Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 510 ggr
Vaniljmuffin
2018-11-06 11:11

Hane var hona och hopsättning av kaniner

Hej! Som några här kanske vet så har jag en liten lejonhuvad hane. Han skulle kastreras idag, men då upptäcker veterinären att det inte är en hane utan en hona! Jag har precis köpt en ny kanin för att Timjan skulle få en kompis, den kom hem i söndags. Dom har självklart inte träffats än då vi trodde det var en pojke och en flicka. Dock har ju Timjan känt på lukten att det kommit hem en ny kanin och kissade framför dörren där den andra kaninen är, i transportburen där nya kaninen var förut, i mitt knä eftersom jag förmodligen luktade annorlunda och på sin favoritkudde. Låter detta verkligen som en kaninhona? Kan de också kissmarkera? Är det kanske för att visa att det är hennes hem? Veterinären vi var hos är ingen kaninexpert men hon har kastrerat relativt många kaninhanar förut så hon borde ju veta tycker man? Ska tilläggas att Timjan bara kissat utanför lådan en gång förut så detta är nytt sedan den nya kaninen kom. Och nu eftersom båda är honor (är säker på den andra då den kommer från en uppfödare med lång erfarenhet medan timjan kom från en barnfamilj) tips? på hur jag ska sätta ihop dem? Och när kan vi börja testa? Kan tilläggas att den nya kaninen är väldigt orädd och framåt och redan känns rätt hemmastadd redan efter 2 dagar. Hon är dessutom 3,5 månad redan och timjan är just fyllda 6 månader.

Annons:
MOJ
2018-11-06 15:09
#1

Brunstiga honor skvätter också, så det skulle kunna vara en hona.

Nea00
2018-11-06 16:43
#2

Ja kaninhonor skvätter också :).

Vaniljmuffin
2018-11-06 17:19
#3

Okej det låter ju bra haha! Några tips? på hur man sätter ihop dem? Har googlat och nu står burarna bredvid varandra. Timjan kissade i buren när de luktade på varandra första gången och sen la båda sånna meddelande bajspluttar. Ingen har attackerat mot gallret eller så men Paprika den lilla men stora honan (fransk vädur) satt och kolla på timjan och då vände sig timjan med ryggen emot… vad betyder det? Några tips? på vad mer vi kan göra?

Nea00
2018-11-06 17:21
#4

#3, det betyder inget speciellt tror jag. Ha dem i sina burar bredvid varandra lite till, sedan så kan du sätta in dem i varandras burar ett tag. Efter det så kan du prova att släppa ihop dem. Observera att där du släpper ihop dem ska ingen utav kaninerna ha sitt revir, då kan det bli bråk :).

Upp till toppen
Annons: