Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 349 ggr
idadamuffin
2018-11-11 16:29

Köpa kanin när man redan har marsvin

Jag gjorde ett inlägg här för inte så längesen men jag tänkte att jag ska göra ett till för input och svar. Jag har just nu 3 marsvin och är väldigt sugen på kaniner och chinchillor. Chinchillor får vänta en liten stund men kaniner ligger ganska nära i tiden. Här är lite info om min situation och mina tankar! 1. Kaninerna och marsvinen ska självklart inte bo ihop 2. De ska inte vara ute tillsammans eftersom kaniner kan skada marsvinen om de sparkar till dem 3. Kaninerna och marsvinen får röra sig fritt i lägenheten 4. Har mycket erfarenhet av marsvin och även haft kanin som liten. 5. Kaninerna kommer få en så stor bur som de behöver. Köpt eller hemmabyggd, beror på vad jag sparar om jag bygger själv Så nu har jag två frågor till alla er goa! Hur stor bur behöver 2 kaniner ha? De kommer som sagt motioneras i lägenheten mycket Och min andra fråga är detta om denna bakterie som kaniner har. Jag fick massa svar på detta och har undersökt och visst säger att den finns, andra säger att den är en myt. Vad jag förstår så finns den, men att om kaninerna och marsvinen inte bor tillsammans och inte är på samma ställe samtidigt, så är det ingen fara. Marsvinen kan bli sjuka men chansen är, vad jag förstått, minimal. Jag tror på detta eftersom jag sett mååånga kaniner och marsvin tillsammans. Djuraffärerns här i Tyskland har dem inte i samma bur, men precis bredvid varandra och de har väldigt friska djur. Här, iallafall där jag bor, i Tyskland måste man även vara utbildad i smådjurs-skötsel för att få jobba i djuraffär. Dessa människor är alltså väldigt kunniga och kan svara på i princip alla frågor man har. Jag har frågat i djuraffärer och de säger att chansen finns att marsvin kan bli smittade, men att den är så liten så att det i princip aldrig händer att ett marsvin blir sjukt. Vad tror ni om detta? Jag vill bara höra er åsikt och era tankar. Jag litar starkt på de utbildade i ämnet som jobbar i djuraffären där jag köper allt till mina djur. Notera: Detta är en oerhört fin affär som tar superbra hand om sina djur. De har utbildade människor, otroligt bra hö och strö, trevlig personal, gratis veterinärbesiktning vid varje djurköp, otroliga burar, endast kastrerade hanar för att motverka Avel hos privatpersoner, väldigt sociala, friska och älskvärda djur som inte skyggar alls för människor. Hade detta varit i Sverige så hade jag inte direkt litat på personalen, men dessa människor litar jag helt på.

Annons:
Linneazzz
2018-11-11 19:10
#1

Efter min kunskap och vad jag lärt mig genom tiden så är det ingen fara ifall du skaffar kanin även fast du har marsvin. Som du själv skrivit så ska dem absolut inte bo ihop, men det kommer dem ju heller inte göra. Sålänge dem inte får kontakt och får umgås med varandra så är det ingen fara. Jag har tre kaniner som har en bur och den är 155 cm bred. Till tre kaniner så är minimåttet 130 cm på bredden. Om jag var du så skulle jag köpt en bur som är 130 eller längre :).

Linneazzz
2018-11-11 19:12
#2

Observera att detta är enligt mig och mina åsikter!!

idadamuffin
2018-11-11 20:10
#3

Tack så mycket för ditt svar! Skönt att du håller med, då känner jag att jag har lite koll 😂 Jag ska ge dem så stor bur jag kan! Ska försöka bygga en enkel och billig själv för att göra det så bra för dem som möjligt!

Upp till toppen
Annons: