Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1920 ggr
[Svea&Sabina]1
2018-10-30 21:09

Hjälp sprattliga kaniner

Som ni läst i mina tidigare inlägg så har jag sprattliga och svårfångade kaniner. Dem har alltid varit svårfångade och sprattliga. Det är två honor, dvärgvädur, på 6 månader. Jag kan inte fånga dem i bur eller Hage och jag kan inte bära dem. Dem får panik i famnen och det går inte att hålla fast dem. I hagen måste jag stänga in dem i ett hörn för att få tag på dem. Jag tar dem alltid i en transportbur för att ta dem till ställen. Jag kan inte gå i sele längre. Jag vill testa hoppning med kaninerna men jag kan inte det eftersom att jag inte kan fånga eller bära dem. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har tränat i 5 månader, men dem blir jobbigare och jobbigare. Jag vet inte hur jag ska träna kaninerna. Det ända jag gör är att tämja dem och bära upp ibland. Alla säger samma sak och det är att jag ska bära dem flera gånger om dagen, men det går ju inte när dem springer ifrån mig? Jag skulle köpa en till kanin idag så att jag kan gå ut i sele och kanske hoppa, men det ändrades i sista sekund. Jag behöver hjälp! Jag vill inte ha tips?, jag behöver hjälp med att träna dem! Jag är inte erfaren, så jag kan inte göra det själv. Jag kan inte ha kaniner som håller på såhär, vad ska jag göra? Jag blir ledsen av att gå till kaninerna eftersom att jag inte kan hitta på någonting med dem. HJÄLP!

Annons:
Cilent
2018-10-30 21:22
#1

Dom är fortfarande väldigt unga så du har all tid att forma dom.
Bor dom inomhus eller utomhus?
Sätt dig i deras Hage och erbjud godsaker, det ska va positivt att komma till dig.
Alla mina kaniner har varit lösgående inomhus sen dagen dom kommit (runt 8 veckor gamla) och i början har jag inte ens försökt "fånga" dom eller bära.
Det har kommit av sig självt när dom förstått att vi är snälla och har godis.
Nu är dom ständigt i närheten och kommer när man ropar så att fånga dom är lätt, bära är inte nåt problem heller direkt men med olika raser märks olika temperament. Dvärgväduren är chillast medan rexen spänner sig mer av att bli buren.

[Svea&Sabina]1
2018-10-30 21:35
#2

#1 kaninerna bor utomhus i en inhägnad, så dem har stort utrymme och blir otamare i längden. Jag ger dem pellets ur handen varje dag och trixar, men det är att fånga och bära dem som är problemet.

Cilent
2018-10-30 21:47
#3

#2 hur mycket tid lägger du på att umgås med kaninerna?  Kommer dom fram till dig? Tålamod, tid och godsaker brukar vara lösningen på det mesta.
Mina har som sagt varit runt oss sen dag 1 och ändå har det tagit runt 4 månader för var och en att bygga förtroende som gör att man kan gå rakt fram till dom och lyfta upp.

Maleficum
2018-10-30 22:12
#4

Jag hade helt pausat att lyfta dem, bara använda transport när de behöver flyttas och i princip börja om från början. Umgås bara med dem på sånt sätt de trivs. Fortsätta göra trix med dem om de gillar det och klappa när de sitter på backen (om dem uppskattar det).

När de är lugna med alla "vanliga aktiviteter" och helst gärna själva vill hoppa upp i knät (för godis eller liknande) och ligger lugnt när du klappar så hade jag fortsatt klappa med ena handen och försiktigt bara lyfta framdelen några mm från backen och sen direkt ner igen i så små steg att de inte hinner stressa upp sig. När de är lugna med det så öka lyftet pyttelite tills du kan lyfta framdelen (men de fortfarande sitter kvar med bakdelen på backen). När de är lugna då kan du övergå att ta andra handen under rumpan och försiktigt lyfta nån mm och direkt ner igen och därefter öka höjden (så länge de är lugna).

Sen hade jag bara suttit på backen och lyft upp i knät och ge massa gos (om de uppskattar det) och sen lyft ner dem på backen igen. Helt enkelt skynda långsamt!

https://youtu.be/tIXdvtNwAPk (de börjar visa lyften från ungefär 3 minuter in i filmen) visar bra teknik på lyft som funkar väldigt bra på sprattliga kaniner, burit en frasse på det viset utan problem som normalt sett var extremt sprattlig. Går även att göra om man sitter på knä på backen och ha kaninen sittande bredvid sig. Vid straxt efter 5 minuter i filmen visar hon även på hur man kan se att kaninen är tillräckligt avslappnad att ens försöka utföra ett lyft av den.

Sen kan en del aldrig bli helt komfortabla att bli burna. Min första kanin hade råkat ut för något som gjorde att han tyckte det var läskigt att bli buren. Han satt iof som en ängel (så länge han fick ha huvudet på axeln med framtassarna hållandes krampaktigt på var sida av axeln) men efter man lyft honom blev han super aggressiv i några dagar efter. Om jag inte lyfta honom under en längre tid var han däremot en ängel! Så jag anpassa så jag så sällan som möjligt behövde lyfta honom.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Nea00
2018-10-30 22:15
#5

Jag skulle ta det lugnt och försiktigt, men samtidigt visa vad jag ville. Och få dem att förstå att det inte är så farligt att bli burna. Mina kaniner kan jag bära utan problem men att fånga in dem är jätteläskigt tycker dem ;P. Så alla kaniner är olika! Men bara man lär sig att arbeta med dem rätt så kommer det troligtvis att funka och bli bättre

Maleficum
2018-10-30 22:19
#6

http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-picking-rabbit-up.asp

Bra tips? om man har lätt att förstå engelska :) (är på ett ungefär samma som jag beskrev i inlägget ovanför men kanske lite mer tydligt förklarat)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Nea00
2018-10-30 22:49
#7

Har togit hand om en tidigare kanin som var snäll och lugn när man inte lyfta upp henne, men det gick inte att lyfta henne. Hon började sprattla och sparka. Idag kan man bära henne utan problem! Det kan tyvärr vara svårt att träna bort, men man ska inte ge upp bara för det! Det jag gjorde var att jag klappade henne först, sedan så höll jag för hennes ansikte när jag lyfte henne, la en handduk över. (Man kan även lägga sin hand över. Detta gjorde jag även vid kloklippning och det funkade bra!

En till sak, endel kaniner kan tycka att det är jätteläskigt att bli burna just för att dem kan känna att dem ska ramla ner och inte har tillräckligt med stöd. Så det är också viktigt att hålla dem nära kroppen med ett stadigt grepp.

Arcade-Foodie
2018-10-31 13:40
#8

När du ska lyfta använd mat, antingen att de äter hela tiden och sedan sätter ner dom lugnt, eller om de börjar sprattla sätt ner dom men när de är lite lugna i famnen får de godsak. Håller själv på att träna min nyaste hane, väldigt sprallig och bitts men efter en månad är han är lugn i famnen, har bara att lyfta delen kvar men har inte exakt lagt ner mycket tid. Bästa är att använda godsaker och distrahera dom, göra att bli upplyft är något positivt och bra ^^

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 14:08
#9

#8 Jag ger pellets när jag lyfter upp dem och då sitter dem stilla tills maten är slut, men det är bara 20-30 sekunder. Jag skulle behöva någon som håller en matskål med pellets medans jag bär dem.

BokDuvan
2018-10-31 14:48
#10

Har du provat att bara lyfta några centimeter upp och sedan släppa ner så de inte hinner bli rädda och sprattlar. Ge godis för att berömma. När detta funkar jättebra i alla lägen prova hålla lite längre men med samma höjd och öka tiden. Sedan kanske du successivt kan öka höjden med men ta det långsamt. Håller du kaninerna på rätt sätt med?

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 15:03
#11

#10 Jag kan inte riktigt förklara hur jag bär kaninerna. Jag gör på det vanliga sätter, håller deras mage mot mig och en hand under rumpan och en hand på ryggen/nacken för att hålla fast

MOJ
2018-10-31 15:16
#12

#11. Har du provat att bära dom på olika sätt? Min ena kanin sprattlar när någon annan än jag bär honom, för att dom håller honom på ett sätt han inte är van.

BokDuvan
2018-10-31 15:27
#13

#11 hur gör du när du bär upp de då? Handen under bröstet och den andra på rumpan?

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-10-31 16:32
#14

#13 Ungefär så ja

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 16:32
#15

Jag kan gå ut och filma nu

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 17:47
#16

Jag skäms för hur jag ser ut i filmerna, men ni måste ju få se. Jag höll kaninerna ganska konstigt eftersom att jag behövde ha pellets i ena handen och jag kanske såg hårdhänt ut, men det är jag verkligen inte, tvärtom haha. Efter jag filmade så höll jag en matskål med pellets i ena handen och då satt kaninerna still ca 1 minut, superbra! Men Svea är vildare än Sabina, så hon satt still kortare. Har ni tips? på hur jag kan bära kaninerna? Hoppas att jag inte får kritik för hur jag bär kaninerna….

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 17:47
#17

:)

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 17:48
#18

:)

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 17:48
#19

Videon läggs inte upp?

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 17:49
#20
Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-10-31 17:49
#21

..

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 17:49
#22

Dumma video haha

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 17:50
#23

!!

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 17:50
#24

Nu blir jag galen!

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 17:50
#25
[Svea&Sabina]1
2018-10-31 17:52
#26
[Svea&Sabina]1
2018-10-31 17:52
#27

Nä nu struntar jag i videon, jag försöker senare

Annons:
BokDuvan
2018-10-31 18:17
#31

Ser inte hur du gör för att bära upp de men prova hålla handen under rumpan mer när du håller i den, kanske även att du provar sitta ner när du lyfter om det är höjden som skräms. Du kan även klappa lite på dem under tiden och inte bara trycka de mot dig så att du ändå kan röra sig lite och tycker det är skönt

MOJ
2018-10-31 18:21
#32

Det ser inte ut som att hon är så bekväm med att du håller henne på nacken då hon försöker vrida huvudet.Prova att stå längre ifrån buren, för nu ser hon buren och vill dit istället. Det jag gör när Hugo sprattlar är att jag låter honom röra på sig och sätta sig som han vill och visar mig typ hur jag ska hålla honom och när han sitter som han vill blir han lugn. Det kanske låter konstigt men det kan du testa. Jag tycker inte det ser så farligt ut. Hon sitter ju still sålänge dom har mat så du kan ju se till att alltid ha något gott med dig ut. Om dom alltid får belöningar när du lyfter så kommer dom tillslut vänja sig. (:

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 18:43
#33

#31 Jag sa ju att jag inte kunde hålla handen under rumpan för att jag behövde hålla i pellets.

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 18:47
#34

#32 Nästa gång ska jag testa att ställa mig längre ifrån buren. Om jag inte håller fast kaninerna så hoppar dem ur famnen och ramlar ner på marken. Det har hänt flera gånger att dem ramlat på huvudet när dem kommer loss. Jag ska träna mycket imorgon på dagtid så att det blir bättre filmer och lättare för mig att se dem.

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-10-31 18:49
#35

När jag rör på mig så blir dem rädda, så jag kan inte gå med dem. Jag ska träna på. Nu känner jag en "styrka" till att träna dem, för såhär kan det inte fortsätta. Men det kan ju vara så att kaninerna inte alls vill bli burna, men jag ska kämpa på!

Maleficum
2018-10-31 18:50
#36

Kolla du på videon jag länka? #4 Där är tips? på andra sätt att hålla kaninerna som av min erfarenhet funkat på både lugna och sprattliga kaniner. Ett sätt som även funka toppen för mig när jag behövde bära två kaniner samtidigt dessutom :P

In med huvudet under armen, armen längst med kaninens sida och handen under rumpan. Då är andra handen automatiskt fri för att eventuellt muta med godis eller om man behöver öppna och stänga dörrar eller liknande.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 19:03
#37

#36 Jag tittade på videon och det såg svårt ut att bära kaninen så. Jag tror att kaninerna skulle hoppa ur direkt. Men jag ska försöka imorgon :D Det kommer nog fler videos imorgon när jag testar att bära på nya sätt, då ska jag även ha handskar för att Svea kan bitas.

Nea00
2018-10-31 19:09
#38

#37, okej :). Om mina kaniner gjorde så skulle jag verkligen inte ge upp, (vet att du inte har gett upp) jag skulle bara få myyycket mer lust att ”vinna över dem”.

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 19:19
#39

#38 Ibland vill jag ge upp men nu vill jag kämpa på!

Maleficum
2018-10-31 19:20
#40

#37 Själv tycker jag det är superenkelt att bära just som i videon :P  Men det kanske är för majoriteten av alla kaniner jag burit har gillat att bli burna på det viset så är mest van att bära så själv (testar alltid olika sett att bära för att se vad individen trivs bäst med).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Arcade-Foodie
2018-10-31 19:45
#41

#9 även fast det är kort stund så är det en bra början, du kan sedan ge en pellets åt gången och hela tiden, så länge de är lugna så får de en pellets, lite svårt att förklara. I början fick min energibomb äta hela tiden ur handen medan jag bar honom men nu får han 6 st pellets men ger dom inte samtidigt. Så han är oftast lugn i famnen nu och jag har inga bitmärken längre. Det är bara att ta små steg och göra det varje dag, har själv jobbat massor med min hane som var aggressiv i buren, sprallig och gillade att bitas. Det går att fixa så länge man jobbar med dem. Först två veckorna spenderade jag 1 timma med hantering och nu är det bara 10 min då jag inte har haft tid men gör samma sak och han har blivit betydligt tamare än vad han var från början. När dina kaniner är helt trygga med hanteringen kan man ta bort pelletsen helt och bara ibland ge det en pellets som belöning. Från marken innan man lyfter, om du har problem att röra dom, börja med att de blir vana med att du rör magen, sedan lyfter du lät på fram tasarna/ överkroppen men de står fortfarande kvar på marken, hela tiden ge belöning. Om de är lugna vid de stegen, kan man börja öva på att lyfta dom lätt från marken och ge belöning/ distrahera dom så de är lugna och göra detta upprepande gånger i intervaller (5-10 s) för att sedan sätta ner dom på marken. Sen ökar man tiden helt enkelt ^^

Annons:
MOJ
2018-10-31 20:50
#42

Jag sa inte att du inte skulle hålla i kaninen utan låta den sitta som den vill eftersom den uppenbarligen inte gillar att bli buren som du gör.

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 21:03
#43

#41 Jag kan ta upp Sabina i buren hur lätt som helst, men i hagen får jag inte tag på henne. Svea springer iväg för att inte bli tagen och det förstår jag.

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 21:04
#44

#42 Om jag låter henne sitta still utan att jag håller i henne så hoppar hon ner och då blir hon ju inte van med att bli buren. Jag kan ha kaninerna i knät om jag har pellets, annars hoppar dem ner.

Arcade-Foodie
2018-10-31 21:33
#45

#43 har du prövat att de alltid får en godsak när de kommer fram och hälsar när man kommer till hagen ^^ Har lärt mina kaniner att springa till en i hagen när man kommer, början var det alltid någon pellets som belöning och nu räcker det bara med en gosstund genom att klappa/klia vid nacken/kinden. Väldigt bra att träna på de, speciellt när de rymmer då de kommer på inkallning :) Försöka göra att det är positivt att komma fram och om de är inte stilla när du tänker lyfta brukar en godsak funka. Man tar bort belöningen sen när de har lärt sig men i början blir det mycket belöningar för mina kaniner xD men det har funkar för mina speciellt de som har varit extrem rädda och spralliga.

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 21:37
#46

#45 Jag brukar ge pellets eller godis när jag kommer till hagen eller buren. Jag har inte tränat på det, men det ska jag börja med :D

Upp till toppen
Annons: