Annons:
Etikettallmänt
Läst 986 ggr
[Svea&Sabina]1
2018-11-18 15:01

Hur gör ni på vintern?

Hej! Mina dvärgvädurar bor i en inhägnad på 6,6 kvm och har en 190cm bur i. Dem bor mitt under bar himmel och en åker på andra sidan häcken, alltså har dem inget vindskydd. Vi fixade plast som sitter runt inhägnaden idag men den blåser sönder och lossnar från nitarna, alltså kommer vi behöva ta bort plasten. Och då har dem inget vindskydd alls, förutom buren. Det kommer snöa in i inhägnaden och dem kommer frysa av blåsten. Hur ska vi göra? Andra som har inhägnader behöver inte fixa någonting inför vintern men vi måste fixa indikering, vindskydd osv för att dem står mitt i ingenstans. Jag får panik för det här för det ska bli minusgrader nästa vecka och det blåser som skjuton. Min nya kanin bor i en bur på altanen och får komma ut i Hage när det är fint väder. Men annars sitter han bara i buren. Jag hade tänk ha honom på altanen hela dagarna när det inte är bra väder så att han får komma ut, men här om dagen rymde han för han hoppar över staketet. Hur ska jag göra? Han kommer inte kunna komma ut ur buren på nästan hela vintern. Varför ska jag alltid ha problem med mina kaniner medan alla andra har det så lätt?

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-11-18 15:07
#1

Allt hade varit lättare om vi bodde på en gård. Då hade kaninerna bott i boxar och sprungit löst i stallet eller bo i inhägnader men tillgång in i stallet. Så härligt för er som bor på gårdar! Avundsjuk på er.

Torparmor
2018-11-18 15:21
#2

Börja med att sätta fyra stolpar utanför vädursburens gård. Ta dem så långa att du kan sätta ett tak över. Låt taket luta lite (så snö och regn kan rinna av). Sätt takpapp på takets ovansida.

Nu kan du sätta skivor eller bräder mellan stolparna på två sidor. Om du kan för ingången så välj först den sida varifrån det blåser mest.

Vi har rovfåglar så att ha kaninerna i en Hage utan nättak har aldrig varit ett alternativ. Kan du sätta ett nättak över den nya kaninens Hage?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Svea&Sabina]1
2018-11-18 16:04
#3

#2 Jag förstår inte riktigt vad du menar med inhägnaden, men jag läser tydligare senare. Den nya kaninen kan vara i en stor säker Hage när det är fint väder, men största delen av vintern är det dåligt väder så han kommer knappt få komma ut. Jag känner mig som världens sämsta ägare.

lykta
2018-11-18 16:09
#4

vad menar du med dåligt väder?

[Svea&Sabina]1
2018-11-18 18:23
#5

#4 Det snöar och blåser mycket på vinter, alltså kan inte kaninerna vara ute i Hage ofta.

[Svea&Sabina]1
2018-11-18 18:25
#6

Jag blir hemma imorgon pga förkylning och då ska jag försöka fästa om plasten. Jag ska ta ned allt och bara sätta längst ner för det är där dem behöver skydd från vind. Eftersom att plasten slits av nitarna så ska jag sätta dubbelt så att det kanske hållt bättre och blåsten får även plats att blåsa över istället för rak på.

Annons:
MOJ
2018-11-18 18:42
#7

Kaninen kan vara ute även om det snöar eller blåser. Sålänge det inte är typ snöstorm klarar han sig bra. (:

[Svea&Sabina]1
2018-11-18 18:50
#8

#7 Okej tack för svar! Jag kan ju sätta en pressening över en del av hagen.

Torparmor
2018-11-18 20:01
#9

Jag vet ju inte vilka mått din inhägnad har eller hur hög den är. Men för att skydda en del av utegården mot snö och vind, kan du fixa tak tex pressenning över och på sidorna.  Jag forstod dock att plasten blåser av och då är frågan om en pressenning blir kvar. Kanske kan du förankra pressenningen med snören och sk tältpinnar

Kan du inte sätta något så staketet på altanen blir lite högre?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Maleficum
2018-11-18 20:38
#10

Hur konstigt det än må låta så är faktiskt icke täta material bättre som vindskydd än helt täta material, jag skulle rekommendera att köpa tex juteväv eller liknande och sätta upp som vindskydd för en del av hagen. Eller sätta upp staket med nån cm springa emellan.

Sommartid brukar jag använda gamla lakan som sol (och till viss del vind) skydd men de har svårt att vara kvar om det verkligen piper i (typ styv kuling/storm).

Går även att köpa färdiga vindskydd. Känns det dyrt att köpa nytt kolla runt om någon säljer begagnat i närheten. Finns av bambu också.

Känner du någon som äger skog kan du fråga om du får ta lite granris (passa på om de ändå skövlar skog någonstans eller tar ner träd) och sätt upp. Buskar och liknande är superba för vindskydd, speciellt granar och liknande vintergröna växter som håller sig täta även på vintern.

Har dem bara ett utrymme med vindskydd och så de kommer upp från marken så klarar de att vara ute i vind och snö däremellan om de vill.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Svea&Sabina]1
2018-11-18 20:52
#11

#9 Han klättrar på nät/galler och jag kan inte sätta nät på hela altanen, så han kan inte vara på altanen. Bara när jag städar buren i så fall.

[Svea&Sabina]1
2018-11-18 20:53
#12

#10 Tack för svar! Min farbror äger skog. Vi ska hämta gran som jag kan sätta på ena kortsidan så blir det fint, mysigt och vindskydd. Jag ska fästa om plasten imorgon och se hur det blir :)

tiger tok
2018-11-19 13:56
#13

Har honorna rejält med halm i buren och skydd från regn/blåst från åtminstone tre sidor (inne i buren) räcker det. Du behöver inte täcka hela inhägnaden.

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-11-19 14:00
#14

Jag hatar att bo i villaområde. Jag vill bo på landet! Folk ser allt jag gör med kaninerna och när jag städar osv. Jag vill kunna gå ut till kaninerna utan att någon tittar på mig. Allt hade varit lättare om vi bodde på en gård. Kaninerna hade bott i stall eller i inhägnader som står skyddat mot vind. Jag försökte sätta om plasten men jag ger upp. Kaninerna får ha blåst, regn och snö i hela buren. Ingenting funkar. Varför ska andra ha det så lätt? Alla man följer på Instagram har lätt med sina kaniner och hur dem bor, men jag ska alltid ha otur med allt jag gör. Jag orkar inte hålla på med kaninerna längre för deras beteenden gör mig galen och ingenting funkar med deras burar.

Travis D
2018-11-19 14:22
#15

Ska du bara sälja dom och ge upp? Isåfall kan man inte ha djur för då är du inte mogen nog. För att älska någon måste man linne leva med dens sämre sidor och kanske fixa dom :) Och du kan inte straffa dina kaniner bara för att det blir svårt

[Svea&Sabina]1
2018-11-19 14:25
#16

#15 Har jag sagt att jag ska sälja kaninerna och att jag straffar dem?

Calcifer
2018-11-19 14:34
#17

#16 Iom att du inte är villig att se till så de får det bra utan skriver inlägg om hur de väl får ha blåst, regn och snö i hela buren för inget fungerar ändå så ja, då straffar du dem. Likaså när du klagar på att du inte orkar längre för inget fungerar och de gör dig galen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-11-19 14:35
#18

#17 Jag kanske skrev slarvigt så att ni tog det fel. Jag har alltid otur med djur och deras burar osv. Därför blir jag less för det alltid ska gå dåligt för mig.

Calcifer
2018-11-19 14:39
#19

#18 Det är väl hemskt trist att det känns så, men ska du ha djur får du bita i det sura äpplet och lösa det på något vis. Antingen köpa bättre bur, bygga bättre inhägnad, eller på annat sätt skydda dem från elementen. Och hankaninen kan du inte låta sitta i en bur hela vintern förutom korta stunder när det är bra väder, det fungerar inte heller. Det är inte alltid solsken och sött och fluff att ha djur, ibland är det riktigt jävligt och kan vara så otroligt frustrerande. De flesta djurägare har nog känt så någon gång. Men det får man lösa, annars ska man inte ha djur.

(Och jag talar från erfarenhet, nog kan jag också känna att fan, jag orkar inte, när det gäller mina katter men det är bara att stå ut och lösa.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-11-19 14:46
#20

#19 Jag fattar ju att jag måste lösa det här med burar och det ska jag göra. Det är min pappa som inte vill/har tid. Jag kan inte bygga själv. Allt ligger hos han att kunna bygga burar. Självklart ska inte Zingo sitta i sin bur hela vintern, men han kan bara komma ut när det inte är snöstorm eller regnar. Tanken var att han ska ha fri tillgång till altanen på dagarna men han hoppar över staketet så det funkar ju inte. Vi får bygga en större bur när min pappa har tid.

Annons:
Calcifer
2018-11-19 14:52
#21

#20 Då får du helt enkelt prata med din pappa och säga att han måste ta sig tid/vilja. Oavsett om det är dina kaniner eller inte så är det dina föräldrar som är ansvariga för att de har det bra och mår okej och sköts korrekt eftersom du inte är myndig. Är han inte beredd att göra det bör han fundera kring om det var så smart att skaffa kaniner åt sitt barn. Vad gör han om kaninerna blir sjuka och kostar tusentals kronor och behöver specifika redskap eller liknande som tar upp tid och är krångligt?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-11-19 15:18
#22

#21 Om kaninerna behöver veterinär åker han självklart in och betalar, men han tycker att kaninen har en stor bur (vilket han inte har) och att kaninen inte behöver en större bur direkt.

[Svea&Sabina]1
2018-11-19 15:31
#23

Varje gång jag ska ta in kaninerna från hagen så måste jag krypa in i hagen och krypa ut med dem och in i transportburen. Men idag var Zingo envis som vanligt och gick inte in i transportburen så jag fick slänga mig på honom och bar upp honom, men när jag skulle ut ur hagen och kliva över kompostgallret så snubblade jag och ramlade på marken. Zingo kom loss och tänkte springa iväg men jag han ta honom. Fattar ni hur mycket jag skämmer ut mig inför mina grannar varje gång jag ska hålla på med kaninerna? JAG HATAR ATT BO I VILLAOMRÅDE, JAG VILL BO PÅ LANDET!! Kaninerna är så jobbiga att jag inte kan hantera dem och jag skämmer ut mig inför alla grannar varje dag. Jag säger inte att jag är trött på kaninerna, utan jag är trött på att ha grannar och att kaninerna är svårfångade. Kan dem inte bara komma fram till mig i hagen så att jag kan lyfta upp dem? Jag blir så trött..

[Svea&Sabina]1
2018-11-19 15:32
#24

Jag skakar och har gråten i halsen för jag är så trött på allt. Varför ska jag alltid ha otur med allt?

Calcifer
2018-11-19 15:52
#25

Varför bryr du dig om vad grannarna tycker? Med djur (och barn också för den delen) får man stå ut med att ibland se ut som en idiot. Jag har t:ex åkt buss med en katt som spydde ner sig så det stank i hela bussen och som dessutom jamade konstant. Det var 20 minuter av "herregud, herregud, herregud" i huvudet hela resan. Men om folk glor eller kommenterar så är det ju vad det är. Jag var tvungen att ta honom till veterinären och hade enbart tillgång till buss. Då får man stå ut. 

Du verkar dessutom fokusera alldeles för mycket på en drömbild om hur det SKA vara att ha djur, inte hur det faktiskt är. Det är inte alltid solsken och kul, precis som jag nämnde tidigare. Ibland vill man slita ut håret av frustration men det är bara att bita ihop och gilla läget. Och alla djur är inte jättesociala och lätthanterliga, det är bara att acceptera. Jag har en katt som älskar att sitta i knät och en katt som vägrar att göra det. Visst hade det varit mysigt om båda ville sova i famnen men nu är det inte så. 

Istället för att du fokuserar på allt negativt om dina kaniner kanske du ska försöka fokusera på det positiva. Efter vad jag sett verkar du nästan bara fokusera på det dåliga, och du gnäller och klagar över allt möjligt.

För övrigt verkar din pappa inte förstå vad kaniner behöver och vad som är bra för dem så tycker det är vansinnigt att han ens gick med på att skaffa djur när han inte bryr sig om att de ska få allt de förtjänar och behöver.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tiger tok
2018-11-19 16:54
#26

Bit ihop och lös problemet. Djur är underbara, men de kräver extremt mycket, och när man skaffar djur måste man vara beredd på att ge upp mycket. Jag har haft/har kanin, hamster, hund och häst. Alla mina djur har varit/är underbara, och jag ångrar inte en ända av dem, men jag har gett upp så mycket för att ha dem. Hästen var kroniskt sjuk i slutet av livet, stod på vila i mer eller mindre ett år, inte jätte kul att bara hosta ut pengar på veterinär, medicin och foder kostnader när hästen bara står. Men jag älskade honom, och därför gjorde jag det som krävdes, och jag ångrar inte en sekund med honom, eller de andra djuren. (För att tillägga, min första kanin hade jag när jag var 9 år, henne kunde man aldrig bära, man fick lösa problemen på andra sätt.)

[Svea&Sabina]1
2018-11-19 17:04
#27

Jag vet inte hur jag ska träna kaninerna, det är problemet och därför kan jag inte göra någonting åt saken.

Annons:
moa88
2018-11-19 17:19
#28

Jag har ägt min lille skrutt i 6 år, han gillar inte alls att bli buren. Men han älskar! gos om han får vara nere på marken, han springer runt och har superkul. Och det övervägar att man inte kan lyfta honom. Han ger då mkt tillbaka ändå, han kan sitta i timmar å bara gosa. Så försök få fram mer positiv attityd till dina kaniner. Dom kanske helt enkelt inte gillar att bli burna

Calcifer
2018-11-19 17:32
#29

#27 En del kaniner kan aldrig tränas att bli burna, du får kanske acceptera det och sluta kräva något av dem som är omöjligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maleficum
2018-11-19 18:34
#30

Hur perfekt och underbart det än ser ut för andra med deras djur så är inte vardagen så jämt (för vem vill visa upp den jobbiga/dåliga sidan av saker? Man lägger ju bara upp bilder och historier på sånt som gått bra) och vad omgivningen tycker är strunt samma, barn och djur gör som dem gör, det är inga robotar vi har att göra med utan individer med egna tankar och idéer och personligheter.

När vår labbe var valp och unghund vet jag inte hur många gånger vi bara stod och storgrät ute på promenader för allt kändes så jobbigt och omöjligt och hemskt och undran vad vi gett oss in på! Och det var fullkomligt hemskt när folk kom och sa "ååhh en labbe! Dem är valpar till dem blir 7". Numera när man går förbi andra hundägare och de undrar hur vi fått henne att gå så fint vid sidan vid hundmöten så svarar jag att det bara tog 7 år av träning för det var först när hon var 7-7,5 år hon faktiskt börja lugna sig och bli lite "mogen"/"vuxen".

Har även haft en flock kaninungar som kissa överallt inne så jag fick torka kiss så fort jag gick upp på morgonen, direkt jag kom hem från skolan och innan sänggående samt köpa och ersätta diverse datortillbehör och annat sladdrelaterat då de tog sig upp på datorbordet och tugga sladdar (och suddgummin) och det gick inte att ha en enda planta i fönstret för dem var upp dit och tugga på dem (och på övriga ställen var det fåglarna som tugga på dem :P).

Och jag har bott med en hund där njurarna började paja och han kissade på sig direkt, vakna i en stor kisspöl bla. ALLT blev nedkissat, mattor, golv, soffa, säng (jag har vid två tillfällen fått stå mitt i natten och tvätta sängkläder och madrasser pga honom och var så lycklig jag har en egen tvättmaskin och torktumlare och inte behövde ta mig till tvättstugan) och sen fick jag tvätta honom ofta eftersom han konstant lukta kiss. Men det var ändå hemskt att låta honom somna in och jag saknar honom massor trots allt jobb det var med honom (separationsångest så han inte kunde lämnas hemma och inte till vem som helst för han brydde sig inte om speciellt många andra personer så man var extremt låst, aldrig gå på bio, svårt att komma iväg och handla, aldrig gå till ställen där hund inte var välkommen om man inte hade tur att nån av hans "godkända människor" kunde passa honom en stund).

Och min första kanin fick jag då han var överaggressiv (bet utan att släppa taget) och hatade att bli buren (då blev han mer aggressiv) och mina kusiner inte våga hantera honom längre. Anpassa så jag inte skulle behöva lyfta honom. Hade Hage runt buren så han kunde hoppa in och ut själv, då han var svart och ibland rymde lärde jag honom att han behövde ha ett reflexhalsband på sig innan han fick hoppa ut (var instängd på nätterna i buren och ute hela dagarna). När jag inte försökte lyfta honom vart han supermysig och kelig och han fick mig att vilja skaffa kanin efter han gick bort (hade aldrig tidigare velat ha kanin).

Kaninerna har inte valt att bo hos dig och därför får du anpassa dig efter dem. Och dem känner av om du är irriterad på dem och då lär de inte vilja vara nära! Min kanin är blind och han springer lång väg när jag behöver fånga honom för, vad han tycker, är jobbiga saker! Men ska jag bara plocka upp honom för gos eller liknande är han superenkel att fånga!

Och det blev nästan en hel uppsats, inte meningen men är lite trött på att djur fått bli lite slit och släng grejer för att människor inte inser innan dem skaffar dem att det faktiskt är en jäkla massa jobb att ha djur och det blir inte alltid som man tänkt sig! (Jag skulle tex ha en avelskanin att ställa ut och påbörja min Avel med men fick helt ändra planer när han blev blind).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Torparmor
2018-11-19 19:53
#31

Kan du inte ta in transportburen i hagen och släppa ut resp lyfta in kaninen i den redan ute i hagen? Vi har oftast transportburen i hagen, så de är vana vid den och även gärna lägger sig där av sig själva.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Svea&Sabina]1
2018-11-19 20:31
#32

Jag förstår allt ni skriv osv osv. Men hur kan uppfödare ha lätt med sina kaniner? Hur kan uppfödare bära sina kaniner lätt men inte andra? Jag blir galen på detta. Varför har uppföadre lätt med alla sina kaniner men vi som inte är uppföadre får problem?

Vaniljmuffin
2018-11-19 21:01
#33

Självklart har uppfödare också problem? Vad lever du i för bubbla? Alla med djur har något problem. Min nyss toalettränade kanin har blivit tjurig tonåring och bajsar nu precis överallt. Blir jag arg på henne för det? Nej, jag plockar upp för vet att det oftast går över efter tonåren. Uppfödaren till Paprika hade 8 ungar som såg likadana ut, varje gång hon skulle göra något med enda hanen i kullen (hon ville inte separera dem tidigt eftersom han då blivit ensam) fick hon kolla könet på ALLA kaniner, och eftersom alla såg likadana ut tog det henne ibland ganska länge innan hon hittade honom. En annan uppfödare jag känner hade 3 ungar som blev lösa i magen utan att veta varför, vilket tog massa Tid och energi att få ordning på. Har man många kaniner som många uppfödare betyder det väldigt mycket jobb. Har fortfarande inte fått Paprika helt toalettränad så torkar kiss varje dag och hon klättrar på allt hon kommer åt, kan inte låta henne vara lös utan uppsyn och hon tar mycket tid. Men när hon somnar i famnen eller slickar mig på näsan är allt kisstorkande och försök att hindra henne att ta sig upp på burar, bord och fönsterbräda värt det. Du får ta det onda med det goda! Det är så det är att ha djur.

dobbybellatrix
2018-11-19 21:21
#34

Har en snart 6 månaders hona som rymmer. Lovar att jag byggde om hennes Hage minst 10 gånger. Vid ett tillfälle byggde jag om halva vårt vardagsrum till Hage till henne och hennes bror. De hade halva rummet var. Ändå rymde hon. Hon hoppade, kröp under soffan, jag nätade för baksidan av soffan och ändå såg jag henne x-antal gånger komma från under soffan. Jag höll på att bli gråhårig men hur jobbigt och frustrerande det är så får man rycka upp sig och fixa en lösning. Jag älskar mina tre kaniner och skulle göra vad som helst för dem. Allt kan inte alltid vara en dans på rosor. Och att se allt negativt och tycka allt alltid är jobbigt och skit gör det absolut inte lättare.

Annons:
Travis D
2018-11-19 21:28
#35

#16 "Jag orkar inte hålla på med kaninerna längre för deras beteenden gör mig galen och ingenting funkar med deras burar."

Du Första delen om att du inte orkar hålla på med dom p.g.a deras beteenden får det att låta som om du gett upp på dom och inte orkar jobba mer med dom och ja du straffar dom genom att inte fixa med deras skydd för då straffar du dom med att dom kommer frysa för att du inte orkar :) håller med #19 <3

[Svea&Sabina]1
2018-11-19 22:37
#36

#35 Du fattar väll att jag inte menar det när jag säger att jag inte ska fixa med burarna? Klart att jag kommer göra allt för att dem ska ha det bra, vad tror ni om mig? Jag gav upp plasten idag för att jag inte kunde göra det själv och burarna ska jag fixa imorgon för jag är ledig och har hela dagen på mig. Jag ska även testa gå ut med Zingo i sele för första gången, hoppas han inte kommer loss och att han är lätt att ta upp. Hag förstår helt att uppföadre också har problem med kaniner ibland men dem kan ju fortfarande tävla och ha en normal vardag? Dom vet hur dom ska träna kaninerna för dom är erfarna, men det är inte vi som har nybörjarkanin.

Vaniljmuffin
2018-11-19 23:19
#37

#36 sluta tänk på alla andra, på grannar, andra ägare, uppfödare. Nu är ju du, du, och dina kaniner är som dom är. Ingenting blir ju bättre för att du jämför och är avundsjuk på andra? Du har fått sååå mycket råd i alla trådar du startar men gnäller bara. Hur sjutton ska du lära dig att bli duktig om du lessnar direkt? Jag är ny på kaniner, jag läser, tar emot tips? och försöker olika saker folk tipsar om. Nu har jag kommit jättelångt med min första kanin och ganska långt med min andra även om hon är bra mycket envisare. Kaniner kan vara envisa och rymningbenägna och sprattliga. Men vet du va, ha tålamod och ge inte upp och visa att du är mer envis än kaninen. Och träna träna träna istället för gnälla gnälla gnälla.

Calcifer
2018-11-20 00:29
#38

Du lever verkligen i din egen värld om du tror att alla uppfödare har det såååå enkelt. Sanningen är att de flesta brukar fokusera på det positiva och då skriver och berättar de även ofta om det positiva. De flesta sätter sig inte på forum och gnäller om hur tråkiga och jobbiga och besvärliga deras djur är.

Du klagar på saker som du förmodligen inte kan göra något åt, och ser bara det dåliga med att dina djur inte gör exakt som du vill. Istället för att se det fina med dem, och acceptera att de är individer och att det inte går att kräva att djur SKA vara på ett visst sätt.

Dessutom ignorerar du allt som du inte tycker passar och slår händerna för öronen och vill inte ta åt dig något om man inte säger exakt det du vill höra.

Hemskt trist och det är kaninerna som blir straffade, trots att de är oskyldiga och inte förtjänar det, men så är det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-11-20 06:37
#39

Det är inte lätt att tänka på allt positivt när det finns mer negativa saker.

Torparmor
2018-11-20 07:15
#40

Ledsen tjejen, men tyvärr är det så att våra tankar har mycket stort inflytande över vad som händer oss. Fundera på varför du vill ha två honor och en hane? Har du tänkt föda upp kaniner? Du kanske har skaffat för många kaniner? Varför inte starta med dina två honor? 

🌈 Börja med att skriva ner tre saker som gör att du vill ha kaniner. Sätt upp papperet på ett ställe där du kan se det ofta tex insidan av toalettdörren.

Skriv varje kväll ner dagens positiva händelse en för varje kanin tex  idag måndag 19/11 fick jag klappa Zingo flera gånger, idag kom Svea fram och nosade när jag satt i hagen. Skriv i ett block  och läs igenom när veckan är slut. 🎈

Fokusera på varje litet positivt som händer. 🌺


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Vaniljmuffin
2018-11-20 09:53
#41

#39 Nej, har man inställningen "allt går dåligt, alla har det bättre än jag" så är det inte lätt att vara positiv. Du måste ändra fokus, skit i andra och tänk på hur du ska kunna göra saker bättre. Och tänk på vad som redan är bättre nu mot för hur det var förut.

Annons:
Torparmor
2018-11-20 10:53
#42

Mitt barnbarn har kämpat varje vecka i 6 år för att vår skygga katt inte ska springa iväg så fort hon ser henne. Hon har låtit henne springa, pratat lugn och vänligt när hon stannat en bit bort, gjort iordning mat och satt fram, ignorerat henne när hon tassat förbi bakom stolen hon sitter på.  Så småningom i små steg har det vänt och idag är hon den som bäst kan lyfta upp henne och få henne sitta still i famnen. Det klarar inte ens jag av.

Samma tålamod får hon träna på nu när hon har en skygg kanin som inte heller vill.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Svea&Sabina]1
2018-11-20 11:05
#43

#42 Okej jag kämpar men jag vet ju inte hur jag ska träna. Ingenting ger framsteg och därför vet jag inte hur jag ska göra. Ska jag sitta i en liten Hage med kaninerna och ge pellets varje gång jag kommer? Finns det något mer jag kan göra?

Calcifer
2018-11-20 11:16
#44

#43 Du har fått hur många tips? som helst, men antingen vägrar du ta till dig dem eller så provar du en gång och ger upp när det inte går omedelbart.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

AmandaEkegren
2018-11-20 12:17
#45

Jag tänkte på det du skrev: ”det är inte lätt att tänka på det positiva när det finns mer negativt” Jag har själv klinisk depression, och jag förstår hur du tänker. MEN - det får aldrig gå ut över djuren. Du måste tänka positivt om dem. Du är ansvarig för dem, du måste sätta dem i första rummet. De är bytesdjur, så de blir lätt rädda. De är smådjur, så de är inte alltid helt lättlärda. Det är sådant man får ta. Du kanske ska vara tacksam för vad du har? Dina föräldrar betalar? Då behöver du lägga ner tid och energi - det är fullt görbart. Ni bor inte på gård, men ni bor i villa - du kan ha kaninerna ute. Jag förstår att det låter hårt, men du hjälper ingen, varken dig själv, dina föräldrar, eller kaninerna genom att gräva ner dig i all skit.

[Svea&Sabina]1
2018-11-20 12:59
#46

Ni får det att låta värre än vad det faktiskt är. Jaja vi lämnar det här

Vaniljmuffin
2018-11-20 14:11
#47

#46 nej vi överdriver inte och får det låta värre än det är. Vi svarar på saker du själv skriver. Och pellets som de får när de kommer fram till dig är ju jättebra, och att man inte ger upp. Timjan försökte springa iväg eller sprattlade loss hela tiden från början. Nu har vi tränat så mycket att hon ibland tigger om att bli upplyft. Självklart är det ett drömscenario och inget som kommer hända med alla kaniner men med träning blir dom bättre. Hon har till och med lärt sig från vilket håll jag helst lyfter så nu vänder hon på sig automatiskt när hon ser jag ska plocka upp henne. Kaniner är smartare än vad man tror men kan vara väldigt envisa, du får bara visa att du är mer envis. Dessutom säger folk att dom ofta lugnar ner sig efter 8 månader. Dina kaniner är troligen i tonåren fortfarande så ge inte upp på dom bara träna träna träna.

Torparmor
2018-11-20 22:29
#48

Du behöver inte träna så mycket sitt bara hos dem, prata till dem, locka med något de gillar men försök inte ta upp dem . I början inte ens klappa dem. 

Du behöver tålamod. Tänk på när du skulle lära dig  cykla. Hur mycket träning behövde du inte och hur många misslyckande gjorde du inte och  sen en dag plötsligt cyklade du.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Upp till toppen
Annons: