Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 759 ggr
lovemysack
2018-11-16 21:53

Belgisk Jätte

Hej! är det någon här inne som äger belgiska jättar? Är så fascinerade av de. Lägg gärna upp bilder och beskriv dem :D

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Annons:
Namiko
2018-11-17 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Jag har haft Belgisk jätte, 2 stycken men den ena klarade tyvärr inte kastreringen så jag hann inte ha honom särskilt länge. 

Min uppfattning av dom är att dom är väldigt bestämda av sig jämfört med tex dvärgvädur. Jag var tvungen att vara mycket mer envis och bestämd tillbaka och visa tydligt vad som var okej och inte. Hennes inställning vid 4 månaders ålder, när hon flyttade till mig, var att om något/någon var i hennes väg så gjorde hon det som krävdes för att det/den skulle flytta på sig för hon skulle absolut inte gå runt. Det innebar att hon helt enkelt tog tag i vad det nu var och flyttade på det själv, oavsett om det var kompostgaller eller min fot. Samtidigt var hon väldigt undergiven och snäll mot andra kaniner.

Något som jag läst om och som verkligen stämmer enligt mina erfarenheter är att dom är matvrak. Bunny älskade mat så mycket att hon överraskade personalen hos veterinären med att fullkomligt sluka allt hon blev erbjuden medan hon fortfarande var halvsövd efter kastreringen. Det innebar också att hon var framme och tiggde mat i köket konstant. I princip varje gång jag öppnade kylskåpet så hade jag snart en nos som buffade på min hand. Då var Bunny där och undrade om det fanns grönsaker åt henne.

Det är en underbar ras men det finns tyvärr en anledning till att jag inte kommer skaffa fler. Dom är för tunga och det enda sättet jag skulle kunna ha en på är om jag täckte hela golvet med mjuka madrasser eller ett tjockt lager spån och halm. Bunny var en liten Belgisk jätte med sina 5,5 kg och hon fick trycksår så lätt att jag gjorde tofflor åt henne för att hålla det någorlunda under kontroll och hindra henne från att lägga för mycket vikt på hälarna.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: