Annons:
Etikettallmänt
Läst 987 ggr
[Svea&Sabina]1
11/15/18, 2:34 PM

På rymmen

Min nya kanin rymde precis! Han fick vara på altanen medan jag byggde hinder i garaget. När jag byggt klart gick jag ut från garaget för att gå in i huset, men såg Zingo vid mina honor. Jag fick en shock först och fattade inte att han rymt. Jag fick inte panik, utan jag tänkte "jaha Zingo har rymt" och gick och hämtade transportburen på altanen. Jag gick ner till mina honor och där satt han och käkade gräs med dem. Jag försökte fånga honom med händerna men det funkade inte, så jag tog transportburen och kom bakom honom så att han sprang in i den. Tur att han var lättfångad och inte sprang iväg från honorna.

Annons:
[Svea&Sabina]1
11/15/18, 2:35 PM
#1

Har ni haft en kanin på rymmen och vad gjorde ni? Tur att det inte hunnit blivit mörkt!

tlover
11/15/18, 2:37 PM
#2

Kaningubbar är tack och lov ofta lättfångade, särskilt om man har honor.

Honor är en annan femma, vissa som jag har haft har rymt helt vissa inte men ingen av mina gubbar har rymt helt (helt = rymt och jag har inte kunnat fånga igen)

l'm back

[Svea&Sabina]1
11/15/18, 2:47 PM
#3

#2 Jag kan ju inte fånga honom, men jaga in honom i transportburen kunde jag. Jag kan inte ens fånga honom i hagen.

tlover
11/15/18, 2:50 PM
#4

#3 Jag menade inte ens kunna fånga i transportbur el liknande

l'm back

[Svea&Sabina]1
11/15/18, 2:53 PM
#5

#4 Jag vet vad du menar :)

[Frida Rydberg]
11/15/18, 6:21 PM
#6

Händer någon gång då och då att någon av mina kommer löst. Brukar lösa sig utan större problem om man håller sig lugn och går efter dem på lite avstånd för att försöka lura in dem i ett hörn/en hage/transportbur/annat tillgängligt, sen får man ibland vara lite snabb när man får tillfälle att ta dem. Rymmer min okasterade hane tar det ca tre sekunder innan han hittar något som luktar så gott att han inte kan motstå och då kan jag i princip bara plocka upp honom medan han är i lukt-trans ;)

Annons:
Arcade-Foodie
11/15/18, 8:58 PM
#7

Har en hane som rymmer ofta, så jag har tränat på inkallning och gör så att han är på tomten. Jagar aldrig kaninen men går lugnt runt och vallar kaninen mot huset och sätter mig ner, och lockar honom till mig med mat. Väldigt enkelt att lyfta upp då och han är lugn, detta är min skygga kanin som brukar bitas, sprattla och morra mot en om man gör fel eller rör hans mage. Hjälper aldrig att stressa upp kaninen, då det är nästan helt omöjligt att fånga in dem då. Men det är väldigt lätt att fånga in, så ett tips? är att träna honom på att komma på inkallning, när någon påse prasslar eller om man sätter sig på huk/ kommer självmant fram så får man godis. Detta fungerar jättebra på båda mina hanar men inte på min härliga dam.

Nea00
11/15/18, 9:52 PM
#8

Mm, tog hand om 2 kaniner som rymde den 25 september som inte har kommit tillbaka. Dem betydde så otroligt mycket för mig och jag visste inte att man kunde älska en sån liten sak som en kanin så mycket som jag älskade dem

Maleficum
11/15/18, 10:29 PM
#9

Mina förra honor gick faktiskt helt lösa på vårt landställe när vi var där nere bara för jag helt enkelt tröttna på att fånga in dem hela tiden :P

Nån dag innan vi åkte hem fånga jag in dem och satte i en rymningssäker bur så de var garanterat att de kom med hem, efter hemkomst låg de alltid och sov i minst två dygn ;)

Hanen jag hade då var lite mer korkad och superenkel att fånga :P Men honorna var smarta och krävde lite list för att få tag på men gick betydligt enklare när man inte behövde fånga dem dagligen för då var de inte lika mycket på tårna över att bli fångade.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

cissi_1993
11/18/18, 8:40 AM
#10

min första kanin var gammal när den kom till oss och var en jätte blandning. han hade bott i ett stall innan han kom till oss och sprang alltid lös i stallgången vilket resulterade i att han alltid ville vara med en. när man öppnade dörren ut kom han springandes han följde en var man än gick, om man inte gick utan för tomten då stannade han :O det är enda kaninen jag har haft som varit så närgången. det var en perfekt första kanin enda så fort vi var hemma var han ute och hoppade på gården och vi lekte med den. 

tjejer rymde så ofta, hittade alltid dom bästa gömställena och ville aldrig bli infångad så tillslut gjorde vi om en håv så istället för nät var det tyg. detta var väldigt effektivitet men kaninerna blev ju självklart väldigt stressade (vill tillägga att jag var liten och visste inte bättre tyvärr). hittade dom dock under ett träd en gång när dom rymt. dom hade säkert varit ute ett tag och sprungit i solen för dom var helt utkörda och sprang till vattenskålen när jag plockade upp dom en och en och planerade dom i sin bur. 

 nu när jag blivit äldre och visare har även mina kaniner blivit mer lättfångade då jag helt enkelt lär känna dom bättre och inte skrämmer ihjäl dom. Nu rymmer dom inte så ofta men jag brukar ha dom "lösa" på gården när jag är ute men dom har kopplet på så jag kan hindra dom från att gå under byggnader eller in under saker jag inte vill att dom ska vara under.

Upp till toppen
Annons: