Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 863 ggr
Fredricafanny
2018-11-06 22:38

Min belgiska hare René

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Vill bara visa er min fina kaninkille René. Men så har jag också några frågor. Han är ca 6 månader nu, springer lös på ovanvåningen dygnet runt + går ut i sele med han 1 timme varannan dag i trädgården. Den här pojken har väldigt mycket energi och jag är orolig att han är understimulerad då han gnager på väggarna, madrassen i soffan och varje gång jag går ner står han och gnager på kompostgallret framför trappan. Skulle han bli mindre aktiv om jag kastrerar honom? (Han har pinnar, hö att gnaga på samt en aktiveringsboll med pellets. Spenderar ca 3 till 10 TIMMAR varje dag med han då han får göra tix, sitta i soffan med mig och gå ut i sele.) Vill inte ändra på honom för att jag tycker han är jobbig, älskar han precis som han är. Jag är bara rädd att han mår dåligt. Tacksam för svar/ Fanny

Annons:
Fredricafanny
2018-11-06 22:38
#1
taxarärbäst
2018-11-06 22:46
#2

prövat att va ute längre stunder med honom? ha honom lös? måste bara säga att han är så vacker! och namnet passar verkligen din stiliga kille

lydisleon
2018-11-06 23:09
#3

Jag har kastrerat två av mina hanar som jag haft, märkte knappt någon skillnad på någon av dem. De var precis lika aktiva som innan, så jag tror inte det förändras mycket. 

Det låter verkligen som om du tar bra hand om din kanin, jag har svårt att tro att han mår dåligt. Men kanske skulle det vara roligare/mer stimulerande för honom att ha en kaninkompis? Jag upplevde iaf att min hane som var väldigt aktiv o rastlös blev mer harmonisk när han fick bo ihop med en annan kanin. I så fall behöver du ju kastrera honom ändå.

Fredricafanny
2018-11-07 00:13
#4

#2 tack så mycket!Du menar ha honom lös i trädgården? Hade tidigare en stor Hage till honom men då rymde han från den, hur bra jag än säkrade den. Han skuttade ut på den stora vägen, så jag vågar inte ha han lös även om han är rätt bra på att komma när man kallar.. # tack så mycker för svaret! Jag hade en 9 årig kanintant som bodde med honom, hon dog dock för två veckor sedan. Märker knappt någon skillnad på honom från nu och då mer än att han söker mer kärlek från mig samt märker mindre revir. Funkar det att ha två kastrerade hanar ihop då? Jag passar ibland en liten hund som han kommer jättebra överens med. Dom springer runt och leker och gosar mycket, skulle det funka att bara ha en hundkompis till han tror ni? För jag planerar att skaffa en medelstor hund inom ett halv år :)

Fredricafanny
2018-11-07 00:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
lydisleon
2018-11-07 21:28
#6

Om du ändå ska skaffa en hund så kan det säkert bli roligt för honom, förutsatt att de kommer överens förstås.

Ang. att ha kastrerade hanar ihop… jag har hört folk säga helt olika, så tror det beror mycket på personligheten hos kaninerna samt ytan. Personligen skulle jag nog inte våga chansa. 

Det är ju inte säkert att han är understimulerad heller. Det låter ju som om du gör mycket för att aktivera honom, och egentligen är ju gnagandet ett naturligt beteende för kaninen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: