Majtassen
11/26/18, 11:01 PM
#99

#98 ganska säker på att hon fått skriv förbud.. Och tror det handlar om mer än filosofi men vad vet jag :)
Tycker alla här ska ta ett litet chill-pill. Ja kaniner har också rätt att vara lösa men om dom har mycket utevistelse så spelar det egentligen ingen roll ju? Som med hästar, inne på natten och ute på dagen. Jag skulle inte släppa ut min kanin när jag sover eller inte är hemma, för att jag bryr mig om den. (har inte någon men om jag skulle haft en) Tycker att dom senaste 40 kommentarerna kan sluta skriva om det nu, och hålla sig till att svara på den riktiga frågan och precis som TravisD sa, sluta stjäla hennes tråd och istället göra egen :)

Morötterna
11/27/18, 7:26 AM
#100

#99 håller med, synd att vissa inte verkar kunna hålla sig till tråden.

Morötterna
11/27/18, 7:26 AM
#101

#99 håller med, synd att vissa inte verkar kunna hålla sig till tråden.

Calcifer
11/27/18, 8:07 AM
#102

Nu spelar det dock ingen roll hur off topic man tycker att folk går, vissa saker säger man bara inte, det är inte okej på någon fläck. Dessutom innan man börjar svära åt folk som faktiskt bara menar väl, men ibland kanske uttrycker det klumpigt eller lite väl hårt, och kallar dem fula ord, kan man helt enkelt ta kontakt med värd eller Medarbetare och be om deras hjälp. Eller ignorera. Den "riktiga" frågan har fått väldigt, väldigt många bra svar, däremot många som ts själv avskydde att höra och inte höll med om. Så är det på internet det får man leva med. Man får inte alltid de svar man vill ha. Att reagera aggressivt löser aldrig någonting.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Majtassen
11/27/18, 8:19 AM
#103

Ja hpn sa fel men det var ju helt off topic. Dessutom skrev hon ju värden. Hom frågade ju inte om Hage, hon skrev typ 20 gånger att hon inte kommer ha dom i hagen men dlm fattade ju inte att folk inte har plats för en 10 gallers Hage. Hon fick ju aldrig svar på sin senaste fråga, utan bara basic frågan som hon fick hjälp med. Tycker att dom borde skapat egen tråd som TravisD skrev i t.ex #58 och typ 10 andra gånger också =) dlm lyssnade ju inte och bytte ämne så min åsikt är att dom borde gjort egen tråd iställer för att skriv i en annan tråd som inte handlar om det dom snackade om för TravisD var ganska öppen om att hon inte tänkte ha dom lösa i huset, p.g.a Rovdjuren, farliga platser m.m och hon ville ha en bur.

Calcifer
11/27/18, 8:26 AM
#104

#103 Så du menar att det ursäktar att man uttrycker sig aggressivt och hatiskt mot människor och ber dem ta sitt eget liv?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Majtassen
11/27/18, 8:30 AM
#105

#104 det var dina ord inte mina. Det ursäktar att dom fortsatte en diskussion TravisD försökte avsluta otrevligt dom första 20 kommentarerna men eftersom dom fortsatte så blev hon irriterad. Eftersom Sebastian0403 inte brydde sig så behöver ju inte du, som kom in i slutet, gör en stor grej av det

Majtassen
11/27/18, 8:30 AM
#106

Trevlig som första 20 kommentarena menade jag

Majtassen
11/27/18, 8:32 AM
#107

#92 förresten det är helt normalt att ha kanin i bur. Jag skulle inte vilja ha en rn kanin lös i huset, för kaninens skull. Det kan sksda sig eller komma ner i källaren och skada sig, ganska oansvarigt enligt mig

Calcifer
11/27/18, 8:33 AM
#108

Och du tror inte att det kan existera andra unga människor på iFokus som kan se tråden i efterhand och ta illa vid sig?! Det finns barn på iFokus, många som hänger just på de olika djursajterna. Jag gör ingen större grej av det än det är, för det är en otroligt allvarlig sak att säga till en annan människa.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
11/27/18, 8:42 AM
#109

Jag förstår TravisD till 100%! Jag förstår att hon blev irreterad och ville få ut sin ilska, det har jag också gjort. Dock hade jag inte skrivit mina tankar här, men jag hade blivit lika irreterad som hon och förstår att hon vill få ut sin ilska.

Majtassen
11/27/18, 8:57 AM
#110

#108 varför skulle en 10åring lyssns på en diskussion i en ksnin tråd och ta illa vid? Tror du dom läser 60 kommentarer? Eftersom diskussionen slutat men du känner dig tvungen stt fortsätta så för något hon skrev för länge sen så gör du en ganska stor grej av saken. Det är en helt normalt ssk att hitta på nätet som du sa "Så är det på internet det får man leva med."

Calcifer
11/27/18, 8:59 AM
#111

Host.

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/det-blir-straffbart-att-uppmana-till-sj%C3%A4lvmord-10018578

"Nu tillsätter regeringen i dag en utredning om en ny lag som kriminaliserar hets till självmord."

Nä, men visst, helt okej att säga sånt…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Svea&Sabina]1
11/27/18, 9:23 AM
#112

Jag har inte läst att hon skrivit hot? Jag läste bara att hon skrev "fuck off" ?

Calcifer
11/27/18, 9:24 AM
#113

#112 Inlägget har blivit borttaget, men samma sak sägs fast värre på annan plats nu.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

klaraeri04
11/27/18, 10:59 AM
#114

Hänger fan inte med längre. Vad är det hen har sagt? Mer än fuck off o att vi inte har några hjärnceller typ

Calcifer
11/27/18, 11:13 AM
#115

#114 Det får du läsa dig till själv om du är intresserad.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

klaraeri04
11/27/18, 11:34 AM
#116

#114 varför så dryg? Du sa ju att det blivit borttaget

Majtassen
11/27/18, 11:42 AM
#117

#111vet inte om du missat det men hon gjorde en tråd i tonåringar där hon bad om ursäkt och hjälp =) Sa jag att det är okej att säga sånt? Nej exakt. Det är inte okej men lagt kort ligger och det är raderat, den som löst verkar inte gått igång så nu kan vi återgå till ämnet om TravisD fortfarande behöver hjälp för verkar som om hon inte ville ha snack om annat i denna tråd, vilket jag förstår.

MarHai
11/27/18, 10:19 PM
#118

Travis D har fått skrivförbud i en vecka pga oacceptabelt beteende.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: