Annons:
Etikettallmänt
Läst 1770 ggr
[Svea&Sabina]1
2018-10-28 08:00

Kanin i julklapp

Som ni säkert läst i mina tidigare inlägg är mina dvärgvädurar sprattliga och svårfångade, så jag kan inte gå i sele eller hoppträna. Mitt intresse är hoppning och jag vill gärna hålla på med det, så därför önskar jag mig en hoppkanin i julklapp. Men ingen tar kullar på vintern? Så jag vet inte vart vi ska få en hoppkanin från. Helst vill jag ha en hoppkorsning eller harkorsning. Vet ni någon som tar kullar på vintern eller har vuxna kaniner till salu?

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-10-28 08:00
#1

Jag bor i Uppsala.

Suns Hoppkaniner
2018-10-28 09:10
#2

Varför en ny kanin när du redan har 2?

MOJ
2018-10-28 09:27
#3

Om jag skulle vart i din situation skulle jag ha fokuserat på dom 2 kaniner du har och eventuellt skaffat en omplacering till våren. Eftersom att du har haft svårt att uppfostra dom kaniner du har nu så är der nog bättre att köpa en vuxen kanin som redan kan hoppa och inte är sprattlig osv. (:

Suns Hoppkaniner
2018-10-28 10:15
#4

Håller med #3,tycker du borde lägga all tid och fokus på dem, och varför köpa en unge som är avlad för att hoppa istället för att köpa en kanin på  typ blocket som verkligen behöver ett hem.

Morötterna
2018-10-28 10:46
#5

Håller med #3 Lägg tid på dom två du har och köp en som behöver ett hem på blocket. Finns många fina kaniner, hittade två kullar med liten Rex.

Arcade-Foodie
2018-10-28 10:58
#6

Du kan också köpa/ adoptera en kanin som är avlad till hoppning istället för att köpa en unge. Då du har problem med dina kaniner och att de är spralliga. Har själv en omplacerad kanin avlad till hoppning, väldigt sprallig med massor av energi, svår att göra honom van med hantering då han är en liten energi bomb.

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-10-28 12:12
#7

#2 För att kaninerna inte går att bära. #3 Kaninerna jag har nu är inte ouppfostrade, utan deras föräldrar är också sprattliga så det går inte att träna bort. #4 för att jag vill hålla på med hoppning. Har du inte läst? #5 Jag kan köpa en vuxen som är en hoppkanin. #6 Jag skulle kunna köpa en vuxen hoppkanin.

Peak303
2018-10-28 12:21
#8

Ska jag vara ärlig mot dig, så kommer inte hoppkaniner vara lättare än de du redan har. Speciellt inte harkorsningar. 

Hoppkaniner sitter på större temperament och energi än vad dvärgvädurar har. Tar man harkorsningar ex så är dessa mer envisa och har mer attityd. De som föder upp renrasiga harar säljer exempelvis aldrig en hare till någon som inte har koll på vad det innebär och har erfarenhet av kaniner. 

Skulle råda dig att ta och hantera de du har idag för att där efter skaffa en till kanin till hoppningen. Men det är viktigt att du vet om hur en hoppkanin kan vara. Många är jättesnälla och sällskapliga, men sen finns där de som taggar till så illa att de kan bli aggressiva. 

Har själv en harkorsningshona hemma just nu som taggar till ganska rejält och skulle kunna markera om jag inte är beredd. Samma sak gäller mina vädurskorsningar, de kan tagga till men inte på samma vis. Utan är mer lugna i temperamentet men ändå fart, fläkt och svåra att fånga ibland. 

Så mitt råd är, 
Första hand, lär dig att hantera de kaniner du har idag. Detta för att du lättare ska kunna hantera en ev hoppkanin. 

Sen brukar det bli (om nästa år vill oss bättre….) komma en del ungar runt februari var år då många parar på stora tävlingar. Men i år har varit ett kaos år för typ alla uppfödare. Dåliga värden i foder som gjort att det antingen inte blivit bebisar alls eller så har det blivit bebisar som senare dött. Så räkna med att det skulle kunna finnas ungar fram mot våren igen. Jag själv kommer att para kanin då!

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[Svea&Sabina]1
2018-10-28 14:05
#9

#8 Jag har haft kaninerna i 5 månader och kan inte bära dem. Jag kan inte ha kaniner som jag inte kan göra någonting med. Ibland tröttnar jag på dem och blir frustrerad. Jag själv kan inte träna kaninerna eftersom dem är omöjliga, så det måste en erfaren göra. Jag har haft många kaniner i mitt liv och alla har funkat bra. Jag kan inte få ut mina intressen med mina kaniner. Jag är less på att "jaga" dem i buren och behöva stänga in dem i ett hörn för att få tag på dem. Jag orkar inte ha en transportbur vid hand varje gång dem ska in och ut i hagen. Jag kommer fortsätta att träna dem, men jag vill ha en till kanin för att kunna ha kul. Jag kan inte göra någonting med kaninerna, alltså är det inte kul när dem bara kan sitta i buren eller hagen. Förstå mig inte fel, skriv inte i så fall. Jag orkar inte med kommentarer som är emot mig och säger hur mycket jag gör fel.

Vaniljmuffin
2018-10-28 14:25
#10

#9 Jag tror inte folk är emot dig. Men om du lyssnar på dom med erfarenhet som säger att en hoppkanin kan vara svår att handskas med om du inte är van och vet vad du gör. Då kanske det inte är ett så bra alternativ då du redan har svårt med de två du redan har. Varför skulle en tredje med liknande temperament bli bättre? Du måste tänka på vad som blir det bästa för kaninerna, inte för dig själv. Ingen är emot dig, folk försöker bara ge dig tips? och råd. Vill du inte lyssna så är det ju upp till dig men bara för att folk ger dig konstruktiv kritik betyder det inte att dom är emot dig.

BokDuvan
2018-10-28 15:41
#11

Djur är inga redskap som du kan använda till dina egna nöjen bara för att du vill det. Om du är så inställd på att tävla att du inte ens vill ta dig tid till att försöka uppfostra kaninerna till att inte bli så sprattliga utan kommer med inställningen att du inte kan. Anledningen till att du inte kan är för att du inte vill, det kommer inte att komma direkt. Detta är en process och att du tappar tålamodet och blir arg kommer inte att hjälpa dig alls. Som andra har sagt så ta dig tid och försök förstå dina kaniner, funkar det inte så visst, sälj om du vill, men en annan kanin lär inte magiskt lösa ditt problem.

[Svea&Sabina]1
2018-10-28 15:52
#12

#10 Jag kan hantera mina kaniner, men dem vill inte bli burna. Deras föräldrar är också sprattliga. En kanin som är lätthanterlig vill jag ha. Alla hoppkorsning och harkorsningar är inte "vilda" i hanteringen. Jag har erfarenhet, det är bara mina kaniner som har temperamentet i släkten.

[Svea&Sabina]1
2018-10-28 15:53
#13

#11 Jag har aldrig sagt att jag ska sälja mina kaniner, vart fick du det ifrån? Jag vilk ha en till kanin så att jag kan hålla på med hoppning. Jag ska fortsätta träna mina kaniner, men jag vet inte hur jag ska göra eftersom att ingenting funkar.

Annons:
Elslind04
2018-10-28 16:01
#14

Tror att de sprattla kaninerna beteende beror på att de allra flesta kaniner trivs bäst på marken och därför ska man endast bära de om man måste. Håller med de flesta i chatten om att du bör fokusera på de kaniner du har, men känner du att du har tiden så visst, har själv 5 kaniner och vet att om man väl försöker kan det gå ihop. Det viktigaste är att kaninerna mår bra och trivs, skulle nog säga att chansen att de nya kaninen inte gillar att bli buren är ganska stor även om det är en hoppkanin och därför bör du inte ha så höga förväntningar. Håller dock med #11 om att djur inte är några redskap vi kan använda för våra egna nöjen. Har haft en kompis med samma problem med kaniner som man måste jaga i buren mm. Det är faktiskt det som är problemet, tro mig om du jagar de kommer du tappa bandet med de och blir de bara räddare för dig, stick in handen försiktigt och låt de äta några godisbitar ur den, ha långsamma rörelser och försök inte bära upp den det första du gör, man kan inte försöka göra en kanin tam ute om man jagar och stämmer den när den är i buren. Hoppas du inte tog min kommentar hårt, för jag vill bara hjälpa till :)

Elslind04
2018-10-28 16:01
#15
[Svea&Sabina]1
2018-10-28 16:49
#16

#14 Jag har lätt tid med 3 kaniner. Kaninerna är supertama, men när dem vet att jag ska bära upp dem så springer dem iväg. Om jag bär upp en kanin så förstår den andra kaninen att jag ska bära upp den efteråt och då springer den iväg.

Elslind04
2018-10-28 17:01
#17

Tykcer du isåfall ska fortsätta öva på att träna bort den rädslan för även om det verkar som att det inte funkar så kommer det hjälpa. Ha alltid långsamma rörelser och springer de iväg får du vänta några minuter istället för att sticka in handen och jaga de, det kommer bara göra de räddare. Ta fram lite godis och locka tillbaka de och försök igen. Det kan krävas mycket övning men tillslut funkar det.

Arcade-Foodie
2018-10-28 17:09
#18

#7 Att skaffa en äldre hoppkanin kan hjälpa dig om du är ute efter att den ska vara van med hantering+hoppning, finns väldigt många kaniner som söker nya hem. Vet hur jobbigt det är när kaninen är sprattlig när man ska hålla på och lyfta upp. Men det gäller bara att träna, min lilla energibomb brukade attackera ens hand, springa runt, bitas, morra mm när man försökte lyfta honom i början eller bara klappa honom. Efter en månad nu, (har bara haft honom i en månad) så kan jag åtminstone klappa honom och lyfta upp honom korta stunder, men händer ibland att han biter tag i handen om jag hanterar på fel sätt. Kan inte exakt hantera honom som jag gör med mina andra två, vilket jag glömmer ibland. Men blivit stora framsteg med hanteringen även fast jag inte exakt har tid med att träna hanteringen, men har långt kvar att gå innan jag kan ha sele o koppel på honom. Så satsa med dina kaninerna med och om du kan ta hand om en tredje så är det bättre att adoptera en kanin som är lätt hanterlig och du vet dens temperament, då ungar kräver mycket jobb gällande hantering.

Peak303
2018-10-28 17:53
#19

Jag är inte emot dig över huvud taget. Vill bara att du ska veta den "bittra" sanningen om kaniner. 

Det jag vill att du förstår är att hoppkaniner är inte lättare bara för att det "ser lätt ut för andra". Jag har en kanin som flyttade till mig när han var 1 år. Efter 3 år (han 4 år gammal dvs) kände vi varandra så väl att allt flöt på. Men innan det höll jag på att dra mitt hår efter allt frustrerande arbete jag fått hålla på med. Där jag till och med bett om hjälp från andra mer erfarna (och då har jag haft kaniner i över 16 år!) för att få bukt på det. Där dessa inte heller kunnat hjälpa mig. Men på ett sätt eller det andra så har vi lyckats hitta varandra. 

Men som jag skrev i andra kommentaren. Avvakta tills i vår med att skaffa en kanin, då många kommer att födas då. Jag hjälper dig mer än gärna att hitta en uppfödare som har kaniner av de lugnare temperamentet. Men tror tyvärr att du får tänka bort harkorsningar. Då harar och harkorsningar har en kategori för sig själv. 

Tills dess att du kan skaffa en hoppkanin så tycker jag du bör försöka jobba med dina kaniner du har. Sitt med dem där du försöker få dem att komma upp i famnen. Och håller exempelvis dina kaniner över ögonen när du ska lyfta dem. Detta då kaniner kan bli rädda av att se höjden. Hur gamla är de kaniner du har idag?

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[Svea&Sabina]1
2018-10-28 18:08
#20

#18 Ja, en vuxen är bättre att skaffa eftersom att jag då vet hur den är i hanteringen.

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-10-28 18:10
#21

#19 Kaninerna är lite över 6 månader :D Jag vill gärna ha tips? på uppfödare runt Uppsala.

Linnea0001
2018-10-28 19:35
#22

Det finns kullar på vintern med men jag tycker att ifall man inte hittar något bra väntar man till våren, man ska absolut inte köpa det första man ser. Harkorsninar är nog inte lättare.

[Svea&Sabina]1
2018-10-28 20:56
#23

#22 jo jag vet. Jag väntar tills jag hittar en bra kull:)

Nea00
2018-10-28 21:31
#24

Jag skulle köpt kull till våren, man ska inte köpa en kanin som man tycker är ”bra”. Man ska köpa en kanin som man tycker är ”perfekt” och fastnar för :).

[Svea&Sabina]1
2018-10-29 09:31
#25

#24 Jag vet? Jag har aldrig sagt att jag ska spontanköpa en kanin.

Nea00
2018-10-29 09:54
#26

#25, jag vet. Men ett viktigt tillägg bara!

[Svea&Sabina]1
2018-10-29 10:42
#27

#26 Jo det är det ju :D

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-10-29 13:44
#28

Jag har hittat en lejonhuvad dvärgvädur på blocket och han är 1,5 år. Säljaren säger att han är supersnäll i hanteringen. Han är så söt! Jag vet inte om han funkar i hoppning, men hon sa att han säkert funkar eftersom att han älskar att gå i koppel och är nyfiken på nya saker. Jag undrar om en dvärgvädur funkar i hoppning? Jag behöver inte hoppa de högsta klasserna, om han funkar med hoppning. Ett plus är att dem bor 5 minuter från oss. Jag ska höra med mina föräldrar, men jag tror inte att jag får köpa den. Tror ni att det skulle vara en bra kanin?

[Svea&Sabina]1
2018-10-29 13:48
#29

Min mamma sa att vi får prata om det när hon kommer hem.

[Svea&Sabina]1
2018-10-29 13:49
#30

Som sagt så behöver jag inte hoppa de högsta klasserna. Det hade varit mysigt att kunna gå i koppel och hoppa ibland, om han vill. Jag sa ju att jag inte ska ta den första bästa, men han verkar helt underbar. Viltgrå med uppåtstående öron, han har ingen lejonhuvad päls, utan ser ut som en dvärgvädur.

Morötterna
2018-10-29 15:04
#31

Min dvv kan hoppa bra, testar lägga in en video

Morötterna
2018-10-29 15:05
#32
Morötterna
2018-10-29 15:05
#33

”””

[Svea&Sabina]1
2018-10-29 15:17
#34

#31 så fin! Båda mina föräldrar sa att vi ska prata om kaninen när dom kommer hem ikväll, så det känns som att jag kan övertala dom. Det hade varit så kul att ha en kanin att gå ut med och förhoppningsvis hoppträna. Dem bor i samma by som oss, så det är max 2 minuter.

Annons:
Morötterna
2018-10-29 15:43
#35

#34 Har du insta? Jag bor 15 min från Uppsala, i sommar kanske vi kan hoppträna om din ”kanske” nya kanin vill hoppa😊

Peak303
2018-10-29 16:08
#36

Om du vill hålla på med Kaninhoppning så rekommenderar jag dig att skaffa en riktig hoppkanin och ingen "random" på blocket. 

Visst de randomkaninerna kan också hoppa. Men om du verkligen vill hålla på med hoppning så bör du skaffa en kanin som faktiskt har intresset för det också.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[Svea&Sabina]1
2018-10-29 16:31
#37

#35 Ja gärna! Jag heter SabinaochSvea på Instagram. #36 Som sagt måste jag inte hoppa elit med kaninen, utan det räcker med medelsvår också.

Linnea0001
2018-10-29 17:41
#38

#36 tycker det låter som att inte andra än hoppkaniner är duktiga? #36 & #37 min ena dvärgvädur hoppar Elit

[Svea&Sabina]1
2018-10-29 17:50
#39

#38 ja precis! Det är inte bara hoppkaniner som kan hoppa. Självklart har dem en fördel med att ha hoppföräldrar, men till och med kaniner från djuraffär kan bli duktiga.

[Svea&Sabina]1
2018-10-29 17:52
#40

Vi ska köpa kaninen om han finns kvar. Vi ska hämta honom redan ikväll eftersom att hon bor 400 meter från oss. Men hon svarar inte. Hon skrev inte sitt nummer eller mail på annonsen så jag behöver skriva på blocketmeddelande. Vi hade kontakt tidigare idag, men nu svarar hon inte. När man skriver på blocket får man ingen notis, utan man måste gå in på blocket för att se att man fått meddelande.

[Svea&Sabina]1
2018-10-29 18:10
#41

Vi är påväg till henne nu. Hon svarar inte, men vi vet vart hon bor.

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-10-29 18:36
#42

Det blev ingen kanin idag. Familjen var inte överens om vilken kanin som skulle säljas. Dom hade en hona och en hane, men mamman var inte hemma och det var henne jag hade kontakt med. Så hon ska ringa imorgon och så får vi se hur det blir.

Suns Hoppkaniner
2018-10-29 18:58
#43

Vad kul!

[Svea&Sabina]1
2018-10-30 10:15
#44

Vi ska titta på kaninen ikväll igen :)

[Svea&Sabina]1
2018-10-30 10:15
#45

Det är jag som bestämmer om jag vill ha den eller inte. Om kaninen är sprattlig vill jag inte ha den, men om den inte är det så köper jag den :D

[Svea&Sabina]1
2018-10-30 10:16
#46

Ägaren sa att han kan sprattla till när man släpper ner honom, men det kanske är så litet så att man kan träna bort det.

MOJ
2018-10-30 14:05
#47

#46. Du kan träna bort att dina kaniner sprattlar också. Bara för att föräldrarna till en kanin är sprattliga betyder inte det att man inte kan träna dom. Det kan vara svårare men det är absolut inte omöjligt.

[Svea&Sabina]1
2018-10-30 14:13
#48

#47 Jag vet och jag tränar dem varje dag.

Annons:
MOJ
2018-10-30 14:23
#49

Okej, vad bra. I dina tidigare svar uppfattade jag det som att du hade gett upp på dom vilket du inte borde. (:

[Svea&Sabina]1
2018-10-30 14:29
#50

#49 Nej nej, jag har inte gett upp :D

Suns Hoppkaniner
2018-10-30 16:59
#51

I början sprattlade min kanin till när jag skulle släpps ner han men han slutade efter4v med lite träning

[Svea&Sabina]1
2018-10-30 17:32
#52

Det blir ingen kanin. Säljaren ändrade sig och vill inte sälja honom i sista sekund. Vi hade bestämt vart buren skulle stå och köpt saker. Jag är så sjukt besviken.. fy!!!

Nea00
2018-10-30 17:34
#53

Det går lätt att träna bort att dem sprattlar Näe man släpper ner dem! Men förra kanin som tyvärr är borta och har varit borta i en månad nu (saknar henne jättemycket..) sprattlade så fort hon förstod att hon skulle få komma ner. Men jag höll i hennes bakben och liksom ”häll i henne”, och sedan när hon började sprattla så reste jag mig upp igen och gjorde om igen tills hon förstod att hon inte skulle sprattla :D.

[Svea&Sabina]1
2018-10-30 17:42
#54

Förlåt för språket men fyfan vad besviken jag är! Jag hade sett fram emot det här!!

Calcifer
2018-10-30 17:48
#55

I ett dygn. Du har rätt höga krav för en kanin för att du inte ska tröttna på den, kanske är bättre att söka längre och mer noga efter en kanin som kommer uppfylla dina önskemål.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Frida Rydberg]
2018-10-30 17:59
#56

#38 #39 Vad Peak303 menar är att det trots allt är skillnad på hoppuppfödd och ”vanlig” kanin. Visst - ALLA kaniner KAN hoppa, MEN det är lättare med en hoppuppfödd för den har kroppen för det och hoppningen finns liksom i huvudet på den på ett helt annat sätt än en kanin som inte är avlad för det. Det är precis samma som att både en ardennerhäst och en nordsvensk kan hoppa, men sannolikheten att de får någon större framgång på hoppbanan är betydligt mindre än ett halvblod med hoppstam. Tycker det är snällt av henne att rekommendera att köpa en ”riktig” hoppkanin istället då det varit tydligt i flera trådar att det är hoppning ts är intresserad av. Särskilt lejonkaniner har (av min erfarenhet) väldigt lågt intresse av att försöka ta sig över hinder och ofta har de en kroppstyp som absolut inte underlättar det heller. Och det gäller redan i lättklass. Självklart finns det undantag på båda håll och en hoppkanin är inte en garanti för att den kommer gå bra på banan, men sannolikheten är betydligt högre. Och jag menar inte att ”vanliga” kaniner är dåliga, men jag tycker att man ska köpa en kanin efter vad man vill göra med den - är det hoppning man vill försöka med så är en hoppkanin bättre lämpad. Precis som att jag inte köper en ardenner om mitt mål är att tävla hoppning. Alla får göra som de vill, men tycker det blev en otrevlig ton mot Peak303 när hon försökte vara snäll. Själv hade jag varit glad om någon med erfarenhet hade tipsat mig innan jag köpte ”första bästa” :)

[Svea&Sabina]1
2018-10-30 18:04
#57

#55 Han uppfyllde mina önskemål. Jag hade sett fram emot det här. Det hade varit supermysigt att gå och hämta honom om 1 timme, men såklart ska allt gå dåligt i mitt liv. Jag blir så less på att det alltid blir såhär.

Morötterna
2018-10-30 19:58
#58

#57 Mina kaniner är renrasiga dvv och dem hoppar bra, iaf mds hemma. Den uppfödaren säljer nu sina avels kaniner om du skulle vilja ha en dvv. Jag förstår hur hemskt jobbigt det är❤️

[Svea&Sabina]1
2018-10-30 20:27
#59

#58 Vem köpte du från? Jag tycker inte om dvärgvädurar så mycket. Jag vill helst ha en hoppkorsning.

Calcifer
2018-10-30 20:32
#60

#59 Och ändå är det just en dvärgvädur du är så besviken över att du inte kunde köpa? Jag tror verkligen du borde sätta dig ner och kolla igenom alla dina krav och önskemål sedan spendera en lång tid med att leta exakt rätt kanin för dig och det du vill ha. Annars kommer du få hem en till kanin du tycker är tråkig och tröttnar på för att den inte duger. Vad gör du om du får hem en till kanin som du inte kan bära? Skaffar du en fjärde kanin?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-10-30 20:36
#61

#60 Han hade uppåtstående öron. Om det är en dvärgvädur ska den helst ha uppsåtstående öron. Jag kommer att fråga hur kaninen är i hanteringen osv innan jag bestämmer mig. Jag vill inte ha en kanin som inte går att bära eftersom det är därför jag vill ha en till.

Calcifer
2018-10-30 20:37
#62

#61 Och vad gör du om du ändå får hem en till kanin som inte går att bära? Varför är bära så viktigt? Bara för att en kanin går att bära betyder det inte att du kommer kunna hoppa med den, eller att den är sällskaplig, eller mysig på andra vis. Är inte de sakerna viktigare?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-10-30 20:47
#63

#62 Man kan inte hoppa om man inte kan bära kaninen. Mitt intresse är hoppning och det vill jag hålla på med, så därför vill jag ha en hoppkanin. Andra har ju hoppkaniner, så varför skulle inte jag kunna ha en?

Calcifer
2018-10-30 21:07
#64

Du ignorerar verkligen det folk faktiskt frågar om eller påpekar men visst.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-10-30 21:11
#65

#64 Jag vill ha en kanin som går att bära och att hoppa med, så därför vill jag ha en vuxen helst.

BokDuvan
2018-10-30 21:27
#66

Varför skaffade du två dvärgvädurar om du inte gillar dem? Bestäm dig för vad du letar efter i en kanin, ålder, hantering, kunskaper osv. Utseendet är mindre viktigt, det är viktigare att du har en kanin du kan älska och ha roligt med ju

[Svea&Sabina]1
2018-10-30 21:37
#67

#66 Det var ett tag sedan jag köpte dem och jag tycker om dvärgvädurar, men jag vill inte ha en till (med nedåtöron). Jag kan inte ha kul med mina kaniner eftersom att jag inte kan göra någonting med dem..

Morötterna
2018-10-30 21:58
#68

#59 Jag köpte från en 15 min från Storvreta, hon ska lägga ner med Avel så vill inte ge ut hennes gårdnamn, men hon har ändå bara lilla tysk vädur och dvv.

Calcifer
2018-10-30 22:03
#69

#67 Och då är frågan återigen: Vad gör du om nästa kanin också är "tråkig"? För att du inte kan hoppa med den eller bära den? Oavsett vad tidigare ägare sagt? Skaffar en till?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Nea00
2018-10-30 22:36
#70

#69, dem kaninerna hon har nu sprattlar för att dem har ärvt det från sina föräldrar. Det är ju inte alls säkert att hennes nästa kanin sprattlar som dem hon har nu gör :)

BokDuvan
2018-10-30 23:16
#71

#70 fast nu handlar det ju OM kaninen i fråga sprattlar och inte duger till hoppning, och vad hon i så fall gör då

Calcifer
2018-10-30 23:23
#72

Dessutom behöver det inte alls ha något med saken att göra att föräldrarna sprattlar…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 06:11
#73

#72 Jo eftersom båda har sprattlat sedan dem kom hit

Nea00
2018-10-31 07:38
#74

Hon vill ha en hoppkanin och hennes intresse är alltså hoppning. Det kan bli svårt att tävla hoppning om hon inte kan bära kaninerna, ellerhur? hon får ju se till så att nästa kanin inte blir sprattlig eller ÄR sprattlig. Det märker hon ju när hon för första gången bär den. Men med Svea och Sabina så var det så att uppfödaren kunde hålla dem utan att dem soeattlade, men har du frågat henne om råd? Det kan ickså vara för att hon har lärt sig vad man ska göra så att kaninerna inte sprattlar?

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 07:54
#75

#74 Uppfödaren hade inga tips?. Hon sa bara att jag ska bära dem flera gånger om dagen, men det funkar ju inte?

Nea00
2018-10-31 08:09
#76

#75, har du testat att lägga en handduk över deras ögon när du bär dem? Eller bara lägga handen för deras ansikten

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-10-31 08:14
#77

#76 Vi har testat med handduk men dem får panik ändå.

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 08:15
#78

Är liten rex en dålig ras för nybörjare? Jag har hittat flera ungar som är blandning mellan liten Rex och blandras.

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 08:19
#79

Det finns ju inga kaniner :( Jag vill så gärna kunna göra någonting med mina kaniner, men det går ju inte. Därför vill jag ha en kanin nu.

lykta
2018-10-31 08:36
#80

Testa skriva i olika kanin Köp och sälj grupper på facebook, finns även en säljes grupp för hoppkaniner. Lycka till :)

Nea00
2018-10-31 08:55
#81

Dem kaninerna jag har är lejonhuvade viltgrå dvärgvädurar :D Jättesöta!

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 10:18
#82

#80 Jag är inne på Facebook och har hittat flera kaniner jag är intresserad av. Jag har även lagt upp en inlägg om att jag söker en hoppkanin.

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 10:51
#83

Jag har kontakt med en från blocket som har en kull och dem är 9 veckor. Deras föräldrar tävlar lätt och ser ut som hoppkorsningar. Jag har inte fått reda på vilka raser det är ennu, men jag ska fråga senare. Det finns flera som jag är intresserad av. Hon sa att jag kan hämta en kanin redan ikväll, men vi har inte ens en bur haha. Vi måste bygga en bur först.

Annons:
Suns Hoppkaniner
2018-10-31 10:57
#84

#67 , men majoriteten av hoppkorsningar har nedåtöron? varför är utseendet så viktigt?

BokDuvan
2018-10-31 11:17
#85

#83 varför har du så bråttom? Är det inte bättre att hitta någon som du vet att du kommer trivas med och som är äldre? Du sa själv att du helst vill ha en vuxen kanin, så varför inte vänta och fortsätta leta. Du behöver inte ta första bästa.

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 11:36
#86

#84 Jag vill inte ha en liten kanin med nedåtöron för dem ser så små och ihoptryckta ut. Men det spelar igentligen ingen roll, men jag vill helst ha en större kanin.

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 11:37
#87

#85 Jag har hittat flera stycken som jag fastnat för och varför ska jag då vänta? Dem uppfyller alla krav.

Cilent
2018-10-31 13:31
#88

#78 liten rex är en rätt intensiv ras, väldigt pigg men kan nog uppfattas som vass om den inte får tillräckligt med stimulans.

Calcifer
2018-10-31 14:45
#89

Det låter som om det viktigaste är att du får en kanin NU och inte att den faktiskt uppfyller de krav du har….


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 15:03
#90

#89 Jag skriver ju att kaninerna uppfyller mina krav.

Annons:
Cilent
2018-10-31 15:09
#91

#90 Du skrev #83 att du inte har bur eller något redo, vore det inte bra att ta ett djupt andetag och ha alla tillbehör klara innan du letar efter en kanin? Då har du ju själv skapat bästa förutsättningar för en bra start.

MOJ
2018-10-31 15:12
#92

Om du inte kan få dina djärgvädurar att inte sprattla osv så kanske du inte borde köpa en kaninunge utan en vuxen kanin? Så att du slipper bli besviken.

Calcifer
2018-10-31 15:23
#93

#90 Det har du ingen aning om. En så ung kanin kan du aldrig vara säker på att den kommer kunna hoppa eller att den inte kommer sprattla. Men det verkar du glömma så länge du får hem en kanin som kanske inte är tråkig så snart som möjligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 16:33
#94

#91 Vi ska bygga en bur, typ i helgen. Och alla tillbehör har jag.

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 16:34
#95

#92 Ja, det är en vuxen kanin jag är ute efter.

BellaOchSigge
2018-10-31 16:40
#96

Skrev du it förut att du hade buren redo för kaninen du skulle hämta, men som ägarna ångrade sig och nu har du it en bur redo?

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 16:53
#97

#96 Det följde med en bur till kaninen jag skulle köpa

Annons:
MOJ
2018-10-31 18:09
#98

Du skrev precis att du var intresserad av en unge som var 9 veckor?

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 18:42
#99

#98 Ja? Om ungen har bra föräldrar och är bra i temperamentet så kan jag köpa en unge. Spelar ingen roll om den är vuxen eller unge.

Calcifer
2018-10-31 19:22
#100

Precis. Spelar ingen roll. Så länge den är roligare än kaninerna du redan har. Om den inte är det Då? Du vägrar svara på frågor kring vad du gör om du får hem ännu en tråkig kanin.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 19:55
#101

#100 Om jag skulle få en till kanin som är sprattlig hade jag tränat på det från början. Jag hade gjort allt för att få den bättre. Jag hade frågat om hjälp från uppfödaren. Jag hade inte sålt kaninen om det är det du tror. Jag säger inte att jag inte gör allt för kaninerna jag har, utan jag menar att jag hade kämpat på från början med den nya kaninen.

CamillaS
2018-10-31 19:55
#102

Du motsäger dig själv hela tiden.  I #95 skriver du att det är en vuxen kanin du är ute efter och sedan ändrar du dig tvärt och säger att du vill ha en unge bara den motsvarar dina krav.

Du har haft dina kaniner i 5 månader, vilket inte är någonting! Vad tänkte du då att du var intresserad av? Ville du hoppa redan då? Du kan ju inte garantera med en ny kanin att den inte blir sprattlig. Det kan vara precis som med dina kaniner, den gamla ägaren kan bära kaninen utan problem och sedan när du får hem den kanske den börjar sprattla en massa. Vad skulle du göra då? Visst du kan ha turen att få världens underbaraste kanin som sitter snällt i famnen. Men eftersom kaniner generellt sätt inte gillar att bli burna så är nog risken större att få en sprattlig kanin en tvärt om.

[Svea&Sabina]1
2018-10-31 20:17
#103

#102 Jag minns inte själv vad jag har skrivit. Men mitt svar just nu är att det inte spelar någon roll om det är en vuxen eller unge, men det hade varit bättre med en kanin mellan 1-2 år. Mina kaniners föräldrar är sprattliga, så uppfödaren visste redan om att kaninerna skulle bli sprattliga. Vi släpper det tycker jag. Vi får se hur det blir och ni har fått svar. Om det är en kaninunge så vet jag hur jag ska "uppfostra" den och uppfödaren kan nog hjälpa till och om det är en vuxen vet jag redan hur den är.

Peak303
2018-10-31 21:00
#104

Precis vad Frida Rydberg skriver, är det jag menar med mina meddelanden. 

Att, vill man hoppa är det större CHANS att kaninen vill hoppa om denne är avlad för det. Har testat att hoppa med många av mina kaniner genom åren. Det är sällan någon annan faktiskt hoppar, bortsätt från min kanin av rasen rysk kanin. 

Men för det första: 
• Vill du ha hoppkanin? 
Om ja, leta efter en kull planerad för hoppning.
• Vill du ha kelkanin som KANSKE, KANSKE vill hoppa? 
Om ja, köp "första bästa" du hittar.

Du är för det andra ute och letar efter kanin på helt fel årstid. Det är inte många uppfödare som tar kullar såhär sent på året. Tror du måste fundera ut vad det egentligen är du vill ha. För just nu velar du lite fram och tillbaka. Du kommer aldrig kunna garantera att en kanin vill hoppa, nej. Men du har större chans att en kanin vill hoppa om denne är från en stam med hoppande föräldrar. Och skulle du tycka hoppningen är rolig, så tror jag att du vinner en del på att skaffa kaniner som du skulle kunna tävla med senare. För tro mig, gillar du det så pass mycket så kommer du att vilja tävla.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-10-31 21:08
#105

#104 Vi letar efter en hoppkanin som är avlad för hoppning. Det finns kullar och vi ska fråga imorgon om dem finns kvar. Vi kollar på Facebook "hoppkaniner till salu". Jag kan ta en vuxen kanin, så det gör inget om det inte finns kullar. Den ska helst vara mellan 1-2 år.

Linnea0001
2018-11-02 07:48
#106

Nu när ni tjatat om samma sak alla så kan vi väl ifall hon nu ska ha en till kanin hjälpa henne hur hon ska träna och tipsa henne? Känns som hon är rätt bestämd på sin sak så är bättre att vi hjälper henne med den nya kaninen och dom gamla.

[Svea&Sabina]1
2018-11-02 09:40
#107

#106 Ja precis! Jag vill hellre ha hjälp med mina kaniner än att ni ska skriva att den nya kaninen kan sprattla och vara lika jobbig, jag har fattat det.

Linnea0001
2018-11-02 20:24
#108

#170 så hur har det gått har du fått kontakt med någon kaninägare som säljer en kanin som du är intresserad av?

[Svea&Sabina]1
2018-11-02 22:05
#109

#108 Ja, det är en hoppkorsning/harkorsning. Men vi har inte bestämt när vi ska hämta honom.

Travis D
2018-11-04 01:13
#110

Är detta helt seriöst att du ska köpa en ny kanin för att dina gamla inte fungerade som du ville? Vad ska hända med dina gamla? När jag köpte Karin var hon hopplös. Jag kunde inte hantera henne själv och jag kunde inte äns ta henne ur hagen. Det var omöjligt. Efter 3 månader kunde jag ta henne ur hagen och leda henne själv. Efter ca 5 månader kunde jag äntligen sitta på henne, men helt på hennes villkor jag kunde inte äns styra henne när jag red bara skritta runt. Allt var hopplöst. Vi diskuterade varje dag om jag kunde ha kvar henne. Men under dom här 6.5 månaderna hade jag bara tränat på att sköta henne och bygga band. Nu efter 7 månader kan jag trava på henne och styra. Och om 5 månader har vi planerat en tävling. Övning ger färdighet! Jag tycker du ska fortsätta kämpa med dina kaniner som du har. Jag tror att du ska ha dom och sköta dom varje dag. Jag är så glad att jag inte gett upp på Karin för hon är den bästa hästen jag någonsin träffat! Och om du kämpar med dina kaniner kommer dom också bli det. Om du ger upp kommer du aldrig veta deras sanna talang.. tänk om det gömmer sig 2 riktiga hopp stjärnor bakom deras sprattliga yta? Ha kvar dom i ett åt och om dom är likadana kanske du ska fundera på att sälja dom men tänk på att dom fortfarande är unga! Vill bara att du ska tänka på deras bästa. Sen kanske du inte är rätt ägare till dom? Du kanske behöver mer utbildade kaniner, dom kanske är lite för kompilserade för dig just nu och du kanske behöver mer utbildade kaniner men det vet du inte om du inte försöker. Alla proffkaniner ha varit gröna någon gång :) Jag har ingen erfarenhet om hoppkaniner men jag gav inte upp på Karin och nästa år får ni en bild på våran första pay & jump! Och vi kanske får en bild på dig, Svea och Sabrina när ni står på prispallen! Ge inte upp i första taget!! 😘 <3

[Svea&Sabina]1
2018-11-04 13:28
#111

#110 Jag ska absolut inte sluta kämpa med mina kaniner. Jag tränar dem varje dag! Nu kan jag bära dem från hagen till buren utan problem och det är ett STORT steg. Jag skulle aldrig sälja mina kaniner bara för att dem inte funkar, kan inte ens komma på tanken. Jag skaffar en till kanin för att kunna gå ut med och kunna utföra mina intressen inom hoppning. Den kaninen jag ska köpa är en hoppkorsning och tävlar, så då får jag göra mina intressen :D

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-11-04 13:29
#112

Svea och Sabina betyder allt för mig! Vill absolut inte sluta kämpa på med dem.

Jessica Falk
2018-11-04 15:45
#113

Ett tips? för att få dina kaniner att sluta att sprattla är att du har kaninen i knät eller bredvid dig i hagen och myser med dem så att dem blir lugna, sen gör du det några gånger om dagen tills dem känner sig helt trygga med dig. Sen medans du myser med kaninen så tar du en hand under magen medans fortsätter att klappa med andra handen på ryggen och sen tar du andra handen på rumpan och lyfter kaninen lite så att tassarna precis släpper marken och sen släpper du ner kaninen och fortsätter mysa och belöna sedan kaninen. Sen upprepar du samma sak och lyfter pytte lite mer för varje gång tills du kan lyfta kaninen helt. Lycka till med dina kaniner!

[Svea&Sabina]1
2018-11-04 16:46
#114

#113 Tack!

Jessica Falk
2018-11-04 16:55
#115

Och sen så kan du börja selträna dina kaniner när du kan lyfta dem och då är det viktigt att du inte går för fort fram för då blir kaninen oftasts rädd för selen och ”vägrar att använda den” så börja med att bara lägga selen på ryggen, sen när du gjort det och den känner sig trygg med det kan du sätta på selen och ta av den direkt i några dagar, sen tar du på den och låter kaninen springa i Hage i kanske 10 minuter och så upprepar du det tills den känner sig trygg med selen. Detta kan ta lång tid men det är värt det! Lycka till

Travis D
2018-11-04 16:57
#116

#111 Jag tycker då att du ska köpa korsningen. Jag köpte ju Nysve först och insåg att det inte gick med honom och då köpte jag en annan häst som uppfyller mina intressen 😊

[Svea&Sabina]1
2018-11-04 17:35
#117

#115 Mina kaniner är seltränade redan, jag har varit ute med dem flera gånger och dem har inga problem med det. Men nu har jag inte varit ute med dem på länge.

[Svea&Sabina]1
2018-11-04 17:35
#118

#116 Vad bra!

Annons:
Upp till toppen
Annons: