Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 785 ggr
Vaniljmuffin
2018-11-13 23:16

Sår efter bråk

Hej! Efter ett första ihopsläpp av kaninerna idag flög det ju en del hår och det sprättes och frästes och bråkades en del men inte mer än jag läst att det ska göra. Dom lugnade ner sig efter en liten stund och nosade lite på varandra. Nu i efterhand ser jag att min ena kanin paprika fått lite sår. Ett pyttelitet på örat och ett litet skrap bakom örat men det såg helt okej ut, inget blod eller något, troligen rivsår. Däremot hade hon ett litet större på bakbenet. Men det blödde inte och jag tror inte det är så djupt, ser mest ut som att huden blivit uppskrapad och en liten flärp som hänger men inte så djupt. Tvättade med alsolsprit och hon äter och dricker och skuttar som vanligt. Kom lite ljusrosa på tussen när man tvättade men inte riktigt blod. Kan det vara djupt nog så man måste åka till vet om det inte blöder? Eller räcker det att tvätta och hålla koll?

Annons:
Linnea0001
2018-11-14 08:23
#1

Tvätta och håll koll, du behöver inte åka till vet. Men håll lite koll på såret har du otur så kan det bli lite irriterat och kan bli en inflemation, men städar du noggrant i buren ska det inte vara någon fara.

Vaniljmuffin
2018-11-14 09:46
#2

Ja jag fräschare upp allting innan jag satte ner henne igår, och tog bort allt kiss och bajs och ska rengöra idag också. Hon måste haft väldigt otur på tand eller klo för dom bråkade knappt, inget storbråk eller något! Bara lite gruff! Tyckte så synd om lillan!!

Linnea0001
2018-11-14 12:18
#3

#2 ja men hon märker nog inte av det så värst mycket. Djur läker bättre än vi människor. Vet när mina två marsvinshanar slogs och bet varandra så blodet rann. Båda hade ett djupa hål vid halsen men vi kunde inte åka till någon vet för allt var stängt. Men på morgonen såg det mycket bättre ut och ingen av dom verkade ha ont.

Vaniljmuffin
2018-11-14 21:35
#4

#3 kollade idag och baddade igen men det var helt "torrt" redan och såg riktigt bra ut! Och idag skutta hon lika vilt som vanligt. Bara just efter det hände hon såg något försiktigare ut. Hon har ju en liten skinnflärp som hänger ska man bara låta den vara eller? :)

Linnea0001
2018-11-15 18:36
#5

Ja du kan låta den vara, försöker du ta bort den kan du råka dra upp ett större sår eller att hon tycker det är obehagligt. Låt det vara kaninen tar bort den eller så ramlar den av av sig självt om några dagar. 

Djur är verkligen bra på att läka fint och fort

Upp till toppen
Annons: