Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 555 ggr
Elslind04
2018-10-27 21:19

Kastrera gammal hane

Har tidigare lagt in om 2 honor som fryser ut den tredje så eftersom jag har 2 till hanar tänkte jag kanske kastrera ena och testa honom med den utfryst. Dock är han 5 år gammal och det är egentligen för gammalt, vet att risker blir större osv, men hur stora är de? Han har blivit sövd en gång tidigare för kanske ett halvår sedan efter en skada i läppen som vi fortfarande inte vet hur det gick till, kan det påverka? Kan inte skaffa en till hane då jag redan har 5 kaniner och för deras bästa vill jag lägga min tid på dem. Den andra hanen är 9 år och alldeles för gammal för att kastreras! Vad tycker ni? Ska också prata med en kaninkunnig veterinär och få deras råd om saken kan väl också påverka kaniners hälsa mm!

Annons:
Suns Hoppkaniner
2018-10-27 21:33
#1

Är han i bra kondition?

Suns Hoppkaniner
2018-10-27 21:33
#2

Om han är i bra kondition så minskar ju risken :))

Namiko
2018-10-27 22:01
#3

Om du använder kutterspån till kaninerna så skulle jag ta bort det 4 veckor innan kastreringen då det kan påverka leverfunktionen, det ökar risken vid sövning eftersom det är levern som tar hand om narkosmedlet också. Du kan läsa mer om det här.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Suns Hoppkaniner
2018-10-27 23:15
#4

#3 Det visste jag inte!

Elslind04
2018-10-28 15:51
#5

Ok, tack för alla tips? använder inte kutterspån för tillfället men det kan ändå vara bra att veta :) Han är i rätt bra kondition tycker jag men vet inte riktigt vad som räknas som bra kondition liksom! Är det värt risken? Vad skulle ni göra?

Upp till toppen
Annons: