Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 361 ggr
Pjupp
2018-11-01 16:12

Dvärgvädur som börjat dricka mycket

Jag har en dvärgvädurskille på 10 månader och de senaste två veckorna har han börjat dricka väldigt mycket. Han är kastrerad och har en vikt på 1,5-1,9 kg ( försökte väga med köksvägen och det var väldigt krångligt så det är en uppskattning) han har gått från att dricka runt 3 dl vatten till 1 liter om dagen. Hans vattenskål rymmer 500ml och den fyller jag två gånger om dagen. På morgonen kan skålen till och med vara torr! Han äter som vanligt med hö och annat och värmen i huset är inte högre än vad det brukar vara. Han kissar ju också ofantliga mängder pga allt vatten men det är ingen onormal lukt eller färg vad jag har märkt. Har även märkt att han kissar små pölar lite överallt, precis som om han inte kan hålla sig. Imorse hade han kissat utanför buren på en lektunnel och det var mycket. När han dricker så kan han sitta länge i ett svep och det låter nästan som om han ”sörplar” i sig vattnet… någon som har erfarenhet av detta? Ska såklart ringa vet om det inte blir bättre innan denna veckan är slut men tänkte höra här först eftersom inget annat verkar konstigt med honom?

Annons:
Ljungåsen
2018-11-01 16:19
#1

Jag tror han har ont någonstans. Kaniner är skickliga på att dölja smärta, men just ökat drickande kan vara ett tecken på smärta. Om det vore min kanin så hade jag bokat tid hos en duktig veterinär.

cissi_1993
2018-11-01 19:56
#2

boka tid hos en veterinär som ovanstående säger han kan ha ont det kan också vara så att han har fått en Urinvägsinfektion så det kan vara bra att försöka samla lite urin att ha med tills ni far till vet. jag har behandlat min förra kanin för Urinvägsinfektion och då ställde jag in toalådan rengjord och tom så hon kissade i den och samlade sedan upp det i en vanlig ren fryspåse som jag tog med. Vill man kan man också köpa speciella kulor hos veterinären som inte suger upp kiss utan det bara rinner av dom. Men som sagt boka en tid hos vet och ta med lite kiss så kan dom skick det på prov för Urinvägsinfektion är relativt lätt att behandla så det är inte värt att kaninen ska behöva lida

Suns Hoppkaniner
2018-11-01 21:05
#3

Är veterinärkliniken du lämnade in han på kastrering smådjur speciellserad? Rekommenderar isåfall att åka till samma vet igen då :)

Pjupp
2018-11-02 12:03
#4

Vi kastrerade honom hos Distriktsveterinärena där vi bor och dom hade aldrig tidigare gjort det så jag tror inte dom får in så mycket kaninbesök här, dock gick kastreringen jättebra och fick bra mediciner och smärtlindring utskrivet till honom efteråt så jag har uppfattat dom som duktiga, men om det bara skulle vara Urinvägsinfektion som ovan sa så borde ju tester visa på det oavsett om dom är kaninkunniga eller ej? Har ju också hört innan att kaniner ska vara duktiga på att dölja smärta men han är helt som vanligt i övrigt, äter (extremt matglad) som vanligt och gosar, busar, han har aldrig gillat att bli buren men jag kan lyfta upp honom i soffan när han vill bli kelad utan att han verkar ha ont…

Upp till toppen
Annons: