Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 815 ggr
Linnea0001
11/3/18, 5:15 PM

Hjälp

Det är så att jag har någon form av uppfödning med mina vänner… men det är så att jag känner lite att dom utnyttjar mig. JAG berättar att jag inte tänker para min kanin igen om den inte får en kull nu för hon börjar komma upp i ålder och då frågar DOM varför? Och säger att vi måste ju ha en kull innan 2019 och då frågar JAG varför och DOM säger att folk vill köpa kaniner i julklapp. DOM lyssnar inte på ifall JAG säger att jag vill inte para min hona för att hon börjar bli gammal. Dessutom vill DOM para två kaniner som ingen av dom har härstamningsbevis eller stamtavla, inte tävlar i hoppning utan bara är till kel, dom är ju mysiga men ser inget direkt syfte. Sedan lägger dom upp dom på Instagram att dom ska para dom 2 kaninerna och massor frågar - vad är syftet? En av mina kompisar svarar att vi tror att ungarna blir söta♥️. Då säger en person att det kommer bli svårt att få massor med kaninungar sålda. Och då svarar tjejen att det inte kommer bli många ungar eftersom det är hennes första kull så ungefär 2-3. Personen svarar att det visst kan bli fler bara att det är mindre chans att det blir fler. Och då svarar min kompis att informationen kommer från mig så att det inte var hennes fel. Jag har alltid sagt att det Oftast blir färre första kullen. Men detta var inte första gången. Dom vet inte ens hur länge en hona är dräktig utan det är jag som ska ta ansvaret för det och dom när dom ska bli sålda, jag har alltså ansvaret för ungarna tills dom ska säljas (om dom blir sålda). Jag är rädd att jag inte kommer kunna säga ifrån ordentligt och tillslut står jag där ensam med massa kaninungar som ingen vill ha… vad ska jag göra?

Annons:
Arcade-Foodie
11/3/18, 5:47 PM
#1

De är din kanin, så dina vänner kan inte bestämma över vad du ska göra. Det de gjorde mot dig är väldigt respektlös. Och det känns lite fel att para för att få kaninungar till julklapp. Husdjur bör inte ges som presenter, om det inte är ett beslut de tänkt på länge. Tycker du bör prata med dina kompisar och säga hur det är, även fast det är jobbigt. Om du inte sätter gränser, annars kommer det hända samma sak igen någon annan gång.

Travis D
11/3/18, 5:54 PM
#2

Om det är din kanin kan du bara säga nej. Dom kan inte tvinga din kanin att få ungar. Om dom tjatar och frågar varför säg bara att hon är för gammal oc hatt dom kan köpa egna om dom så gärna vill para.

Linnea0001
11/3/18, 6:00 PM
#3

#2 dom har egna kaniner som dom vill para men jag har sagt att dom måste vänta tills dom är 6 månader men ändå satte dom ihop dom men hanen var inte könsmogen vilket dom inte visste utan jag bäretta det för dom… men det är ju farligt att dom försöker para sin hona på 17 veckor… jo jag har sagt att jag inte ska men dom blir liksom sura.. fast jag ska stå fast vid mitt beslut

Anonymamej
11/3/18, 6:06 PM
#4

Får man fråga va dom heter på insta? Men som andra sagt det är din kanin dom ska inte bestämma

Novachan
11/3/18, 6:43 PM
#5

Bra att du står på dig och det bör du fortsätta att göra, för allas bästa, men främst din kanin.

Låter inte alls som att dina vänner är seriösa eller pålästa för syssla med uppfödning! Vet inte hur gamla ni är men skulle aldrig rekommendera minderåriga till att föda upp djur av något slag. Minderåriga kan vara delaktiga i sina föräldrars uppfödning, och om minderåriga ändå pysslar med uppfödning MÅSTE föräldrarna vara delaktiga! Vet dina eller deras föräldrar om denna tänkta uppstartning av kaninuppfödning? - Vad säger dom det i så fall?

Jag får känslan av att dina kompisar kanske hellre vill tjäna pengar än för att de har en passion för kaniner och uppfödning. Klart att man vill få kaninungarna sålda men det går att ordna efter jul eller helt andra tider på året, Alla seriösa uppfödare borde inte planera en kull för att djuren ska bli julklappar, mycket smartare att sälja djur EFTER jul av den anledningen. Även om (jag vet inte själv, jag är ej så pass påläst om kaninuppfödning) det är vanligare med färre ungar första kullen är det inte garanti för att det kommer bli så. Det kan lika gärna bli en stor kull och då måste ni vara beredda på det, liksom om något går fel vid födseln - ta mamman till veterinären och kostnaderna för det, liksom om det blir något fel på ungarna.

Avråder helt från att ni tar någon kull nu eller i närmaste framtiden. Om du inte kan få dem att läsa på själva om varför får du nog tyvärr ta och läsa på att skriva/berätta om alla argument för att inte ta någon kull, starta uppfödning, och varför/vad de negativa konsekvenserna kan bli och kan leda till.

Linnea0001
11/3/18, 7:03 PM
#6

#5 åh jag antog att jag kanske måste starta egen uppfödning. Bara det att jag kommer antagligen bli ensam i skolan men djuren går helt klart först. Jo vi är 13 år så vi är minderåriga. Dock är min mamma medveten om vår uppfödning och vi har försäkring på mina kaniner. Jag har läst på iallafall 1,5 år ifall jag inte tar fel men mamma har en gång i tiden tagit några kullar på sin kanin.

Annons:
Novachan
11/3/18, 7:28 PM
#7

#6 Det låter ju såklart bra att man har läst på länge men det betyder inte att man har läst allt man behöver läsa och har förstått allt. Jag upplever dig som någorlunda påläst, om det är tillräckligt för att starta uppfödning kan jag inte säga. Jag tror också att det är mycket bättre att starta egen uppfödning än tillsammans med kompisar, som man inte vet om de själva är tillräckligt pålästa, om de är pålästa kan man ju göra vissa samarbeten men tror inte det är läge nu utan är något du kan tänka på mer i framtiden. Olika uppfödare gör ju olika samarbeten för sin uppfödnings skull.

Förstår din rädsla för att kunna bli ensam i skolan, men om ni har riktigt vänskap borde du inte bli det, men också att det är något ni kan komma er över. Sen kan du också fråga dig själv om du vill fortsätta vänskap med dem som inte tänker på att behandla djur rätt… om de inte vill vara vän med dig för att du vill behandla djur väl och rätt.

Linnea0001
11/3/18, 7:40 PM
#8

#7 förstår att det är svårt att veta ifall jag är tillräckligt påläst men har verkligen läst på om allt jag kunnat hitta på internet, mina kaniners uppfödare och gått till bibliotek och lånat böcker. Men hur ska jag kunna säga till mina vänner att jag inte vill vara med i uppfödningen, dom kommer bli sura…. kanske är det bättre att säga när vi träffas i skolan än på snap där det bara blir missförstånd?

Novachan
11/3/18, 7:46 PM
#9

Tror också det är bättre att ni tar det i person, på skolan eller hemma hos någon.

Tänk på att vissa böcker kan vara utdaterade, liksom info på nätet, och vilka källor på nätet. Fortsätt läsa på fram till (om) du start uppfödning men även efteråt, finns alltid nytt man kan lära sig 👍

idadamuffin
11/3/18, 7:52 PM
#10

@Linnea0001 Låt aldrig någon utnyttja dig! Jag har blivit väldigt utnyttjad genom åren av "vänner" och jag ska säga dig att den dagen jag stod upp för mig själv var den bästa dagen någonsin! Du kommer växa som person och mp mycket bättre av att få detta från dina axlar. Var självsäker och säg bara "Nu är det så att jag inte vill para min kanin något mer för det kan vara farligt för henne. Jag vill inte vara med i uppfödningen längre, men ni får väldigt gärna fortsätta utan mig." Det är viktigt att vara självsäker men även att säga "jag håller mig utanför men fortsätt ni". Försök aldrig ändra någon annan på det sättet, låt dem komma på deras fel själv för annars hamnar du i en dum sits och "i kläm". Mitt tips? till dig är, vad du än går igenom, att tänka på vad som är bäst för dig, vad du vill och stå på dig. MEN att alltid låta andra köra sitt race och om du misstänker till något, bara var neutral och skit i det och fortsätt med ditt. Glöm aldrig av att ta hand om de runtomkring dig, var aldrig självisk eller egoistisk förutom om du MÅSTE, men när du inte vill göra något, säg då ifrån.

Linnea0001
11/3/18, 8:00 PM
#11

#9 jo vi har pratat mycket om källor i skolan och jag tar även hjälp av mamma. #10 tack något enormt för dina fina ord! Det var verkligen fint att du tog dig tiden att skriva något sådant fint♥️. Önska jag hade någon sådan vän i mitt liv.

idadamuffin
11/3/18, 8:02 PM
#12

Träffa dina vänner någonstans och berätta hur du känner. Du behöver inte veta exakt vad du ska säga, du behöver bara veta vad ditt mål är med mötet; att låta dem veta att du inte vill para din kanin något mer. Varje ord behöver inte vara planerat men kom ihåg ditt mål med mötet. Vik dig inte och låt dem inte övertala dig i detta även om du skulle bli osäker och känner dig "underlägsen". Om de blir arga eller ledsna över detta, låt dem då bli det. Om de blir arga så är de omogna och behöver växa upp. Jag vill inte låta elak, men det är så att det bara är omogna människor som blir arga över något sånt här. Du måste bestämma över din kanin och vad du vill. Om du inte känner att du kan göra det för din egen skull, tänk då på vad som är bäst för din kanin. Om du känner att hon är för gammal, då är det nog så. Du känner ju henne bäst. Men om du känner att hon kan få en kull, och att du vill para henne en gång till, gör då det. Men ta mitt råd och stå på dig och kom ihåg ditt mål när du pratar med dina vänner! Lycka till! Du får gärna skicka ett meddelande här om du vill ha några fler tips? här. Jag känner igen mig i denna oron och "hopplösheten" och jag kommer ihåg hur hemskt det kändes

Calcifer
11/3/18, 8:03 PM
#13

Prata med deras föräldrar. Ni är minderåriga allihopa så när det kommer till kritan är det era föräldrar och ENBART era föräldrar som enligt lag blir de som får ta alla smällar om något går fel med dessa ogenomtänkta parningar och kullar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
idadamuffin
11/3/18, 8:07 PM
#14

#11 Om dina vänner inte kan förstå och supporta dig så tycker jag att du ska prata med dem eller hitta andra vänner som förtjänar din vänskap! Sättet du skriver på påminner mig mycket om mig när jag var yngre, och oj vad jag önskar jag hade fått hjälp i situationer som dessa. Jag hjälper dig gärna om du behöver det :)

Linnea0001
11/3/18, 8:31 PM
#15

Tack för allt stöd! #11 ja det skulle vara skönt med lite extra stöd!

idadamuffin
11/3/18, 8:33 PM
#16

Stöd finns här! 😄

Linnea0001
11/3/18, 9:24 PM
#17

#16 pm/DM? vet inte vad det heter

idadamuffin
11/3/18, 9:32 PM
#18

Jag vet inte om det finns pm/DM på denna sida, gör det det?

Calcifer
11/3/18, 10:18 PM
#19

Jadå, gå in på någons profil och välj "skicka meddelande" till vänster.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Travis D
11/3/18, 10:20 PM
#20

Jag tror det heter Pm här och Dm på instagram :)

Annons:
Chinesecrestedlover
11/3/18, 11:53 PM
#21

Hej!

Att det blir få ungar i första kullen…beror på vad man anser är få och det lär inte vara någonting att räkna med. Har tagit en kull; efter att ha haft kaniner i runt tio år (den första och sista, var genomtänkt då, men kommer aldrig ta en kull igen) - den honan fick sju ungar som alla överlevde. 

Jag behöll 4 stycken totalt (inom familjen i alla fall, två själv och de andra två fick mina systrar). 

De tre jag sålde trodde jag skulle få bra hem (var väldigt noga och frågade ut de potentiella köparna m.m.) men det visade sig att det inte var fallet (de hade ljugit om diverse saker och/eller tröttnade snabbt på kaninerna) och dessa kaniner hamnade i "omplaceringskarusellen" för att jag inte hade möjlighet att ta tillbaka de tre jag sålt (hade redan flera kaniner utöver ungarna). Jag letade förgäves efter dessa kaniner när jag hade möjlighet att ta emot kaniner igen och oroade mig för dessa kaniner hela deras förväntade livstid (och lite till). 

Att avla (vilket djur den nu än gäller) är ett stort ansvar och det är ingenting man bör göra "bara för att". Det måste vara genomtänkt och det måste finnas en plan för vad man gör om man inte får några ungar sålda osv. Det är liv det handlar om och inte saker, därför är det väldigt viktigt att verkligen tänka efter före. Det finns massvis med kaniner i behov av nya hem och att avla fram flera ungar "för att de är söta" är oansvarigt och man bör då inte syssla med Avel

Ni är minderåriga = det är era föräldrar som bär ansvaret för kaninerna och ungarna. Är de HELT med på detta? Du skriver att din mamma är medveten om er Avel, men är det någonting hon vill pyssla med, kommer hon ta ansvar för att skaffa hem till alla ungarna (eller behålla alla själv om det skulle behövas…kan som sagt bli en del ungar), kommer hon stå för kostnaderna (att kaninen är försäkrad är bra men det gör inte veterinärvården gratis)? Är du (ni) beredda på att det finns risker för kaninhonan att få ungar samt att ungar kan bli sjuka och dö m.m.? 

De flesta av mina djur (har många och av väldigt varierande arter) har kommit hit som omplaceringar för att ägaren tröttnat, blivit allergisk, inte tänkt efter före m.m. 

Om ni avlar fram kaninungar "för att det är kul", "för att de är söta" osv. så är risken stor att kaninungarna hamnar i denna "omplaceringskarusell". Djur förtjänar bättre än att behandlas som "slit och släng varor". Snälla tänkt igenom detta en gång till och ta upp det med din mamma och kompisarna samt kanske även deras föräldrar också (vet deras föräldrar vad ni sysslar med förresten?). 

I nuläget har jag allt från möss och reptiler till en papegoja som alla kommit hit för att deras ägare av olika anledningar inte kunde ha kvar sina djur. 

Ts: Du är bara 13 år men att du funderar kring detta visar på att du är mognare än dina kompisar (och ärligt talat många vuxna…) och jag hoppas verkligen på att du kan få de att tänka om. Råder även dig att vänta med eventuell uppfödning tills du blir äldre. Ta hand om de kaniner ni har istället och skulle ni vilja ha en till kanin så fundera kring omplacering hellre än att ta en kull…det kanske blir 2 ungar men det kan lika gärna bli 7 eller ännu fler och dessa kaniner ska sedan tas om hand de närmsta kanske 8-10+ åren. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Travis D
11/4/18, 12:54 AM
#22

#21 Jättebra skrivet! 😊

Upp till toppen
Annons: