Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 474 ggr
Linnea0001
2018-10-25 07:03

Dräktig

Vi parade fåran kanin efter läst på mycket och fick en del lyckade parningar. Jag har ju läst att kaninen ska ändra beteende och bli grinig men Smurfan har inte ändrat eller bara blivit mer gosig? Är det ett tecken då att hon inte är dräktig? Läst att det inte finns något sätt att se ifall hon är dräktig men ville kolla med er för ni är ju alltid så hjälpsamma😉 har googlat massor men hittar bara att man kan ge vitamin i vatten men finns det inga grönsaker som innehåller mycket vitaminer?

Annons:
tiger tok
2018-10-25 10:19
#1

Alla kaniner är olika. Vissa blir sura (ofta i slutet av dräktigheten), andra är som vanligt. Oftast behövs inget speciellt, lite lite mer pellets/ grönsaker under dräktigheten om honan magrar av, eventuellt lite mer pellets/grönsaker när hon är digivande.

[Svea&Sabina]1
2018-10-25 11:18
#2

Kan man ta en kull fast att man inte är en uppfödare? Självklart ska man ha erfarenhet och veta hur man tar hand om ungar och ha plats om inte alla blir sålda. Min pappa vill ta en kull på någon av mina honor, men båda är sprattliga och finns inget jag vill ha från dem. Så det blir ingen kull på dem, men jag undrar ändå :D

tiger tok
2018-10-25 14:40
#3

# Ja det kan man, finns massor av privatpersoner som föder upp (därav alla blocket kaniner)

Morötterna
2018-10-25 15:57
#4

#2 Ja det kan man, dock ska man alltid ha en anledning inte bara ”kelkanin”, typ om föräldrarna har speciell färg, väldigt bra temperament, hoppar bra eller utställning😀 Fast det fattar nog alla🤣 Många privatpersoner parar ju kaniner.

Linnea0001
2018-10-27 11:08
#5

Ja det kan man men som #4 säger ska man ha ett syfte. Min hona är klassad i svår och hanen medelsvår. Så det blir en hoppkull. Dessutom är båda hur keliga som helst. Men jag vill ha en uppfödning eller vad man ska säga, skaffa ett uppfödarnummer men vad jag förstått det som får jag inte det eftersom jag är för liten? Jättekonstigt men det är mina tidigare svar jag fått♥️😅

[Svea&Sabina]1
2018-10-27 11:41
#6

#5 Vart bor du? Vad är det för raser på föräldrarna?

Annons:
Linnea0001
2018-10-27 19:05
#7

#6 jag bor i Strängnäs och det är Dvärgvädur. Den vanligaste hopprasen har jag för mig eller vad man ska säga. Båda är iallafall väldigt duktiga

Morötterna
2018-10-28 07:46
#8

#7 Är dem renrasig dvv? Isf är det lite annorlunda att dem hoppar svår, men alla kaniner är olika. Mina har bara tävlat mini för att vänja sig, nästa tävling blir det lätt😃 Vad menar du att dem säger att du är för liten?

Linnea0001
2018-10-28 16:58
#9

Ja men man måste ju gå en kurs för att få uppfödarnummer och det får jag väl inte än? Trodde det fanns någon regel? Nej finns massa dvärgvädurar här som hoppar elit också

Upp till toppen
Annons: