Annons:
Etikettallmänt
Läst 1201 ggr
Anonymamej
2018-10-14 18:53

Hjälp! Tips o råd mot agresivkanin

Hej! Jag har skrivit rätt många inlägg om min kanin jag köpte för inte så länge sedan. Hon är ca 5-6 månader och hon är väldigt aggressiv och sur. Första dagen jag fick henne var hon nyfiken och glad, men dagen efter så hög hon efter mig så fort jag skulle klappa. Och de blir bara värre och värre känns det som.. Jag kan inte ta skålen för lägga i mat o inte heller lägga mat i skålen om den är kvar i buren. Jag kan inte ta upp henne eller klappa henen för hon hugger o rivs. Domförast dagarna tyckte vi liksom att de två okej eftersom hon va unge o flyttat nytt. Men nu har hon ändå varit här länge.. jag försöker va med henne ofta jag kan. Sitta vid buren och läsa högt ha kvar handen fast hon attackerar. Ha mat i handen o låta henne äta. Men hon hon blir inte ett dugg lugnare.. Men när jag ska sova ställer hon sig upp o nästan klättrar ser det ut som och kollar nyfiket på mig då går jag till henne men då blir hon sur igen.. Jag har inte gjort något elakt mot henne och det spelar ingen roll vem som håller på med henne hon blir sur ändå.. va ska jag göra? Ska jag sälja henne o köpa en ny en hane istället? Eller ska jag kanske sattes på något annat djur? Va finns det då för djur man kan ha?

Annons:
Anonymamej
2018-10-15 07:11
#1

Upp

Ljungåsen
2018-10-15 09:48
#2

Alltså, jag tror inte att hon är aggressiv. Jag tror att hon är revirhävdande, och inte gillar att du plockar i hennes revir. Måste du in och pilla i buren när hon är där? Jag har haft en revirhävdande kanin, och jag lärde mig snabbt att inte vara och peta i hennes revir när hon var där. Om jag behövde göra någonting i buren så gjorde jag det när hon hade skuttat ut, och då stängde jag så att hon inte kunde skutta in under tiden jag grejade. Det kan vara hormonstyrt, så en kastrering kan hjälpa. Större yta, typ permanent Hage till buren kan också hjälpa. Då behöver du inte greja just där hon är. Att provocera med att ha handen i buren trots att hon inte vill tror jag bara gör det värre. Det är inte så konstigt att hon verkar sur när du inte lyssnar på vad hon säger.

Nea00
2018-10-15 11:38
#3

Tänkte skriva precis som #2, alltså så tror jag att hon inte tycker om när du pillar osv i hennes revir. Jag tycker inte att du ska satsa på något annat djur, ni kommer lära varandras signaler snart ska du se!

Anonymamej
2018-10-15 15:43
#4

#2 #3 men jag måste ju ta upp skålen för lägga i mat? Och även om jag lägger i mat i skålen när den är inne i buren attackerar hon. Har gjort alla tips? jag fått som ska göra henne tam eller vad man ska säga men hon verkar hata mig ändå.. hon har stor bur o får gå i en Hage så plats har hon.. Men tyvärr lär hon nog bli såld eller få åka tillbaka för det kanske låter elakt eller oansvarigt men jag vill faktiskt inte ha henne när hon håller på såhär. Har haft 2 kaniner innan och dom va lika hur mycket vi än gjorde blev dom aldrig tama så man kunde klappa.. hemskt att hålla på smutskasta djuren, jag vet.. men vet inte vad jag ska göra annars..

Anonymamej
2018-10-15 15:48
#5

Ska tilllägga att jag är 14 så mina föräldrar har ju största ansvaret.. jag vill jätte gärna ha kvar henne det vill jag. Men när hon gör utfall blir jag rädd har väldig respekt för djur. Så om hon gör utfall kan det bli att jag går ifrån.. men jag sitter utanför hennes bur/hage ändå bara att jag inte klappar/rör vid henne. Men nu den senaste veckan har jag tyvärr inte gjort det dels för jag varit borta och sen för det är lite tråkigt att hon har ett sånt temprament..

Ljungåsen
2018-10-15 16:31
#6

#4 Jag tror inte alls att hon hatar dig. Hon vill bara inte ha dina händer i sin bur. Och jag förstår att du blir rädd när hon kommer farandes och attackerar. Det är inte speciellt trevligt, det tycker inte jag heller. Med min kanin så gjorde jag oftast så att jag lockade ut henne ur buren, stängde den med henne på utsidan, och plockade sedan upp skålen, fyllde den och satte tillbaka, öppnade buren så hon kunde hoppa in. Då gick det fint utan att hon blev upprörd. Enstaka gånger, när det inte gick att locka ut henne så använde jag en grilltång för att lyfta ur skålen, och när jag satte tillbaka den. Då blev hon inte lika på som om jag använde händerna, men hon var inte helförtjust, så det var bara i nödfall. I övrigt var hon en trevlig kanin, som gärna hoppade upp i knät och som gillade att bli klappad när hon ville själv. Men absolut inte i buren, bara utanför. Hade jag försökt klappa i buren så hade hon bitit. Jag tror din kanin också vill ha sin bur ifred.

Annons:
Nea00
2018-10-15 18:16
#7

Nej sälj henne inte! Du måste bara vinna hennes förtroende och lära dig hennes signaler och vas hon vill. Har du testat att ha tjocka handskar på dig? Då kan hon attackera hur mycket hon vill

Anonymamej
2018-10-15 18:37
#8

#6 jag kanske.. vill ju få hennes tillit till mig men hon verkar inte vilja sammarbeta? Och i o med det att jag har haft kaniner innan som varit lika börjar man nästan tröttna fast man inte vill.. nu kommer jag nog sälja henne tyvärr och försöka hitta ett annnat djur som är tamare lite snabbare. Låter elakt säkert att man smutskastar men som sagt jag tycker det är jätte obehagligt när hon gör så

Anonymamej
2018-10-15 18:38
#9

#7 tyvärr blir det nog så.. har haft hanskar på mig ja men hon blir inte ett dugg tamare för det.. tycker det är jätte synd att det blir såhär men det ör verkligen inte kul när hon håller på såhär.. men känner en kompis som är jätte bra på kaniner o skulle kunna få kaninen till en jätte bra hoppkanin osv :)

Anonymamej
2018-10-15 18:38
#10

#7 tyvärr blir det nog så.. har haft hanskar på mig ja men hon blir inte ett dugg tamare för det.. tycker det är jätte synd att det blir såhär men det ör verkligen inte kul när hon håller på såhär.. men känner en kompis som är jätte bra på kaniner o skulle kunna få kaninen till en jätte bra hoppkanin osv :)

cissi_1993
2018-10-16 21:38
#11

jag tycker att om du säljer henne nu kanske du ska sats på ett anat typ av djur kanin kanske inte är din typ av djur. dom är ju söta och kan bli jätte snäll men dom har också en tonårsfas som kan vara hemsk och som kanske inte passar dig. 

och det låter som att denna kanin kan bli ett underbart husdjur till någon som förstår denna kanins begränsning. om du har henne lös i ett rum hur beter hon sig då?

Anonymamej
2018-10-17 06:40
#12

#11 har jag henne lös sitter hon mest i ett hörn om jag/någon är i närheten blir hon typ på sin vakt o sitter o stirrar på en (precis som hon är rädd). Och så fort man ska ta upp henne eller nåt så springer hon iväg eller gör utfall.. okej men om jag nu skulle köpa ett annat djur va skulle passa mig då? (nåt djur som helst blir tam snabbt dvs man inte ska behöva ha handskar för lägga i mat) o helats något man kan kela med fast inget måste men vill ju kunna göra något mer än bara ha den i en bur eller Hage. Så hamster eller marsvin (vet inte så mycket mer djur man får ha hemma hehe). Eller finns det nåt annat som skulle passa? (Vet att man ska ha två st av marsvin o hamster så vet ”mycket” om djuren på det sättet)

Ljungåsen
2018-10-17 07:26
#13

#12 Jag tycker du har en rätt obehaglig inställning. För mig är djur inte någonting man byter ut för att man inte har tålamod nog att få det att fungera. Djuret finns inte till för att roa dig, det är du som finns till för att ta hand om djuret. Har du någongång funderat på vad din kanin vill ha ut av sitt liv? Och vad du kan göra för att hon ska bli så glad som möjligt, och må så bra som möjligt?

Annons:
Anonymamej
2018-10-17 07:42
#14

#13 har man henne ensam i en Hage mer t.ex lite hinder hoppar hon över dom frivilligt och springer och gör glädjeskutt (en djurperson sa att dom gör så när dom e lyckliga) men så fort någon är nära så blir hon helt stel o när man försöker klappa henne så blir hon sur och gör utfall. Men i o med det att kaninerna jag haft för l den jag har nu varit aggressiv så tappar man intresset ju. Det är ju inte bra o smuts kasta djur bara för man inte orkar med denna beteende visst det fattar jag. Men när jag skulle köpa ett husdjur ville jag ju ha en nyfiken o kelig kanin inte en som gör utfall. Att det inte går o bära henen gör inget men jag måste ju kunna ge henne mat

Ljungåsen
2018-10-17 08:22
#15

#14 Men varför försöker du klappa henne om hon inte vill? Det är mycket bättre att vänta tills hon kommer fram själv, och bara klappa när hon visar att hon vill bli klappad. Det är biten med det tappade intresset som jag tycker är obehaglig. Om hon inte gör som du vill så är det inte roligt? Inte en enda tanke på vad hon vill? Den inställningen säger mycket mer om dig som person än vad den säger om kaninen. Om det är någon du smutskastar så är det dig själv. Du fokuserar fortfarande bara på vad du vill. Du ville ha en kelig kanin, och om hon inte duger (för att hon inte litar på dig) så vill du byta ut henne mot vilket djur som helst som gör som du vill. Rekommenderar följande länk som läsning ifall du orkar bemöda dig med att förstå hur kaniner kommunicerar. http://language.rabbitspeak.com

Anonymamej
2018-10-17 08:52
#16

#14 men ska jag låta henne va då? O inte lägga mat i skålen? Inte ta ur henne i buren för städa den? Jag kan knappt något om kaniner mer än vad dom behöver o hälsa. Men när det kommer till beteende är jag sämst det vet jag. Därför kan man ju kanske sälja henne till någon som har intressen för kaniner man knappt kan ge mat till för hon gör utfalll. O såklar går jag inte fram till henne o klappar. Utan jag klappar henne lite för hon ska bli lite lugnare så jag kan sätta ner henne i buren.. hade jag varit mycket kunnig om kaniner hade jag mer än gärna viljat ha kvar henne då hon skulle kunna bli en jätte fin hoppkanin (hon älskar att hoppa) och när hon är ”själv” i hagen så springer hon runt o gör skutt så det är inget fel på henne så det är ju jag som inte klarar av henne när hon håller på, för 1 det är läskigt o jag blir nästan rädd för henne, 2 det blir problem för henne och mig när jag inte kan göra något henne för hon kan bara vara i hagen eller buren, 3 det blir synd för henne att hon bara får sitta, och det finns mer. Så det är inte bara jag som tar stryk för detta hon hamnar ju oxå i kläm när jag blir rädd för henne och blir bara sittandes. Därför tycker jag det är snällast om hon får komma till någon kunnig.

Ljungåsen
2018-10-17 09:27
#17

#6 Hur man kan göra med maten skrev jag i #6. Ett annat alternativ är att strunta i skål och istället handmata all pellets. Just handmatning är ett bra sätt att få kaninen att förknippa en med något positivt. Det går utmärkt att handmata genom gallret, så hon slipper dina händer i sin bur när hon är där.

Anonymamej
2018-10-17 10:44
#18

#17 säg inte du skrev det. Hand mata funkar inte då äter hon inte. O annars då? Jag måste ju kunna klappa osv på henne, det blir ju synd om hon bara ska vara i buren o hagen

Anonymamej
2018-10-17 10:44
#19

Såg*

Upp till toppen
Annons: