Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 799 ggr
ppernie
2018-10-14 11:43

Hjälp! Behöver rådgivning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I vintras hittades två kaniner i min stad. Försökte länge hitta ägaren men lyckades inte, så de fick bo kvar hemma hos oss. Aldrig haft kanin förut men har gjort mitt bästa för att läsa på, så de ska ha det så bra som möjligt. Det är en hona och en hane så för säkerhets skull har de bott isär. Hanen kastrerades för tre veckor sen på tisdag för att de skulle kunna flytta ihop. Veterinären sa att efter två veckor ska såret vara läkt ordentligt så de fick flytta ihop igår i en stor nybyggd bur. Det har gått hur bra som helst, lite gnabb och ridande men mindre än jag befarade. Nu till det vi behöver hjälp med! Tittade på hanen nyss och han verkar vara svullen runt snoppen. Antar att de har bestämt rang, men är osäker på vad som är vanligt och vad som kan behöva hjälpas. Måste vi åka till veterinär? Kan de vänta till imorgon när vår veterinär har öppet igen? Bifogar bild, ursäkta att de inte är den trevligaste bild man kan se… Tacksam för svar/ hon som lär sig och vill deras bästa!

Annons:
Fridaaaa
2018-10-14 12:03
#1

Man ska vänta minst 4 veckor efter kastrering, om honan är okastrerad

Hade åkt och kollat, ser ut att göra ont :( 
Eller ringa firstvet och kolla

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nea00
2018-10-14 12:50
#2

Ring veterinären igen :)

Elslind04
2018-10-14 14:16
#3

Hade åkt och kollat, ser riktigt otäckt ut!

Chinesecrestedlover
2018-10-14 16:13
#4

Det tar längre tid för spermierna att "gå ur kroppen" än två veckor så sära på kaninerna igen…det kan nämligen vara så att honan blir dräktig trots kastrering (om hon inte redan blivit det). Sen skulle jag precis som andra sagt åka tillbaka till veterinären för det er inte så bra ut.

ppernie
2018-10-14 18:43
#5

Tack för svar och tack för tipset med FirstVet! Har varit i kontakt med dem och med jourveterinär. Vi skulle avvakta till imorgon och försöka få ner svullnaden lite genom att kyla området. Hade fastnat en del hår så det har jag avlägsnat. Åker till vår lokala veterinär imorgon bitti. Han äter, skuttar runt och bajsar iallafall. Så allmäntillståndet verkar vara okej, vilket känns ”bra”. De är separerade igen och vi håller tummarna för att de inte lyckats med något inatt, ska fråga veterinären vad detta missförstånd berott på.

Upp till toppen
Annons: