Annons:
Etikettallmänt
Läst 939 ggr
VästkustSnäcka
2018-11-20 12:14

Allergiker & kanin

Hej! Jag har drömt om en kanin i flera år, en svart dvärgvädur 😍 Men ja, som i titeln är jag (rätt mild) allergisk mot både hö och päls, visat sig dock att jag tål min kompis lejonhuvade kanin 

Vill gärna ha en frigående kanin och har lite frågor. 
- Finns det någon ras som tenderar att fälla lite mindre? 
- Hur gör ni kaninerna rumsrena? 

Jag har två rum som "mina" , vi har hund med så kaninen kommer nog inte få springa fritt i hela huset, men i två större rum  där det finns lite andra djur (akvarium, terrarie). 

Tar gärna lite andra tips? och tricks! :D  

och självklart kommer jag se till att träffa kaninerna och se så jag verkligen tål den

Annons:
Morötterna
2018-11-20 12:20
#1

Har för mig att Rex kaniner fäller lite mindre, då pälsen typ ”skruvar” sig inåt. Min mamma tål inte heller hö, hon red när hon var liten men behövde sluta pga det. Hon tål inte hö, halm eller spån men det går bra med kaninerna. När mins blev rumsrena så ställde vi en låda i buren, sen valde dem att kissa i ett annat hörn så vi flyttade lådan. Den ena är 100% rumsren den andra kissar bara i låda. Lycka till

Vaniljmuffin
2018-11-20 14:05
#2

Min man blev allergisk när vår Franska vädur fällde vinterpälsen (vi köpte henne nu i höst så hon hade vinterpäls men det var fortfarande varmt nog att ta in henne så nu håller hon på tappa allt) Men kände inte alls av vår lejonhuvade när hon fällde. Men det är ju olika från person till person, om du tålde din kompis lejonhuvade kanske du tål andra sånna. Vår lejonhuvade är väldigt lite långhårig, hon har bara en stor lugg typ och lite extra på bröstet och på bakbenen vid höften typ men inget mer. :) Jag är känslig mot hö och halm och spån så vi har löst det med att ha fleece filtar i burarna (vilket båda kaninerna verkar föredra ändå, testade med annat från början men det grävde dom mest undan och låg på hårda plasten haha) och sen har dom andra lådor med substitut för att kunna gräva i, våra älskar att ha sönderrivet packpapper att gräva i till exempel mer än halm vilket jag också testat och när det bara är hö som dom äter så blir det så liten mängd att jag tål det.

Maleficum
2018-11-20 15:33
#3

Jag kan reagera lite på hö så försöker ha en ganska stor höhäck så jag inte behöver fylla på så ofta :) Sen finns det ju att få tag på stora hökuber (finns ju bla att köpa till häst) och varierad sorter av hö (tex oxbow har ju massa olika sorter som havrehö, alfalfa dock ska alfalfa hö inte ges om man ger alfalfabaserad pellets då det innehåller en del kalcium). Vet du om det är nån speciell grässort du inte tål och kan anpassa vad för typ av hö efter det?

Jag har angorakaniner och de hårar ju inte speciellt mycket men just därför måste dem ju också klippas minst vart tredje månad! Och då blir det ju en hel del pälshantering (dock kan man ju ha munskydd på så man slipper andas in päls).

Sen kan man ju hjälpa till när kaninen fäller och borsta (tex sitta ute och använda munskydd och sånt) så får man ju mindre päls inne en gummikarda från biltema är supereffektiv på normalpälsad kanin!

Kaniner är renliga av sig så det är ofta inge svårt att få dem rumsrena. Brukar hålla dem i mindre utrymme först och allt eftersom öka utrymmet de får vara på. Om jag ertappar dem med att sätta sig för att kissa någon annanstans brukar jag helt enkelt bara lugnt plocka upp dem och sätta dem i toalådan. Samt att servera höet så de sitter i toalådan för att kunna äta är en bra ide då många kaniner gillar att gå på toa samtidigt som de äter!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
2018-11-20 15:34
#4

Ett annat tips? är ju att se om du kan få låna hem kanin på prov och se att allergin inte blir värre. Min kusin låna en av mina kaniner under en vecka för de var osäkra om hennes dåvarande skulle tåla att ha kanin (han var jätteallergisk mot allt möjligt) innan de skaffa en egen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
2018-11-20 15:55
#5

rexpälsade fäller inte mindre, snarare oftast mer

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Suns Hoppkaniner
2018-11-20 16:55
#6

#5 min kanin som är liten rex fäller nästan ingenting mot min  dvv/hermelin och min lejonhuvade

Annons:
Fridaaaa
2018-11-20 19:15
#7

#5 Skrev "oftast mer" inte att alla gör det, men överlag gör de flesta rexpälsade det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Travis D
2018-11-20 19:46
#8

Är inte Angora kaniner allergivänliga?

Fridaaaa
2018-11-21 10:35
#9

#8 finns inga allergivänliga raser

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nea00
2018-11-21 11:44
#10

Rex är mer allergivänlig än andra kaniner.

Vaniljmuffin
2018-11-21 13:18
#11

#10 håller med #9 finns ingen ras man ska kalla allergivänlig. Jag är allergisk mot katter och hundar och finns vissa raser jag tål bättre än andra men det är ju HELT personligt. Kattraser jag tål kan någon annan bli jättesjuk över. Man får prova sig fram! :)

Fridaaaa
2018-11-21 15:26
#12

#10 Myt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nea00
2018-11-21 15:55
#13

#12, fast jag har hört om flera personer och känner personer som är allergiska och för alla så har Rex funkat mycket bättre :)

Annons:
Fridaaaa
2018-11-21 15:57
#14

#13 Beror på personen som individ, ej att det är just rex
Så är det med alla kaninraser. Många som reagerar på rexpälsade också. Så man får se om man själv klarar det eller inte.
Och rexpälsat är inte bra om man vill ha kanin som inte fäller så mycket

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Travis D
2018-11-21 16:12
#15

#13 Spelar ingen roll :)olika funkar bra för olika :)

Nea00
2018-11-21 20:21
#16

Jag vet att det är olika från person till person. Men att du säger att dem fäller mer stämmer inte alltid :). Det är ickså olika från individ till individ, själv tycker jag att Rex är en mer allergivänlig ras :D

Fridaaaa
2018-11-21 20:58
#17

#16 Om du har läst så har jag skrivit att de flesta gör det, inte att alla gör det.
Fast nu handlar det inte om åsikter utan fakta. De är inte mer allergivänliga

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VästkustSnäcka
2018-11-24 13:45
#18

Oj vad ni skrivit 🤦‍♂️ 

Vart kan man hitta uppfödare vars kaniner man kan få träffa tro?

Fridaaaa
2018-11-25 08:43
#19

#18 Inte alltid man märker det bara genom en träff, utan att man är med kaninen mycket. Så är det för vissa i alla fall. Kanske kan få ta hem på prov först?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: