Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 342 ggr
Vaniljmuffin
2018-11-08 17:41

Kanin med löst bajs

Hej! Har sedan i söndags en ny kanin hemma, vår söta paprika. Hon är världens goaste och är verkligen gosig. Dock har hon lite problem med magen. Bajset är löst. Absolut inte diarré utan bara löst. Det går lite i vågor, största delen pluttar är som de ska men några blir bara en smet. Hon åt havre hos uppfödaren men vi har tagit bort det nu och ger henne bara hö och vatten och det har blivit bättre men är fortfarande inte helt bra. Problemet är ju att hon får detta speciellt på baktassarna där det fastnar och hårdnar. Jag har hjälpt henne med en fuktig trasa och fått bort det värsta och sen kan hon tvätta bort resten själv men hon får ju tillbaka det varje dag. Ska jag bara fortsätta hjälpa henne med att göra rent tassarna och ge bra hö eller finns det något mer jag kan göra? Vill att min lilla tös ska må bra! Nu tycker jag bara synd om henne! Ge gärna tips?, är fortfarande inte så erfaren med kaniner!

Annons:
Ljungåsen
2018-11-08 18:38
#1

Jag tror att det lösa bajset är blindtarmsavföring. Den blir väldigt kletig när kaninen trampar i den. Läs gärna mer i länken nedan. http://kaninmagazinet.se/2012/april/kaninens-matsmaltningsystem.html Det är viktigt att kaninen äter sin egen blindtarmsavföring, för att få i sig de b-vitaminer den behöver. Om kaninen inte äter den så beror det ofta på att den får för mycket annat gott, eller att den av någon anledning inte kan böja ihop sig för att kunna plocka den direkt från rumpan.

Vaniljmuffin
2018-11-08 19:49
#2

Nejdå, hon äter den som hon ska. Det här är det vanliga bajset! Och hon äter endast hö inga godsaker eller ens sallad sedan i måndags.

Upp till toppen
Annons: